Dejta myndig som omyndig
Är det fel att som 16 åring gå ut med någon som är 21? Känner personen väl men det känns ändå som att jag gör nånting dåligt. Vet inte om det är för att jag har läst om andras respons på 14 åringar som dejtar 50 åringar eller om jag helt enkelt inte är bekväm med att vara med någon mycket äldre. Jag blev frågat på en träff för inte så länge sedan och accepterade det så gärna. Men nu blir jag osäker och vet inte vad jag ska göra. 5 års skillnad känns inte så mycket men eftersom att jag är så pass ung så är det svårt att veta hur saker och ting kommer att fungera och hur jag som person kommer att utvecklas. Jag klassar mig själv som demisexuell och kan inte känna någon som helst attraktion till någon som jag inte har skapat ett band med. Och nu när jag väl känner mig attraherad av någon så blir det så här komplicerat. Rådfrågade en av mina närmsta vänner och hon sa att det inte var något fel med det och att hon själv dejtat myndiga män (då hon själv var 15). Detta gjorde mig dock bara ännu mer förvirrad. Nu vill jag bara veta om det är okej att träffas någon gång. Har inte alls tänkt mig något mer än så eftersom att jag inte är myndig och vill inte sätta någon utav oss i risk.
Jag har själv länge träffat äldre. Säkert sen jag var 14 år gammal. Jag tycker att alla ska få träffa/umgås/gilla vem den vill, så länge det inte skadar någon. Tyvärr är det nog ganska vanligt att yngre personer blir utnyttjade av äldre eftersom man kanske inte mognat lika väl i kropp och knopp. Man får helt enkelt vara försiktig oavsett ålder!
Du får säkert massa svar härinne också, men jag tänkte bara tipsa om att det var en tråd gällande samma åldersskillnad inne på kvinna.ifokus.se för ett tag sedan. Alla som svarade där kanske inte är aktiv härinne (:
Här har du länk: http://kvinna.ifokus.se/discussions/56b24db1ce12c40359003898-16-ar-dejta-21-aring?participating-1
Jag har svarat i den tråden, och tycker generellt sett inte att det är okej med ett förhållande mellan en 21 och en 16-åring. Men det kan finnas undantag där det fungerar. Och det är ju fullt lagligt, så länge båda är över femton
//Jessie

Om det är okej eller inte kan ingen annan än ni själva avgöra!
Jag tycker ju inte att det är något problem. Du är ju över 15. Jag var 14 då jag började dejta min pojkvän som då var 19.