Relationer iFokus

Relationer

Etikett: familj
Läst 3608 ggr
hannika
10

Uttråkad hos sambons föräldrar/släkt

Det jag tänker skriva nu är något jag gått och känt i flera år.

Min sambos föräldrar och släkt är alla snälla/vänliga så egentligen är jag kanske taskig som känner som jag gör. Ingen har ju varit otrevlig mot mig.

När vi träffar dem ska det alltid lekas, spelas en massa spel och i synnerhet väldigt mycket kortspel i timslååånga omgångar, sen ska de ju ha revansch i några omgångar också så att flera personer får äran att vinna just den omgången.

Jag är ingen "lekperson" För mig räcker det att träffas, kanske fika lite, prata en stund och åka hem sen. Men det är de inte vana vid. Fika gör de på 5 min sen ska det startas någon "kul" aktivitet som pågår hur länge som helst.

Tråkigast har jag på julafton då vi firar med hans släkt. Vi firar vartannat år med min släkt och vartannat år med hans Ingen TV startas överhuvud taget på hela julaftons dagen och inte heller kvällen hos hans föräldrar under jul. Han har 4 syskon. Så här ser ALLA julaftnar ut hos hans släkt:

12:00 Jullunch serveras. Alla i hans släkt äter väldigt snabbt. 12:30 är maten alltid avklarad. De ser ingen anledning att sitta kvar vid matbordet och bara ta det lungt/prata/slappa.

12.30 De flyttar över till ett annat bord, tar fram en kortlek och spelar omgång på omgång på omgång av olika för mig helt ointressanta kortspel. Kalle anka har de ALDRIG tittat på.

16.00 Någon blir sugen på något ätbart och de tar ofta några skinkmackor och öl till.

16.15 kortleken framme igen och hela kvällen spelas det olika kortspel. Alla är väldigt engagerade i spelet, tjoar glatt om de får rätt kort, och kan bli riktigt arga om de förlorar.  Och där sitter jag helt likgiltig över vad för kort jag får, om jag hamnar på plats 1, eller 8.  Naturligtvis måste inte jag vara med på deras spel och jag har ibland bara tittat på men jag blir väldigt uttråkad. De pratar ju inte om något intressant alls utan bara om spader åtta och ruter knekt. Och snabbt ska det gå i spelen, alla måste vara koncentrerade till max och det är de ju verkligen också.

19:00 byter de julklappar, också väldigt snabbt avklarat för de vill tillbaka till kortspelet som fortgår ofta sent in på natten.

Det där var hur julafton ser ut, men de är ju samma vanliga helger också,, kanske inte långt in på natten då men det är upplagt på samma sätt, fika i  5 min sen ett evigt spelande i timmar tills man skiljs åt.

Min sambo har jag ju pratat med om hur jag känner och han förstår mig men det ändrar ju inget. Han kan inte ändra på dem. Han är uppvuxen med det där och han älskar det själv. För honom är det det han är van vid, och att man inte "bara sitter och pratar om allt och inget hela tiden" som han tycker det är med min släkt.

Tarotstollan
6

Fy vad tråkigt det låter. Jag hade bara sagt som så att jag är ledsen men jag finner inget nöje i kortspel och om ni ursäktar mig så föredrar jag att titta på tv eller så hade jag satt mig att läsa i en bok eller åkt hem om det fanns möjlighet till det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hannika
1

#1 Första julen frågade jag kl 15 om ingen ville se Kalle, "nej men starta tv,n om du vill se något" fick jag till svar sen var de 100% inne i spelet igen. Och nej jag startade inte tvn och satte mig där ensam, jag satt kvar som alla andra.

Loris M
38

Men vad tänker du att din sambo kan göra? Eller vad tycker du skulle vara en bra lösning? Att de sitter och tittar på Kalle Anka för att du vill? Jag tycker att det verkar vara en trevlig familj som tycker om att spela spel och umgås. Din sambo tycker om det och trivs, alla är trevliga mot dig och de tvingar inte dig att umgås med dem eller spela spel. Vill du hellre titta på TV så verkar de inte ha några invändningar? Vad är problemet? Att de inte har samma traditioner som din familj? Din sambo är kanske lika uttråkad hos din släkt som du hos hans.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tarotstollan
4

Vill du ha en förändring så får du nog finna dig i att göra det ensam, för eftersom de gillar att spela kort så kommer de inte att ända på sig bara för att du inte gillar det. Kanske om några år när de sett dig sitta där framför tvn ensam år efter år att de inser att de är tråkiga!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Karmatarerskanise
5

Håller med #3.

