Känns som att mamma väljer partner före mig
Hej!
Ursäkta för lång text.
Det är så att min mamma har dejtat en kille från och till i minst 10 år. Det har aldrig fungerat mellan mig (17 år), min bror (snart 19 år) och hennes pojkvän. Min bror har t.o.m flyttat hem till våran pappa pga hennes pojkvän. Min bror och mamma träffas mindre än 1 gång i månaden och hörs av säkert lika lite. Allt pga av honom.
Ingen i hennes pojkväns familj stöttar deras förhållande och ingen i vår familj gör det heller. Hennes pojkvän har inga barn sen tidigare men tror att han vet mycket bättre än min mamma om uppfostran vilket han inte gör, även hans äldsta bror har sagt till han att han inte ska lägga sig i om uppfostran.
Själv jag är väldigt kluven över allt. Min mamma vet hur mycket jag och min bror inte gillar honom och har inte gjort sen dag 1.
Nu har de varit tillsammans i 5 år tror jag och min mamma har typ gjort slut pga hans beteende. Han är väldigt bestämd av sig och tror han vet allt. Så om mamma tycker en sak och inte han tycker det samma ska han börja skrika. Han beter sig som jag vet inte vad mot henne och hon mår inte bra av han men ändå stannar hon kvar. Han har t.o.m sagt att han har henne för att han någon som lagar mat, diskar och tvättar.
Mamma har sagt väldigt många gånger att hon ska göra slut med honom och gett mig förhoppningar men går tillbaka igen och gör mig besviken. Jag känner inte alls att mamma bryr sig hur jag känner.
Har en gång innan flyttat ifrån henne till min pappa och bodde där drygt 1 år, men känner mig inte så bekväm hos honom så bestämde mig att flytta tillbaka till mamma. Har alltid varit mamma lilla flicka men nu p.g.a hennes pojkvän står jag inte ut längre.
Jag mår skit och är alltid ledsen p.g.a att mamma och hennes pojkvän alltid bråkar, för det mesta om mig men mamma verkar inte stå upp för mig.
Själv jag har varit tillsammans med min pojkvän i ca 1,5 år nu och i början gillade han verkligen min mamma, han kom alltid hem till oss, men efter att mamma svikit mig en gång och valt hennes pojkvän framför mig har han inte samma respekt för henne som han hade innan och han märker väldigt tydligt hur jag mår p.g.a denna situation.
Nu har jag fått nog och sagt till mamma att hon får välja mellan mig eller hennes pojkvän. Men eftersom hon vill ha båda känns det som att hon väljer honom eftersom hon vet hur dåligt både hon och jag mår utav honom.
Min pappa och hans familj som mamma inte har kontakt med säger även att hon ska lämna honom för de vill hennes bästa.
Själv han tycker att jag ska flytta hem till min pappa. Jag har varit så ledsen det senaste året och min pojkvän står inte ut med det längre. Han har alltid funnits där för mig när ingen annan har så jag älskar han mer än allt och han tycker att om jag flyttar hem till pappa får jag inte ha någon kontakt med min mamma överhuvudtaget och om jag bor kvar med mamma så riskerar jag att förlora honom för att jag är så ledsen.
Har glömt att skriva att mamma och hennes pojkvän bott tillsammans i ca 4 år tills två månader sen då jag och mamma flytta till egen lägenhet och han bor kvar i huset.
Så jag har valt att flytta hem till pappa så jag slipper allt bråk och kommer inte alls ha kontakt med min mamma. Jag vet att min mamma borde gå före min pojkvän och jag kanske är lite självisk men jag vet att min mamma alltid kommer finnas där för mig och antagligen inte min pojkvän, men jag hoppas. Så om jag och han skulle göra slut så skulle jag har kvar mamma.
Jag vill veta hur ni tänker och tycker om detta? Vad ni tycker jag ska göra och vad min mamma ska göra för att allt ska bli så bra som möjligt, för vill egentligen inte detta och tycker det är jätte jobbigt..
