Är det en våldtäkt?
Detta är mitt första inlägg här, vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Var i ett år sedan tillsammans med en kille, vi hade det bra i perioder. Under de dåliga perioderna var inte vårt sexliv det bästa. Under det absolut sämsta perioderna kunde han väcka mig när jag sov och ville ha sex. När jag nekade honom ville han att jag skulle runka av honom, vilket jag ibland gjorde. Andra gånger ville han verkligen ha sex. Det gick då så långt att han blev sur om han inte fick det och tog 10 nej och en tystnad som ett ja. Jag som inte orkade med hans tjat låg tyst hela tiden och rörde mig inte ur fläcken. När han kom var han nöjd och jag fick fortsätta sova. En natt provade jag att låtsas sova när han försökte väcka mig för sex. Tänkte att han skulle låta mig sova. Men nej. Han hade sex med mig och när han hade kommit insåg han vad han hade gjort och fick panik. Slutade med att jag sa att jag hade varit vaken under akten. Men ändå, det känns inte normalt… Hans svar till varför han väckte mig för att ha sex var att jag ändå aldrig ville ha det. Jag försökte förklara för honom att jag har blivit avskräckt från att ha sex med honom när han har gjort så mot mig, något han inte förstod. Varför jag undrar om det är en våldtäkt är för att det är något som jag först nu har börjat må dåligt över det. Har svårt att sova på nätterna och mår illa när jag tänker på det. Vet inte vem jag ska prata med. Skäms över det så vill inte prata med min nya pojkvän eller kompisar om det.
Enligt min mening är det absolut våldtäkt! Han tog inte ett nej vilket är övertalning till sex som är våldtäkt. Han blev sur för att du sa nej till sex vilket är våldtäkt och han hade sex med dig utan att ha frågat vilket är våldtäkt. Spelar ingen roll hur bra förhållandet är eller har varit, utan en måste alltid respektera någon annan. Jag är dessutom av åsikten att en inte är "skyldig" till att ha sex tills ett nej kommer. Jag är för samtycke från start och tycker att killen som du var tillsammans med gjorde väldigt fel och behandlade dig väldigt illa.
Jag förstår om du skäms och kanske tror att det är ditt fel. Jag vill säga att det inte är ditt fel eller att du behöver skämmas 🌺
Det är väl detta som advokater och åklagare bråkar om. Hur "starkt" nej var det? Personligen tycker jag att ettlågmält nej räcker gott o väl för att det ska klassas som ett nekande och därmed inte ok o fortsätta. Jag kan inte terminologin. Sexuellt ofredande? Våldtäkt? Han verkade då bara bry sig om sig själv. Skitstövel tycker jag han var.
Att ha sex med någon som sover är att jämställa med våldtäkt.
Däremot det första scenariot där han tjatar och du säger nej och sedan är tyst är inte våldtäkt om det (tjatet) sker utan våld, hot om våld eller annan brottslig gärning. Beroende på vad och hur saker har hänt så kan det dock bli andra brottsrubriceringar.
Inte heller scenariot där han tjatar sig till att du skall runka av honom är våldtäkt.
mvh Martin
TS: Om du orkar kanske du kan prata med en psykolog eller dylikt? Kom ihåg att du är värdefull 🌺
# 2 Jo, ETT nej ska vara mer än tillräckligt. Dock finner jag det problematiskt att en ens ska behöva säga nej till sex. Det finns en inställning till sex att en är skyldig till att ha det tills motsatsen är bevisad och då i form av ett nej. Jag tycker snarare tvärtom, att en ska räkna med att andra inte vill ha sex tills motsatsen är bevisad och då i form av ett ja.
#4 Jag svarar bara på ts, och förutsätter när hon ställer frågan att hon menar lagligt. Ett nej räcker inte för att döma för våldtäkt idag, de som sprider det budskapet gör ett fundamentalt fel.
Att det sedan borde vara så, det är en helt annan sak och en uppfattning som jag delar.
I lagens mening räcker alltså inte ett nej för våldtäkt. Men att ha sex med någon som sover räcker för våldtäkt.
mvh Martin
#5 Ok, det må vara så. Är inte helt hundra på hur lagarna ser ut. Bara för att lagen säger så betyder inte att det borde vara så, vilket du redan tagit upp. Oavsett vad är det otroligt kränkande.
