Relationer iFokus

Relationer

Etikett: familj
Läst 1947 ggr
Froakie
1

Hur hantera narcissistisk familjemedlem?

Hej! För att göra en lång historia kort så har jag växt upp med en narcissistisk förälder och blivit utsatt för psykisk misshandel under hela min barndom. Det tog 16 år för myndigheterna att reagera pga. hens manipulativa "gåva" att övertyga de att jag ljög och hittade på. Nu har det gått några år sedan det och jag har rätt nyss återtagit kontakten med min familjemedlem efter en lång paus.

I början trodde jag att hen verkligen hade ändrat på sig, men jag insåg att det är precis som alla andra gånger tidigare vi har tagit pauser. I början har det varit jättefint men sedan så går det inte längre att dölja det. Det började med att hen ljög för mig och började manipulera mig, men jag insåg väldigt fort det och sade ifrån varpå hen provade med sina "krokodiltårar" och när hen insåg att det inte längre fungerade på mig så blev hen aggressiv och arg.

Efter det så lugnade hen ner sig när jag visade att jag bits tillbaka numer. Hen fortsätter dock med att prata på ett sätt om något vi båda upplevt, men det hen säger som är helt fel får mig nästan att tvivla på min verklighetsuppfattning och jag vet att det här är ett vanligt knep bland narcissister. Nu är jag dock såpass mentalt starkt att jag vet vad som har hänt oavsett hur hen återberättar något.

Hen börjar dock att använda känslomässig utpressning och har kränkt mig och min integritet flera gånger, bla. lagt ut bilder på mig på sociala medier utan att ens fråga mig och skrivit ut var jag bor helt öppet så att alla kan se. Min familjemedlem är inte direkt bra på att hålla hemligheter så om fel person hör och ser det och vet vad jag bor… ja. Jag har sagt det här till hen men då börjar hen gråta och säga att "det är så viktigt för mig, kan du inte för en gångs skull anpassa dig efter mig?". Jag känner igen de här knepen, det är knep jag har varit med om i hela min barndom.

Hen hittar på saker som aldrig har hänt, saker som inte finns för att rättfärdiga sitt beteende. På senaste tid har hen hjälpt mig men jag känner att det här blir för mycket men jag vet att när jag säger att jag behöver en paus kommer hen ta upp sakerna hen har hjälpt mig med.

Något jag också är riktigt rädd för är om jag skulle sluta svara i telefon att hen ringer polisen. Hen har faktiskt sagt att "om du inte svarar i telefon och jag blir orolig så kommer jag att ringa polisen" och jag vet hur bra den här personen kan fejka något och jag är livrädd att polisen kommer att komma på besök om jag säger upp kontakten.

Hoppas att någon orkade läsa… Hur ska jag göra? Jag har fått ekonomiskt hjälp och jag behöver betala tillbaka alla pengar innan jag kan ta en paus. Men jag är jätterädd för ett polisscenario? Har polisen rätt att göra ett besök bara för att jag inte svarar i telefon? Hen kan ringa 7-10 gånger i rad dessutom…

"time will never be golden when it rains so hard..."

Em_
0

Sånna personer brukar bara hjälpa för att ha hållhake på en. Jag hade tackat, betalat tillbaka så fort som möjligt och dragit mig undan. Polisen är van vid märkliga människor som drar diverse lögner. Tror inte de behöver ha något lagstöd för att åka hem till dig och knacka på, det kan ju vem som helt göra. Mest troligt, om polisen bryr sig överhuvudtaget, är nog att de ringer upp dig och kollar att allt är okej. Bara att svara och säga som det är då "jag mår bra, jag vill bara inte prata med xx". Om personen vet att du tycker det är obehagligt att polisen bli indragen använder hen antagligen det för att pressa dig att svara…

Froakie
0

Men om nu polisen skulle få ett samtal av någon som gråter och skriker att "min dotter svarar inte telefon och jag har inte hört av henne på över 24 timmar, jag är så orolig att hon skär sig eller tar droger eller att något allvarligt har hänt henne". Denna familjemedlem är mycket bra på att spela teater och polisen kanske tar det på allvar, vilket är min rädsla.

Ebolaa
0

Hej TS! 

Jag vet hur det är att leva med en narcissist, min mamma är en!

Alltså, kan du eventuellt ringa polisen och förklara situationen? Jag menar, socialen vet ju om detta, att personen i fråga är manipulativ och har en förmåga att övertyga omgivningen, så de kan ju även styrka ditt utlåtande.

