kris i mitt förhållande
Hej alla , har ett problem som gör mig galen
min kille orkar / vill inte sköta om sitt hus och jag vill ju kunna flytta till honom men jag får spader när det regnar in och han tycker det är ok med hinkar….
vi ses inte ofta då det är jobbigt att vara där , har försökt i några år att få honom att lägga om taket men icke :(
blir som sagt galen , VAD ska / kan jag göra ?
mvh Maggan

Han kanske inte har råd?
Vill du bo ihop med honom är det väl inte svårare än att du åtgärdar taket? 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hitta egen bostad och föreslå honom att flytta till dig?
Nu går jag emot strömmen här lite och hoppas att jag inte säger något dumt men jag tycker faktiskt att du ska ställa ett ultimatum. För mig låter det som att han är lat eller bekväm, och det kommer med stor sannolikhet skapa problem för er längre fram också. Jag tror inte att det går att lösa med att flytta någon annanstans och jag tycker definitivt inte att du ska laga hans tak. Om han inte har råd så är det förstås en annan sak men om det bara handlar om lathet så skulle jag ha sagt ifrån på skarpen. Lycka till!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#4 Det där var rejält sexistiskt. Antingen är han lat eller fattig? Det finns faktiskt en hel del män som inte passar in i samhällets krav på att män ska vara händiga. Fundera på om du skrivit samma sak om TS hade varit en man som skulle flytta in i en kvinnas hus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Så vitt jag vet spelar könet ingen roll när det kommer till att ringa en hantverkare. Jag hade absolut sagt samma sak om TS varit man. Jag har aldrig påstått att det bara är män som kan laga hustak men jag tycker att alla måste kunna ta hand om sina hem och förhållanden, i detta fall för att visa TS att han faktiskt vill ha ett seriöst förhållande.

Lat eller fattig är väl inte på ett enda sätt sexistiskt? Man kan, vare sig man är man eller kvinna, göra saker själv, vilket är billigast, eller så kan man betala någon annan för att göra det! Det finns ett alternativ till, till varför man inte åtgärdar ett läckande tak och det är att man är dum. Dum nog att inte inse att det snart blir behov av större och mycket mer kostsamma reparationer.
Var jag TS skulle jag ta upp diskussionen om hur viktigt det är att taket lagas, fråga vad jag kan göra och om det inte fungerar fundera på om relationen verkligen är värd "besväret".
Tack för era svar :)
Han vill inte laga taket , finns roligare saker o göra .
jag får inte laga det då det är hans. jag har försökt säga att det blir värre o dyrare men nu surar han för att jag inte vill bo där. :(
mvh Maggan
Om man tycker att det finns roligare saker att göra än att fixa taket på sitt hem och istället har hinkar som lösning när det regnar in, då ska man nog inte bo i hus. Det är ändå en del underhåll jämfört med att bo i lägenhet och bara behöva betala hyran. Det är väl inte så mycket du kan göra ts. Det är hans hus så du får låt honom köra med hinkmetoden tills han tröttnar eller kanske får värre problem med mögelskador.
#8 Är han sur för att du inte vill bo i ett hus med hål i taket?? Du måste säga ifrån, han har ingen rätt att bli sur över det.
Problemet är ju även om det idag bara är lite dropp här och där så kommer det ju orsaka stora skador som man inte ser. Takbjälkar kan bli rejält åtgångna om de får stå i fukt längre tid. Till slut kan det ju bli så illa att konstruktionen inte är stabil. Vem vill vakna upp av att taket rasar ner i sängen? Och vem vet vilket mögel som finns under taket och i isoleringen?
Jag förstår dig helt och hållet. Jag skulle inte heller flytta in i ett hus där ägaren tycker att ett fuktskadat tak är okej. Är det något jag nojar över i mitt eget hus så är det taket. Om ni vill flytta ihop så fundera över att flytta til lett nytt gemensamt hus eller om du kan "köpa in dig" i hans hus genom att fixa taket.
För fasiken. Tänk till en eller två gånger innan du flyttar ihop med karln. Han borde ha ett nyckelfärdigt hus eller en lägenhet utan underhållsbehov. Vill han inte ens fixa taket, hur tror det blir med andra grejer som du kanske vill ha ordnat? Det blir ständiga bråk och besvikelser.
Talar jag om egna erfarenheter? :-)