Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3003 ggr
niinasjogrense
0

Är han för gammal för mig?

Hejsan! Jag är 15, snart 16 och har träffat en kille på 26. Jag vet vad ni tänker ''ååh tös han är alldeles för gammal för dig, jo kanske. Men nu är det så att jag är mognare än 15, jag beter mig äldre och ser ut att vara äldre, men, jag är ju fortfarande ändå 15. 

Killen som jag har träffat är helt underbar. Vi klicka direkt och han får mig må så underbart bra. Han ger mig en helt underbar känsla av trygghet och kärlek ingen annan någonsin har gett mig. Han stöttar mig genom allt och finns alltid där om jag vill prata vice verca. Han gör mig bara till världens lyckligaste tjej och är inte rädd för att visa upp mig för sina vänner, trots åldern.

Jag träffar i princip aldrig killar i min ålder på grund av att de är inte i samma mognadsgrad som jag är på, alltså det fungerar inte. Men med han är är det helt perfekt!

Jag vill bara höra er åsikt, jag vet att det är hela 11 år oså men han själv ser och beter sig yngre vilket gör att vi båda hamnar på samma nivå och fungerar väldigt bra tillsammans. men det är så fruktansvärt jobbigt för min familj kan jag inte påstå stöttar mig genom detta, mina vänner tycker han är helt underbar för de har träffat honom, men det har inte min familj. Och jag vill ju verkligen inte att de ska döma honom när de inte har träffat honom än, sitter bara i en jävla situation just nu.

Magrat
3

Jag skulle gå på magkänslan, känns det rätt så gör det. Jag träffade själv min man när jag var 17 och han 28 så det är samma åldersskillnad som för dig och det har fungerat bra. Visst fick vi pikar i början och familjen var lite tveksam, men när de träffat honom så var det inga problem. Men var beredd på att få pikar om åldersskillnaden ett tag, det försvinner magiskt så fort du fyller 18.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

niinasjogrense
0

Tack så mycket för svaret! Den största piken är ju den att han HAR jobbat på tivoli, duvet hur man tänker om dom, knarkare, alkoholister och bara ute efter sex. Men han är definitivt inte sån. Han håller på med egen firma, har egen bostad och försörjer sig och sin mamma och systerdotter (på grund av privata skäl) Han har slutat med tivoliarbetena och han jobbade endast där för att få ihop pengar till sin mamma, men nu när han fått ordning på sitt liv, har eget företag går ju allt bra! Skulle egentligen träffa honom idag efter väldigt lång tid men fick en utskällning av min syster, att jag var sjuk i huvudet och han är bara skit och bla bla bla, klart det fick mig att tänka, och jag berättade för honom hur det ligger till, och fy, aldrig varit på ledsen på väldigt lång tid, men jag känner att jag kommer inte hitta någon som honom och vill verkligen inte ge upp honom, aldrig. Så tänker faktiskt satsa, om det är ett misstag, ja, då är det mitt misstag.

Magrat
3

Min mamma trodde också att min man var en knarkare så jag vet hur det känns. Jag rekommenderar att du låter din familj få träffa honom så de får en chans att se att han är en vanlig och förhoppningsvis trevlig och artig person.

När det gäller din syster så skulle jag nog försöka säga ifrån bestämt att det är mitt liv och mitt beslut, det har du inget med att göra.
Lycka till, jag tror det kan bli jättebra för er båda och när ni blir äldre så är plötsligt elva år inte särskilt mycket.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

niinasjogrense
0

Tack så jätte mycket! Det ska jag absolut göra :)

[Endless mind]
1

Bara att köra på, förr eller senare lär din familj respektera ditt beslut, dessvärre lever vi i ett samhälle där fördomar tar upp allt för stor plats.

Även om det inte skulle funka ser jag inte det som ett misstag, snarare något lärorikt! :)

Vanja
3

Jag tycker inte att han är för gammal ur det perspektivet, alltså just på siffran. 

Men det känns som att han kanske är på ett annat plan i livet än vad du är. Som du säger, han har eget företag och försörjer sin mamma och systerdotter. Medans du troligtvis fortfarande går i skolan och aldrig ens ha behövt försörja dig själv. 
Men är ni rätt för varandra så kommer allting falla på plats i sinom tid ändå :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sarah
13

Det som man får fundera över lite är, varför vill en vuxen människa, om än ung, vars tillsammans med en så ung tjej? 11 år är inget att fundera över då man är lite äldre, men 15 och 26 är en stor skillnad. Akta dig bara för att det blir en skev "maktbalans", i brist på bättre ord.