Att du i så fall säger att polisen att ringa ditt nummer om personen i fråga ringer, eftersom de annars kommer slösa på pengar för en onödig utryckning, och det är egentligen typ olagligt av en person att ringa ambulans och polis om det inte är en sådan situation som kräver det.

Håll ut, och egentligen kan väl pengarna vänta. Skicka in dem till hens konto bara, så slipper du ha kontakt. Men jag vet, det är svårt att bara säga stopp och ta en paus, de ger sig inte i första taget!

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Froakie
0

#3 Är det bästa att maila polisen?

Jag bor i en träningslägenhet som är via ett företag men jag har fått en träningslägenhet via kommunen och eftersom att jag går om gymnasieskoan så måste min vårdnadshavare, enligt lag, hjälpa mig att betala hyran och det är väldigt svårt och jag har förklarat igen för min nya handläggare men det är inte hon utan de ansvariga för träningslägenheterna jag ska förklara för.

Det är en annan sak som sätter käppar i hjulet i det hela, det här kan hen använda som emotionell utpressning.

Ebolaa
0

#4 Är du under 18 år? Men om du är under 18 och den här personen fortfarande är skyldig att betala hyran, då kan du ge ditt samtycke till din handläggare att hon/han får sköta kontakten till "personen i fråga", du får helt enkelt förklara hur läget ser ut och att du inte orkar vara under den här personens kontroll längre. Att det är för psykiskt påfrestande och du behöver fokusera på skolan. Då ska du samtidigt berätta för handläggaren att hon/han "hotar" med att ringa polisen av överdriven oro, när du inte svarar på hans/hennes telefonsamtal osv. Då kan de i sin tur kan förklara för polisen, och att de ger dem (polisen) ditt nummer så de kan kolla läget om den här personen ringer osv. 

Varför tänkte du prata med själva företaget som hyr ut din lägenhet? :)

Vad är det andra som personen kan använda som emotionell utpressning?

Froakie
0

#5 Jag är 18 och fyller 19 i år.

Eftersom att företaget är ett "vårdföretag" i stil med Attendo osv. med kontaktpersoner, vill inte säga vilket då min anonymitet kanske rubbas, så kan de hjälpa mig att ge mig råd. Min kontaktperson vet redan lite.

Det hen kan göra är att säga "eftersom att jag har hjälpt dig med pengar" eller "eftersom att jag hjälper dig att betala din hyra" och diverse krav på att göra saker som jag mår dåligt av eller kränka mig ännu mer.

Ebolaa
0

Okej, jag tror jag hajjar lite mer! Men är inte särksilt kunnig på just såna boenden och hur det fungerar. Och du ska självklart inte berätta vilket, det behöver du inte :)

Men är det på grund av att du bor i just en träningslägenhet som din förälder blir tvungen att betala? Du kan med andra ord inte få bostadsbidrag? Skulle du få bostadsbidrag om du bodde i en annat form av ett boende? Men det finns inte som alternativ för dig, du vill eller behöver bo i en träningslägenhet?

Så din förälder utpressad dig med andra ord, att du ska finnas där och prata och visa förståelse för att hon/han ger dig pengar för hyran? Förstår att det är en jobbig sits och känner igen mig i det där från min egen mamma.

Men du, är du säker på att hen inte kommer betala hyran om du inte ställer upp på de krav som hon/han ställer? Är det någon annan i din närhet som också känner personen i fråga som kunde hjälpa dig, att de kanske försöker övertyga den här personen att hjälpa dig och gå med på dina krav lite mera, alltså få lite mer avstånd och andrum.

Froakie
0

Jag flyttade in till lägenheten jag bor i nu när jag var 17 och jag betalar ingen hyra här utan det är SOC som hyr "tjänsten" av företaget. Eftersom att jag går i gymnasiet, eller rättare sagt, går om så har jag inte rätt att få bostadsbidrag. Sålänge man går i gymnasiet så är vårdnadshavarna/havaren skyldig att hjälpa till att betala hyran om man får en träningslägenhet via kommunen, vilket jag nu har fått.

Ja, jag har faktiskt tänkt på det. Om jag tackar ja till den nya lägenheten och inte "visar tacksamhet" så kanske hen slutar att betala och då blir soc tvungen att ge mig pengar direkt att betala. Jag har pratat med de och sagt att jag vill att min andra förälder som inte är min vårdnadshavare ska hjälpa mig.

Min handläggare förstår mig men som sagt, det är de som ansvariga för ekonomin som vi måste övertyga.