Skriva av
Har länge bråkat för att få tid hos psykiatrin, har haft kontakt tidigare men efter ett avbokat möte fick jag inte tillbaka kontakten. Ringde regelbundet i 4 månader, för att efter dessa 4 månader få veta att min kontaktperson sjukskrev sig strax efter avbokningen och de vet inte när hon kommer tillbaka.
Efter det har jag fortsatt försökt få kontakt, det har skyllts på att jag stått i kö för kontakt på RVH trots att jag inte gör det, att jag blivit uppringd trots att de inte har ringt, att nya systemet gjort att jag fallit mellan stolarna m.m. You name it. Jag blev skickad mellan 3 olika mottagningar, varav 2 jag inte ens får vara på då jag dels redan har min diagnos och dels är under 25.
Efter mycket om och men fick jag kontakt på psykiatrin, de bad om ursäkt att det blivit som det blivit men att de inte rår för något.
Efter att haft kontakt ett tag så sa även psykiatrin att jag bör inte söka jobb som det är nu, jag har sökt aktivitetsersättning och står inskriven med förhinder på AF. Men jag söker ändå, för alla trycker på om det och pressar dagligen om det. Omgivningen, psykiatrin (de säger alla olika), AF, soc m.m.
Min pojkvän har flera gånger blivit arg, han ser hur jag mår och har rivit ifrån att jag inte kan jobba som det är nu. Även psykiatrin har nu sagt ifrån, jobb är inte aktuellt.
Jag har flera gånger brutit ihop på psykiatrin, flera gånger fått gått ut ur rummet vid olika möten med soc m.m. Detta är inte normalt för mig, jag biter alltid ihop men nu klarar jag det inte.
Jag sover inte, är nedstämd och känner att det går mer och mer åt en depression. Jag har ringt akutpsyk mitt i natten, gråtandes i panik för att jag inte mår bra. Enda svaret jag fått är att jag hör inte hemma där, jag är inte ensam att må så där om jag trodde det m.m.
Medicin har tagits upp, jag ska få hjälp med sömn och mående. Jag blev beviljad för sömn men direkt nekad för mående trots att de ser hur jag mår, trots att jag dessutom har en diagnos som innebär att bland annat ångest är min vardag.
Jag får ingen medicin som kan hjälpa mig stabilisera måendet, som i sin tur kan hjälpa mig att fortare komma på fötter m.m.
Igår var jag på arbetsintervju, trots flera ifrånsägningar. Men jag vet inte vad annat jag ska göra, jag får inte komma på fötter för jag måste ut i jobb, men jag får inte söka jobb innan jag kommit på fötter. Jag vet varken ut eller in känns det som, min pojkvän har börjat få sköta kontakterna med försäkringskassan åt mig, han är med på möten med psykiatrin samt soc för jag klarar det inte längre själv.
Vet inte ens var jag vill komma, jag bara ventilerar.
Utifrån det du skriver som jag kan läsa, låter det inte som du än hamnat i en depression så jag förstår att psykiatrin inte tar in dig, därmed inte sagt att du inte behöver hjälp.
Jag skulle föreslå att du tar kontakt med din vårdcentral, även de har samtalsterapi plus de kan hjälpa dig med medicin gällande dina sömnproblem osv…. om de efter utvärdering tror att det är av nytta för dig.
Har ditt landsting vårdlots? Jag tror inte att alla har det tyvärr…
http://www.vardlotsen.se/index.php/vardlots
Ring annars (eller be pojkvännen ringa!) till någon ansvarig och fråga vad de har istället. För du ska fanimej ha hjälp. Hälsa dem det från mig!
Testa att inte gå till dne kommunala psykvården. Det blev bara problem för mig och efter att jag försökt överdosera min medicin så sa mina föräldrar att nu letar vi efter annat. Vi hittade en privat klinik men som är med i det fria vårdvalet, så det kostar lika mycket som det kommunala! Att du söker jobb när du är så här dålig tycker jag är rätt dumt. Vad händer om du får jobbet? Om du mår såhär lär du inte klara en vecka, och de kommer dessutom dra in ditt bidrag (om du får det beviljat). Hitta istället en annan klinik, det är mycket bättre tror jag! Nu vet jag dock inte vart du bor, så det kanske inte finns så många möjliga kliniker att gå på, men det kanske finns någon?
Medarbetare på Skor iFokus
#1 Skrev i inlägget att jag inte är i depression nu, men känns att gå mot en.
Jag har kontaktat både hälsocentralen (skickas bara runt mellan olika personer som inget säger), psykosociala enheten (får jag inte vara för jag är under 25), ungdomspsykiatrin (då jag redan har min diagnos så får jag inte komma dit heller), akutmottagningen (fick bara ett spydigt svar att jag knappast är ensam om att få sådana panikattacker m.m. pga måendet och ska därmed sluta klaga, sen skulle de skicka vidare mig till vuxenpsykiatrin). Vuxenpsykiatrin skyller på att jag står i kö för vuxenrehabiliteringen, men det gör jag inte och när de såg det så sa de att de visst ringt mig och sen skyllde de på att systemet krånglat.
Jag har fått 2 olika remisser till psykiatrin av två olika läkare som båda blivit oroade över mitt mående, men ena remissen "försvann" och den andra remissen svarade de på att jag inte får komma in förren jag ringer/står vi dörren själv.
Men när jag både ringt och stått vid dörren så har de bara skyfflat mig vidare, så jag har fått börja om med att ringa UPM m.m.
#2 Aldrig hört talats om det där, faktiskt. Det var något nytt!
När jag ringde psykosociala så blev de arg över hur jag blivit behandlad, de sa också att om de fortsätter såhär så ska jag höra av mig till dom igen. Dock har hon jag pratat med slutat och det är samma visa igen med att skickas dit och dit.
#3 Har kollat runt lite men inte hittat någon som känts bra dock, jag tappar orken för att söka hjälp lite mer ju mer tiden går. Har blivit slussad fram och tillbaka i flera år, i gymnasiet hade jag minst 3 möten/veckan. Var egentligen bara då som jag haft en stabil kontakt, både före och efter har det varit problematiskt. Och jag har då gått hos psykolog sen jag var ca. 6-7år och fyller 22 i oktober.
Det blir inte bra, men jag söker för att jag har sådan enorm press från omgivningen. Jag får veckovis höra hur lat och dålig jag är som inte jobbar, jag får veta att 50% är inget att leva på och att jag måste ha en 100%. Min problematik är inte synlig, därför finns den heller inte enligt min omgivning och många fler.
Jag har både jobbat och arbetstränat, båda gångerna klara jag av 2-3 månader och jag jobbade då ca. 40%, sedan har det blivit övermäktigt och jag har blivit sjukskriven. För varje gång tar det längre tid innan jag känner mig så pass okej att jag kan göra halvhjärtade försök i att söka nytt. Men magkänslan säger stopp, du får inte söka. Men omgivningen kommer med pekpinnar, vilka ha blivit för mycket för mig att hantera. Därför söker jag, väl medveten om konsekvenserna. Så jag får mitt i allt skylla mig själv med.