#3 Här kanske du resonerar utifrån om han skulle kunna bli dömd för våldtäkt i dessa fall, eller hur resonerar du?
Jag tycker alla dessa fall är våldtäkt, eller åtminstone sexuella övergrepp.
#0 Det är inte konstigt att smärtan över detta kommer upp nu. Du levde antagligen i förnekelse över vad som hände förut. Du orkade inte ta in det, det skulle göra för ont där och då.
Hur länge har du och pojkvännen varit tillsammans? Kommer en del tankar upp pga din nya pojkvän? Väcker det minnen när du är nära honom? Eller funkar det bra där i relation till honom.
Förstår att det känns svårt att veta vem du ska kunna prata om det här med, men det är ju jättebra att du i alla fall har skrivit här. Du får gärna skicka PM till mig om du vill prata mer privat, eller fortsätt skriva här i tråden. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Alltså det räknas absolut som en våldtäkt om någon haft sex med dig när du sover. Är man i ett tillstånd som gör att du inte kan säga ja eller nej och någon utnyttjat det så räknas det absolut som en våldtäkt. Så det är inte så konstigt att du mår väldigt dåligt över detta, det är inte okej!!
När det kommer till tjatsex är det faktiskt nog åtminstone sexuellt untyttjande eller faktiskt en våldtäkt det med, eftersom sexet ändå var påtvingat.
Din kille utnyttjar din kropp sexuellt och det får va ett slut med detta NU, säg att du inte tänker sova med honom så länge han ska hålla på sådär, eller att du gör slut med honom om någonting liknande överhuvudtaget är påväg att hända igen.
Det är svårt att bara säga nej, men du måste sätta ned foten ordentligt och hajjar han inte då är det bara att lämna honom. För sånt här beteende kan utvecklas till något mycket värre om han är en "sån typ" som inte värderar dig lika för att du är kvinna eller tror att han för göra vad han vill med dig eftersom ni är tillsammans.
Kram kram kram!
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
Jag skulle säga att åtminstone ett fall är våldtäkt, som han eventuellt skulle kunna bli dömd för (huruvida något är våldtäkt och huruvida det skulle gå att få någon dömd för det är ju inte alltid samma sak, tyvärr), och de andra tillfällena kanske inte var kriminella men definitivt på skalan mellan övergrepp och djupt oschysst. Såna saker är ofta väldigt svåra att se klart på när de händer, och det kan vara svårt att förstå sina egna tankar och reaktioner både under tiden och efteråt. Jag vet inte vilken aspekt av det som är svårast för dig att hantera så här efteråt - att någon du trodde brydde sig om dig behandlade dig illa, varför du inte sa ifrån, ifall det kanske inte var så farligt och du överreagerar (alltså att du undrar om det är så, JAG anser inte att du överreagerar!), eller vad det är som gnager på dig. Det skulle kunna vara bra att prata med någon om det - kanske en kurator på ungdomsmottagningen om du är tillräckligt ung för det. Du skulle också kunna ringa anonymt till Kvinnofridslinjen (020-505050) om du är osäker på om det var ett sexuellt övergrepp, eller Nationella hjälplinjen (020-220060).
Det var inte ditt fel, och det kan vara bra att få förståelse för dig själv, hur det blev som det blev och hur du har reagerat på det.
#7 Jag kanske skulle varit tydligare i mitt svar, men jag uppfattade ts frågor som om det var våldtäkt, dvs brottet våldtäkt. Så som du kanske såg i #5 så preciserade jag det där, att jag svarade utifrån hur lagen ser ut.
mvh Martin
#8 De är inte tillsammans längre
#10 Jag skrev mitt svar innan jag såg dina förtydliganden. Tack för att du preciserade :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Han har i alla fall kört över dig och inte respekterat dig! Och det systematiskt. Gå g på gång. Jag tror inte det håller för våldtäkt rätsligt tyvärr. Det viktiga nu tänker jag, är hur du kan komma vidare i ditt liv, med så lite men av detta som möjligt. kanske du skulle vara hjälpt av samtalsterapi? Kanske räcker det med att prata med nån närstående och bearbeta själv? Vore bra om du kunde bli så övertygad om din rätt till din egen kropp (och t.ex din rätt att säga nej tack ) så att du med en ny partner inte accepterar att han kan tjata till sig sex. Dina gränser ska ingen partner kränka!

