Vad ska jag göra!? (Jobb)
Jag är i denna sekund arbetslös, men varit och provjobbat på ett hunddagis. Dom ger besked ikväll.
Men. Jag är utbildad inom djursjukvård, och väntar på svar från ett djursjukhus som jag varit på intervju hos. Dom ger svar inom en vecka… Och får inte tag på dom i nuläget. Och till detta jobbet är det några mer sökande, till hunddagiset är det jag och 2 till.
Det kan ju hända att hunddagiset säger nej, inga problem. Men säger dom ja… Jag vill hellre ha jobbet på djursjukhuset, då det är heltid och hunddagiset är timanställning och ca 50%. Men tackar jag nej så kanske jag står helt utan jobb… Är ju ganska taskigt mot hunddagiset om jag tackar ja och sen kanske får jobbet på sjukhuset, och efter en vecka säger upp mig.
Någon som kan ge mig lite ljus i tunneln? Vad gör man i en sådan här situation?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Var ärlig mot hunddagiset. "Jag tackar gärna ja, men jag väntar besked från ett annat jobb, får jag det så är det vad jag satsar på" Jag var precis i samma sits, fick ett nytt jobb, en låg tjänst. Och väntade på svar från flera högre tjänster. Så jag sa som det var. De var väldigt tacksamma över ärligheten. Det blev att jag tog den där låga tjänsten, så får man se vad det blir av det sen 😊
Tack för snabbt svar!
Ja, det har lutat åt ärlighet hela tiden. Men är lite orolig över att dom kommer att ge jobbet till den andra sökande, och så får jag ett nej av sjukhuset. Så står jag där utan jobb…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skulle tacka ja till hunddagiset, skulle jag få jobbet på det andra stället som är fast o heltid så säger jag upp mig från hunddagiset.
De behöver inget veta.
Du får tänka på ditt egna bästa.
Risken om du säger att du har ett annat jobb på G till hunddagiset är att de säger de avvaktar och anställer en annan och sedan kanske du inte ens får det andra jobbet, då står du där.
Fast jag tror att om de ringer och erbjuder dig tjänsten och du säger som #1 föreslår så drar de nog inte tillbaka sitt erbjudande. Ni kan ju också komma överens om att återkomma så fort du hört från djursjukhuset.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det blev det bästa möjliga. För mitt eget samvetes skull var jag helt ärlig. Och hon erbjöd mig ändå att jobba där några dagar denna veckan för att lära mig rutiner. Om jag får jobbet på sjukhuset så tyckte hon det kändes bra att ha någon som hon kunde ringa in när det behövdes, får jag inte "det högre" jobbet så har jag plats på hunddagiset :D Tack för hjälpen! Nu är jag en erfarenhet rikare haha :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Låter härligt! Känns alltid bäst att vara ärlig mot sig själv! Och om det ger utdelning på andra håll som det gjorde nu för dig, det är ju bara en bonus! Grattis iaf! 😊
Ja verkligen! Tack :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)