Relationer iFokus

Relationer

Etikett: sex
Läst 3853 ggr
Vanja
0

Skillnad på porr och cam?

Läste i en tråd att de flesta anser att ens partner ska få kolla på porr om denne vill det.  Gäller det samma för att kolla på någon tjej/kille i cam? 

Det är nästan samma sak, skillnaden ligger i att det är live. Annars är det en tjej/kille som spelar för kulisserna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Biancaa
2

Jag tycker varken eller. Tycker inte man ska kolla porr/bilder på andras kön osv (Vad nu räknas som porr) och ABSOLUT inte cama med någon annan, och camar man med någon så blir det ju mer "personligt". Skulle min pojkvän cama med en annan tjej skulle jag se det som otrogenhet. I porr så är det ju "stageat", bara för att det ska se bra ut, även fast jag är emot det också. Men nej, man skulle inte kolla på någon annan på riktigt och då tycker inte JAG det är okej på nätet heller. Obs, endast min åsikt.

LinaLj
13

För mig är det skillnad på om han kommunicerar med den andra kvinnan eller ej. Vill han tittas på porrfilm (inspelad eller live) eller bilder så stör det mig inte direkt om det inte går till överdrift. Jag uppskattar också porr ibland.

Men börjar han kommunicera med henne så går det till en annan nivå, då är det inte en fantasi längre. Men det är ju olika hur man ser på det.

Fridaaaa
3

För mig är det markant skillnad.
Kolla live i cam är för mig otrohet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pekac87
1

Live cam är lika med porr tycker jag. Om inte värre, med tanke på att det går att få kontakt med personen vilket gör hela situationen ännu mer personligt, än porr.

[Devya]
20

Hur kan man tycka att cam är samma sak som porr? Är filmer samma sak som att prata live med en kändis över cam?

Jag kan nog inte alls se kopplingen här.

[Ulvarsdotter]
2

Live i cam tycker jag är värre (om det är naket, om man bara pratar är det ju som att mejla med någon bara att man ser denne), men skulle min sambo börja kolla på porr skulle jag se det som en typ av otrohet också. Att vilja se någon annan naken och i "aktion" än ens partner, det är otrohet för mig.

[Devya]
5

#6 Jag kan förstå att många tycker på det viset. Det jag undrar är, tycker du att om man fantiserar om andra är likställt med otrohet också? För det handlar ju också om att "se" nakna människor hålla på.

Scorpio97
7

Porr är enligt mig helt okej, jag har aldrig tyckt att det kan räknas som otrohet. För mig är porr bara en förlängning av ens fantasi, och att fantisera kan aldrig vara fel. 

Däremot tycker jag att det är på gränsen till otrohet att cama eller sexchatta med en annan människa. Det blir mer personligt och är enligt mig en helt annan sak än vad porr är.

//Jessie

Ebolaa
1

Men vadå "värre"?? Kan ni försöka sluta lägga värderingar i allting?

Camsex och porr är inte samma sak nej, men om man ser på en inspelad cam (alltså inte live) så kan det absolut räknas som porr..

Men varför skulle camsex vara värre än porr? Relationsmässigt är det mer kontakt mellan två parter som cammar, det är väl bara bra för personer som lever på avstånd till exempel, eller mer "på riktigt" än att se på porr liksom.. Så det kan nog faktiskt vara trevligare och bättre med camsex än att se på porr.. 

Men skulle min sambo hålla på camma med någon annan så skulle jag bli extremt ledsen och förbannad. Det är en form av sex, fast den sker på avstånd…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Karmatarerskanise
11

#9 Vi snackar ju självklart INTE om att camma med sin partner. Det är ju givet!

Ebolaa
0

Men bla bla bla, så varför är det någon annas sak att påstå att något är värre eller sämre än det andra? Det hör inte alls till saken. Utan man kan självklart utgå från sitt eget tyckande men man behöver definitivt inte lägga någon värdering i det, helt onödigt eftersom personer som inte "hör till normen" känner sig som fel eller värre än resten. Därför… Men jag vet att många på den här sidan gillar att döma ut och säga vad som är rätt eller fel…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Karmatarerskanise
13

#11 Förstår inte alls den kommentaren. Folk har svarat på frågan i första inlägget. Svarat hur dom ser på porr och cam. Så nog tusan hör det till saken.

