Relationer iFokus

Relationer

Etikett: allmänt
Läst 3226 ggr
creizy
0

Måsta man ha kjol/klänning på bröllop?

Snälla hjälp mig. Jag har ingen att prata med. Är bjuden på bröllop och jag har panik om kläderna. Det står "kavaj"  Ska jag köpa en kavaj då? Jag är kvinna alltså. Och 200% BYX-människa. Äger inte en enda klänning eller kjol. Måste jag köpa det då och garanterat ha bara en gång i livet?

Om jag ens ska gifta mig över huvud taget så ska jag göra det i mina jeans och eventuella gäster får klä sig precis som dom vill. Jag tog studenten i mina jeans när alla andra tjejer hade vit kort klänning. Går jag ut så gör jag det i mina jeans. Jag känner mig så sjukt obekväm att inte få ha byxor. Men nu står det alltså kavaj?? Jag har inte en massa pengar att köpa kläder jag otrivs i för att ha en dag.

Jaguar_
0

Hm kavaj..Står det inte för Kvinnor och för män klädsel? Om du är extremt osäker varför inte ringa någon i brudparet och fråga? Som jag ser det om det står att alla ska ha kavaj så kan man ju ha jeans, skjorta och kavaj som tjej. Det är ganska så snyggt faktiskt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Loris M
0

Så klart du kan ha jeans/byxor. Alla trivs inte i kjol. Jeans och kavaj är fint tycker jag. Det kan man ha både till vardags och på fest. Billiga och snygga kavajer är inte svåra att hitta.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Theleonora
7

Jag skulle köra på tyg-byxor och nån fin topp till. Jeans känns lite väl casual.

Schnauzertik
3

Värd för Pensionärer

creizy
0

Det står inget specifikt för Kvinnor eller män. Det står bara: "Klädkod: Kavaj"

Jag misstänker att det är ett stooort bröllop för jag står inte ens personerna nära. Blev väldigt förvånad att jag är bjuden. Det tar emot att ringa dem då vi inte direkt umgås. Är bara ytligt bekanta. Men jag vill inte vara oförskämd att tacka nej till allt heller. Dom vill ju uppenbarligen att jag ska komma då jag är bjuden.

VildaVittra
3

Man kan hyra festdräkter om brudparet har specifika krav på klädsel, men med koden kavaj, så kan du ha kostymbyxor på dig, exempelvis i linnetyg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

creizy
0

#7 Ska kostymbyxor vara svarta eller vita? Eller annan färg?

VildaVittra
0

#8 Det kan du göra lite som du vill, men du kanske ska undvika neonfärger och vitt (det ska ju egentligen bara vara bruden som bär vitt, men man kan komma undan med vitt om man har en färgad blus).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jaguar_
2

När det står Kavaj på inbjudan betyder det:

Kavaj: Traditionellt innebär det mörk kostym för män, men reglerna har luckrats upp. Ljus kostym är rätt om det är den ljusa årstiden. Även ibland udda kavaj och byxor, med prydliga tillbehör. Damerna bär kort klänning, dräkt och ibland är ett par eleganta långbyxor acceptabelt. Aftonklänning, även lång, kan bäras när man vet att de manliga gästerna förväntas ha mörk kostym (vid eftermiddagsbröllop).

Man ska väl alltid komma ihåg att aldrig överglänsa brudparet 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Sindri
1

Häng inte upp dig på dina jeans. Tänk förutsättningslöst. Förhoppningsvis har du lite tid på dig. Scanna igenom secondhandbutiker så ofta du kan. Har du tur hittar du några snygga långbyxor som kan gälla för festbyxor.

Eller var ännu fräckare; hitta någon snygg klänning, kanske genomskinlig med foder. Klipp bort fodret på kjoldelen och ha jeans i piratmodell under. Du kan mycket väl ha en snygg kavaj till, eller använda en plain kavaj och sätt på en tygblomma, paljett dekoration, tråckla fast ett halsband eller lösa pärlor någonstans.

Med lite fantasi och handarbete kan du få till en väldigt tuff och festlig utstyrsel.

Är du för enkelt klädd kan det tolkas lite som en provokation mot deras sätt att tänka och vara, lite får man anpassa sig när man blir bjuden på fest. Men det går att tacka nej också  - det är inte mer oförskämt än att komma för "underdressed".

Eftersom du inte vill fråga så får du aldrig veta om de skulle tycka det är helt OK att komma som du är.

Tjeja
5

Kavaj står egentligen för mannens klädsel. Gammalt sätt att beskriva nivån på hur fin man skall vara. Typ så här: Ledig klädsel = bekväm vardagsklädsel Kavaj = finklädd - gärna kjol men även finare byxor går bra. Smoking = finare coctailparty - kort klänning Frack = aftonklänning - lång Med andra ord betyder din inbjudan finklädd helt enkelt. Men utan överdrift. Byxor kan man ha, men jeans är inte ok. Ska du ha byxor ska de vara av lite finare tyg och skärning så det blir elegant ändå. Men du kan ju alltid fråga brudparet i förväg om du vill vara säker på vad just de önskar och förväntar sig. Hade någon kommit på mitt bröllop med jeans när det står kavaj skulle jag tycka det var pinsamt. Jeans klassas som arbetsklädsel även om de är aldrig så fina. Hade bröllopet varit i country western stil hade det varit helt annorlunda. Eller om det vore krogen. Men bröllop är mer som en skolavslutning i kyrkan och inte krogen. Rent stilmässigt. Eller ja.. så har jag uppfattat det i alla fall efter de ca 20-talet bröllop jag varit på.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

creizy
0

Menade inte att jag måste ha jeans men kan jag ha andra finare byxor så känns det ok. För trivs verkligen inte i annat. Jag vill inte visa benen. Och hellång klänning.. nja det är väl för bruden

