Vad ska man leta efter och hur presentera sig?
Då jag har blivit uppmärksammad på att flera av mina tidigare trådar där jag tagit upp vissa problem i partnersökandet har haft en väldigt negativ laddning så tänkte jag försöka skapa en mer neutral tråd där jag tar upp både för och nackdelarna med de egenskaper där jag mestadels tagit upp de negativa aspekterna tidigare. Kan ju också vara bra att samla alla sakerna på ett ställe så att man kan väga dem emot varandra och få lite råd gällande vad som är viktigast att fokusera på i sökandet efter en partner och vad man kan och bör ta upp när man beskriver sig själv på dejtingsajter och i andra sammanhang.
Här kommer några av de områden som jag tycker det är viktigt att jag matchar med en livspartner samt lite om vilka problem de ställer till i själva letandefasen.
Socialt:
Jag är introvert och intryckskänslig och har därför väldigt svårt för att umgås i andra sammanhang än mindre grupper eller på tu man hand samt att jag inte gillar ytligt socialt umgänge eller kallprat. Det positiva med detta är att jag trivs bra med myskvällar hemma, inte har behov av att vara ute på aktiviteter som kostar mycket pengar (restaurangbesök, krogen, konserter, m.m.) och därför inte får så höga levnadsomkostnader. Nackdelen med detta är att jag i princip aldrig vill följa med på aktiviteter i stan/folksamlingar och att jag får väldigt få träffpunkter i verkliga livet där jag kan hitta en partner eller få nya vänner. Det blir ju också svårare att hitta jobb, bostad och mycket annat då man har ett relativt begränsat kontaktnät.
Sexuellt:
Jag har starka preferenser för att vara undergiven inom sexlivet , har en stark sexdrift överlag och är öppensinnad och villig att testa det mesta åtminstone någon gång om min partner vill det. Fördelen här är ju givetvis om man hittar någon som gillar att vara dominant och ha kontrollen och makten inom sexlivet samt som vill ha mycket sex, har en snuskig fantasi och som vill experimentera och testa många olika saker. Nackdelen är att det verkar vara rätt få Kvinnor som är sexuellt dominanta samt vet om detta eller vill utforska den sidan av sig själva. Det är även viktigt för mig att det är ett relativt vanligt eller ständigt förekommande inslag samt att jag märker att kvinnan ifråga går igång på det för att det ska kännas som ett bra sexliv. Saknas denna aspekt har jag väldigt lite intresse för att ha sex och tycker inte det känns speciellt givande överhuvudtaget.
Boende och vardagsliv:
Jag vill bo i en ganska enkel och harmonisk miljö samt gillar tystnad, lugn och naturen. Fördelen här är att man kan ha en relativt liten och billig bostad, inte behöver massa lyxprodukter och kan leva på lite pengar och därför inte behöver jobba så mycket, alternativt kan bygga upp ett sparkapital. Jag ser inga direkta nackdelar med denna preferens, men många i dagens samhälle verkar ju värdera materiell standard samt statusen den ger högt vilket drastiskt minskar andelen potentiella partners.
Lite annat smått och gott:
Jag har i övrigt flertalet andra bra egenskaper som att jag vill mina medmänniskor väl och försöker vara artig, trevlig och hjälpsam. Många tycker att jag är bra att fråga om råd och diskutera med då jag har en stark analytisk förmåga och gillar att tänka ur flera olika synvinklar och perspektiv. Skulle tro att jag upplevs som väldigt lugn och sansad många gånger. Jag har också en stor tilltro till mina egna åsikter och bedömningar vilket innebär att jag inte är så beroende av vad andra tycker och tänker om jag själv tycker något är rätt eller bra.
Nu kommer ju det stora dilemmat gällande vad man ska fokusera på för områden i sökandet efter en partner och hur man ska göra för att öka sina chanser att träffa någon som matchar. Frågan är ju också vad man ska ta upp om sig själv och hur man ska presentera detta för andra för att väcka intresse. Finns det några områden där stora olikheter inte spelar så stor roll och där någon klarat sig bra ändå? Kan till exempel tänka mig att en väldigt social eller extrovert person skulle kunna fungera bra om det inte finns krav på att jag följer med på sociala aktiviteter utan att det är helt ok att jag stannar hemma eller gör något lite lugnare istället.
Istället för att snacka om att vara introvert och intryckskänslig som gör det svårt för dig att umgås med många andra (just dessa ord är väldigt negativt laddade i en presentation så undvik helst sådana ord), ta bort det och skriv endast det positiva som du senare har skrivit - att du tycker om myskväller hemma och dylikt. Undvik allt som handlar om sex (och pengar) om inte tjejen själv senare vill snacka om sådant. Håll din profil lättsam, enkel och humoristisk om du kan. Det är väldigt viktigt på nätet att försöka hålla en positiv och lite humoristisk inställning för att locka läsare. Det hela handlar om att kunna sälja sig själv. Kolla på andra profiler och försök se sålla ut sådant som du tycker är trevligt och intressant att läsa. På det viset kan man få inspiration till att skriva sin egen text på sin profil.
Kom ihåg att det handlar i princip om att sälja sig själv. Det du har att erbjuda är något alldeles särskilt men du ska inte skriva ut det rakt av för då tror alla bara att du är "full of yourself" och det lockar inte särskilt många tjejer kan jag tro. Du bör undvika att skryta om dig själv på ett uppenbart sätt - t.ex. det att du har en bra analytisk förmåga och gillar att tänka ur flera olika synvinklar och perspektiv. Jag kan förstås bara säga hur jag reagerar på det och jag skulle högst antagligen springa långa vägar från någon som skrev sådär pass skrytsamt om sig själv. Min erfarenhet är tyvärr sådan att de som skriver på det viset har alltjämt lyckats vara totalt egocentriska, och jag tror inte att det är vad du är. Så andra kanske har annat att säga om den här biten, för jag själv har nog bara blivit lite skadad i processen av att möta människor på nätet som skriver sådär. Jag tror mycket på att vara lite ödmjuk då man skriver om sig själv, inte trycka ner sig själv men inte heller att lyfta upp sig själv till skyarna och säga att man är bra på ditten och datten (speciellt inte om den analytiska förmågan). Om man nu är otroligt bra på att laga mat, sporta, hålla på med bilar eller så kan man skriva att man tycker väldigt mycket om att göra ditten och datten, det blir så mycket mera trevligare att läsa. Men det här är förstås min personliga åsikt, andra kan tycka något helt annat! Jag tycker det är fint om man kan sälja sig själv utan att skryta så att det blir tydligt, det här en svår konst att bemästra!!
På okCupid så finns det också en massa frågor man kan svara på och på basen av det så kan man hitta personer som är lika en själv. Ju flera frågor man svarar på desto större är chansen att man hittar en bra match. Du kan gå in på en profil och se vad de har svarat på vissa frågor och se om det överensstämmer på det du själv önskar. Där finns det också frågor om sex (t.ex. om man är dominant eller ej) osv men det är inte alltid att alla väljer att svara på sådana intima frågor, det finns dock frågor av den sorten och sen en massa annat. Det finns hundratals med frågor. :)
Jag hittade väldigt trevliga typer på den sidan och ett flertal som hade svarat på de viktigaste frågorna precis som jag hade önskat. Sen får man ju förstås hoppas att de har svarat ärligt men varför skulle de inte ha gjort det då det handlar om vad de önskar i en partner.
Men som sagt, om du vill skriva en bra text till din profil så borde du kolla in alla andras profiler och se vad som gör deras profiler intressanta. Analysera deras profiler! Jag personligen brukar dras till de som skriver utförligt men inte för komplicerat, utan det ska vara lättsamt och få en att le. :)
Är det inte en viktig detalj att nämna att man i princip inte kan umgås i större sällskap? Många vill ju liksom vara ute och hitta på massa saker i sådana sammanhang hela tiden och då känns det ju lite dumt att dölja detta tycker jag.
Ungefär likadant tänkte jag ju gällande en enkel tillvaro att det är bra att informera alla som tycker det är viktigt att göra karriär, skaffa en jättestor lyxvilla och dylikt att man inte kommer att prioritera och ägna sitt liv åt att uppnå sådant.
Hittar väldigt få profiler som tilltalar mig och de som gör det innehåller ju ungefär sådant som du tyckte att jag inte skulle skriva om. Alltså vad personen tycker är viktigt i livet, hurdan personligheten är, vilken typ av socialt umgänge som gillas och ogillas och så vidare. Är ju inte heller så intresserad av att locka så många läsare som möjligt till min sida utan snarare att de som kommer dit och matchar bra ska fastna där och bli intresserade. Får ju normalt inte mer än kanske max en eller några få besökare i månaden på min presentationssida ändå, så alltså är det ju mer de som man skrivit till och som faktiskt läst meddelandet och tyckt det var intressant som kommer att se presentationen efter det.
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva mina positiva egenskaper utan att berätta om dem rakt av för jag gillar ju inte att göra några konkreta fritidsaktiviteter förknippade med dem och det är ju inte alla gånger jag gillar att göra det jag är bra på heller.
Låter som okCupid skulle kunna passa bra om det bara finns hyfsat med medlemmar i närheten som har varit generösa med att fylla i information om sig själva. Ska testa sidan snart i alla fall.
Själv dras jag nog till de mer utförliga, seriösa och komplexa profilerna. :-)
#2 Man kan alltid formulera sig på ett annat sätt än vad du har skrivit. Sen då man har lyckats få kontakt med någon intressant så kan man börja prata mer och mer med varandra.
Jag tycker inte om att ge ut alltför mycket info om mig själv på en offentlig sida, det låter inte som en smart idé. Jag ger endast ut mera info om mig själv då jag har hittat någon intressant som jag vill lära känna bättre. Det handlar alltså inte alls om att dölja information om dig själv utan det handlar om att vara selektiv och inte berätta hela din historia på en profil.
Det är ju också tydligt att du inte lyckas få kontakt just med någon på nätsidorna vilket kan vara en antydan på att du gör något helt fel som skrämmer iväg människor. Tro mig, det finns otroligt många människor som hellre har myskvällar hemma än åker ut och håller på. Jag känner många personer som är sådana. Du får det att låta som de är otroligt sällsynta, men de är inte det, inte alls. Och jag känner inte ens en handfull med människor som skulle vara särskilt materialistiska av sig.
Nåja, jag har endast erfarenhet av okcupid och där kollade jag definitivt in profilerna och jag själv kunde ha ett femtiotal besökare under en dag som mest.
De saker du har räknat upp, sådant som du tycker är väldigt viktigt, är sådant man brukar oftast tala om i ett senare skede då man har fått kontakt med människor. Profilen är till för att ge ut en liten bit av sig själv , oftast den humoristiska sidan som kan locka till sig människor. Sen kan man fördjupa sig i det ena och det andra.
#3 Hur berättar man med det som jag ville framföra på ett bättre sätt tänker du? Alltså utan att bara berätta om det positiva utan även ta upp de mest väsentliga begränsingarna.
Tycker att jag är mycket mer komplex än vad jag någonsin skulle kunna skriva på en presentation, men jag vill ju fortfarande ge en hyfsat bild av hurdan jag är som person. Anledningen att jag befinner mig på sådana sidor ibland är ju för att träffa någon som faktiskt gillar mig som jag är och då vill jag ju att både de positiva, men även de negativa aspekterna kommer fram så att de som inte skulle tycka om mig sållas bort samtidigt som de som skulle kunna gilla mig blir intresserade.
Det stora problemet på nätdejtingsidorna är ju att jag hittar få personer med en ens en hyfsad presentation som jag kan skriva till, att jag nästan aldrig får besök på min sida vilket innebär att få människor ens läser min presentation, att det i princip aldrig (kanske någon enstaka gång om året som max) är någon som skriver till mig samt att det sällan är någon som ens läser mina meddelanden och det är än mer sällsynt att man får ett svar. Är ju inte lätt att göra "rätt" om personerna inte läst det man skrivit eller kollat något om en på ens sida. Det enda som skulle kunna skrämma iväg personer från att ens kolla på meddelandet eller profilen är väl presentationsbilden i så fall?
Ok, men du är väl tjej/kvinna så jag får nog räkna med att jag bara får någon enstaka procent av ditt antal besökare som mest om differansen är ungefär lika stor mellan könen som på andra dejtingsidor? Skulle dock kännas betydligt bättre än de flesta andra ställen på nätet om jag lyckades få en besökare varannan dag eller så.