#4 Eller så fortsätter dom spela eftersom dom tycker det är kul.

hannika
5

Inget speciellt menade jag att han ska eller kan göra. Jag ville bara informera om att jag pratat med honom om att jag tycker det är väldigt tråkigt och jobbigt när det blir kortspel i 4-8 timmar varje gång man ses, så att ingen behöver komma med råd som: "tala med din sambo om hur du känner"

Jag vet inte vad jag skulle tycka vara en bra lösning. Nej naturligtvis inte att de kollar Kalle mot sin vilja. Jag frågade om det endast första Julaftonen ihop för att jag tänkte att någon av de 12 personerna kanske brukar kolla Kalle på Julafton. Efter den gången har jag såklart inte frågat mer. "Spela spel och umgås" låter kanske trevligt ja, men det är inte ok att prata om något annat under spelet och spelet pågår hela visiten. Det ska ju gå undan, och när jag ibland börjat prata om något så styrs det direkt över till spelet "men lägg en hjärter nu istället" Det känns aldrig lönt att börja prata om något, man får ett kort svar, sedan bara fokus på vem som leder i spelet, vem som ligger sist, och bara kortspelsprat precis hela tiden.

Ja kanske det :)

Loris M
9

#6 Ja, de låter inte som världens roligaste familj men de verkar gilla det :-) Jag kan förstå att du har tråkigt, men tycker inte att det är så farligt då det händer en gång vart annat år. Sen blir det helger och fika ibland men då är det säkert inte lika länge. Du behöver kanske inte följa med varje gång när din sambo hälsar på? Sen menar jag inte heller att det är fel av dig att föreslå att titta på Kalle eller att föreslå att ni gör något annat. Bara att du inte kan förvänta dig att de ska tycka att det är roligt. Varför inte titta på TV själv eller göra annat en stund? Du behöver inte vara med dem hela tiden.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Devya]
2

Jag tycker att det låter som en jättekul familj som hellre vill spela/leka istället för att sitta och dega framför tv:n, men sen igen så älskar jag kortspel och dylikt. :)

Kanske du kan ta med dig en bok och läsa eller något? Du kan ju se på tv också tydligen efter vad du skrev. 

Jag tycker inte det här är ett så stort problem. Det finns så många som har problem med otrevliga svärföräldrar och här klagar du om att du blir uttråkad. Tycker du kan skatta dig lycklig trots allt och sen försöka hitta på något sen så du inte blir uttråkad. :) Det finns lösningar här men det gäller bara för dig själv att hitta något att underhålla dig med då, vilket kan ju inte vara så svårt?

hannika
2

#7 och #8

Ja absolut kan jag läsa, se tv osv men jag har helt enkelt känt mig oförskämd/nonchalant att lämna rummet och sitta för mig själv. När jag besöker folk eller har besök så känner jag att jag borde ägna mig åt människorna och  sitta och prata med dem.

Men nej så sant, inget stort "problem" det finns de som blir illa behandlade och värre saker.

pyromanen
0

Håller med Devya, det låter i mina öron roligare att spela spel än att titta på TV, men det tycker ju inte du och då tänker jag att om du tvinger dig att delta flr att vara artig fast du tycker det är skittråkigt, då är ju du oärlig. Om det var en gång så ok, men i längden blir det inte bra. Så sluta ha dåligt samvete och läs din bok eller sätt på TVn.

[Devya]
5

#9 Men ingen säger att du måste hålla på och sitta där i 8 timmar medans de spelar kort.  De tycks ju ha roligt med sitt och skulle säkert inte ha något emot om du läste en bok eller såg på tv. 

