Ska inte JAG få bestämma vem som kommer?
Jag brukar läsa inlägg här ofta och har fått många bra råd genom andras frågor mm men har aldrig skrivit något själv så nu är det dags att jag också ber om ett råd.
Framöver fyller jag år. Är det då inte enbart jag som ska bestämma vem som får komma till mitt hem på min födelsedag? Kan någon bara bjuda in sig själv och tvinga sig in i min lägenhet för att personen bestämt sig för att den ska komma på min födelsedag?
(Nu hittar jag på namn här för att kunna förklara läget)
Lasse och Pia är ett par. Lasse hör av sig och säger att de kommer på min födelsedag. Jag vill inte ha något med Pia att göra så jag säger till Lasse att det är ok att han kommer men inte Pia. Han får taggarna utåt direkt och säger att det inte kommer på fråga. De kommer båda! Jag säger då att antingen kommer du själv eller så stannar ni båda hemma. Han upprepar bara "vi kommer båda" och avslutar snabbt samtalet. Jag skickar då ett sms till Pia där jag skriver "Jag vill inte att du kommer på min födelsedag, vänligen respektera" Pia svarar direkt "Lasse vill ha mig med så vi kommer båda"
Ytterligare en komplikation är att Lasse har nyckel till min lägenhet. Tyvärr gav jag honom en extranyckel när jag skaffade lägenhet. Vi hade en helt annan kontakt på den tiden innan Pia existerade i hans liv. Då litade jag på honom. Inte nu. Jag har ett flertal gånger begärt att få tillbaka nyckeln men han lämnar inte tillbaka den. Nu är jag rädd att han kommer ta med sig nyckeln och helt enkelt låsa upp och att han och Pia bara stegar in.
Vad kan jag göra åt situationen? Eller är jag verkligen tvungen att ha hem personer jag inte trivs med på min dag?
Det enkla svaret är: Nej
Självklart måste de ha ditt samtycke för få komma. Ett nej är ett nej och skall respekteras som ett sådant.
Om någon inte lämnar tillbaka en nyckel som tillhör mig hade jag faktiskt bett polisen att hämta nyckeln åt mig. Så totalt respektlöst av dem båda!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nej hon har ingen rätt att komma, gör hon det kan du ringa polisen och be dem ta med henne ut ur lägenheten dåd et räknas som olaga intrång. samma gäller killen om han låser upp din dörr. Du kan med via polis få tillbaka din nyckel, då han inte har någon rätt att ha den kvar om du inte vill det.
Förstår inte personerna som är så här, hade jag varit ovälkommen till ett ställe hade inte jag velat komma ens. Men det finns ju personer till allt. Hoppas allt löser sig för dig, det är ju din dag och du ska ha de bäst där.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Släpp inte in någon av dem när de kommer. Kanske du kan stöttas av övriga gäster.
Att byta lås är också ett alternativ.
/Maria
Finns bara ett svar, NEJ! Du bestämmer själv! Jag hade bytt lås som Maria föreslår, så är den stressfaktorn borta. Mycket respektlöst av både Lasse och Pia!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Vad är det för realation ni har från grunden? Är ni släkt, vänner ? Det måste ligga ngt bakom eftersom du vill inte att Pia kommer på din födelsedag. Men det blir på djupa sår, ni har mot varandra. Går det och lösa eller inte. Upp till er faktiskt ! Jag märker på ena brors fru , hon gillade inte mig från början alls oron bara brydde dig om min bror. Jag var liten, t.o.m jag kände det som barn när jag såg henne när jag gav henne en teckning kommer ihåg vad min bror frågade mig i hans bil, Madelene, vad tycker du om henne. Mitt svar ; jag vet inte. Min inution sa, dålig känsla det har varit så hela tiden. Men idag kan vi fortfarande umgås , det lär ju ibte direkt hurra! Men vi måste acceptera varandra eftersom hon är gift med min bror, han har valt henne. Är min bror lycklig så får det bli så….
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Säger som #5, bor lås! Det är gjort på en halvtimme och dina problem är ur världen. Sedan är det skit att du ska behöva göra så för att hålla folk ute på din egen födelsedag, men på så vis håller du honom borta! Även om han var en god vän har han visat lite vad han går för. Vill du ha tillbaks din nyckel kan du också kort meddela att finns inte nyckeln hos dig inom ett antal dagar polisanmäler du den som stulen. Smsa gärna så du har det i text och spara alla svar! Om inte annat är det en grund för om du vill göra en försäkrungsfråga av det om det blir låsbyte.