Din beskrivning här vittnar om god självkännedom. Du verkar veta hur du fungerar. Sen tror jag det avskräckar dim flesta om du använder en text som den du gjort här. Om du lät bli lägga in värderingar och negativa tolkningar skrev t.ex. "Jag har goda vänner och ett socialt liv jag trivs med, gillar lugna hemmakvällar och att umgås med en eller några få kompisar varemot krogen, stimmiga miljöer och tomprat är något jag undvikar". Då skulle du få med vad du trivs med ich inte men utan att ge läsaren intryck av nån med ett värre socialt handicap. Och det sexuellla, jag har slldrig varit på datongsajter så att jag vet hur "man gör" där, men kag skulle nog dra tassarna åt mig om nån skrev så mycket om sex i en första beskrivning/intro/annons. Kanske skala bort så att det bara står t.ex. "Vore fantastiskt att hitta en kvinna som gillar att ta för sig" eller "som trivs med att vara den som bestämmer" eller liknande. Inget om problemer o.s.v. Sen tänker jag att din text handlar till 99% om hur du ör och vad du önskar få, men vad har du att ge? Vad ska locka? Vilka intressen har du? Vad vill du görna göra tillsammans med en ev partner?
Bra tips på formuleringar där!
Kan man skriva sådär om att man vill ha en kvinna som tar för sig eller vara den som bestämmer utan att det blir konstigt? Antingen får man ju hinta att det gäller just sex eller så riskerar man väl att träffa någon som vill bestämma i massa andra sammanhang istället vilket inte alls är önskvärt för mig.
Mina intressen är väl att fördjupa mig i olika intressanta ämnen eller att träffa nära vänner och familj för att ha intressanta samtal eller spela sällskapsspel i stora drag. Gör inte så mycket mer på regelbunden basis som jag tycker om. Tränar ju en del hemma, men det är för att hålla mig i form och inget som intresserar mig så mycket i övrigt.
Min förhoppning är väl att jag kan erbjuda en personlighet som någon kan uppskatta. En partner umgås man väl tillsammans med och pratar om massa saker, myser eller har sex och en hel del annat? Eller måste man verkligen ha massa andra intressen som man gör tillsammans också? Visst att det är bra om det finns åtminstone något man gillar att göra gemensamt, men utöver detta är sånt inte så viktigt för mig.
Man måste såklart inte ha samma intressen men i alla fall jag tycker det beröttar mycket om en person/ tillför viktig information till en flrsta bild av en person om han berättar han tränar t.ex. Det innebär att hsn bryr sig om sin kropp o hälsa och det tycker jag är viktig info. Att ha intressen (nästa oavsett vilka) innebär också nån sorts driv eller livslust och engagemang, i slla fall skulle jag uppfatta det så jämfört med om hen inte nämnar nåt alls hen gör. Nåt gemensamt intresse kan nog också vara en fördel.

Håller med övriga. Lyft upp sådant som är du, som något positivt. Vad har du är ge och erbjuda, istället för vad du inte har att erbjuda, blir så negativt annars. Spelkvällar med några få vänner och familj är det säkerligen många som nappar på. Så umgås vi med våra vänner väldigt ofta som exempel. Tona ner sexuella önskemål i en presentation, det blir bara konstigt. Det tar man när man lärt känna varandra lite. Visar det sig då att man inte funkar sexuellt, ja då väljer man att antingen arbeta på det, eller gå vidare och träffa ngn ny. Alla har olika preferenser då det kommer till sex och det är omöjligt att veta om man kommer funka med en dejt i förväg. Du pratar om att "riskera" att träffa ngn som är fel, ja det är ju vad dejting är liksom. Man träffar en mängd olika människor som inte passar en och sen plötsligt så kommer ngn speciell.
#0 Har du inga intressen då? Om man är ute och gör saker man gillar, så kan det ju också bli en plattform för att träffa nya människor och någon man kanske kan bjuda ut eller hem på fika någon gång utanför det. Vad gör du helst på din fritid förutom att mysa i soffan? Finns det inget du har tänkt att du skulle vilja testa på, lära dig eller utveckla mera?
Om man är på aktiviteter som man själv gillar så har man ju något naturligt som man kan prata om istället för att sitta under press och lära känna varandra som när man dejtar helt okända människor från nätet till exempel. Jag brukar aldrig tipsa om dejtingsidor, eftersom det finns så himla mycket skumma människor där. Och extremt ytliga människor många gånger också, och vissa är bara ute efter en sak. Så om du vill ge det chans behöver du googla på de dejtingsidor som fåst bäst recensioner när det kommer till att hitta en "livspartner" eller stadigt förhållande med, och inte bara för en natt.
Om du ska va med på en sån sida så ska du skriva så kortfattat och tydligt som möjligt, och försök skriva något som är unikt för just dig och inte vad du tror att andra vill ha eller så. För på din beskrivning #0 kan nästan vem som helst passa in på om du frågar mig, du verkar vara en vanlig "svensson" som är lite extra lugn och har kontakt med dina känslor.
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.