Sweelin
22

Jag blir också skeptisk och undrar vad en sådan vuxen man har för utbyte av en ung flicka? Jag skulle vara försiktig… Sådana män brukar inte kunna hitta någon i sin egen ålder just av olika anledningar som kanske inte alltid är positiva. När man är 15 så tror man alltid att man är så mycket mer mogen än vad man egentligen är, vilket man märker när man ser tillbaka på sin tonårstid. Så låt inte han köra över dig, vilket kan ske utan att du märker av det. Är han seriös så får han bete sig vuxet och träffa din familj.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Calcifer
14

Nej, jag tycker inte det är okej. Sen kan jag ju inte bestämma hur andra ska göra, men personligen nej. Du är bara tonåring, och en ung tonåring dessutom. Jag förstår inte och kommer aldrig förstå varför en vuxen människa har ett behov av att vara tillsammans med ett barn.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[LadyK]
1

Det där kan du bara avgöra själv. Känns det bra så kör på det. Jag flyttade ihop med min första sambo som 15-åring och det höll i tre år så visst kan man som 15 åring vara mogen för ett "allvarligare" förhållande.

Gaara
5

Jag har hört exakt den där saken förut "Jag är 15 men mycket mer mogen än 15-åringar brukar vara, ser äldre ut, osv osv" Den hörde jag från en av de mest omogna 15åringar jag hört något ifrån. Ett par år senare så skäms hon över att hon trodde sig vara så himla mogen när hon var allt annat än just det.

När min kusin var 32 så blev han tillsammans med en 16-åring. Det var alltså en hel livstid för henne mellan dem. När jag fick veta hennes ålder så dog jag lite inombords. X) Men det tog inte lång tid innan jag kom över det. De var tillsammans i ca 7 år innan hon valde att bli wild and crazy i stället. Hon orkade inte vara i ett seriöst förhållande från att hon var 16 och till resten av deras liv som det var tänkt. Så hon reste till Thailand och började plugga där för att få lite distans och straxt efter det ville hon ha öppet förhållande, vilket min kusin inte ville (Den här flickvännen hade tidigare varit jättesvartsjuk så min kusin fick inte ens säga hej till sitt ex om de träffade på varandra på stan av en slump) flickvännen valde att vara otrogen och då tog det slut. Trots att de pratat om att gifta sig och skaffa barn.

Det jag vill säga med detta är att visst, det är upp till dig och killen om ni vill vara tillsammans, men det är skillnad på en 15-åring som inte ens får gå på krogen och en man som är gammal nog att skaffa egna barn.  Och jag undrar som andra, varför vill man vara tillsammans med ett "barn"? Någon som inte kan ta hand om sig själv och som inte kan försörja sig? Lite märkligt är det, men upp till var och en hur man vill göra.

Paxxie
7

Det är inget fel att som 15-åring ha känslor för någon så pass mycket äldre, men det ringer alltid varningsklockor hos mig när en vuxen person känner på det sättet för ett barn. Jag är förvisso bara 21 men jag skulle nog aldrig kunna vara tillsammans med någon som inte kan ta egna beslut (med "kan" menar jag att personens föräldrar fortfarande bestämmer över denne), det blir liksom en helt annan våglängd än vad jag är på och jag ser inte hur det skulle kunna vara ett jämlikt förhållande.

Tycker också det känns som att du är i en ganska utsatt position med tanke på att han uppenbarligen har mycket mer livserfarenhet än vad du har. Det behöver ju inte vara något negativt men det kan nog vara bra att vara lite försiktig. Och som det nämnts ovan, varför vill han inte vara med någon i sin egen ålder?

Aleya
5

Ärligt så tycker jag han är för gammal. Jag kan inte se hur man som vuxen kan få ut något ur ett förhållande med en som är så ung.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magrat
2

Fast allt det där beror ju helt på personerna och inte åldern. Hon är byxmyndig och då finns det inget skäl att se ner på åldern hos båda parterna, uppenbarligen får de båda ut något av förhållandet. Tro mig, jag vet att 11 år inte är en särskilt stor åldersskillnad, jag lever ju med det själv och har gjort i nu fem år.

