Sex första dejten?
En liten fundering här…
när man dejtar killar/tjejer är det en bra idé att hålla sig ifrån sex den första dejten? Eller har det ens betydelse när man har sex första gången med varandra?
Tycker som vuxen så är det ingen big deal att vänta med sex som när man var ung och oerfaren, och om båda tycker om varandra så är det väl bara att köra på.
Men jag har funderat det senaste om man blir tagen som mindre seriös om man har sex redan första träffen. Jag har inte sett det som ett problem om det verkligen är någon man fattat tycke för, men nu är jag inte så säker på om det är ett framgångsrecept.
Jag har haft sex på första dejten vid två tillfällen. Ena gången var det för att vi ganska så tidigt kommit överens ( hade snackat på nätet innan) om att vi endast skulle ha en sådan relation. Andra gången hade vi båda druckit rätt så mycket och ångrar att jag tog initiativ till det eftersom att jag tror att han inte tar mig som seriös
Jag tror att om det klickar så klickar det oavsett om man har sex på första dejten eller inte, men nog kan det ge intrycket att man inte är ute efter något seriöst.
De jag har haft sex med på första dejten har det aldrig blivit ett förhållande med. De jag väntat ett tag med har jag haft längre förhållanden med.
Men jag tror det är en slump. Vill man så borde det inte vara några problem.
Jag har haft sex på första dejten en gång och det förhållandet höll sig i fem år. Men då hade vi pratat via nätet och telefon i nästan 4 månader innan vi träffades och jag visste att vi båda ville ha ett förhållande med varandra.
Nu när jag dejtar så väljer jag bort killar som förväntar sig sex på första dejten. Jag har bara sex med personer jag känner och som jag tycker är intressanta på ett eller annat sätt. Jag utesluter inte att jag kanske kommer att ha sex på första dejten igen, men det skulle krävas något speciellt.
Sedan får man ju alltid tänka på att saker kan gå "snett". Man kan bli med barn även om man skyddar sig, man kan få en sjukdom osv. Inget skydd är 100% så man får ju väga riskerna.
För min del som bara är intresserad av seriösa förhållanden så skulle jag aldrig ha sex på första dejten. Är man däremot bara ute efter ett ligg så är det väl en självklarhet nästan. För min del så vill jag lära känna personen först så man verkligen vet om det finns något mer än bara den ytliga attraktionen, så man vet att det finns något att bygga en framtid på tillsammans. Känns som att om man har sex på första dejten så kan man ge skenet av att det är just sex och närhet man är intresserad av och inte ett förhållande.

Sist jag träffade någon var det enbart en överenskommelse om sex. Eventuellt kunde det sträcka sig till ett tidsbegränsat kk-förhålland eftersom båda hade andra planer. Han vart mitt livs mest efterhängsna kk! Idag, tio år senare, är vi gifta. Jag har testat att både dejta och vänta, och köra rakt på. Jag är helt övertygad om att det bara är en slump vad som ger en relation. Jag och min man hade aldrig, som situationen såg ut då, dejtat. Vi var liksom egentligen inte ute efter något. Däremot kom vi snabbt fram till att det nog fanns mer där än bara kåthet, och vi var, och är, en riktig vinnarkombo för varandra. Folk träffas på alla möjliga vis idag. Jag tror inget är rätt eller fel eller ger större eller mindre chans. I det stora är det mer slump, och för att slumpen ska kunna falla ut måste man ju skapa kontakt.
Jag tror inte att det finns varken rätt eller fel i frågan om man kan ligga på första dejten eller inte.
Jag har testat båda delarna och tycker inte att något av det är fel. Tycker jag däremot att killen är för på och för sliskig då skulle jag varken falla mig in att ligga med honom på 1a eller 100e dejten..
Min nuvarande sambo och jag träffades av en slump genom gemensamma vänner, och våran relation inleddes med att han var mitt ONS, som jag senare fattade tycke för.
Vi fortsatte nämligen ligga med varandra efter den kvällen och vips så var jag kär och det var han med.
"There is life after abuse. This is mine"
Jag har haft sex på första dejten ett fåtal gånger, de har aldrig slutat i något seriöst. Men en del av dem kanske hade potential att bli så.
Det enda som jag tyckte om just detta då var att all spänning försvann. Det var inte spännande eller så länge just för att man hade hoppat direkt till den mest pirriga biten.