Känns som en komplicerad situation på många sätt. Men det är inte ok av din pojkvän att kräva att du inte ska ha kontakt med din mamma. Det valet är helt upp till dig. Det kan nog vara klokt att inte bo med henne nu men hon är ju din mamma. Kanske du behöver ta lite avstånd, men vill DU ringa så gör det för allsin dar! Kanske vill du till och med ta avstånd helt, men gör det inte för din pojkvän, utan för att det är vad du tror är rätt och bäst isåfall. Hoppas din mamma lämnar den där pojkvännen, men det verkar mest vara något vi får hoppas.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kan det vara så att det händer mer bakom stängda dörrar, d.v.s. att din mamma blir utsatt för saker när ingen ser? Jag har blivit misshandlad av en tidigare partner och det skedde när ingen annan var i närheten. Jag tycker att hennes oförmögenhet att gå tyder på att han behandlar henne på ett kontrollerande sätt, som i sin tur gör att hon inte kan ta sig loss helt. Jag har själv varit där och vet hur det fungerar. Har du pratat med din mamma om allt, VERKLIGEN pratat om det?
Det är fruktansvärt svårt att lämna någon som behandlar en illa, någon som manipulerar en och får en att tro att allt är ens eget fel. Jag får en känsla av att det kan vara så i din mammas situation. Hon vill ta sig därifrån, men hon är inte förmögen att göra det för han har redan brutit ner henne och fått henne att tro att allt är hennes fel. Kanske tror hon t.o.m. att hon förtjänar detta, vilket hon absolut inte gör!
Om du är orolig kan du kontakta en kvinnojour för råd.
Vad gäller din pojkvän kan jag förstå honom på ett sätt. Det är väldigt tufft att se sin partner må dåligt och särskilt när man inte kan göra någonting åt det. Jag har själv varit den som har gråtit väldigt mycket och min partner kunde inte göra annat än se på och hoppas att det går över. En frustrerande situation eftersom man såklart vill få sin partner att må bra.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Det är en väldigt komplicerad situation tycker jag. Har tänkt i en vecka hur jag ska göra, och hur jag än vrider och vänder på allt så känns det som att någon kommer bli besviken hur jag än gör.. Tycker heller inte det är helt okej av honom att kräva det, det är allt trots min mamma.. Men just nu behöver jag bara lite tid från henne så jag får vara för mig själv.
Det hoppas jag också och ja, det är väl något vi mest får hoppas.
Tack för svar!
Jag har faktiskt ingen aning om han slår henne, har själv trott det eftersom hon ofta har flera blåmärken på kroppen. Oj.. Jag beklagar verkligen och hoppas att allt är okej med dig nu. Jag håller absolut med dig, jag har alltid trott att han sagt eller gjort något till/mot mamma som gör att hon känner sig typ rädd för att lämna honom. Jag har aldrig riktigt "pratat pratat" med henne men jag försöker verkligen få ut saker från henne, men eftersom jag är hennes dotter vill hon inte prata om det med mig eftersom det kommer oroa mig.
Ja, det är riktigt svårt. Min nuvarande pojkvän var lite manipulerande innan och kontrollerande, lät inte mig ha några kompisar, fick inte ha på mig vad jag ville, fick inte gå ut och handla med mamma om jag inte fråga honom och eftersom han var det blev jag också väldigt kontrollerande mot honom. Men jag märkte inte att jag var det. Jag prata väldigt ofta med honom om det och nu låter han mig göra vad jag vill så det är jag glad över.
Mamma tror verkligen att allt är hennes fel eller att när han skriker på henne så gör han det bara för hennes eget bästa, men jag ser inte på det på det sättet. Jag tycker det är helt fel hur han behandlar henne och jag har sagt det till henne men hon förstår aldrig.. (Hon har utmattningsdepression, fibromyalgi och gått in i väggen så hon har varit sjukskriven i 5 år nu tror jag , kan vara därför..)
Att kontakta en kvinnojour är ett jättebra förslag men är inte den som är så himla pratglad av mig när det gäller problem.
Ja, det enda han vill är att jag ska må bra och han tycker det är väldigt jobbigt när jag är ledsen men det finns inget han kan göra åt saken.. En väldigt frustrerande situation..
Tack för svar!
Jag sa upp kontakten med min mamma. Hon levde med en hemsk man som har förstört våra liv. Efter ca 6 månader insåg hon vad hon höll på med och tog min halvlillebror och stack.