[Daisy-Moa-Elsa]
5

Generellt sett ser jag inga problem med flera års skillnader, när man är vuxen.

Tyvärr i ditt fall får jag funderingar över varför en man så pass mycket äldre är intresserad av dig, inte att du är intresserad av honom.

Du är ett "barn" fortfarande även om du inte vill höra det. Om du var 20 eller 25… då vore det en helt annan sak. Förstår inte mannen i det här fallet. Kära i äldre har nog många av oss varit i tonåren.

Fundera lite, han vill snart ha barn, villa, Volvo och vovve för att dra en generaliserade klassiker….. är det vad du vill?

Sarah
2

#14 nu vet jag inte hur gammal du är, men det är skillnad när en är 15 år, ett barn. Varför är en vuxen man, med ett barn?

L1isa
6

Jag tycker han är för gammal för dig.  Förstår inte hur en vuxen på 26 år kan gå efter en som är 15 år. 🤮

Magrat
1

#16 Jag var nyss fyllda 17 när jag mötte min man. Med andra ord ett barn i mångt och mycket.

Surpan
5

Jag tycker det känns väldigt konstigt att en 26 åring skulle vilja vara tillsammans med en 15 åring. Hur mogen hon än är. Hade du bara vart ett par år äldre, typ 18 hade jag inte sett några problem med det. Jag är själv 24 och ingen i min umgängeskrets hade dejtat en 15 åring. Det säger mig att han kanske inte riktigt är en vanlig 26 åring. Bara för att han har "allt" i sitt liv i ordning så kan det finnas känslomässiga problem (du nämner till och med privata problem). Alla tror att de är mogna och vuxna vid 15 år. Man tror man är fullvuxen, och sen händer det så mycket mer. Det är svårt att förklara men du kommer förstå om 10 år. Det finns så mycket du aldrig har gjort och upplevt. Träffa någon runt din egen ålder så ni kan lära av varandra och växa tillsammans istället.

/Surpan

Karmatarerskanise
9

Det är inte normalt att en vuxen man har ett förhållande med en 15 åring!  Inte någonstans! 

Du är ett barn. Det säger ganska mycket om honom. Jag hoppas innerligt att dina föräldrar sätter stop.

KimE
7

0# när du blir 20 skulle du aldrig någonsin få tanken att vara tillsammans med en kille som är 15.

P3pz
6

Jag personligen tycker inte att det är okej någonstans. Jag var själv tjejen som inte hade något annat val än att växa upp och bli "vuxen" tidigt. 
Och det är helt normalt för en tonåring att falla för någon som är äldre, det är inget konstigt i det. MEN det är inte normalt att en 26åring faller för någon som fortfarande är ett barn oavsett om du är mognare än andra i din ålder eller inte.

"There is life after abuse. This is mine"

hankans91
3

Ålder är bara en siffra brukar man säga. En åldersdifferans på 11år tycker jag inte är för gammalt. Men däremot att du bara är 15år gör att det helt plötsligt blir en helt annan siffra.

Så i nuläget är det inte okej tycker jag.

Ebolaa
3

Det är en varningsklocka att du själv upplever han som lite barnslig, du kommer i så fall "växa om" honom inom de närmsta åren… Helt säkert.. När det kommer till sex så räknas det som en våldtäkt, även om du verkligen ville ha sex med honom…

Klart att ni kan prata och umgås, men jag anar att du kommer tröttna på honom rätt fort eftersom han antagligen inte har så hemskt mycket att komma med, så dkulle han inte ens se till en tjej som är 15 år, även om du ser eller är mognare än andra tjejer… 

Men visst, jag förstår att det i sig kan vara lite attraktivt med en kille som är såpass mycket äldre än dig, att han skulle sitta på någon spoeciell erfarenhet eller liknande, men  jag tror att du kommer känna detta förhållande som lite bortkastad tid i slutändan. Men ja, detta får väl bli en lärdom för dig… :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Magrat
1

#24 Räknas som våldtäkt, hur då? Hon är ju byxmyndig.

