Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3627 ggr
redheadgeorgeous
1

Polyamori och liknande.

Finns det fler här inne som är polyamorösa eller som i alla fall är intresserade av relationer som inte begränsas till en person och går utanför ramarna för vad monogamin innehåller och skulle vilja diskutera detta lite mer.

Jag har under snart 10 år känt att jag inte bara vill ha en partner utan gärna två, vill ha en av varje kön. Just nu lever jag med min man, men letar efter flickvän.

Hur lever ni era liv och hur skulle ni vilja att det såg ut?

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

nagev
0

låter spännande

Karmatarerskanise
6

Jag har bara en partner åt gången. Skulle aldrig vilja ha fler.

Scorpio97
5

Jag är bara sjutton, och har aldrig varit i ett förhållande. Varken med en eller flera personer. Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att ha flera partners, för mig har det alltid verkat som en intressant tanke. Jag har flera gånger varit kär i flera personer samtidigt. Det trodde jag visserligen alla hade varit någon gång, tills jag pratade med min syster och min mamma om det. Dom tyckte det var väldigt märkligt, och hävdade att dom alltid bara varit kär i en person åt gången och att man alltid borde vara lite mer kär i en person. När jag påpekade att dom trots allt både älskar mig och varandra, och att det borde vara samma sak där (att man bara kan älska en, eller åtminstone en mer) hade dom inget svar. 

Däremot vet jag inte om jag skulle klara av att någon jag är i ett förhållande med, har en till partner. Jag kan vara ganska svartsjuk, och även om det såklart inte ska gå ut över min partner så skulle jag nog förr eller senare må ganska dåligt av det. Förutom då om vi alla tre älskade varandra och var i ett förhållande alla tre tillsammans. Men min svartsjuka kan såklart växa bort också, vem vet.

När jag gick i högstadiet hade jag två killkompisar jag var väldigt kära i. Dom var väldigt olika, och jag kände att dom kompletterade mig på olika sätt. Min dröm då var att få vara tillsammans med dom båda samtidigt, för att då skulle det ha varit helt perfekt. Det var nog då jag började bli nyfiken på polyamori, innan hade jag inte tänkt på det så himla mycket.

//Jessie

redheadgeorgeous
0

#3 Det låter väldigt mycket som jag har tänkt och känt under åren. Dock har det aldrig för mig varit två killar jag velat ha utan alltid en pojkvän och en flickvän. Men jag har som dig någon gång känt att två personer jag haft känslor för kompletterat mig på olika vis och att om jag var tillsammans med båda skulle det blir perfekt.

Hannah

Vildsvin
0

Självklart kan du leva med flera samtidigt, så länge du inte skadar o sårar någo.

Vad som händer om du lever med ett par killar och blir med barn, vem är/blir pappan till barnet?

Vyer
3

Jag har levt icke-monogamt och  haft flersamma relationer de senaste 6 åren.  Skulle aldrig vilja leva i en mono-relation igen.

Tjeja
0

Jag lever ungefär som du antar jag ts. Lever ganska mono-typiskt liv utåt sett i alla fall. Min sambo, som är min primärrelation, är inte poly men har öppnat sig för tanken allt mer på senare tid och accepterar att jag är poly.

Det finns några trådar om polyamori på hbt-ifokus.

Säger som Vyer i #6 jag skulle aldrig vilja leva helt mono igen det skulle bara tynga ner både min primärpartner och mig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Scorpio97
3

#4 Får jag vara nyfiken och fråga hur du berättade för din familj/din partner att du är poly? Visste din pojkvän om det redan innan ni blev tillsammans, eller var det något du berättade efter ett tag?

För även om min familj är väldigt öppna och förstående, så går nog gränsen vid att ha flera partners. Jag är inte säker på att min mamma eller mina syskon skulle kunna förstå varför man vill vara med flera. 
Även om jag berättade att jag har varit kär i flera samtidigt, så berättade jag aldrig för henne att jag även ville vara tillsammans med båda. Just nu är det ju inget problem, eftersom jag inte är i ett förhållande och inte vet om jag någonsin kommer vara i ett poly-förhållande eller inte. Men jag är ändå lite nyfiken på hur andra har berättat det för familj, vänner och så.

#5 En av killarna är ju ändå den biologiska och därmed den juridiska pappan, det bör gå att kolla upp med test. 

Sen vill ju inte alla ha barn, som jag exempelvis.

//Jessie

PogoPedagog
3

Jag tycker det vore perfekt att vara poly om man vill ha barn. Tänk så mycket lättare att vara fler än två som delar på vaknätter och liknande och skönt för barnet att ha många trygga vuxna att tillgå. Vet dock inte om det finns någon begränsning för hur många personer en nyfödd bebis kan få en bra anknytning till men misstänker att man inte kan vara allt för många.

Tjeja
1

#9 - 3-4 personer är i alla fall helt okej.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

redheadgeorgeous
0

#5 Jag har ingen tanke på att leva med flera män samtidigt, det är inte av mitt intresse i alla fall. Och eftersom jag har skydd skulle det ändå inte bli några barn.

#8 Det är endast min man och några utvalda vänner som vet om att jag är poly. Min man visste om att jag ville ha en flickvän även om jag hade honom från början, vilket han accepterade. Om jag får en flickvän framöver kommer jag att tala om för mina föräldrar hur det är.

Hannah

Scorpio97
0

#11 Okej, tack för svaret (:

//Jessie