Relationer iFokus

Relationer

Etikett: förhållande
Läst 2748 ggr
Vennis
0

Smått avtänd på min kille:/

Hej ! Blev precis medlem här efter att en tjej kompis berättade att denna sida var ett bra ställe för mig att ventilera och få lite goda råd tillbaka utav vettiga människor:) Vill börja med att skriva att jag känner mig hemsk för vad jag känner… Det hela började med att jag och min kille som jag varit tillsammans med i cirkus ett år nu låg i soffan och myste , höll om varandra samtidigt som han bara scrollade lite på sin Facebook… Jag la märke till en viss tjej där , mest genom namn då han hade nämnt det namnet tidigare i något sammanhang… Jag frågade då bara lite spontant om dem hade haft något ihop. Nej absolut inte svarade han. Henne skulle jag aldrig ens kunna röra osv… Jag tyckte han nästan försvarade på ett sätt som att jag hade gått till attack. Tänkte inte så mycket mer på det . Men eftersom jag har lite svårt att lita på folk och avskyr lögner i ett förhållande så kände jag ett halv år senare att jag inte riktigt kunde släppa det utan ville reda ut det. Så jag började luska och snoka lite vilket jag vet är fult och hatade mig själv för det. Jag fick reda på sanningen och konfronterade min kille om det. Och nu är allt bara … Jag vet inte hur jag ska känna eller rättare sagt vad det är jag känner… Är det osäkerhet hos mig själv kanske? Delvis är jag arg för att han ljög och hade förmodligen fortsatt ljuga om det för allt jag vet resten av våran framtid . Känner mig aningen chockad över hur min fina pojkvän kunde ha sex med henne … Som inte alls är i närheten av honom. Usch jag känner mig så jävla hemsk när jag dömer både min pojkvän och henne … Kan det vara osäkerhet från min sida? För jag känner lite att varför ville han träffa henne för men verkar inte kunna uppskatta mig. Jag ser bra ut om jag får säga det själv, och vet att andra tycker det och har aldrig haft svårt att träffa killar. Men ändå när vi har sex så känns det bara som att han är så inte intresserad av just mig. Jag har aldrig fått höra att han tycker att jag är bra i sängen eller något. Känns som stt enda gångerna han tex har sagt till mig stt han tycker jag är sexig så har det bara varit för att han vet att jag vill höra det… Men det känns ju inte äkta då… Herregud jag märker nästan själv samtidigt som jag skriver att det nästan måste vara mig det är fel på:( Jag vill inte lämna honom men jag orkar inte känna mig så här obekräftad i mitt förhållande… Som att jag är en i mängden bara:( Spelar ingen roll hur mycket jag tänker högt om mig själv eller vilka andra som bekräftar mig . Så fort jag är med honom och mina tankar om hur han tydligen ville ha den dära supar kärringen men inte kan erkänna mig som jag behöver så mår jag bara dåligt.:( Snälla kom med lite goda ord till mig Trevlig söndag till er alla. Kram

Vanja
3

Hej! 
Vad kul att du har hittat hit :) 
Jag tycker att det var dåligt av din kille att ljuga, riktigt dåligt. Men kan det inte ha varit så att han ljög om den andra tjejen för att han skämdes över att ha haft sex med henne? 
Det gör det såklart inte bättre att han ljög men kanske lättare att komma över. 
Sen tror jag inte att det är bra att du dömer honom utefter vilka eller vem han var med innan du och han vart tillsammans. Alla har vi ett förflutet som vi såklart inte ska ljuga om, men som borde accepteras. För när allt kommer omkring så har han valt dig, det är dig han vill vara med, inte den där andra tjejen. 

Men om du mår jättedåligt i förhållandet så kanske ni kan ta en paus eller så, annars finns ju alltid parterapi som kan fungera som en lösning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vennis
0

Hej!:) Tack så mycket! Känns jätte skönt att få skriva av sig och få opartiska svar. Jag vet att det är fel av mig och egentligen jättebarnsligt att ens bry mig om det hela då det inte har något med mig att göra… Jag menar det var ju inte jag som låg med henne:) Men jag kan ändå inte låta bli att känna mig förlåt men lite smått äcklad:(

Vennis
0

Jag känner mig så hemsk när jag sätter min pojkvän och ordet äcklad i samma mening :(

Vanja
5

#2 Men har du berättat för honom hur du känner? 
Eller funderat något på parterapi? 
Bor ni ihop? 
Min karl låg med några tjejer innan mig, men ett utav dom var ett riktigt bottenskrap. Men det stör mig inte alls, jag kan inte haka upp mig på vad han gjorde innan han träffade mig, just för att då skulle han ha en hel del saker att haka upp sig på vad det gäller mig, för mitt liv var långt ifrån perfekt i mina yngre dagar. Jag har många skelett i garderoben som han helt enkelt får acceptera. 
Det viktigaste är väl att man ändras som person och gör bättre val när man vandrar framåt, istället för att döma sig själv efter misstagen man gjorde i sitt förflutna.