P.s. Ja, kräv tillbaka nyckeln, men va pedagogisk hela vägen , om inte du får tillbaka nyckeln , byt lås och kräv pengarna . Spar alla sms bli inte elak eller hotfull då är ert du som åker, dvs om du vill polisanmäla.
Klart det är du som bestämmer.
Tack för alla råd. Det kan ju verka drastiskt att byta lås då jag inte blivit hotad till livet eller liknande men det är nog enda sättet tyvärr.
Jag skulle inte känna mig trygg och ha min nyckel ute om jag skulle inte komma överens med ngn vad vet du vad hon kan göra? Som kanske ingen kommer tro om henne? Utan jag skulle göra det utan att göra nått stort utav det. Detta är bara om du inte skulle få tillbaka nyckeln.
Jag skulle nog byta lås. Fy vad obehagligt!

Jag hade ringt polisen om dom kom och tog sig in med nyckeln.
Bor du i hyreslägenhet hade jag förklarat för bostadbolaget hur det låg till och bett om att få byta lås eftersom jag inte kände mig trygg.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

#10, jo, måhända är det drastiskt men å andra sidan har du en nyckel på vift hos en person som inte respekterar dig alls. Sedan tycker jag det är tragiskt att en vuxen människa inte kan respektera din önskan när du uttryckt den så direkt. Hade jag varit han hade jag hellre avstått från att komma än tvinga mig på någon som uttryckligen bett att den respektive inte ska komma. Det blir ju inte roligt för någon. Ne, byter du lås har du i alla fall makten själv.
Vilka hemska människor.
Jag hade ringt polisen och anmält min nyckel stulen. Och kommer dom till festen så ring polisen så dom avlägsnar dom.
Det är bara DU som bestämmer vem som kommer in i din lägenhet. Bara polisen har rätt att ta sig in i en lägenhet utan ditt samtycke, ingen annan. Så jag säger som alla ovan. Be om nyckeln, år du den inte kontakta polisen, får du den inte då, byt lås och skicka räkningen till han.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Om man är så sjuk att man har intentionen att göra intrång hos någon som bokstavligen uttryckt att denne inte är välkommen tycker jag inte det är drastiskt att byta lås. Tycker i alla fall du ska upplysa Pia att om hon planerar att komma på festen så planerar du att ringa polisen. Usch vilken sjuk situation!
”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -
Hur går det?
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Tycker det är helt bisarrt att denna person ens vill komma på en fest som den är helt oinbjuden till… 😟🤔
Hade jag varit i den sitsen hade jag i ärlighetens namn bytt lås ev ring polis sagt att en person du känner dig otrygg med har fått tag i din nyckel och du har krävt tillbaka den men personen ifråga vägrar lämna ifrån sig den och ja då antar jag att polisen tar tag i det och så får du tillbaka nyckeln. Men ja, byt lås eller ta kontakt med lasse, säg att du tänker ta kontakt med polis eller bara ta kontakt med polis något av alternativen. NÅGOT måste du göra för att verkligen sätta ner foten för detta är inte okej i min mening.
smsade Lasse igår och frågade om han tänkte lämna tillbaka nyckeln senast idag eller om jag måste byta lås och kontakta polisen. Men jag har inte fått något svar alls.
Tycker absolut inte du ska byta llås. Det är dyrt. Däremot bör du ringa polisen och göra en anmälan mot Lasse. Sedan hoppas jag du zldrig mer har kontakt med honom.
På ett sätt kan jag förstå att Lasse står vid Lisas sida då det är hans flickvän men i så fall skulle han ju sagt att : får Lisa inte komma så kommer inte jag heller.
Det här med nyckeln är ju problem. Den måste du få tillbaka på ett eller annat sätt eller byta lås.
/Maria
Byt lås bara , du behöver inte göra en anmälan, det löser du på under en timme. Hoppas att det löser sig och kolla runt priser det skiljer sig på priser.
#23 Klart det ska anmälas när det är ett brott!!
Jag skulle byta lås oavsett, jag skulle nog inte våga lita på att han inte kopierat nyckeln under tiden. Ja, lägenhetsnycklar är ofta förbjudna att kopiera, men jag vet inte om alla låsfirmor är 100% seriösa när det gäller det.