Men det är nog olika för alla. :)
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Om båda vill så kör på, om den andra personen sen väljer att inte ta en "seriöst" eller respektera en bara för att man haft sex på första dejten så är dom inget att ha ändå.
Det är väl upp till var och en, om båda vill så varför inte? Finns massa par som haft sex på första dejten. Jag tror att oavsett om man har sex på första dejten eller inte så är det viktigt att båda är överens om vad dejterna ska leda till, alltså om man förväntar sig att så småningom gå in i ett förhållande eller bara vill ses för att ligga.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Händer det så händer det brukar jag tänka.
jag har haft sex första .. kan inte ens kalla det en dejt. Vi är nu i hop. Det är snart 2 år sen vi åkte på fäst samtidig och hade sex.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ser inga problem med det. Tycker killen att det är oseriöst så är han inget för mig ändå. Min kille och jag har varit tillsammans i 9 år. Vi har hus och barn ihop. Första dejten var ngt slags ons.

Det är inget för mig och inte heller en kille som förväntar sig sex på första daten. Men så skulle jag aldrig gå ut med någon som inte vet om att det är ett seriöst förhållande och bara det jag är ute efter heller 😃.
Det är upp till var och en hur man gör. Det finns ju alltid risken att killen inte tar en särskilt seriös om man släpper till redan på första dejten, men sen igen kanske det då inte var en kille för en. Men vill du faktiskt ha sex på första dejten med en kille som då anser att du är seriös? Är det inte bättre att vänta för att ta reda på om kille är en bra typ eller en idiot? Om man dessutom håller på och jämt gör på det här viset kan man lätt få ett dåligt rykte, så är det bara tyvärr.
Jag personligen ser inte poängen med att hoppa i säng sådär snabbt. Jag känner ju inte människan särskilt bra och det kan hända att på andra dejten så har jag hunnit ändra mig angående vad jag tycker om människan, att han inte var den som jag trodde. Om jag vill ha ett seriöst förhållande så tänker jag inte ligga med vemsomhelst bara efter en dejt. Sex är viktigt men det är ännu viktigare för mig att först ta reda på vad det är för sorts människa jag har att göra med.
Jag har haft ett par otroliga första dejter där vi har snackat 8 timmar i streck och det har varit helt fantastiskt. Tack och lov hoppade jag inte säng med dem för på andra dejten visade det sig att de var inget för mig överhuvudtaget. Ibland lönar det sig att vänta åtminstone ett par dejter för att veta vad för sorts människa man har att göra med.
Visst, man kan lätt ha sex på första dejten men om du vill vara försiktig så kanske du ska vänta åtminstone ett par dejter för att ta reda på vem du har att göra med.
Använd sunt förnuft. Vill du bara ha kul och ha sex så ha sex på första dejten. Vill du ha ett litet mera seriöst förhållande så kan det faktiskt löna sig att ta det lite långsammare. :) Viktigaste är att du känner att du gör de rätta besluten för dig själv. Vad andra tycker ska inte spela någon större roll. :)
Tycker som vuxen så är det ingen big deal att vänta med sex som när man var ung och oerfaren, och om båda tycker om varandra så är det väl bara att köra på.
Vad mendar du med detta ts? Ung under 25? Vuxen över 25 år? Har man mindre sexlust som vuxen?
Själv träffa jag min man första gången vi verkligen träffades på så hade vi vild sex, vi vart ihop vi var totalt kära i varandra och än idag sprudlar våra bus och kärlek. Jag var äldre än 26 😉
Flera skriver att "om killen inte tar en seriöst."
Mig veterligen kan det lika gärna vara tvärt om.
Nej jag skulle inte ha sex första dejten. Men jag är en person som inte vill ha sex med en kille jag inte är tillsammans med och jag vill veta var vi står.. Detta beror nog mycket på att många killar, nästintill alla, som jag träffat, känner och umgås med är sådana som är med tjejer bara för att få ha sex. Till exempel sa en kille "jag är så less på min tjej, men jag kan inte göra slut med henne för då vet jag inte när jag får ligga nästa gång".. Så nej jag har inte sex med en kille jag inte är tillsammans med men jag är ju inte så gammal heller, snart 19 år. Vet även killar som gör slut med tjejen för hon inte vill ha sex varje gång han vill och liknande så tar inte killar så seriöst förens de bevisat att de är seriösa.
Om du vill ha sex med personen på förste dejten, utan att förvänta dig mer än att ni just delar lite (förhoppningsvis) bra sex så kör. Vad andra människor lägger för värderingar i sex kan jag tycka är deras problem, det finns inget som är bättre eller sämre bara du känner dig nöjd med dina beslut.