/ Vanja 

[Ulvarsdotter]
4

Att du känner dig ouppskattad av honom behöver inte alls betyda att han känner det så. Är han en sådan som brukar säga det han känner, eller är han mer tystlåten och tänker inte riktigt på att du kanske vill höra det han tänker?

Min sambo tex kan säga att jag är snygg och sexig osv, men sedan ibland när jag försöker förföra honom och han inte tar det på allvar/inte har lust just då så känns det lite som att han kanske inte menar det han säger - eftersom att han ju inte vill ha mig varje gång jag vill han honom. Men så är det ju inte heller, utan det handlar troligtvis om ett visst bekräftelsebehov från min sida. Vad jag ville säga med det är att han inte tänker på att han ska göra eller säga något som får mig att känna mig älskad av honom, även om han gör det. Troligtvis för att han själv inte behöver bekräftelse så som jag gör. Så kan det ju vara med din kille också. Har du någonsin sagt till honom att han är bra i sängen? (Då borde han ju svara tillbaka.)

Han är ju ändå med dig nu, för att det är dig han vill vara med. Och har ni sex kan jag ju inte tänka mig att han skulle tycka du är dålig i sängen eller något, för då skulle ni ju troligtvis inte ha sex? Sådant kan man ju tänka på när man är lite nere. Eller se det från hans sida, ur hans perspektiv lite.
Och han var med henne innan han var med dig - ja då ville han ju inte vara med henne, utan med dig :)

Men att leva i ett förhållande och ständigt känna sig ouppskattad och att han inte är intresserad - inte ens under sex, är ju jättejobbigt! Kan du prata med honom om det? Stoppa honom när han verkar ointresserad och fråga om allt är ok osv?

Är det nu när du fått reda på sanningen som det känns som att du är ouppskattad, eller var det även innan? För om det var först efter så är det troligtvis bara en tillfällig grej. Du känner dig chockad och äcklad, och det går ut över dina känslor?

Kan ju bara spekulera.. Men var det först efter att du fick reda på detta som du tycker han verkar ointresserad, då är det kanske bara tillfälligt i huvudet, får man hoppas :)

Vennis
0

Hej. Ursäkta att lagningen svarat , har försökt stt bara fylla tiden med goda tankar och råd från vänner som jag pratat med . Det har väl egentligen alltid varit så att det är jag som har stått för att tanden första steget. Till en början så tyckte jag att det var kul att lite bossa över honom i sängen men sen så vill ju faktiskt jag också känna att han faktiskt vill ha mig. Genom att faktiskt helt enkelt ha sex med mig bäst han vill, när han vill , vart han vill… Vi har pratat med varandra om det men det riktigt hjälper inte . Han säger bara att han är inte typen som tar för sig utan mest låter tjejen göra sitt. Han är grym i sängen och jag är super attraherad av honom och allt som har med honom att göra! Och jag tycker om att berätta för honom att han är inte lil någon jag någonsin har träffat förut. Varken i sängen eller utanför. Jag vill att han ska veta att han har mig för evigt för att jag tycker att han är den bästa, vackraste och sexigaste jag någonsin varit med! Men jag mår dåligt när jag själv aldrig får känna mig så. Då han aldrig självmant har sagt något liknande till mig eller för den delen kan ursäkta utrycket men helt enkelt sätta på mig som att jag är speciell för honom. Och när jag fick reda på den här som jag beskriver det äckliga kärringen , så vart det bara värre i mina tankar. Dels så känner jag mig bedragen för att han ljög om henne så länge och för att dem var vänner på Facebook fastän han visste vad jag tyckte om det. Hans förklaringar var att han faktiskt skämdes för att dem hade legat med varandra för att han själv tyckte att det inte direkt var något att hänga i granen… Känner mig lite äcklad när jag tänker på detaljerna runt om det hela. Han tog sig tid att åka hem till henne . Gjorde sig fin. Hans hårda penis i henne. Hur han stönade hur hon stönade… Självklart så är det onödigt för mig att ens tänka på det men kan inte låta bli när jag blir ledsen och osäker:( Vad var det med henne han tyckte om ? Varför hade han sex med henne men kan inte ha sex med mig som ser så mycket bättre ut. Mina tjejkompisar säger att jag ska vara glad över att det ändå var någon mindre attraktiv än mig som det handlar om och jag antar att det stämmer. Jag känner mig säker på det sättet att jag vet att jag ser bra ut och supar kärringen har inte ens chans mot mig på så vis … Men när jag tänker på det faktum att det verkar ändå inte duga för att han ska erkänna mig så blir jag åter igen sårad och mår dåligt.. Mvh

Vennis
0

Ursäkta felstavningar och konstiga ord. Min mobil som lever ett eget liv. Ver inte heller hur man redigerar sina inlägg. Men jag tror man förstår ändå .