Jag förstår dock vad du menar men du måste kunna vara ärlig och säga till om de frågar, att spela kort är inte riktigt din grej. Om de är så snälla som du säger så kommer de inte att ta illa upp. :)

Naviifax
6

Llåter lite som vår fanilj. Vi älskar kortspel, helst Chicago! Min sambo gillar inte kortspel alls men vid varje sammankomst slutar det alltid med lite kortspel. I detta fallet tae min sambo upp sim telefon och kollar på den, är det hockeysäsong går han in och tittar på tv istället. Jag förstår att han inte vill spela kort och tänker inte tvinga honom, men samtidigt är det en typ av en tradition för oss att spela kort. En typ av sammanhållning och det har vi gjort sålänge jag kan minnas :) Precis som när vi är hos hans famil så vill hans mamma alltid ut och gå. Olika traditioner :) Jag tror din sambo skulle må mycket bättre om du gjorde vad du ville vid dessa stunderna, man får lite ångest och kan inte njuta fullt ut om man vet att sin kärlek har dötråkigt. Då får man lite kasst samvete :)

@adventuresofnavi | instagram

hannika
4

Tack för svar.

Ville bara lägga till att.

Även om jag inte sagt något direkt till släkten att jag tycker det är tråkigt att spela kort så har de listat ut  det. Enligt min sambo har olika personer i hans släkt vid 3 tillfällen frågat om jag är "väldigt religiös" eftersom jag inte verkar roas av kortspel. När han svarat nej så har de tyckt att det var konstigt för enligt dem så är det väl bara religiösa som inte spelar kort. Jag är inte ett dugg religiös men har bara aldrig ägt en kortlek. Mina föräldrar har aldrig haft någon kortlek heller och det har aldrig spelats när jag bodde hemma och de bjöd hem folk osv.

Vill också tillägga att jag inte menade att det är roligare att sitta vid tv.n i timtal när jag har folk hos mig eller är bortbjuden. Det var just den där timmen på julafton mellan 15-16. I övrigt tycker jag det är trevligt att bara sitta och prata och umgås med personerna.

escanny
12

Borde inte släkten kunna ställa upp LITE för ts också då? Jag menar inte att dom borde undvika spela kort så fort ts är där men måste man ha superbråttom från matbordet och kasta fram kortleken innan maten nåt magsäcken? Kan man inte sitta kvar 10 min och bara prata då om nu ts gillar att surra. Sen hinner dom väl spela en stund också medan ts gör nåt hon hellre vill.

Jag tycker bara det låter på ts inlägg som dom har sån panik att börja spela direkt och sen tack och hej direkt. Man kan ju göra både och.

Karmatarerskanise
1

#14 Jag ser inte att ts sagt något om det. Familjen har alltid gjort som dom gör. Då måste man som nykomling vara väldigt tydlig.

Sarah
6

Låter skittråkigt. Visst gillar jag att spela, men några av de bästa stunderna man har med familjen är ju när man sitter och snackar i timmar. Men är väl bara att ta seden dit man kommer. Svårt att be partnerns familj ändra sig.

IceTee
2

Min tanke är "åååh, vad kul det låter!" Både hos mig och fästmannens familj sitter man först och äter jätte länge. Man äter ju oftast upp på 20 min, men sen ska man sitta någon timme och bara prata… Ofta leder det till att någon småtjafsar med någon. Sen ska man till soffan, och då pillar folk antigen på telefonen eller pratar om något och ibland blir det tjafs igen. Sen blir det fika som är över på 15min och om man inte dricker kaffe så har man inget att göra om man inte har något att bidra till samtalet. Förutom delen med soffan och mobilerna så är det samma sak här! Det blir ofta "grupper" som pratar, så man gör inget tillsammans. Dock är detta inte jul, men ändå Menar inte att trycka ner dig eller klaga på mina familjer- ville bara visa hur olikt det kan vara!

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
2

Skrattade gott åt #0. Haha, det var roligt skrivet om en rolig/speciell familj. Men hur som helst tycker jag du ska ta till dig av råden om att sysselsätta dig själv. Handarbete, en bok, tvn, korsord eller vad du nu gillar. I min familj är det absolut inget problem om någon dyker ner i en bok/tidning eller somnar eller vad som helst. Jag tror faktiskt att de bara uppskattar om de märker att du kan göra något du själv gillar. Som spelfantast gillar man bara att spela med andra spelfantaster. I och med att du inte tycker det är kul tror jag bara de uppskattar ifall du gör något annat, faktiskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ebolaa
2