Tack för svaren

jagga-ewe
0

Jag är inte heller kjolperson så jag hade nog tagit på mig ett par snygga byxor, som inte var jeans. Inte heller tights, även om jag tycker själv att det är snyggt. Typ linnebyxor eller nåt sådant. I nån färg som känns passande för årstiden, dvs inte pastell på hösten men gärna på våren. Till det hade jag haft en snyggate top. Inte tisha, om den inte var av rejält elegant snitt. Kanske nåt glansigt material. Svårt att säga. Beroende på tid på dygnet o årstid hade jag kanske haft en snygg kavaj till, eller en snyggkofta. Iallafall om jag haft en kortärmad top. Men det klart, är det mitt på sommaren o kanonvarmt så hade jag gått i kortärmat o kanske haft nån lätt sjal över axlarna i kyrkan. Det finns så många som tittar snett om man har kortärmat o än värre nästan baraxlat där. Likaså hade jag inte haft rött på mig, framförallt inte om det är folk som jag bara är lite bekant med. Det finns nån puckad idé om att rött på bröllop betyder buksvåger. Total rubbish, men alltid retar det nån.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Bläcket
3

Jag hade tagit ett par fina byxor (kanske inte jeans), en snygg blus och en snygg kort jacka eller kavaj. Matchat med snygga smycken/en fin schal. Tror det fungerar utmärkt. Kvinnor måste inte ha kjol, nej. Men står det "kavaj" förväntas det nog att du är uppklädd - du går inte i samma kläder som du har på dig en tisdag på kontoret.

[Devya]
5

Om du definitivt måste ha på dig byxor så se till att det är jättefina byxor och ha någon festlig topp att gå tillsammans med det. Det är nog viktigt att se till att man anstränger sig litegrann inför ett bröllop. Bröllop är svindyra, om det är så att de bjuder på mat, så det minsta lilla du kan göra är att se till att du kommer snyggt klädd till tillfället. :)

VildaVittra
2

#116 Byxorna kan faktiskt vara ganska enkla, men då får man lägga lite krut på att övrig klädsel ser festlig/elegant ut, exempelvis genom att ha en matchande väst och en blus med "rysch" på.

[Devya]
0

#17 Sant! Det är helheten som är viktigaste i slutändan. Om jag ska ut någonstans och behöver vara lite festligare klädd men vill varken ha kjol eller klänning, så ser jag till att ha på mig ett par fina tajta svarta byxor (inte jeans) och sen fina högklackat och någon snygg topp och blazer och voilá, man ser riktigt festligt klädd ut. Accessoarer är också bra att använda sig om för det kan ändra en hel outfit till det bättre.

obstitant
1

Ja, som flera har sagt, det måste inte vara kjol, men byxor ska vara tydligt finare än något du skulle ha till vardags eller på jobbet. Gärna lite glansiga eller glittriga. Och så en festlig blus, smycken osv till.

[Forest]
0

Svarta jeans med fin topp  i färg även snygg kavaj helt klart funkar alltid.  Finbyxor snygg top även med kavaj. Köp något du gillar och trivs i då finns det större chans att du kan andvända kläderna igen ;)

obstitant
2

Jag skulle inte ha jeans på ett bröllop med klädkod kavaj.

Lorita
0

Du ska följe klädkoden som betyder en klänning lite festligare men inte aftonklänning.

De som bjuder har sagt vilken nivå man vill ha på kläderna och det bör man respektera.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

oh-la
10

#20, jeans är nono om klädkod är kavaj. Spelar ingen roll om det är svarta jeans. #22, kavaj innebär inte enbart klänning för kvinna. Byxdress eller snygg byxa med topp går alldeles utmärkt så länge som den är snäppet vassare än vardagskläder. Jeans passar sig som sagt inte.

[Forest]
0

23. Tror det är olika eftersom brudens syster hade jeans pumps och snygg top på det senaste bröllopet vi var på. Då var klädkod kavaj. Personligen skulle jag mer kära på snyggbyxor med snygg passande top

creizy
6

Det blir en fin byxdress för mig och tar de illa upp av det så tycker jag det är konstigt. Det är ju inte som att jag kommer i slitna gamla jeans.

[Silverräv69]
2

#25 Tänkte just föreslå byxdress, det är vackert och elegant, så de borde inte klaga. Du kan piffa upp hela utstyrseln med ett halsband, snygga o bekväma skor och en fin frisyr..

_Fisken
0

Utan att veta så uppfattar jag deras uttryck "Kavaj" som ett mått på hur man ska vara "uppklädd" - alltså inte T-shirt och jeans.