[Ulvarsdotter]
1

Jag förstår ju att du är upprörd och känner dig sårad, men det är nog viktigt att tänka att det nog är mer synd om "Suparkäringen", och inte tänka henne som mycket fulare och oattraktiv och att han var för bra för henne. Egentligen är det ju synd om henne att han skäms över att ha varit med henne. Och även om du såklart nu är arg och besviken, tror jag det är bra att inte lägga någon skuld på varken henne eller honom. Det låter mer som att detta har gjort att du tycker det är konstigt att han varit med en tjej som enligt dig ser mycket sämre ut än vad du gör, och att han ändå inte visar helt öppet hur galen han är i dig. Det låter som en form av svartsjuka faktiskt.. Men att börja jämföra leder inte någon vart, man tänker bara mer och mer på det och mår dåligt av det.

Min kille var ihop med en tjej innan mig, och när jag fick veta senare att de varit med varandra efter att de gjort slut blev jag illa till mods. Även om de var med varandra efter att de gjort slut var det ju ändå två år innan han träffade mig, så jag har egentligen ingen som helst anledning att bli upprörd. Men jag kan fortfarande bli det ibland ändå när jag tänker på det. Men jag vet också att det absolut inte spelar någon roll. Hon är hans historia, det går inte att ändra på i efterhand, och om jag bara håller på att kolla bakåt hela tiden så mår jag till slut inte bra. Istället tänker jag framåt, på att han ju inte fortsatte vara ihop med henne av en anledning och att han är med mig nu. Så det är så man får tänka, och sluta tänka bakåt och oja sig över sådant som ingen i hela världen kan ändra på. Jag förstår att du blir upprörd, speciellt om du får veta det senare och dessutom att han ljugit om det innan. Men att han var med henne innan dig har ju inget med erat nutida förhållande att göra, om du förstår? :) Så om du ska må bättre får du sluta se bakåt.

Däremot kan man ju inte blunda och låtsas som att allt är bra om du hela tiden påminns om att han inte är lika framåt i erat förhållande. Tar du alltid initiativet till sex? Ett tips är att vänta tills han tar initiativet, även om det tar lång tid. Jag har nyligen börjat med det då jag alltid haft svårt för att bli nekad, och känt mig ledsen, icke åtråvärd, oattraktiv och arg. Nu känns det mycket bättre. Jag inväntar att han ska börja förföra mig, och då är det ju också han som tar "övertaget" i början.  Och om det dessutom går en stund emellan gångerna som ni har sex borde det bli mer intensivt emellan er. Kan du tex säga att du i present önskar att han dominerar i sänghalmen? ;)

Men mitt bästa råd till dig är att inte förföra honom, även om det är jättesvårt att låta bli ibland (jag vet), men när han inser att det är han som måste ta initiativet (och då troligtvis också har övertaget) så känner du dig mer attraktiv och åtråvärd. Eller jag gör åtminstone det. Då får jag ju bekräftelse på att han vill ha mig. Och det vill han, men kanske inte lika ofta som jag vill ha honom.

aarina
1

Det låter väl som att han bara satte på henne helt enkelt, antagligen bara för att han kunde. Det var säkert inga känslor inblandade.

Vennis
0

Tack för era svar! är jättetacksam för alla era svar verkligen! Ja jag håller med om att det börjar oss lite svartsjuka över det hela… Jag vet faktiskt inte vad jag ska känna just nu. Dels så känner jag mig ju aningen osäker på hela faktumet med hur hon var och hur jag är. Rent utseende mässigt och personlighetsmässigt. Och det är tror jag mycket för att jag faktiskt inte fått den uppmärksamheten och bekräftelsen från honom som jag tycker jag förtjänar . Samtidigt så är jag också besviken över att han hade henne kvar på sin vänlista trots att jag hade sagt att det inte var okej. Och han ljög om det. Hans svar till allt är: Jag tyckte inte att det var så himla fel stt ha kvar henne då vi faktiskt inte hade någon dom helst kontakt. Varken gillade varandras bilder eller skrev till varandra… Och visst det var fel att ljuga men du hade faktiskt inte med det att göra. Och jag skämdes för hur hon ser ut och vem hon är. . Det är hans svar på mina frågor och åsikter om hur jag känner mig. Men jag vet ärligt talat inte vad av det han säger som är sant eller inte, kanske säger han bara att han inte tyckte hon var attraktiv bara för att jag ska känna mig bättre. Jag är bara så trött på alla lögner och alla människor som ljuger och bedrar … Han visste hur viktigt det var för mig att inte ljuga om något jag faktiskt frågar om .