Byt lås, och unna dig en dag på stan under din födelsedag, bjud de du vill ska komma att träffas på en restaurang eller ett fik. Låter krasst men jag hade valt det framför obehaget att någon oinbjuden kommer. Polisanmäl att han inte lämnar tillbaks din nyckel! Otäcka människor.
Jag förstår inte alls hur man som oinbjuden och dessutom OVÄLKOMMEN ens tänker tanken att gå ändå. Vad är det som lockar med en fest med folk som inte tycker om en och utryckt det klart och tydligt?
Och Lasse behöver uppenbarligen lära sig en läxa genom att anmälas. Förstår inte hur du inte redan gjort det då du tydligen redan bett om din nyckel flera gånger utan att få den. Och att du välkomnade honom på festen dessutom.
Hoppas verkligen nu du anmäler och sedan bryter kontakten. Sådana människor ska man hålla sig långt bort från och visa att sådant beteende är oacceptabelt.
Han eller någon av dom har tydligen slängt in nyckeln i brevinkastet någon gång sent igår eller inatt eller tidigt på morgonen utan att jag märkte det. Inget meddelande har jag fått.
Ja jag har bett om att få tillbaka den flera gånger långt innan det blev tal om det här med firandet. Ja hoppas som nån skrev att ingen kopia ar gjorts men det vore ju sjukt.
Definitivt nej! Vilka respektlösa människor, att dom ens vill komma när du uttrycker dig så klart?! Konstig relation….
Vad skönt att du har fått tillbaka nyckeln , men jag vet inte hur seriösa låssmeder är . Den som är närmast mig vill ha kvitto och skriftlig handling från värden.
ett problem ur värden men dom dom kommer ialla fall så säg att dom måste gå annars ringer du polisen och går dom inte ring polisen
#28 Han ville visst inte träffa polisen.
Feg människa som är tuff tills någon sätter ned foten ordentligt.
Helmärklig grej det här. Det är självklart att Lasse borde respektera dina önskemål mer, och hur han ens vill komma på din fest, än mindre släpa med Pia med tanke på ditt krav att hon inte ska vara med, går över mitt förstånd. Själv skulle jag ta illa vid om nån ville bjuda mig men absolut inte min sambo, eller tvärtom, alltså om jag var den som vägrades tillträde. Skulle både tacka nej och klippa vänskapsbanden.
Hur kommer det sig TS att du har så mycket otalt med Pia att hon inte ens får komma med Lasse som du ville bjuda från början? Utgående från det jag läst i den här tråden verkar du ha större orsaker att hålla Lasse borta än Pia.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Skönt att du fick tillbaka nyckeln. Om jag vore du skulle jag ändå byta lås, prata med hyresvärden, de brukar ha extra lås som de kan byta till, så slipper du ha några tvivel. Viktigt för försäkring och sånt ju.
Sen förstår jag hur man kan vara vän med någon, som blir ihop med en ny partner och då förändras hela relationen och man kan bli totalt ovän med sin vän, eller så blir det krig med nya partnern om ens vän. Människor är så bra på att skapa konflikter, så ingenting borde förvåna oss.
Lasse beter sig ju märkligt, men han är väl sliten mellan två eldar och väljer att stödja sin partner, och vill ändå ha kvar dig som vän. Pia är ju än märkligare som tänker komma trots att hon vet att du inte vill träffa henne. Magkänslan viskar narcicisstisk psykopat-varning. Stackars Lasse. Antagligen vågar han inte göra annat än lyda Pias önskemål.
Om de dyker upp, ställer polisen villigt upp och motar bort dem. Ditt hem är din borg och dina gäster väljer du själv.
De Lapsus Resurgam
Vad bra att du fick tillbaka nyckeln! Tänk om han har en kopia? Vill du inte byta iallafall för säkerhetsskull?
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Jag tänker såhär- Smsa Lasse om att du inte vill ha Pia där, att han är inbjuden om han kommer själv och att du annars kommer ringa polisen. Gör det sakligt och lugnt. Spara meddelandet Om de ändå dyker upp ringer du polisen, nu har du även bevis för att du varit tydlig med att de inte var välkomna Lite sidospår kanske, men hae du förklarat för Lasse vad det är du inte gillar med Pia? Så han får en chans att förstå problemet liksom
Medarbetare på Skor iFokus
Byt lås, säg upp vänskapen, fira din födelsedag någon annanstans!