Ja det är våldtäkt, men förmodligen svårt i rätten :( du behövs en samtyckeslag!
Enligt mig är det våldtäkt om man inte fått ett ja innan. Sen känns det som att i dom flesta fall där man måste fråga sig själv "var detta en våldtäkt?" så är det en våldtäkt.
Men det är lite svårare juridiskt. Jag tycker ändå att man bör anmäla, för att visa att det inte är okej och för att det kanske kan skapa en förändring. Just nu är det ofta ganska svårt att få någon fälld för våldtäkt (på gott och ont), och det behövs mycket bevis. Att man "bara" har sagt nej räcker i många fall inte enligt lagen.
Att ha sex med någon som sover (eller av andra anledningar inte är vid medvetande) är dock våldtäkt även enligt lagen.
//Jessie
Han antog att du sov och har man sex med någon som sover är det våldtäkt. Nu var du ju vaken men det visste inte han, han har utfört samma brott ändå för enligt han så sov du. Klart du mår illa och dåligt av det! Att få bevisat att en person har så lite respekt att den utnyttjar din kropp som en k*****docka för att tillfredsställa sina behov. Jag förstår att du tvivlar ändå, har varit i liknande situationer många gånger då man inte vet om man har lov att använda ordet våldtäkt eller inte.
I love not man the less, but Nature more…
Våldtäkt hela vägen! han hade sex med dig mot din vilja och när han trodde att du inte var medveten! Inget snack om saken det är våldtäkt i lagens fulla mening!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#16 Att ha sex mot någons vilja är inte våldtäkt i lagens fulla mening. Mest så vi håller isär begreppen. För det krävs våld, hot om våld eller annan brottslig gärning.
Eller, att personen ifråga varit sovande eller på annat sätt "satt ur spel".
Att säga nej eller att tiga hjälper alltså inte.
Kan man däremot bevisa allvarlig rädsla, så behöver man inte ovanstående attribut, men även om det är självklart att man troligen är rädd om man är på väg att våldtas så skall det bevisas att det är allvarlig rädsla, och det är troligen mycket svårt i dagens rättssamhälle, om man ser på praxis och domar.
mvh Martin
#17 Herregud du kan inte mena allvar !?
#17 Det är våldtäkt om ngn befinner sig i en utsatt situation, exempelvis sover. Enligt honom sov hon.
I love not man the less, but Nature more…
Jag bryr mig inte om vad lagen säger eller inte säger - jag ser det som våldtäkt!
Jag har varit otydlig i mitt inlägg #17 och det får jag be om ursäkt för. Som synes i svaret har jag dock preciserat att det är själva motviljan som inte räcker. "han hade sex med dig mot din vilja och när han trodde att du inte var medveten". Den första biten (innan "och") är alltså helt betydelselös för begreppet våldtäkt, och tyvärr bommade jag andra delen - vilket jag tror också har framgått av mina tidigare svar t.ex. #3 och #10 att vara omedveten/sova räcker för att det skall vara våldtäkt.
#19 Ja, och det har jag skrivit i flera inlägg (#3, #10 och även #17 som du svarade på). Förstår inte riktigt ditt svar faktiskt, varför du riktar det till mig? Men det blev kanske fel utifrån att jag gjorde fel/missade del av inlägget).
#18 Fullt allvarlig med hela mitt inlägg #17. Sen tycker jag inte att lagen är bra i alla de delar, men det är en annan femma. Skall man se på vad lagen säger så räcker inte att man inte vill ha sex för att döma för våldtäkt. Kanske har jag dock läst ditt svar för snabbt, ber om ursäkt i så fall. Som du ser har jag skrivit att det inte räcker med att man inte vill. Jag missade att du också skrivit "när du inte var medveten". Det räcker (att ha sex med någon som inte är medveten) för våldtäkt, även i lagens fulla mening.
mvh Martin