Ebolaa
0

Ja men just ja! Tänkte att det var med en person under 18 år eftersom de fortfarande egentligen räknas som barn. Men det är ju minderåriga, personer under 15 år det gäller…! :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Sabina]
14

Jag är själv mamma till en 15-åring.
Jag tycker verkligen inte att det är okej med en 11 år äldre man som intresserar sig för dig.
Ja, ålder är bara en siffra men inte i detta fall. Du är alldeles för ung för en 26-årig man.
Jag tror att det säkert är jättetrevligt för dig att bli bekräftad av en så pass Mycket äldre man.
Men jag undrar verkligen vad han får ut av dig?
Missförstå mig rätt nu, men det ÄR stor skillnad mognadsmässigt mellan en man som är närmare 30 än 20 år och en 15-årig flicka.

Jag hoppas du kan prata med dina föräldrar om detta och dina känslor för denna man, så de kan hjälpa dig att reda ut saker och ting för dig.

Stor åldersskillnad kan vara okej när man är vuxen men du är inte vuxen än, fast du är byxmyndig.
Lycka till! ❤️

Gaara
6

#27 Superbra inlägg av dig tycker jag. :)

Jag är 6 år äldre än min kille och eftersom vi ändå är vuxna (jag var 28 år och han 22 när vi blev tillsammans förra året) så är det ju inte alls någon åldersskillnad egentligen. Men trots att det bara handlar om 6 år så brukar vi skämta mycket om att "När jag var 20, då var du 14" och bara det låter ju fruktansvärt illa och det hade ju aldrig varit vi två då.  Eller som att när jag var 15 så var han 9 år. Det är inte förrän då man liksom tänker på hur stor skillnad några få år faktiskt kan göra när man är ung. När båda är vuxna så spelar det ingen roll.

[Sabina]
3

#28 Tack Gaara 🙂.

[Ruffsetuss]
4

En normal funtad Man på 26 år ser en 15-åring som ett barn , oavsett mognadsgraden på barnet . 11 år i åldersskillnad är inget problem , utan det är din unga ålder . Han vill ha din beundran och du hans bekräftelse , jag kan förstå att du har rosa glasögon på dig . Men han är vuxen på pappret och manipulerar dig , smickrar dig, säger o gör fina saker osv. Ställ dig frågan varför han inte är tillsammans med en jämnårig vuxen kvinna ? Jo hon skulle genomskåda honom ! En 15-åring har inte mognade rent känslomässigt att göra det på samma sätt . Var rädd om dig , det finns fler fiskar i sjön 😉

[Forest]
7

Skulle min dotter som nu är 13 år komma hem om två år och säga att hon träffat en kille på 26 år så kan jag säga att jag hade verkligen inte sett detta som positivt sätt, min man hade tagit killen som en pedofi då är jag ärlig.  Själv anser jag 11 år är en väldigt stor skillnad på 15 år och 26, det är mycket man gör mellan dom åren så anser just därför det är betydligt större ålderskillnad då  än när man är 40 år och andra 51 år.

Sweelin
12

Förlåt men måste bara tillägga att dricka och vara vild å lite galen som ung tonåring är inte att vara mogen och före alla andra 🙂 Tvärtom så är det oftast dom som har det svårast/får det svårt, är som mest osäkra på sig själva, är naiv samt oerfarna. De kan låta andra behandla dem illa just pga uppmärksamhet och osäkerheten i dem själv, inte våga säga nej och stå upp för sig själv. Så denna man kommer troligen att utnyttja det om du har dessa svagheter.

Att vara 15 och bete sig som 20, är allt annat än moget.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sarah
7

Ja det känns som att dagens tonåringar tror att de är vuxna tidigare än äldre generationer. Killens 13åriga systerdotter hävdade det med bestämdhet… Haha tänkte vi. Lite smink och en bh gör dig inte vuxen. Kom tillbaka när du tagit något som helst ansvar i ditt liv, när vi var 13 hade vi helgjobb osv.

Tedamen
1

Han är för gammal för dig. Hitta någon i din egen ålder. Jag lovar att du inte är så mogen som du tror.

Aleya
2

Och ser nu att han beter sig som om han vore yngre. Ne du, tycker verkligen att han verkar så opassande han bara kan bli. Gör något vettigare av ditt liv än slösa det på en människa som är vuxen men verkar kunna ha beteende som en snorunge. Det är säkert roligt att få bekräftelse. Men att han tar en som är inte ens 18 är bara tecken på att hans mognad är under en vettig människas nivå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gaara
1

För övrigt så tycker jag att ts ser ut som vilken 15 åring som helst på sin profilbild som tror den ser äldre ut än vad den är. :) Inget illa menat dock. :)