Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 5410 ggr
Maria
0

Vad kallar ni er partner?

Efter att läst en tråd här där kvinnan kallar sin man för "gubben" så undrar jag vad ni kallar er partner när ni pratar om han/henne?

/Maria

Niklas
0

Åsa eller min fru beroende på vem jag pratar med. Gubben och gumman tycker jag låter lite nedlåtande.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

#1 Jag kallar min man för namnet eller "min man" för de som inte känner honom.

Jag har flera bekanta som säger just "gubben" och jag tycker också det låter lite nedlåtande. Likaså när någon kallar sin fru/partner för "tanten"

Men det är alltid spännande att höra vad andra tycker.

/Maria

Kyllan56
5

Jag tycker danskarna har ett sådant fin benämning på sin  partner, kæreste/kæresta.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2

#3 Ja, det är jättefint.

/Maria

fruktgumman
1

Vid namn för de som känner honom. Annars "min sambo"

sosanna
2

Namnet eller "gubben". Jag ser inget negativt med det.

sisela
6

Kæreste, eftersom han är dansk och vi bor i Danmark. Håller med om att det är fint. Brukar kalla honom vid namn också. Han brukar säga "fruen" om mig. 

Vet att många säger "gubben" men åh, jeg tycker det låter så konstigt. Speciellt när paret i fråga är under 50. Kan bara inte med det.

Vanja
0

Säger nog "min sambo" eller hans namn. Ibland kan de hända att jag säger "killen där hemma", beroende på vem jag pratar med-

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lia
3

Elfisk, Feliox, Felix, Pojkväään, Challe, Felle och allt möjligt annat jag kommer på för stunden :-)

Thotis90
1

Jag kallar min fästman för Hjärtat och han mig för Älskling

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Scorpio97
1

Jag har ingen partner men jag skulle nog säga namnet eller min sambo/kille, beroende på vem jag pratar med. 

Jag tycker gubben, gumman eller tanten kan låta ganska gulligt om det är ett äldre par, men jag tycker det är lite udda när det handlar om personer som bara är tjugo-trettio år.

//Jessie

sisela
0

Om det handlar om att jag ska nåt och inte vet om jag kan, brukar jag säga att jag måste snacka med "han som har koll" först, eftersom han är en hel del mer organiserad än jag.

sosanna
0

Jag kan tillägga att "gubben" började jag säga efter att vi gift oss. Innan var det sambon, killen, pojkvännen eller liknande. Jag har aldrig kallat en partner som jag inte är gift med för gubben.

Maria
7

#13 Hur gamla är ni då? Jag har varit tillsammans med min man i 35 år och han börjar väl bli "gubbe" på riktigt men jag tycker ändå det känns så fel att säga det.😃

/Maria

Gaara
0

De som känner honom (Eller som känner till honom vid namn) använder jag just hans namn till när jag pratar om honom. Annars är det ofta "Min kära pojkvän" jag brukar säga. Vet inte riktigt varför men det kommer automatiskt… Var en kollega som påpekade det en gång. X) Jag var liksom inte medveten om det förrän då. Ibland kallar jag honom för sambon, men det låter så gammalt på någon som nyss fyllt 23 tycker jag. X) Ibland kallar jag honom för min kille helt enkelt. :)

När han och jag pratar med varandra däremot så säger jag oftast hans namn eller "Sötnos" medans han allra oftast kallar mig för "Hjärtat" och i andrahand "sötnos" eller mitt namn. :) "älskling" förekommer åt båda hållen också. :)

sosanna
0

#14 Jag drygt 40 "bara" och han närmar sig 50. Jag tror att det är mycket för att det är vad jag är van att höra också från min uppväxt. När mamma pratat med sina kompisar och berättat något om pappa. "jag och gubben har varit där"… "jag och gubben ska till X till helgen"  Eftersom jag aldrig hört henne säga "jag och min man…" skulle det kännas väldigt ovanligt. Men det låter ju finare att säga min man förstås.

Maria
0

#16 Det är säker så som du säger att man tar efter det man är van vid.

/Maria

Biancaa
0

Hans namn/smeknamn eller min pojkvän/kille

erspers
0

jag brukar säja frun eller gullhjärtat..

Jazmin1e
0

Hans namn eller min pojkvän/kille/sambo.

