Relationer iFokus

Relationer

Etikettskilsmässa
Läst 1330 ggr
[Sajberlena]
0

Skilsmässa från drogmissbruk

Jag är på väg att lämna en dålig relation.

Jag har under 27 år levt i en nikotinrelation. Ända tills i förrgår. Min kropp säger mig att jag fortfarande gör det. Min hjärna skriker att jag fortfarande gör det.

Själv har jag begärt skilsmässa. Nikotinet och jag ska gå skilda vägar!

För att en skilsmässa skall gå igenom alla spärrar så måste båda parter skriva under. Nikotintrollet har uppenbarligen inte gjort det - ännu. Nädå, han sitter där, skriker och gapar, knackar och sliter sitt hår… "Släpp in mig, ta mig tillbaaaaakaaaa", tjuter han. Känner mig fysiskt misshandlad, faktiskt. Svårt att sova, ont i hela kroppen.

Dessutom är skilsmässan förenad med viss depression. Även om vi inte alltid var överens, trollet och jag, så hade vi ändå en hyfsad relation för det mesta. Trots att jag var medveten om att han inte var bra för mig, men vaddå… Ruskigt dyr i drift, var han också. Jag betalade och betalade, fick liksom aldrig något tillbaka kändes det som.

Nu har jag givit min f-n på att slänga ut honom i alla fall. Han får stå där och banka och skrika, jag får gå här med min ångest. Det viktigaste just nu är att inte släppa in honom - då lär jag aldrig bli av med honom igen. Aaaaarggghhhh. Jobbigt!

Tror inte det finns några lyckliga skilsmässor. Möjligen att man kan bli lyckligare så småningom, men inte just nu.

Varför skriver jag om detta? Vet inte. Möjligen för att sysselsätta mig en stund, och slippa höra banket och knackandet…

*suck*

Kommer sakna honom…Gråter

april4
0

Starkt gjort. Stå på dig.Kram

bubbelbubbel
0

*fniss* när jag läste på "senast på ifokus", så såg jag bara "jag är påväg att lämna en dålig relation, jag har under 27 år…."
och jag tänkte OH NOOO!!!
sen när jag kom hit så var det inte lika "farligt" som jag trodde.

Stå på dig och släpp inte in honom igen, du kommer klara det !! :D

[Sajberlena]
0

Åh, det var inte meningen att skrämmas!

Å skam till sägandes känner jag mig varken stark eller hågad att stå på mig just nu… *mantrar* Jag ÄR en lycklig ickerökare, jag behöver inte röka, det är bara rökare som behöver röka, jag är en ickerökare och behöver inte röka, osv osv…

Kan tala om att maken är djupt involverad i denna relation han också, och har just nu gått på med släggan nere i badrummet! Förvånad

Visserligen SKA ju badrummet rivas och visst behövs en slägga när man ska riva ner ett inmurat badkar - men jisses, vilken kraft och energi han lägger på det rivningsarbetet! Skrattande

Gullan402
0

Har oxå planer på skilsmässa Glad, vi har haft ett på o av förhållande i 24 år så det är på tiden… mest PÅ… Har satt datum till 10 aug, så ska jag sluta röka. Men jag känner redan ångesten komma krypande i takt med att dagarna räknas neråt…

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

bubbelbubbel
0

#3, men det är ju bra, då blir det ju gjort lite fortare om han använder släggan ;) jag tror fortfarande att ni klarar det galant båda två, alla tre förresten, gullan402 också :)

[SharpMissy]
0

Tja, vad ska jag säga? Jag och SeaHawk slutade ju för ett halvår sedan, )efter 22 års rökning för oss båda två), mycket tack vare dagens moderna nikotinhjälpmedel.

Det som också skilde detta rökstopp från tidigare försök genom åren, är att jag VILLE sluta. Jag VILL inte längre röka, det är för dyrt. Snuskigt dyrt. Tack kära svenska staten och alla andra länder för att ni höjt tobaksskatten till långt över smärtgränsen, annars hade vi inte varit rökfria idag! Jag har inte längre ont i lungorna, ingen pipande andning, mitt hår luktar gott och jag smakar inte längre död räv i munnen.

Och jag slutade också för jag var innerligt trött på att alltid vara den ENDA som stod ute i ur och skur för att dra in giftig rök i min kropp. Man känner till slut att folk ser ner på en, eller lindrigast sagt tycker synd om en för man är så urbota dum. Alla vet hur farligt det är med cancer och KOL.

