Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1815 ggr
[Mazamizari]
0

Tips på hur man går vidare?

Jag har alltid haft svårt för att släppa mina känslor kring vänner och avslutade relationer, det brukar oftast sluta med att jag sörjer sånt jag förlorat i flera år efter att det har tagit slut. Nu undrar jag om någon här har något slags tips på hur man kan göra för att släppa taget och gå vidare? Så att man kan må bättre lite fortare liksom. 

Jag har försökt med tankar som "Det positiva med det här är att jag kan gå och lägga mig tidigare eftersom jag inte sitter och skriver med dem sent på natten längre" men när jag försöker rada upp de positiva bitarna med det hela så dyker det negativa upp, "Men jag kommer sakna dem och allt som var unikt med just dem". Och jag försöker att bara ignorera det och pyssla med annat. Men de smyger alltid tillbaka in i tankarna och får mig att må dåligt, "Varför gick de med på det här? Varför verkar inte de ledsna över detta?".

Jag har inga fler sätt att hantera känslorna på, men jag hoppas på att andra har andra förhoppningsvis fungerande sätt att hantera sånt här på. Så hur gör du för att gå vidare?

obstitant
2

Ett generellt bra sätt att hantera känslor är att acceptera att de finns där, och samtidigt inte låta dem diktera ens tillvaro. Börja med att titta framåt och tänka på vad du vill göra, vad du vill fokusera på osv.  Sen ägnar du dig åt att göra det. Då och då kommer tankarna på de här personerna att smyga sig in, då noterar du att de är där, säger "hej tanken" och återgår till det du höll på med. Målet är att ge dem mindre makt. Det är inte hela världen om du tänker att du saknar någon en kort stund då och då. Så länge du inte släpper allt annat och bara riktar all din energi mot de här tankarna och känslorna.

Sabinan
3

Håller med #1
Det är också viktig att man bejakar att man faktiskt känner som man gör. Viktigt att kunna visa sig själv att man är ledsen, gråt om du behöver och bejaka att du sörjer.
Att förlora en person, vän eller pojkvän kan ses som en kris, precis som när någon dör.

Jag har också haft väldigt svårt att släppa vissa personer som betytt mycket för mig.
Det var först när jag såg det som att det var en sorg, precis som vid ett dödsfall och jag bejakade sorgen, kunde gråta om det jag förlorat, som jag också kunde släppa taget.
Vissa personer släpper man lätt,andra tar det längre tid att släppa och sörja färdigt.

Målet är dock att inte må dåligt över de förlorade.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Mazamizari]
1

Tack båda två, för förslagen. Jag får försöka tänka såna tankar då de känslorna bubblar upp till ytan.

Zepp
1

Du är kvinna/tjej va?

Vi män har inte samma problem.. däremot andra!

Kvinnor/tjejer söker bekräftelse via sina nätverk.. män via sin kvinna!

Något generaliserande.. kanske tillomed aningen patriarkalt tänkande.. dock inte helt ovanligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LadyK]
2

Är ju inte så med alla män… Många män sörjer en förlorad vänskap på samma sätt som Kvinnor gör. 

Jag tillåter mig sörja det som varit samtidigt som jag fokuserar mer på mig själv ett tag, är dock inte typen som har nära vänner. Har alltid hållt ett avstånd då jag helt enkelt har svårt med tilliten till andra.

[Mazamizari]
2

#4 Jag förstår inte vad du menar.

obstitant
1

#6 Nej, det låter ju som om han menar att män inte bryr sig om sina vänner och därför inte blir ledsna när vänskap tar slut, och det kan han ju inte ha menat???

[Devya]
2

#4 Det där är ju väldigt individuellt och har absolut inget att göra med vad för kön man har.

Zepp
0

Tyckte jag lade in tillräckligt med förbehåll för att det skulle uppfattas för vad det är?

Dvs en kommentar från en (1) man.. vi män.. har inte lika många vänner.. vi lägger inte lika mycket energi på detta.

Dvs det skiljer sig givetvis åt från man till man.. och från kvinna till kvinna.. dock så kvarstår det faktum att vi män.. de flesta utav oss iallafall inte är lika sociala och nätverksbyggande.. sådant överlåter vi åt kvinnorna!

Oså blir vi väldigt isolerade när väl förhållandet/äktenskapet spricker!

Det sägs dessutom att för en kvinna så kan det vara värre att förlora sin bästa väninna än att skilja sig?

Vad det mest troligt handlar om är tradionella värderingar.. som väl är på väg bort iomed att allt fler Kvinnor utbildar sig, gör karriär och lägger mindre tid på socialt nätverkskapande.. nackdelen är då att de då oxå hamnar i samma sits som män tidigare gjort, då en sociala nätverk var beroende av ens partner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.