Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2291 ggr
The_pearl
0

Hur har ni fördelat er ekonomi?

Ja som sagt, undrar hur ni har fördelat er ekonomi, alltså hur mycket ni betalar till räkningarna, maten osv. Vi har delat allt 50/50. Han arbetar heltid och jag deltid, han får ut nästan 10 000 mer än mig per månad.

fruktgumman
0

Vi delar ungefär 50/50 men vi är inte så noga på vem som betalar vad. Vi arbetar båda 75% och får ut ungefär lika i lön.

Fridaaaa
0

Vi har delat upp det så att han står för hyra, jag för maten
Sedan står var och en för sin bil, intressen ect
Internet betalar vi halva var.

Jag har CSN, han sjukskriven.
Men vi har även gjort så att den som tjänat mer har betalat mer, mest rättvist tycker vi :) (för gemensamma saker då)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NatasjaHemby
0

Avgiften för boendet och elen delar vi lika, undantaget räntan på bolånet eftersom lägenheten är min och lånet står på mig. Kostnader för mat, hushållsartiklar, inredning o.s.v. delar vi, men vi är inte speciellt noga. Den som handlar betalar, ungefär. Restaurangbesök och andra nöjen betalar oftare min man för tillfället, beroende på vår ekonomiska situation.

Min man jobbar heltid, jag studerar på 75% och jobbar några timmar i veckan. Han får alltså in mer pengar än mig, men jag är bättre på att spara. När han var arbetslös försörjde jag oss båda och när jag studerat klart får vi se vem som tjänar mest. Vi båda anser att det ekonomiska jämnar ut sig i slutändan och att det viktiga är att vi kan leva gott tillsammans 🙂

EDIT: Hobbys som inte är gemensamma betalar vi själva. Jag har svindyra hobbys, som kattuppfödning, ridning och fotografering, och det vill jag gärna betala själv.

SE*Simbelmynes

[tk1971]
2

Allt går till ett gemensamt konto, och därifrån tas pengar till räkningar och andra utgifter utan att kolla på vem som betalar vad. Allt som kommer in är bägges pengar.

[Tibonnanj]
0

Han betalar all mat, jag betalar hyra och andra gemensamma räkningar. I slutet av varje månad räknar vi ut totalsumman för var och en och den som har betalat minst för över pengar till den som betalt mest så utgifterna blir lika för båda… Så kortfattat 50/50. Vi ä båda arbetslösa och får stöd från försäkringskassan, just nu. Har någon av oss jobb, räknar vi ut procentuellt hur mycket mer den har i inkomst och delar utgifterna efter den procenten.

Fia81
4

Vi har gemensam ekonomi, allt som kommer in är familjens :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

tlover
1

Allt som kommer in är familjens gemensamma, vi har båda eget företag i startgroparna så inkomsterna är inget att skryta med båda jobbar deltid.

l'm back

Sarah
1

Vi har tre gemensamma konton, ett för rörliga utgifter, ett gemensamt sparande och ett sparkonto till vår dotter. Vi har som målsättning att sätta in lika mycket varje månad, men nu är han pappaledig och jag tjänar bättre än honom generellt, vilket gör att jag har i snitt betalat mer. Jag har gått in och lagt mycket extrapengar då det behövts. Snart kommer jag gå upp ganska mycket i lön, och då kommer jag också betala mer. Vi känner att vi båda ska ha ungefär lika mycket att röra oss med utöver famljekostnaderna.

oh-la
1

Vi har gemensam ekonomi så alla pengar går in på ett konto. Min man studerar och jag jobbar heltid så jag drar in mycket mer än min man. Ser det som att det jämnar ut sig över tid.

Maria
3

Vi har gemensam ekonomi och t.om samma lönekonto😉

/Maria

obstitant
0

Vi har delvis gemensam, delvis separat ekonomi. Dels har vi ett gemensamt konto för löpande utgifter, hyra, mat och sånt, och ett gemensamt sparkonto för resor, möbler och såna lite större saker. Dels har vi egna konton där vi får lika mycket "fickpengar" var per månad, som vi får göra vad vi vill med. Det kan vara t.ex. kläder, individuella prylar (alltså inte saker till hushållet), hobbies osv.

I början när vi flyttade ihop hade vi en fördelning där den som tjänade mest betalade mest (men också hade lite mer över till sig själv), men sedan vi gifte oss delar vi rakt av på allt, oavsett vem som har tjänat in pengarna.

Vanja
1

Vi har gemensam ekonomi.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

citytjejen
0

Vi delar (eller rättare sagt vi delar inte 50/50, jag betalar lite mer än min man då jag tjänar mer än vad han gör) på gemensamma utgifter såsom bostadslån, månadsavgift, el. bredband etc och sen betalar vi andra saker var för sig, t.ex a-kasseavgift, mobilräkningar och annat. Matinköp och restaurangbesök betalar vi varannan gång ungefär och vi resonerar som så att det jämnar ut sig. När det kommer till egna intressen och sånt betalar var och en för sitt.

