Är detta ett brott eller vad kan man kalla det?
Jag bor i ett flerfamiljshus med 4 lägenheter i.
I källaren har var och en förråd stora som rum med vanliga rumsdörrar till.
Det är inga nätgaller utan som ett vanligt rum med väggar.
Nu har någon vart inne i mitt förråd ett antal ggr. Efter nyåret fick jag detta bekräftat då någon ställt en flaska där inne med någon slags must.
Jag började rannsaka mej själv om jag hade vart där och ställt flaskan..men näää…
Idag gick jag ner igen och då stod förrådsdörren öppen och flaskan vart borta.
Ytterligare ett starkt bevis på att nån är där inne.
Tyvärr går det inte att låsa dörren.
Har bett hyresvärden sätta upp något så jag kan köpa ett hänglås men detta har inte hänt. Så i morgon ska jag fixa detta själv.
Men vad kan man kalla detta för? Inbrott? Intrång? Kanske inte något alls?
Jag har misstankar om vem/vilka det kan vara. Men kan inte säga nåt då jag inte har bevis. Vet inte om detta är rätt sajt men vet annars inte vart jag ska posta detta.
Ring och rådfråga polisen så får du veta samt att du kan göra en anmälan då.
Ja där sa du nåt Gaara. 👍
Kanske ska ta och göra detta. Inte ens tänkt på att jag kan göra det.
Men om nån annan här vill ge sina synpunkter på detta så är det välkommet.
Jag har svårt att se att det är ett brott att öppna en dörr och gå in i ett tomt förråd för jag gissar att du inte har några saker där som du är rädd om.
/Maria
Jag har saker där som jag inte får rum med i min lägenhet. Tex saker från min avlidna farmor, trädgårdsmöbler och en massa barnsaker och annat.
Är inte värt mer än affektionsvärdet mycket utav det.
Nä det kanske inte är ett brott. Men varför gå in i någon annans förråd gång på gång och även ställa saker där?
Det kanske heller inte är ett brott eftersom dörren faktiskt inte går att låsa.
Men själva vetskapen om att någon är inne bland mina saker är inte så himla trevligt. Jag skulle då inte gå in i någon annans förråd och tex ställa en flaska där.
Vad gör man liksom då där?
Det kanske är barn som leker i källaren?
/Maria
Här finns inga så små barn. Inte yngre än 16 iallafall.
Ungdomar som "hänger"?
Det är inte mycket till förråd om det inte går att låsa. Konstig hyresvärd som inte sätter upp en bygel så hyresgästerna kan sätta dit ett hänglås. Har alla likadant?
Går porten att låsa, eller kan vem som helst gå in i huset?
Sindri
Kan vara ungdomar som hänger mycket väl.
Alla har likadant men bara jag som har "intrång".
Porten går att låsa men de gör aldrig detta då nycklar saknas och hyresvärden fixar inte detta heller.
Låst eller inte är väl mer en fråga om man vill ha ersättning från försäkringsbolag. Inte kan det vara ok att t.ex. sätta sig och grilla i grannens trädgård bara för att den inte är inhägnad och låst.
Jag tror det räknas som någon form av brott ändå när folk som är obehöriga går in där oavsett om det är saker av värde eller ej, eller de tagit något eller ej.
Jag skulle tolka det som intrång. Rent juridiskt tror jag däremot blir svårare att driva ett ärende om det inte finns något lås. Finns det numreringar på förråden, något på ditt kontrakt som styrker att det är ditt förråd? Jag hade fixat lås direkt och satt press på hyresvärden om ökad säkerhet i huset. Obehagligt när någon hänger runt ens grejer oavsett värde.
Det är kallt. Det är säkert uteliggare. Sånt där som olåsta förråd sprider sig snabbt. Vi har problem i vårt hus också, men det är för att folk är slarviga och låter ytterdörrar och källarfönster stå öppna. De kommer inte in i förråden, men i bastu och andra uttrymmen. Ingen idé att polisanmäla sånt. Kräv lås istället.
Jag har iallafall gjort en polisanmälan via deras hemsida. Jag frågade om detta kan vara ett brott eftersom det tyvärr inte finns lås.
Finns inga numreringar på förråden som styrker att det är mitt utan då är det hyresvärden som kan styrka detta med ord.
Ja idag så ska jag sätta upp lås själv då hyresvärden skiter i det.
HAN drabbas ju inte och därför är det inte intressant för honom att fixa lås.
Jag tror inte det är uteliggare utan någon i huset. Har starka misstankar om en viss familj men jag kan ju inte styrka det.
Äger du det här förrådet? Alltså, finns det på papper att just de kvadratmetrarna är dina? För i så fall borde det vara olaga intrång tänker jag?
Medarbetare på Skor iFokus
Äger och äger…jag hyr en lägenhet med förråd till. Står ingenstans att det är just det förrådet jag har.
