Ta bort juridisk faderskap?
Hej Relationer.ifokus! Jah visste inte vart jag annars kunde skriva detta, så testar här för ni alla är så kloka. Jag vill inte ha någon kontakt med min far och vill bara ta avstånd från honom. Ska byta mitt efternamn till mammas flickvän (har hans efternamn nu) men vet ni om det även går att ta bort honom som min far även i folkbokföring? Eller måste varje person ha en fader registrerad? Är helt lost på det här så hoppas det finns någon som kan!
Hittade detta och det besvarar nog din fråga http://lawline.se/answers/kan-man-upphava-ett-riktigt-faderskap Det är nog alltså omöjligt att upphäva faderskapet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Adoption är väl enda sättet att ändra det juridiska faderskapet men fortfarande så finns ju en biologiskt fader i botten som i detta fallet.
/Maria
Jag har en väninna med en 5-årig son vars biologiska pappa inte vill veta av honom. Han tog avstånd i och med graviditeten och det faktum att hon vägrade göra abort. Idag har min väninnas nye partner adopterat barnet. Biologiska pappan var ju tvungen att godkänna att han adopterade bort sitt barn.
Okej, tack så mycket för svaren allihopa! ❤