Ditt första inlägg hör dock inte till saken.  Frågan gällde inte att man camar med sin partner. 

Lugna ner dig och återkom när du läst tråden istället för att gnälla på andra som faktiskt förstått frågorna.

teddykaniner
12

#11 men ts frågade ju oss VAD vi tycker och därför svarar vi utifrån våra egna åsikter. Alla får ju tycka som de vill. Jag tror du missförstår ordet värre här, så som jag har förstått det så anser personerna som skrivit här att i deras förhållande vore det mycket värre ifall deras partner sysslade med camsex med andra människor. Ingen här har sagt att camsex med sin egen partner är dåligt eller ens pratat om camsex inom förhållandet. Du kan inte heller komma hit och säga vilka åsikter vi får ha eller inte ha, om majoriteten här (än så länge) anser att camsex med andra inte är ok, så svarar vi så. Om man däremot är poly eller i ett öppet förhållande och tycker det är helt ok med camsex med hur många som helst, är det också ok. Men det är tillåtet att ha sina åsikter. Dessutom svarade du själv samma sak, du skulle bli ledsen om din partner sysslade med camsex med andra. Därför är det värre än om hen tittade på porr. Människor tycker helt enkelt det är värre ifall deras partner har en verklig kontakt med personen än om de bara kollar en video där skådespelaren inte har en aning om att tittaren existerar. Edit : såg att Hera hann skriva i princip samma sak före.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Denna kommentar har tagits bort.
fruktgumman
0

Jag gillar inget av det. Men ja camsex med andra är givetvis värre. Sysslar min partner med det gör jag slut då jag ser det som otrohet.

Vanja
0

Men om man kollar i cam på någon live eller så (Utan att vara i cam själv) med någon man inte kan kommunicera med, är det fortfarande värre än porr? 

Jag vet inte riktigt hur jag känner om detta, men jag tycker nog att cam är värre, trots att det egentligen är samma sak om man inte kan kommunicera med den i andra sidan camen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Biancaa
0

#16 Skulle fortfarande se det som otrohet även om min parnter inte var i cam själv.

Karmatarerskanise
0

#17 Men inte porr film?

Biancaa
0

#18 Läs mitt första inlägg. Kanske inte var tydligt, men jo, jag tycker porr är en typ av otrohet. Som jag skrev, "man skulle inte kolla på någon annan på riktigt och då tycker inte JAG det är okej på nätet heller".

Rainee
1

För mig tänker jag att cam är ju mer riktat mot personen som kollar, det är ju tänkt till den personen medan porr så är det mer att iaktta två personer som lallar med varandra. (Såklart behöver det inte vara två personer, det kan va bara en, men då känns det som att det hamnar mer i cam katergorin enligt mig). Så ser jag det, därför känns porr mer "oskyldigt" enligt mig.

IceTee
0

Beror på vilken typ man menar. Typen mellan två personer där han kan kommunicera med den andra är för mig otrohet, men är det bara en live-grej som han tittar på är det samma som porr i min mening och ok

Medarbetare på Skor iFokus

[Ulvarsdotter]
2

# 7 - absolut, jag tycker det är en form av otrohet om han vill tänka på andra Kvinnor nakna och i akt, värre är det ju om han fantiserar om att han är med en annan. Inte tillräcklig otrohet för att det skulle vara en anledning att lämna honom, men fortfarande tycker jag att om man VILL se någon annan naken, se dem ha sex med en annan och ABSOLUT om han fantiserar att han har sex med någon (som inte är jag) och gillar det han fantiserar om - Då tycker jag det är en form av otrohet.

[Devya]
2

#22 Ok, så med andra ord måste din partner bara tänka på dig och aldrig fantisera om andra kvinnliga kroppar? 

Då jag själv fantiserar så fantiserar jag aldrig om en särskild person, jag kan aldrig ens se hur den personen ser ut i mitt huvud utan det handlar mest om situationen i sig. Det har jag svårt att se som otrohet.

Hur tänker du gällande erotiska texter då? Klassas det också som otrohet för dig om man läser sådant och blir tänd?

Är som sagt mest bara nyfiken. :)

Fridaaaa
0

#26 Ja jag personligen tycker det. Blir på sätt och vis camsex och det är otrohet för mig
Jag skulle ta det som otrohet i ett förhållande och det vet min sambo om t.ex.
Han tycker som jag där.

[Daisy-Moa-Elsa]
11

Oavsett min åsikt om porr blir jag helt ärligt lite mörkrädd när folk ställer "krav" på vad deras parter får och inte får fantisera om., skämtar ni att ni har krav på era partners om begränsningar vad de får fantisera om?  Om man måste styra å ställa med vad ens partner får tänka och fantisera om bör man nog inte vara i relation och jobba med varför man har dem kraven.

Hur säkerhetsställer ni att personen inte "råkat" tänka hur en snygging på stan de såg skulle se ut naken?. Är era egna tankar så kliniskt rena att ni aldrig tanker på nån annan än er parter på annat vis än som fullkomligt påklädd könlös invdivid?  Får er partner ens tänka om någon annan att den är sexig?

Ravynsfair
1

Titta på porrfilm - fine. 
Titta på inspelade camsexvideos - fine. 
Titta på live camsex - not fine! 
Ser man på live camsex så medverkar man oftast på ett eller annat sätt. 
Antingen genom att själv visa sig, genom text/catt eller att man i fråga pratar med personen via micken.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Ruffsetuss]
3

Oavsett min syn på porr blir JAG väldigt mörkrädd av den gränslöshet det finns hos unga vuxna . Har man ingen självrespekt kvar ? Att lämna ut sig så totalt och ibland på någon annans bekostnad eller sitt förhållande . Om man lever i ett förhållande där man älskar o respekterar varandra , behöver man overhuvudtaget se på porr ? Då måste det ju saknas något eller ? De gånger jag levt i förhållanden har sexlivet blomstrat utan porr , camsex eller foton , vad är det som hänt som gör folk så gränslösa ?

Karmatarerskanise
13

#27 Det behöver absolut inte vara något fel för att man gillar porr och alla har rätt till ett privatliv även i ett förhållande. Sexlivet kan blomstra även om man ser porr ibland.

En del använder porr när de ska onanera en del ser porr tillsammans med sin partner.

Vet inte vad du menar med gränslöst och hur du får in självrespekt i det hela.

[Ulvarsdotter]
5

#23 - Självklart kan man inte hindra sig själv från att få bilder i huvudet, och såklart får man tycka att någon är attraktiv. Men om han skulle vilja se en annan kvinna naken så känner ju jag mig otillräcklig. Sedan är det ju helt olika i olika förhållanden, jag har tex valt en kille som inte gillar att se på porr. Vi har till och med gemensamt pratat om detta nyligen, och han tycker det samma - att om ens partner har behovet att se en annan människa naken, eller fantiserar om att vara med den personen och inte sin partner, ja då blir ju partnern lite otillräcklig liksom. Vilket såklart inte är så i alla relationer! Så är det i vår bara :)

Jag har läst en hel del böcker med erotiska inslag (svårt att hitta någon utan nu för tiden.. Men kanske för att jag gillar historiska romantiska böcker som gärna får utspela sig på vikinga-/vendeltiden..) men när jag läser dem ser jag oss framför mig, och tänker på min partner och framtida stunder vi får ihop, och klart man blir lite extra tänd då :) Är det alldeles för detaljerat och jag inte gillar karaktärerna (tex 50 shades) tycker jag det mest bara är pinsamt att läsa det. När det kommer till min kille blir han generad bara det är lite kärlek på tvn.. ;)

Såklart kan och tänker jag inte styra min killes tankar, men om han skulle sitta och kolla på porr plötsligt skulle jag känna att han inte uppskattar mig tillräckligt mycket för att se på mig istället. (Speciellt när jag har lite mer "lust" så att säga och vill oftare än han, och gärna tar alla tillfällen jag får.) Då skulle jag se det lite som otrohet - skrev ju redan i första att det "är en form av otrohet för mig", alltså inte så jätteallvarligt, men fortfarande så att jag skulle bli ledsen och besviken om han inte ville se på mig istället. Det blir lite svårt att förklara såhär i en text, och jag förstår att folk kan tycka att jag överdriver osv (tex #25), men i vårat förhållande ser det ut så. Han skulle ju inte vilja att jag sitter och kollar på det heller (för då skulle han känna sig otillräcklig), så vi är ju lika i det - och det är det viktigaste av allt i ett förhållande :)

Skulle jag någon gång råka se någon annan framför mig får jag dåligt samvete och slår genast bort tanken, och då är det ju att man råkar se det framför sig. Jag VILL inte se det. Och där är skillnaden. Som #27 säger - ingen av oss har behov att att se på porr. Vi älskar varandra, ser varandra nakna och för oss räcker det, vi har inget behov av att se andra nakna, eller vilja tänka på hur det skulle vara att ha sex med någon annan. Hoppas ingen tar illa upp av mina inlägg. Jag har väldigt tur att jag hittat en likasinnad, och i vårat förhållande fungerar det så. Och så länge båda två är med på att det är så det är, ja då är det ju så..

[Ruffsetuss]
1

# 29. Varför skulle någon ta illa upp , du uttrycker din åsikt precis som jag . Sedan om vi får på huvudet för att vi inte tycker som medparten av tråden det får man ta , vi är nog lite obekväma med vår syn på saken 😉

Karmatarerskanise
8

#30 Läser du en annan tråd än vi andra? För här har ingen fått på huvudet. 

Och HUR skulle det vars obekvämt för andra, att du inte kollar på porr?

[Ruffsetuss]
1

#31 jag vet bättre än att svara på dit inlägg Hera , men nu gör jag det i allafall . Vad jag skrev är min upplevelse , läs vad jag skrivit " vi är nog lite obekväma med vår syn på saken" det var skrivet som svar till #29. Så du behöver inte vara spydig . Alla tycker inte likadant i frågan

Fridaaaa
3

#27 behöver inte fattas något eller vara dåligt att se på porr

[Devya]
6

#27 Nej man behöver inte sakna något. 

Jag tycker om att onanera på egen hand ibland för vissa gånger vill jag inte ha sex utan bara en snabbis på egen hand som tar mig bara en minut. Vill inte heller be min kille om att tillfredsställa mig om han ligger och sover, han ska väl få ligga och sova ifred? De här gångerna fungerar det bra att se på lite porr och så var det färdigt. Det är ju inget jag går omkring och tänker på senare. Då jag har sex med min kille är det endast han jag tänker på och ingen annan. :)

Porr är en sorts underhållning för mig, samma sak med vanliga filmer.

Karmatarerskanise
5

#32 Jag var inte spydig för fem öre utan undrar ärligt det jag frågar. Varför inte svara på frågorna istället för att gå på mig?

Denna kommentar har tagits bort.
Afturelding
1

Min/vår åsikt är att inget är otrohet så länge man kollar att ens partner är okej med ens handlingar i förväg 🙂 Vi har en rätt så liberal relation. Viktigt att poängtera då är ju att kolla så den andra inte ändrat åsikt till och från, i perioder kan man ha större eller mindre behov av att vara exklusiva för varandra. 

Detta gäller alltså det mesta. I perioder är det kanske inte optimalt att planera in aktiviteter med vänner varje kväll. Eller titta på mycket porr. Eller cama med andra. Eller ha sex med andra. 

Men i grund och botten tycker jag att det är lite olika saker att titta på porr och att cama. Porr är en passiv handling, medans att cama är en aktiv handling.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

viktoria91
0

Inspelad porr är en sak. Det är en fantasi med förutbestämt manus. Cam är mer "på riktigt", det krävs kontakt med personen då genom chatten och det blir genast intimare då tycker jag. Då deltar man i det och tittar inte bara på.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Säger som # 37 "Men i grund och botten tycker jag att det är lite olika saker att titta på porr och att cama. Porr är en passiv handling, medans att cama är en aktiv handling."

Tycker inte det riktigt är jämförbart, den i camen har hen kontakt med medans porr… är en "film" med vem som helst som mottagare