IceTee
1

Hans namn, pojkman (min favorit för tillfället), fästman, fästmanosaurus eller det bästa som hänt mig

Medarbetare på Skor iFokus

Anne.K
0

Det beror på vem man pratar med. Jag kallar min för namn/sambon/killen/gubben beroende på vem jag pratar med. Oss emellan kallar vi varandra älskling/sötnos/babe/ andra diverse smeknamn. När han pratar om mig säger han namn/sambon/gumman/kärringen/tanten/regeringen (beror på vilka han pratar med). Jag personligen är inte så förtjust i de tre sista när han säger det. Och det har jag talat om många gånger. Tycker inte det låter bra. Men han slinter med orden och de kommer ut ändå när grabbgänget är närvarande. Så jag har fått acceptera deras jargong helt enkelt. :P .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tuulikki]
0

Till honom säger jag Pontus oftast. Ibland Älskling eller nått fånigt smeknamn som bara bubblar ur mig :P

När jag pratar om honom säger jag Pontus eller "min sambo", nån gång säger jag "min pojkvän/kille"

Jetaime
0

Jag är inte tillsammans med någon nu, men när jag har varit det har jag sagt dens namn eller om jag pratat om honom har det varit 'min pojkvän' eller så.

Fridaaaa
0

Min sambo eller sebbe säger jag :)
Till honom säger jag hjärtat, älskling :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissClue
0

Järpe som den avlånga köttbullen kallar jag min, eller älskling =)

I love not man the less, but Nature more…

Novelia
0

Jag har 1000 olika namn på min pojkvän men om jag ropar på honom så ropar jag offset hans namn eller "babe". Pratar jag om honom så säger jag hans namn eller "min kille" eller "min pojkvän".

I have no sympathy for people without empathy

Ravynsfair
1

För dem som känner honom - Fredrik
För dem som inte känner honom - sambon
Honom - Fredrik, sötnos, älskling och nåt random töntigt jag kommer på för stunden.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Carrosh
0

Vid namn för de som känner honom, sambon/min sambo för övriga.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lojs
0

Namnet såklart om det är någon som känner honom, annars maken, eller min man.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fenix_Chicci
0

Är inte tillsammans med någon men dejtar en och säger hennes namn till folk som känner till henne och typ "tjejen jag dejtar" till andra, men hade vi varit tillsammans hade jag sagt min flickvän eller partner.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Zadeira
1

Pratar jag med andra så säger jag namnet eller "min pojkvän".

När jag tilltalar honom säger jag allt möjligt, från "gubben" till "älskling". Allt sägs ju med glimten i ögat så då tycker jag inte det är ett dugg nedlåtande. Ibland kallar jag honom min "gamla gubbstrutt" och då brukar han kontra med att kalla mig "lill-tanten" eller liknande.

Afturelding
0

I samtal med honom blir det ofta "älskling", "vännen", och liknande.

I samtal med andra så säger jag hans namn, "min man" eller "min äkta hälft". Någon gång ibland kan jag säga "partner" också.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

sundsvallstjej
0

Namnet. Sambon för de som inte vet hans namn.

På sambons jobb (dom är bara killar där) säger dom alltid "fruntimret" när dom pratar om sina respektive partners. Jag har sagt att jag inte vill bli kallad fruntimmer men han tycker det låter tråkigt att säga sambon när de andra pratar om sina fruntimmer

[Thiah]
0

Älskling om jag pratar med honom.Maken eller hans namn om jag pratar med andra.

Novelia
1

#34 tycker inte heller om "fruntimmer". Tycker det låter illa och det känns negativt.

I have no sympathy for people without empathy

[Tuulikki]
0

Nä jag gillar inte heller "fruntimmer"

Scorpio97
0

Jag gillar faktiskt "fruntimmer", i mina öron låter det charmigt. Tycker inte det har en negativ klang.

//Jessie

Maria
1

Haha, fruntimmer låter ganska "rejält" tycker jag😃 Fast jag har aldrig hört min man säga det om mig eller någon annan tror jag…

/Maria

[Sabina]
1

Pratar jag med honom säger jag hans namn eller "älskling", ibland även "snygging" 🙂 .
Pratar jag om honom säger jag hans namn eller "min pojkvän".

Edit:
Kanske ska skriva att jag själv brukar bli kallad "älskling", "sötnos" och ibland för mitt namn av honom.
När han pratar om mig, säger han mitt namn  eller "min flickvän"

vendelay
1

Om jag pratar om honom säger jag hans namn eller "min sambo". Om han pratar om mig säger han alltid "älskling" haha, vilket stör mig för ibland vet hans vänner inte vad jag heter och en av dem kallar mig "älskling" bara för att min sambo alltid gör det 😃

Till honom säger jag hjärtat, prutten eller något supermesigt i stil med gullesnuttepluttepruttbebissötnos 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

obstitant
0

Pratar jag med folk som vet vem han är säger jag namnet. Är det någon som inte känner mig/oss så väl, eller om jag t.ex. skrivet på nätet och vill värna anonymiteten säger jag "min man", "maken", "handendär" eller ibland andra saker beroende på situationen.