/Christina

Gaara
0

Då hyran t.ex alltid stått på mig så betalar jag den, Jag betalar min fack och a-kassaavgift samt hyresgästföreningen och min mobil. Han betalar internet, sin mobil, allt som har med bilen att göra osv. Han betalar även all mat och alla smågrejer vi köper i affärerna. Även så betalar han om vi hittar på något ute, äter, dricker, fikar, bio. Men egentligen så är hans pengar mina precis som mina pengar är hans. Så det spelar egentligen ingen roll. Summan jag får i månadslön sätter vi in på sparkonton. Men då jag betalar vissa grejer så betyder det alltså att vi båda sätter in pengar på sparkontona varje månad. Bara att jag sätter in mer från mitt. Men som sagt. Det spelar egentligen ingen roll här vem som betalar vad då vi ser alla pengar som våra gemensamma. Vi är liksom ett team, en enhet. :)

[LarssonA]
0

Vi delar på allt! 

Han har sitt konto, jag har mitt. Han har en burk för kvitton, jag har en. När jag handlat något till det gemensamma hemmet (mat, gardiner, målarfärg, kläder till mitt eller hans barn osv) lägger jag kvittot i min burk. Han gör samma sak när han handlat. Då o då (ca en gång i månaden) räknar vi ihop summan på våra kvitton och slår ut på två. Den som betalat minst får betala den andre mellanskillnaden. 

Sen har vi ju prenumerationer på tidningar, bilar osv… det betalar den av oss som har prenumerationen eller vad det nu kan vara..

Funkar klockrent!

BalthyD
1

Vi gör det enkla, så som många andra! Varje månad dras det 6000 från våra konton in på ett "huskonto" där ifrån betalas hushållsavg. som tex huslån, el, sophämtning, vatten, tv osv. (alla fasta gemensamma räkningar) Låt oss säga att vi snittar 8000:- /månad vilket gör att "varje månad" blir det 4000:- kvar på det kontot. En bra buffert/sparande som växer. Perfekt om akuta avg skulle komma eller till en resa osv. Allt annat är skitsamma.. det går ändå till mig eller till min sambo/barn, inget vi sitter å räknar på vem som betalar mer eller mindre. (Så "Vi delar", utan att räkna på det) 😊

[rumelle]
0

Vi har gemensam ekonomi.

[WickedAlly]
1

Vi har gemensam ekonomi helt och hållet. Gemensamt lönekonto och sparkonto, sedan har barnen varsitt sparkonto. Enda undantaget är väl när någon av oss fyller år eller av annan anledning får pengar kontant, de använder den som får dem då. Men då rör sällan den kontot så det jämnar ju ut sig :)
Maken drar in ungefär tre ggr så mycket som mig just nu men det jämnar nog ut sig i slutändan.

[josten]
0

Gemensam ekonomi

Jojaton
1

Jag har en liten följdfråga, om det är okej för ts?! :) Är ni sambos eller gifta, och ni som är gifta - gjorde ni annorlunda innan eller har ni alltid hanterat ekonomin lika dant?

Johanna - Instagram

tlover
0

Vi är gifta och har haft gemensam ekonomi sen vi flyttade ihop ungefär. (vilket var efter ungefär ett halvår )

l'm back

The_pearl
0

#20 Självklart! 😊

Velinga1984
0

Är sambo, gemensam ekonomi där alla större inköp diskuteras ihop.

[Thiah]
0

Gifta men har haft gemensam ekonomi sen vi blev sambos. Praktiskt tager samma konto

[LadyK]
0

Vi har gemensam ekonomi.

Åsa S
1

Vi har separata konton men vi tänker ändå våra pengar, jag betalar räkningarna för bostaden mm. eftersom jag står som ägare på det mesta (trots att vi är gifta) han stoppar dock in pengar på mitt konto varje månad + vi betalar båda vid restaurangbesök, matinköp mm. +Min man stoppar in stora summor ibland på mitt konto för jag är den som är bäst på att spara pengar, han är inte bra på det han har alltid tjänat så bra att han aldrig har behövt tänka sig för innan han shoppar, hans lön är mer än det dubbla min lön och då jobbar jag ändå nästan heltid.

hemmafru
1

Min man betalar allt och jag sköter 98-100%av hemmasysslorna som matlagning disk tvätt städ osv i gengäld. Han jobbar heltid. Jag jobbar inte.

Sarah
5

#27 lite ot, men betalar han även extra pensionssparande åt dig?

Zepp
1

Grattis.. då har ni en bra ekonomisk situation iomed att ni kan göra en sådan pocentuppdelning!

Det är där är altså inget som helst problem med.. det är tvärtom att föredra.

I min ungdom då jag var sambo så gick alla pengar åt hur som helst så då var uppdelningen 100/100!

Allt som kom in gick åt!

Riktigt hur det vore om mina samboskap hade utvecklats om de varat tills barn och medelålder är svårt att säga.. men då skulle man kunna tänka sig att varje person skulle kunna få behålla en viss summa för egna utgifter?

För att använda helt på egen hand.

Hur som helst.. med barn så tenderar det iallafall att bli 100/100!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SegerSims
0

Allt är gemensamt, finns inget dina eller mina pengar utan det är familjens pengar.