Men en sak måste du tänka på, kära svägerska. Ta kontroll över ditt humör. Både din bror och jag lovade varandra att vi inte skulle använda abstinensen som en giltig ursäkt för att bete sig illa mot varandra eller övriga familjen. För vår del blev det mer en sport att INTE låta den andre se hur jävla sur man egentligen var. *skrattar* Tvärtom så ansträngde vi oss båda två, för att vara så trevliga som möjligt och det GICK faktiskt!!

Lycka till nu!

[Sajberlena]
0

Det är inte roligt att se hur ens relationer bara går utför… Men, som sagt, man måste inse att vissa relationer ÄR inte bra för en! Dessutom misstänker jag att - precis som i vårt fall - det är du som får stå för försörjningen av ditt nikotintroll också? Känns bra att veta att man inte är ensam om sin separationsångest! 

Jag VILL inte vara trevlig, jag VILL inte vara snäll, jag vill vara tjurig, barnslig och dum *stampar med foten i golvet som en fyraåring* Så det så!Ledsen 

*mantrar på* Jag är en lycklig ickerökare, jag är en fri, obunden ickerökare, jag har inga problem med att låta bli att röka för jag är inte rökare….

BraveandCrazy
0

Hur går det med skilsmässan i dag?
Har du stått på dig eller är du tillbaka i förhållandet Flört

Lycka till..

Medarbetare på HBT ifokus

[Sajberlena]
0

Hmmmm….

Man skulle väl kunna uttrycka det såhär; Jag vänsterprasslar lite med mitt ex….

Det är slut, men övergången är inte absolut. Generad

Imorgon är en ny dag!

BraveandCrazy
0

# 9
Tja lätt är det ju inte.

Lycka till..

Janica
0

Hur går det med ditt ex trollet sajberlena?

Jag slutade för lite över 2 år sen med plåster och sugtabletter.

Håller fortfarande på med tabletter, men bara 1/4 dels av dom.

Svårt att släppa taget.

[Sajberlena]
0

Man kan väl säga att vi håller fast i vår relation. Den är inget vidare bra, jag trivs inte i den och planerar ett nytt utbrytningsförsök inom snar framtid…Fundersam

Det är ju helt absurt, hur något kan styra ens liv så totalt och hur lätt man låter sig styras!

Janica
0

#12 Hmm…jo jag vet…hade ett litet h-e själv.

Jag var tvungen att få hjälp av en rökavväjningstjej på vårdcentralen. Och det gick faktiskt jättebra. Men man måste verkligen bestämt sig innan. Annars tror jag det kan bli svårt.

BraveandCrazy
0

Tycker du att fimpar luktar äckligt?
En kompis till mig tycker att dessa luktar fruktansvärt illa.
När hon skulle sluta så lade hon en halvrökt cigg i paketet och det resulterade i att hon tappade sugen varje gång hon öppnade paketet Flört

Det kanske funkar för dig också.

Gullan402
0

Jag testar de nya tabletterna champix, men vågar än så länge inte på ngn utvärdering… Generad återkommer om nån veckaGlad

[Sajberlena]
0

Fimpar luktar jätteäckligt, men inte tillräckligt tyvärr…

Vaddå nya tabletter, där har jag missat nåt. Receptbelagt eller?

Karmatarerskanise
0

Kanske sugtabletterna med nicotin i? De ska inte vara receptbelagda vad jag vet. De är som plåster eller tuggumi.

pippa__
0

#15 Det finns tabletter ja, som är receptbelagda..de är till för de som varken plåster, tuggummi eller nått biter på..=)

BraveandCrazy
0

Jag röker ju inte så jag har ingen aning så min fråga kanske är jättekorkad.

Om fimpen ligger i paketet tillsammans med dom andra orökta ciggen sprider sig inte den "goda" doften till dom andra då?

Gullan402
0

# 16 Ja, champix är receptbelagda tabletter, de innehåller inte nikotin men blockerar lustcentat för nikotin i hjärnan, dvs gör det meningslöst att röka eftersom man inte får ngn kick. Hitintills funkar det faktiskt för mig. Ska äta dessa piller i 3 månader o sen hoppas jag att mitt nikotinberoende är över för alltid. Jag tänker aldrig mer stoppa en cigarett i munnen… åtminstone hoppas jag att jag lyckas hålla det denna gång.
Jag har tidigare provat allt men inget har funkat tidigare.

SeaHawk
0

#19 Men fimpar luktar ju inte gott, jag har rökt i över 20 år, men aldrig har jag tyckt att fimpar luktat gott. Nu har jag inte rökt på 10 månader och jag kan väl säga att jag tycker fortfarande inte att fimpar luktar gott, däremot kan jag inte säga att jag tycker det luktar så himla farligt om någon röker ute.