Jag anser att det är olaga intrång ändå. Vi vet alla som bor här vilka förråd man har. Då går man inte in i någon annans och grejar.
Men nu har jag fixat så att jag kunde hänga upp ett hänglås. Det GÅR att ta sej in men det blir krångligare nu.
Om det dels inte är låst dels inte finns någon tydlig skyltning är det nog svårt att hävda att t.ex. Nån nyfiken ungdom inte fick gå in. Märkligt att det inte finns lås och åtminstone kunde det stå "privat" eller ditt nsmn på dörren.
Fick ett bevis på 80% inatt på vem det är som är i mitt förråd.
Efter ett mycket högljutt bråk hos grannen ovanför där jag fick ringa polis så ser jag deras 14-åring (kanske 15,16) gå ut. Jag sitter i köksfönstret och ser då att han vänder om och går ner i källaren. Jag väntar.
Han kommer ut igen så då passar jag på att gå ner i källaren och kolla.
Då har han varit på min dörr och försökt öppna. För jag vart nere några timmar innan och då såg det ok ut.
Det går att öppna dörren ca 5 cm men man kommer inte in om man inte skruvar ner låset jag satt upp.
Jag vart på väg upp till mej igen då jag hör steg på väg tillbaka till källaren.
Jag blir stel av fasa och blir stående…då kommer han tillbaka med nåt verktyg som jag hinner se innan han gömmer det i jackarmen.
Jag frågar då vad det var för liv uppe hos de. Han nekar till att det var det.
Och jag frågar även om det är han som vart i mitt förråd. Han nekar även till detta.
Han vänder och går upp och ut igen.
Vad skulle han där nere med nåt verktyg till…sen när han blir påkommen så går han därifrån. Mysko.
Nu vart jag nere i källaren för att kolla så allt är ok…då står den andra grannens dörr öppen i sitt förråd.
Jag ska prata med hyresvärden idag om allt detta.
För detta bråk som ibland är (inatt var värsta) så orkar iallafall inte jag bo kvar om det ska vara så här.
Jag vart ju uppe halva natten pga detta. Och polisen prioriterade annat tyvärr.
Stackars pojke.
/Maria
Ja det tycker jag med. 😭
Han kanske letade sovplats.
Ja ja till honom att jag inte är arg på honom. Att det inte är hans fel.
För oavsett vad han nu gjort så skriker man inte på nån så och man kör heller inte ut de, vilket jag hörde att sambon där uppe gjorde.
Jag ska se om jag kan prata med pojken igen vid tillfälle. Och säga att han får komma in här om han känner sej hotad..så han iallafall kommer in i värmen.
Vi (min andra granne och jag) ska ringa socialen på måndag och berätta vad som nu hände och att pojken blev utkörd från sitt hem.
De har problem och behöver hjälp. Pojken har varit fosterhemsplacerad nu innan men fick flytta tillbaka nu i somrars.
Kanske är läge att låta han få flytta igen. För det verkar som om mammans sambo inte är så snäll vid honom.
Pojken har ADHD och autism och behöver stöttning istället för slag och bråk.
Lider med honom.
#20 usch, det är tufft nog som det är att leva med adhd och autism. Att ha någon som antagligen inte förstår gör bara saken värre! Stackarn
Medarbetare på Skor iFokus
Jag tycker du ska begära att det blir låsbart helt enkelt, är det så att inget är taget så skulle jag mer rikta in mig på få ett lås eller att det ska gå att låsa. Har själv haft stallkista som jag satt lås på, liknande denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Hanglasoverfall-2000017291/
dessa går även sätta på vanlig dörr, det krävs även att man har hänglås.
Finns mer o kolla på sidan lås och regel: en annan som även kan funka.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Skjutregel-2000017290/
#22 Har fixat lås nu. 👍
Men den familjen är ganska skadad. Pojkarnas mammas sambo har gormat och skällt varje kväll nu i helgen.
Ska ta och ringa socialen imorrn och göra en anmälan.
Likadant ikväll.
Jag tror hyresvärden meddelat de att de blir vräkta.
För ingen av oss andra i huset mår speciellt bra av detta. Jag har inte fått riktig sömn sedan natten till fredagen pga bråk och annat skit där uppifrån.
hoppas det löser sig för pojken ring soc ni gör han en tjänst🌺
Polisen har rubricerat detta nu som olaga intrång. Kom upp på en lokal tidning på internet nu. Tror inte de kommer göra något men bra att de gick ut med det.
Och som sagt…nu sitter det lås på men jag ser ändå att någon är där och rycker.
"Flera inbrott i samma förråd – men inget stulet
Ett förråd på Södra Industrigatan i Nybro har flera gånger under perioden den 1-13 januari haft tjuvar på besök. Tjuvar som dock inte stulit något utan istället flyttat runt på olika saker.
– Detta känns givetvis olustigt för ägaren och händelsen är rubricerad som olaga intrång."