Bor din sambos föräldrar och dina föräldrar långt ifrån varandra
? För under dessa stora helger så kanske du kunde slita dig lite emellan dem? Jag menar, de har ju helt klart sin grej som dom gillar och så mycket mer kan man ju inte göra åt det, kanske du vet något annorlunda spel som du gillar som du annars kunde introducera? Något spel som man märker av varanras person snarare än att bara sitta och fokucera på spelet liksom.. Skule ju vara kul för dig som omväxling :) 

Man får faktiskt också vara ärlig hos svärföräldrarna och fråga om de inte kunde tänka sig att ta en paus och fika lite istället, att du gärna hade lärt känna dem lite bättre, just på grund av deras stora fokus på spelet. Sen kan du ju även skojja till det, eller driva med situationen, och säga att du inte alls  är lika spelgalna som dem och att du måste få se på "dumburken" en liten stund - att du dyker upp igen efter en liten stund när du fått en liten paus…  :P

Ringer de varandra eller talar enskilt om de har något jobbigt eller särksilt att prata om ? Just när det är ett sånt himla fokus på kortspel och andra spel heeeela tiden när de träffas…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[scrappy]
5

Åh så tråkigt det verkar och samtidigt svårt att göra något åt. :/ Jag hade satt mig vid tvn och sett på Kalle den där timman, sedan bitit ihop resten och spelat eller tittat på när de andra spelar.

Aleya
0

Jag ser egentligen inget problem i detta förutom att du verkar tycka att det är tråkigt ts. Kan du som flera andra sagt göra det du vill. Dvs se på tv eller läsa en bok varannat år. Annars får väl du och din kille börja bjuda hem er släkt istället och så får ni skapa traditionerna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kajsami
2

Nog tycker jag väl att det låter som ett problem när ts inte är nöjd med situationen. Är båda parter inte nöjda med något så är det ett problem. Att påstå att det inte är något problem eller att jämföra det med de som har det sämre tycker jag är att inte lyssna på ts känslor. 

Jag tror att ts mer ville lufta sina känslor för detta än att "lösa situationen" som ju kanske är svårt. Jag gillar förvisso spel, men skulle ändå känna mig uttråkad om det blev spel för hela slanten. Om du sätter dig och kollar på teve så kanske de till slut också sätter sig i soffan efter ett tag, av artighet. Man vill ju inte att en gäst skall känna sig utanför.

[Devya]
3

#22 Ska dock en massa människor behöva ändra sig för att det finns en enda person som inte tycker om något?  Sen om det gäller någon gång i året så ser jag faktiskt inte problemet. Ts behöver ju inte alltid följa med dit sen.

Det här tycks ju vara en familjetradition och något som de tycker väldigt mycket om. Det är kanske på det här viset som de "connectar".

Jag har MÅNGA gånger fått utstå sådant som inte är roligt, speciellt då man var ett litet barn, men även på vuxna dagar. Man måste förstå att allt kan inte vara roligt och att ibland får man bara stå ut. Jag tycker t.ex. inte om att träffa min killes vänner och familj men klart jag står ut med eftersom det hör ju till.

Kajsami
8

#23 Jag har inte sagt att de skall "ändra sig", men att de kanske av artighet mot gästen kan sitta en stund i soffan också och titta på teve och småprata. Det ena behöver inte utesluta det andra. I vår familj hade vi definitivt gjort så, av artighet.  Man vill ju inte att någon gäst skall känna sig utanför. Det handlar om givande och tagande. De kan sätta sig i soffan en stund och ts kan vara med och spela kort en stund. Om ts står ut med att spela kort så kan väl de stå ut med att titta på Kalle med ts en stund. När det kommer in nya personer i familjen så får båda parter anpassa sig lite, och det handlar inte om att "ändra sig". 

Vi är inte så mycket för spelande i vår familj, men min svägerska verkade vara det och föreslog att vi skulle spela lite spel på julafton någon gång och visst gjorde vi det. Utan att "ändra oss" eller att det skulle vara någon uppoffring. Av artighet mot gästen helt enkelt. Inget svårare än så.  Hon var också van vid julklappsrim från hennes familj och föreslog det, ja vi gjorde det något år för hennes skull, men inte varje år. Vi tyckte mer det var kul att få in lite nya aktiviteter på våra jular. Man behöver inte vara fast i det gamla hela tiden utan att vilja rucka sig det minsta lilla.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

TS om du är så uttråkad varför stannar du inte hemma?