Och dåligt rykte? Tja, man kan bli beskylld för att "ligga runt och sen dumpa killar till höger och vänster och krossa deras hjärtan" även fast man aldrig haft sex också. Man kan inte leva sitt liv så, att försöka vara andra till lags.
Det är väl inget fel i att ha sex på första dejten. Det är upp till var och en hur man vill göra men för mig är det viktigt att känna personen väl innan jag har sex med någon.
#19 Det beror ju på. Jag skulle ha svårt att få jobb om jag fick ett sådant rykte i byn, med tanke på att jag jobbar med barn och har hand om kontakten med föräldrar. Jag är åtminstone mån om mitt rykte. Vi alla är ju olika men åtminstone för mig är det otroligt viktigt att jag har ett bra rykte med tanke på mitt jobb.
#21: Och det där är ju djupt tragiskt. Om du hade frivillig sex med andra samtyckande vuxna skulle du ha svårt att få jobb. Var ligger denna by? Medeltiden? Jag är ledsen men jag kan inte se varför en sån inställning ska uppmuntras.
#22 Tyvärr så är ju det så här det ligger till. I mindre byar måste man tänka efter lite mer på vad man gör eller åtminstone sköta saker och ting lite diskret.
Lyckligtvis är jag ju inte en person som ligger runt med vemsomhelst så jag har inte haft några problem. Däremot finns det de som har dåligt rykte, de som klassas lösaktiga och som människor vill hålla sig undan från, som om det vore en sjukdom men jag gissar bara att det handlar om osäkra människor.
Det beror nog på människorna i byn, har aldrig upplevt något liknande hemmavid (lyckligtvis) och tanken vad resten av min by skulle säga har aldrig ens slagit mig när jag funderar på om jag vill ha sex med någon. Ja, tur för dig att du inte måste cencurera dig själv för att inte bli baktalad. Att du inte tillhör de som blir fördömda för att de väljer att ha sex, gissningsvis inte med "vem som helst" utan med personer de vill ha sex med. Och jag hoppas verkligen att när du talar om osäkra människor menar de som sprider rykten.
#24 Jag syftade givetvis på de som försöker hålla sig undan från dessa "lösaktiga" människor, att det är de som är osäkra.
Det är tämligen vanligt i små byar att folk pratar mer eller mindre, speciellt om otrohet kommer in i bilden så blir det verkligen en massa att prata om och peka finger på. Det här händer tydligen ofta ute på landet.
#25: Att folk pratar, ja. Att otrohet är kontroversiellt, ja. Att någon går runt och diskuterar vem grannen har eller inte har haft sex med och hur tidigt i relationen det skedde har jag aldrig upplevt.
Jag håller med #26. Har bott i en liten by i snart 6 år och under hälften av den tiden hade jag kk och inte en människa har sagt något om det. Inte heller har ajg hört något sådant skvaller om någon annan och då träffar jag ändå byns största skvallertant ett par gånger i veckan vid brevlådan och får utförliga utläggningar om vilka grannar som bråkar med vilka och liknande saker.
#27 Jag kommer själv från en liten by och där får man nog höra skvaller om vem som ligger med vem och vem som är den lösaktiga kvinnan som får en massa barn med olika män. =/
Personligen bryr jag mig skit i sådant skvaller men inte alla. Min syster tvingades flytta från byn eftersom alla jämt skvallrade om henne och brydde sig inte om att vara diskret om det heller. Min syster blev gravid då hon var 17 år och blev därefter kallad det ena efter det andra tyvärr..
Man gör det som känns rätt just i det ögonblicket. Jag kan säga att för egen del så har de förhållanden där vi har väntat med sex (= inte sex på första daten), det är de förhållandena som sedan har gått bra.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Det beror väl på omständigheterna, kan jag tycka. Man kan ju ha haft en ganska lång kontakt innan man träffas första gången, och då tycker jag oftast att det bara faller sig naturligt med sex. På det stora hela är det nog bäst att göra det som känns rätt dock.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag har sex på första dejten om jag känner för det och om hen sen tycker att jag är lösaktig är det inte mitt problem och jag är mest glad att jag slipper hen. Så länge personen inte förväntar sig sex eller accepterar ett nej så har jag aldrig sett det som ett problem Sex har blivit något fult i dagens samhälle upplever jag det som och det är verkligen tråkigt. Mer sex åt folket liksom, hahaha!