Vanja
5

#10 Men du kan ju inte tvinga honom att radera henne på FB bara för att de haft sex, det känns faktiskt lite väl kontrollerande. 
Och jag tycker att hans svar känns godkända faktiskt. Han har rätt i att du inte har att göra med vilka han låg med eller inte låg med innan ni vart tillsammans. 

Men är det lögnen du har hakat upp dig på så går det inte att göra så mycket åt saken, ni kanske ska gå skilda vägar då? 
För man kan aldrig ta tillbaka en lögn, han kan aldrig "oljuga" om du förstår vad jag menar. Så kan du inte glömma, eller åtminstone försöka så kanske de är dags att separera. 
Men sen kanske ditt bekräftelsebehov också sätter lite pinnar i hjulen. 

Jag själv tycker det låter väldigt dramatiskt, baserat på att lögnen handlade om att han inte ville berätta för dig att han legat med en fyllekärring. Det är inte en stor lögn, det är en väldigt väldigt liten lögn. Och att han är dålig på att säga att du är vacker.

/ Vanja 

Sarah
22

Alltså, din reaktion är ju inte…. ok… Äcklig kärring? Hur kan du döma på det sättet? Vad har utseende att göra med det hela? Vill du att han ska ligga med dig för att du är fin, eller för att du är den du är som person? 

Självklart vill man att ens partner ska tycka att man är fin, men alla människor är fina på olika sätt. Mina killar har varierat mellan "ståtliga" modeller och korta, småmullliga blekisar. Alla har varit vackra på sitt sätt. 

Tycker inte heller att hans lögn är speciellt upprörande. Med tanke på hur du reagerar så kanske han helt enkelt tyckt att det varit onödigt, för att det blir tjafs. Vem är du att säga till honom vem han får ha på sin vänlista eller vem han får umgås med? 

Som jag ser det har ni två separata problem. Du har ett bekräftelsebehov som han inte fyller. Två, du dömer din kille utefter hans ex och försöker dessutom kontrollera honom. Det första är upp till er båda att jobba med, du med ditt självförtroende och han med att visa uppskattning. Det andra problemet är bara ditt. Din svartsjuka och ditt dömande måste du hantera själv.

[LadyK]
5

De flesta människor har ett bagage och det får man acceptera när man blir ihop med någon. Man kan ju inte ta bort delar av sitt liv för att det inte passar den man är ihop med just nu. Har själv ett antal sexerfarenheter jag klarat mig utan men de finns ju där ändå. Min man har sina och en del av dem är han kompisar med på FB , jag har ett par av mina ex, finner inte det konstigt alls. Jag är idag kompis med ett av min mans ex och han har träffat ett par av mina. Barnens pappa och min nye man kan mycket väl sitta i timmar och diskutera ex politik som jag inte är intresserad av, jag skakar mest på huvudet åt dem och tycker det är konstigt att de kan umgås som de gör. Samtidigt är det skönt att slippa svartsjukan mm som hade kunnat ställa till det framförallt för barnen.

OlgaMaria
7

Håller med #12. Blir typ mörkrädd av vissa av dina formuleringar, och hur du graderar människor. Men det låter som att du har en del issues med din självkänsla faktiskt. Du lägger så stor vikt vid utseende. Kanske är det så att du ser bra ut och ofta fått bekräftelse för det, att du inte riktigt vet vad du har för värde annat än för ditt utseende? Det är också väldigt jobbigt att leva med någon med stort bekräftelsebehov. Om man känner av att ens partner hela tiden fiskar bekräftelse kan man faktiskt låsa sig och helt enkelt hålla inne med all bekräftelse. För det är sjukt jobbigt att bekräfta någon som liksom aldrig blir mätt på bekräftelse, någon som inte tar in och uppskattar om man säger en enkel komplimang, någon som bara vill ha mer. På samma sätt med sex - om ens partner har en massa olika önskemål och inte känner sig nöjd, kan man lätt låsa sig där också och känna att det är bättre om den andre "gör sitt" och man själv håller sig passiv. 

Jag tycker du ska öva dig på att inte fiska efter bekräftelse och sluta kommunicera hur du vill att din partner ska bemöta dig. Uppmuntra istället när han sagt eller gjort något du uppskattar. Säg tack, och undvik att be om mer eller säga vad han ska göra. 

Sex ska vara kravlöst och fullt av frihet och avslappning. Så prata mindre om det och bara var med varandra. Om du vill att han ska vara mer aktiv så bli mer inkännande och försiktig själv. Ta inte alla initiativ, men var nära. Låt honom röra vid dig och ge honom tid och utrymme att göra det på sitt sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus