förhållande kris
Hej jag vill skriva av mig lite angående mitt förhållande och höra andras tankar och åsikter om det jag beskriver. Jag blev tillsammans med min sambo för 3,5 år sen vi hade varit lite avlägsna vänner innan tills jag efter en tid började få känslor för honom. Han var i ett förhållande sedan 7 år tillbaka som varit ganska olyckligt de senaste åren. Vi började umgås allt mer och till slut sa jag till honom att jag hade känslor för honom och att han fick välja antingen gjorde han slut och satsade på oss eller så skulle vi bryta kontakten då jag ville vara mer än en vän för honom. Han valde att satsa på oss och vi blev ett par, jag var så kär han var en väldigt trevlig och charmig kille och uppfattades så av de flesta omkring honom. Utåt sett verkade han lite småblyg så chocken var ganska stor när jag träffade hans föräldrar första gången och märkte hur sur och arg han var på sin pappa. Jag ska lägga till att hans pappa är extremt ego och tjatar i stort sett hela tiden så det är inte svårt att bli irreterad. Tiden gick och vi var väldigt lyckliga och hade ett mycket bra sexliv till skillnad från mina tidigare förhållanden. Vi pratade om allt och delade en del intressen och fanns för varandra i vått och torrt. När det gått ungefär ett år började jag få ganska svåra smärtor i magen och det visade sig att jag hade problem med mina gallgångar. Det blev början på en lång sjukhustid med 2 stora operationer, sjukhusvistelse på annan ort och många komplikationer. Jag gick ner extremt mycket i vikt, tappade massor hår och missade stora milstolpar i livet men höll alltid humöret uppe och kämpade. Min sambo fanns alltid som stöd och kom upp till sjukhuset där jag vårdades så ofta han kunde då han jobbade och de var 25 mil enkel resa från vår hemstad. Ska jag vara ärlig såg jag honom aldrig bryta ihop under denna period han fanns där för mig och stötande, skötte allt hemma med jobb och lägenhet. För vi hade precis flyttat ihop i en lägenhet när jag blev sjuk men letade hus för vi trivdes inte med att bo i lägenhet. Så han skötte allt klanderfritt och som om det inte var nog med trauma så skulle sig hans föräldrar i samma veva och det var en smutsig skilsmässa så av dom fick han inget stöd under min sjukdoms tid. Vi köpte hus i denna röra och flyttade in samtidigt som jag gjorde en stor operation så även flytten skötte min sambo. Nu har vi bott i huset i snart 2 år och vi trivs jättebra och jag har äntligen blivit frisk och börjat gå upp i vikt och hitta tillbaks till mig själv. Så där har ni bakgrunden nu ska jag komma till själva problemet. Jag har under de senaste månaderna märkt att min sambo blivit mer och mer sur, deppig och otrevlig speciellt mot andra personer men han är ofta sur och tvär mot mig med. Det är inte vara jag som reagerat på detta utan även folk i hans omgivning. Jag har försökt prata med honom men han blir bara sur jag har även sagt att han kanske behöver få till en typ kurator och prata om allt som hänt då jag själv gjort det med gott resultat. Men han tycker bara det är onödigt och att han inte litar på dem. Jag har försökt få honom att kontakta vänner och umgås och bara snacka lite skit men det tycker han antingen är jobbigt eller så duger inte de vänner jag förslår. Innan allt detta hände umgicks han med ganska många vänner och var väldigt omtyckt. Jag har ju äntligen fått tillbaka min glädje i livet och försöker göra vad jag kan för honom men det smärtar mig att se honom så deppig jag vet inte vad jag ska göra? Vi har sex men inte alls som det var förr han hör det mest för att göra det känns det som medan jag lägger energi på att det ska vara intimt och njutbart. Jag förstår att han kan ha haft svårt att se mig som jag var innan och att han har den sjuka bilden av mig kvar i huvet så jag pressar honom inte. Men jag blir så frustrerad för så här vill jag verkligen inte att vårt förhållande ska vara och vill få en ändring på det men vet inte hur… Det vart ett långt inlägg men är tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Ja, det kan vara svårt att veta vad man ska göra. En sak jag vet folk gjort om dom känt tillvarons tryck, är att finna något intressant och roligt. Exakt hur det ska gå till varierar beroende på person, men det är bra om det finns något som upplevs som roligt. Sen att hitta det roliga kan vara svårt om inget givet finns från början, det kan vara allt från golf, modellbygge, astronomi till en ny livsfilosofisk tillvaro. Vissa personer kan startas igång genom att någon annan ställer lite frågor av "extern" (ej (?) personrelaterad) natur eller visar något intressant. Ibland kan personen själv vet vad problemet är, men kommer inte någon vart då denne inte vet vad som kan göras. Så det är inte enkelt och varierar nog från person till person.
Han kanske har lite svårt att veta hur han ska fokusera sin energi just nu. Det har ju varit en hel del milstolpar bakom er och nu verkar det som att ni landat i någon slags vardag utan några större saker som han måste fixa. Kanske är det saker och tankar som kommer ikapp honom nu som han har skjutit undan förut. Förstår att det måste vara underbart för dig att äntligen vara frisk och komma igång med livet, men för honom kanske det är förvirrande att inte ha något att kämpa för längre, och samtidigt har han förlorat kontakten med sitt gamla liv nu när han ägnat all kraft åt dig kanske, och ert gemensamma liv, under några år. Kanske du kan styra upp lite att ni träffar folk? Kanske känns jobbigt för din sambo att ta såna initiativ själv.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack för era tips! Jo jag tror nog att alla minnen och tankar kommer ifatt honom nu . Jag ska inte tjata på honom mer utan plats era lite roliga saker för oss. Jag vet att han längtar till våren/sommaren då vi har mycket roliga saker på gång så jag hoppas att det vänder då och att han hittar lite glädje igen.

Du skulle inte kunna skriva ett brev till honom, när det nu verkar som om han har svårt att ta till sig det du säger? Jag tänker lite som en anpassad version av det du skrivit här. Be honom läsa och läsa om och säga att du gärna vill prata med honom om detta när han känner sig redo. Det är viktigt att det i brevet framgår att du är glad över att ha honom i ditt liv och tacksam för alla sätt han har ställt upp för dig på. Som du gjorde till oss! Att ert förhållande är viktigt för dig, att du vill att han ska må bra och att du vill hjälpa honom på vägen om han vill ha hjälp! Du kanske ska vänta till ett senare tillfälle med att ta upp professionell hjälp.
Utan att ha läst alla kommenterar och därmed riskera att upprepa nåt så kan jag säga att om jag hade tagit allt ansvar under en lång period och dessutom varit orolig utanpå det skulle nog jag ramla in i en rejäl svacka efteråt. Det krävs nog tid för återhämtning för er båda.
min man har varit deprimerad nu under vintern och är inte helt bra en men nu när han har blivit bättre har jag trillat dit jag kan slappna av och som sagt tillåta mej själv att fundera på vad som har hänt och känna att hela min själ värker av trötthet han kanske känner något liknande men han har kämpat mycket längre tid en jag har så kanske värre för honom (har bara kämpat i 3 månader) jag känner att ajg behöver lite egentid för att återhämta mej och ha tid att tänka på allt de jag inte har orkat tänka på under dessa 3 månaderna. men känner också att jag får inte ha för mycket egentid för då kommer jag trilla dit och bli passiv.
försök planera in för båda delarna eller prata med honom han kanske känner att egentid är för jobbigt för honom att hantera?
Som en annan har föreslagit så är det nog jättebra att ni hittar på något ihop, och det låter som att det kan bli bättre till sommaren när ni planerat massa saker. Mina föräldrar var i en väldig svacka ett tag och de var ständigt irriterade på varandra - om de ens pratade alls. De åkte på husvagnssemester bort från alla barn och plikter och jobb, och kom hem nästan nyförälskade igen :)