Medarbetare på Skor iFokus
De som jag hade sex med på första dejten blev det aldrig någonting med.
Smaken är som baken, upp till var och en, jag har själv tackat nej flertal gånger till sex på första dejten eller så kallade one night stands på fyllan, inget för mig, vill ha känslor för personen innan jag ger mig in i något sexuellt. Känns väldigt oseriöst att hoppa i säng med någon man nyss träffat, detta är dock min uppfattning, kalla mig gammalmodig om ni vill :)
#33: Alla kanske inte alltid vill ta saker som seriöst och allvarligt. Vissa kanske bara vill ha lite kul? 🙂
#34 Läs igenom inlägget en gång till snälla du.
"detta är dock min uppfattning" - "smaken är som baken, upp till var och en"
Läsförståelse är något som skolan kanske borde fokusera mer på :))
#35: Snälla du, jag har läst ditt inlägg. Du får såklart ha din uppfattning, jag har inte sagt annat (om du nu läste in det i mitt inlägg).
#36 "Alla kanske inte alltid vill ta saker som seriöst och allvarligt. Vissa kanske bara vill ha lite kul? "
Det jag menar är, jag besvarade den frågan i mitt första inlägg indirekt.
"smaken är som baken- delad" "detta är dock min uppfattning"
Med andra ord menar jag på att alla behöver inte vara lika seriösa som mig och att det är upp till var och en vad man vill göra.
Därav nämnde jag läsförståelse, för du har ditt svar i mitt första inlägg.
Menade dock inget illa :)

#31, kan inte hålla med om att sex har blivit något fult, men däremot tycker jag att sex har nedvärderats väldigt mycket. Som jag ser det är sex något av det absolut finaste man kan dela med en annan människa, men hur fint blir det om man springer och delar det med kreti och pleti? Vad har man då kvar att ge den där extra speciella människan liksom?
#38 Det blir vad man gör det till. Vissa har sex med lite vemsomhelsit men knappast att de isåfall tänker att det är något fult för då skulle de inte göra det.
Om man själv vill hålla på sig så gör man det och då blir det ju speciellt sen då man har sex med den där "speciella" människan.
Vad andra gör ska ju inte få påverka vad du tycker är speciellt. Det finns likasinnande personer att hitta.
#38 Jag hoppas innerligt att du skämtar.
Ser du verkligen inte skillnad på sex för att ha kul och sex när man älskar någon?
Dags att vidga vyerna känns det som.

#40, det gör jag verkligen inte! Och ursäkta mig Hera, men när blev din åsikt den enda rätta?
Jag kan bara skriva utifrån mitt perspektiv. Det är väl det vi gör här? Att vi människor har olika erfarenheter och uppfattningar är inget konstigt eller ovanligt. På den här sajten märks det oftare än annars eftersom vi ju skriver om saker som man kanske inte diskuterar med så många i verkliga livet.
Och nej, jag kan inte jämföra sex för att ha kul med sex med någon man älskar, helt enkelt för att det för mig är omöjligt att ha sex med någon annan än den jag älskar. Det innebär inte att jag ser ner på de som har sex med flera eller utan att vara kära. Men det är så jag funkar och det har jag väl all rätt att skriva om?
Jag började med att skriva att jag inte tycker att sex har blivit något fult. Däremot är det så upphaussat att vi gång på gång ser frågor från unga som anser att de, till varje pris, måste bli av med sin oskuld. Sex är något man förväntas ha och att vilja ha. Många funkar inte så utan kräver mer för att det ska funka. Är det fel på dem/oss? Det är faktiskt en sida som också måste få belysas!
#37: Om du inte förstår varför jag svarade så på ditt inlägg kan jag nog inte förklara.
#38: Alla kanske inte ser sex (sin kropp) som något man ger till en annan människa, utan snarare en ömsesidig upplevelse mellan två samtyckande personer. Inte heller som att man förlorar något när man har det (eftersom du undrar vad man då har kvar att ge). Och de som har relationer där sex överhuvudtaget inte är en del av deras förhållande, menar du på allvar att de inte heller har något att ge alls då?
Om jag jämför med något mindre laddat så har jag kramat många människor under mitt liv, vänner, familj, arbetskamrater eller någon som bara behövt en kram. Betyder det att det är mindre speciellt (eller fint som vissa uttrycker sig) nästa gång jag lägger armarna om någon jag älskar? Nej, såklart inte. Vissa människor har stor integritet, vissa har inga problem med att ha kroppskontakt med okända. Är deras kramar olika värda?
Dessutom, kan vi bara reda ut för en gång skull att bara för att man har sex utanför en fast relation, även om det skulle vara på första dejten betyder det inte att man har sex med kreti och pleti eller med vem som helst.
Självklart får du göra precis som du vill och du påstår att du tycker att alla andra får göra det också men då förstår jag ännu mindre av den dömande tonen du faktiskt har i dina inlägg.
alla gör väl som de vill men ja jag skulle se personen som mindre seriös om han ville ha sex med mig på första daten. Jag är så att jag vill hitta på andra lära-känna-varann-grejer först och vänta med sexet tills man vet lite mer hur man passar ihop i övrigt.
Men så är jag också sån att jag inte har sex med någon bara för att "ha kul" osv. Jag har bara sex med någon när jag är kär i denne. Men alla är ju inte som jag ;)
Alla får ha sex med vem dom vill och när dom vill så länge det sker på lika villkor. Ingen människa har rätt att tycka, tänka eller ha åsikter om en annan människas sexliv. Punkt.
/Surpan
Jag har haft sex om jag vill ha sex. Svårare än så är det inte enligt mig.
#44 håller med. Jag tycker att sex ofta ses som en skamlig akt, framförallt för tjejer och Kvinnor. Att andra har mage att tycka att andra är lösaktiga tycker jag är det värsta, alla har olika sexlust och det finns inget fel i att ligga med någon så länge båda är med på det. Sen om det är på första eller femte dejten spelar ingen roll. Sex är en biologisk drift.
Sen betyder inte det att jag inte tycker folk ska vara noga med vem de har sex med, eller de som inte vill ha sex alls. Jag förstår också dem som ser det som något de vill göra med någon de älskar eller känner en speciell relation till. Men man ska inte döma oavsett åt vilket håll det drar åt.
Nu har jag inte varit singel på flera år, men alla gånger mina vänner har legat någon på första dejten har dom killarna inte hört av sig mer…Även om mina vänner varit tydliga om att dom letar efter förhållande och inte någon ingångs grej. Så om jag skulle börja dejta blir det inge sex på första dejten.
Förstår verkligen inte varför detta ens skulle vara ett problem. Alltså att ha sex på första dejten. Är man intresserad av någon och den andra också kommer man ju höras av även om man haft sex eller ej på första dejten.
Förstår om vissa vill vänta med att ha sex. Men det kommer ju inte få personen mindre intresserad?
#48 jag vill iallafall veta hur intresserad personen är innan jag har sex, som jag nämner i #18 så känner jag alldeles för många killar som umgås/"dejtar" tjejer bara för att få ha sex, de är inte alls intresserade av något seriöst. :)
Sedan blir jag mindre intresserad av en kille som vill ha sex direkt då det för mig kopplas ihop med en person som jag inte är intresserad av ett förhållande med, misstänker att de kan vara samma för vissa killar. :)
#49 men då är det väl ändå tur att de killarna sticker om de ändå inte är intresserade av med?
För egen del handlar allt om känslan av närheten som kan uppstå med tjejen ja är på "date"med:) känslan som 'kan' infinna sig efter en evighet av nerver i magen och som får 5 min att kännas som evighet när man trampar omkring på stället man bestämt att ses… Så jag är FÖR sex på första träffen… Men som sagt detta är min grejj,,men så har ju aldrig tålamod varit min grejj:):)
#49 #50 Alltså jag tror inte det spelar någon roll. Är personen ute efter sex så kommer han bara vilja ha sex. Vill han mer kommer det inte göra någon skillnad om man har sex eller inte. Visst att en person kan lura en och säga att han gillar en osv för att få större chans att ha sex. Men man märker ju skillnaden på dessa personer. Förstår dock att man inte vill "ge ut" sin kropp sådär direkt för att testa och se om personen kommer vilja fortsätta att ses osv utan att ha haft sex. Speciellt om man själv har känslor.
Tycker dock inte man ska tänka så mycket på om man hade sex första gången eller inte. Händer det så händer det liksom. I stundens hetta skulle jag inte vilja säga nej bara för att "jag inte vill ha sex på första dejten". Att ha sex är nice så man har inget att förlora på det ;)
#52 Njaa, man har faktiskt något att förlora - hälsan. I värsta fall drar man på sig någon könssjukdom och sådant kan man få fast man använder skydd. Herpes och kondylom är inte så trevliga könssjukdomar.
Om jag ska ha sex med någon så vill jag också vara säker på att det kommer att hålla. Jag vill inte dra på mig någon otrevlig könssjukdom och sen stå ensam kvar där medans killen springer vidare.
Om jag råkar få herpes eller kondylom med en person jag redan har bestämt mig för att jag vill ha, ja det kan jag nog leva med. Då har det liksom varit värt det.
Inget jag haft eller kommer ha. Hur andra gör kvittar väl för mig. Om en jag träffar och blir intresserad av inte är beredd att vänta med sex kan han leta nån annan.
#53 kondylom kan man bota, herpes har faktiskt de flesta eftersom det dels är ärftligt och dels inte bryter ut hos de flesta. Sen beror det väl på lite också, jag behöver lite mer tid för att bestämma mig för hurvida jag vill leva med personen, men skulle aldrig orka vänta ett halvt år för att ha sex! Men det stämmer ju inte för alla människor såklart
#55 Vart har du hört att man kan bota kondylom??? Det är ju isåfall nyheter eftersom senast jag läste så är det omöjligt att bli av med viruset precis som med herpes.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kondylom/
Jag värderar min hälsa väldigt högt och jag väntar med sex om det så behövs. Med min första kille väntade jag hela tre år och han hade inget emot att vänta på mig. Visserligen så var det inte en fråga om hälsan i det fallet utan det handlade mest om att jag helt enkelt inte var redo.
Jag dejtade en annan kille i tre månader och gjorde slut därefter. Vi hade aldrig sex men jag kom på efter ett par månader att han var inget för mig, men innan dess hade jag förstås redan tagit reda på om han hade haft könssjukdomar eller några konstigheter. Det är ju förstås inte säkert att han inte är en bärare av någon könssjukdom men det är ju bra att få veta om han har haft några konstigheter och sen får man bestämma om man vill ta risken eller ej, fast man inte är säker på att det är en typ man vill fortsätta med sen.
Så här fungerar jag då. Tack och lov är vi alla olika, annars skulle världen inte vara lika intressant. :)
#55 Visa gärna källa gällande kondylom. För det har jag aldrig hört talas om.
http://www.umo.se/sex/konssjukdomar/kondylom/
Här stod det i alla fall att man kunde bota det
Tolkade det kanske fel, dock står det att kroppen oftast tar hans om viruset själv. Sen ska man ju inte sikta på att få det direkt heller!
Men kondylom smittar ju bara när det finns vårtor, eller? Då borde det vara lätt att undvika tänker jag. Man får bara ta en extra koll liksom 😃
#59 nej det kan smitta även när man inte har vårtor. Det stod t.om på sidan du länkade till.
"Viruset kan också finnas i kroppen utan att ge några vårtor, men man kan ändå överföra viruset till andra. Ibland kan man få vårtor långt efter att man fick viruset, i vissa fall flera år senare."
#60 måste läst väldigt dåligt då, my bad, ber om ursäkt
Hur smittar kondylom förresten? Jag trodde det var via kroppsvätskor och kontakt med vårtorna?
Förresten- jag vill be om ursäkt om jag låter som en besserwisser eller som att min åsikt är den enda rätta, det är inte alls fallet! Alla har rätt till sin åsikt, och alla har rätt att yttra den! Jag missade det om kondylom och smittan, men jag skyller det på att jag var trött och stressad och hoppas att ni förstår (alla har väl sånna dagar?) Jag blir så stressad när jag skriver något på nätet och sen inser att det kan uppfattas fel, så för att lugna ner mig så ville jag bara förklara mig lite! Förlåt igen ifall någon uppfattade mig som nedtryckande eller liknande, det var inte alls min mening!
#56 Även om du kille nu kollar sig efter könssjukdomar så kan han ändå bara bärare av sjukdomar utan att ha vetskapen om det.. Bla HPV är sexuellt överförbart och kan orsaka cellförändringar och livmoderhalscancer. Min sambo var bärare utav HPV typ som han utan vetskap gav mig när vi hade samlag, varken han eller jag hade räknat med det men vips så låg jag där på operationsbordet för ca 1 år sedan just pga HPV. Jag tror säkert att det är bra att vänta osv men att vänta är inte en garanti för att man inte kommer bli smittad av något.
"There is life after abuse. This is mine"
#63 Javisst, jag skrev ju faktiskt det, eller hur? Läs om, läs rätt.;)