Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 1143 ggr
Valkyrija
0

Hur lär jag mig uppskatta?

Hej på er!
Jag har ett problem, jag har oerhört svårt för att uppskatta saker som folk gör för mig. Jag tror tyvärr att jag tar det lite för givet vilket min pojkvän nu, såklart, tröttnat på. Tycker det är oerhört jobbigt och vill liksom veta hur jag kan lära mig uppskatta det han gör. Jag bör kanske ta upp att jag varit deprimerad under 10 års tid vilket gjort att jag ofta inte bryr mig om någonting men när det kommer till min pojkvän så är det oerhört jobbigt. Hur "lär" jag mig känna uppskattning för det han gör? 😕

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Zadeira
1

Hur gör du för att "inte visa uppskattning", dvs vad gör du istället? Och på vilket sätt tror/tycker du att man visar uppskattning? Vad är att visa uppskattning för dig?

Är det så att du verkligen inte känner tacksamhet för det din pojkvän gör eller är problemet att du har svårt att visa/uttrycka tacksamheten?

Ofta har jag upplevt att man kan "lura" sig själv till vissa känslor om man bara uppmärksammar det. Jag som också varit deprimerad lång tid hade väldigt svårt att känna att något var roligt även om det var något jag uppskattade att göra. Jag började helt enkelt med att högt säga till mig själv "det här var roligt" när jag gjorde något som "borde" kännas roligt. Kanske kan du börja med något liknande? Att faktiskt säga till din pojkvän när han diskat att "det här uppskattar jag!" och försöka känna att du är tacksam. Även om du inte känner något speciellt så uppmärksammar du dig själv på att det är ett tillfälle du kanske ska försöka börja känna något positivt i.

frejaspluto
1

Det måste ju ha hänt ngt med tilliten under din barndom till nu. Nått triggar undermedvetet. Det vet bara du som vet och kan jobba med det . Andra uppfattar dig som otacksam person. Du har nog svårt att lita på människor. Du måste hitta en balans på att vara tacksam och börja bearbeta. Du måste må bättre först och kanske lätta på ditt hjärta, men du kan inte använda att du har varit deppig i 10 år. Det är bara försvarsmekanismen. När man kan ta beslut själv jämfört med barn som inte kan det. När du är så medveten att du stöter bort , tänk kallt - jag kan vara trevlig just nu….

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