Jag är hennes dotter och på den tiden va jag inte ens 12 år. Jag ska inte behöva ta ansvar för hur hon väljer att leva sitt liv när jag va i den åldern. Det enda jag kunde göra va att välja hur jag ville leva mitt.
En förälders kärlek till sina barn är oftast väldigt stark och övervinner många hinder. Att du ger henne ett ultimatum och säger upp kontakten kanske är det enda sättet för henne att få styrkan att slå sig fri, precis som det va för min mamma.
Men tyvärr kan det vara så att han är mer kontrollerande över henne än vad som syns utåt och då behövs det mer för att en förändring ska ske.
#4 Jag tror absolut att hon förstår, men när man befinner sig i en sådan utsatt situation är det svårt att ta till sig det andra säger för som utsatt tänker man på ett helt annat sätt. Det är väldigt många som tänker saker som
han är ju världens snällaste när han är lugn, han är bara så här i vissa situationer
osv. och försöker se det positiva sidorna istället för helheten.
Jag kommer ihåg när jag var mitt uppe i allting (8 år sedan) och min mamma sa att jag inte var välkommen hos familjen om jag inte lämnade mannen som misshandlade mig . Jag förstod att det var det bästa, men ändå så gjorde jag det inte eftersom jag intalade mig att han kunde ändra sig, att allt skulle bli bra. Det viktigaste för mig, för att jag skulle klara av att lämna, var att jag fick göra det på mina villkor utan någon som fick mig att känna mig tvingad. Därför tror jag att det är bra att du finns där som stöd för din mamma och förklarar för henne att om hon behöver prata med dig, verkligen prata, så finns du där och stöttar henne. Stöd är det bästa i en sån här situation.
Du kan kontakta en kvinnojour anonymt och bara be om råd. Man behöver inte gå dit personligen, utan man kan enkelt ringa endast för rådgivning och stöd.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Jag beklagar, inte alls kul att förlora någon man verkligen älskar men bra att hon förstod ganska tidigt vad hon höll på med. Som din mamma gjorde tycker jag att min mamma är tillsammans med en hemsk man.
Jag håller med, vid 12 års ålder (förr iaf) vet man inte vad som är rätt och fel. Man bryr sig inte så mycket. Gjorde inte jag iaf. Allt jag vill är att leva mitt liv och må bra, men det kommer jag inte om jag bor kvar med mamma..tyvärr
Jag det brukar vara så, men min mamma är inte samma person som innan, innan hon gick in i väggen. Hon orkar inte ta tag i saker och ting. Hon säger att hon inte är tillräckligt stark för att lämna honom, men varje gång hon försöker göra det och bor hos någon i familjen så skriver han massor med dumma saker till mamma som att han ska ta livet av sig och ringer henne minst 100 gånger/dag så jag förstår att det inte är lätt för henne.
Jag funderar väldigt mycket på att säga upp kontakten men jag själv är väldigt svag så jag vet inte om jag skulle klara av det, men som du skrev det kanske är det enda sättet för henne att få styrkan att lämna honom.
Ja, jag tror att han är mer kontrollerande än vad som syns utåt och än vad mamma säger och tyvärr tror jag att det kommer krävas mer för att få en förändring.
Tack snälla för svar!
Ts, jag hade inte klarat av situationen utan min pappa. Jag hoppas du har någon som kan stötta dig så du inte är helt ensam i det här. Har din bror gett upp helt och hållet? även om han inte vill prata med din mamma så kanske han kan va ett stöd för dig.
Fy, vilken svår och ledsam situation! Det kan vara oerhört svårt att lämna en relation där man far illa och blir kontrollerad, din mamma klarar inte ens av det fast hon ser att hennes barn också far illa av det. Och det är inte schysst att du har hamnat i kläm och måste försöka hantera eländet. Det är hon som är den vuxna, det borde vara hon som oroar sig och försöker hjälpa dig och inte tvärtom!
Du kan försöka uppmuntra henne att ta hjälp för att komma ur relationen, t.ex. tipsa henne om Kvinnofridslinjen (020-505050 anonymt och gratis dygnet runt), men sen är det upp till henne om hon orkar ta tag i det och försöka förändra sin situation. Du kan också ringa dit som anhörig och be om råd och stöd.
Du kan också kontakta socialtjänsten i kommunen där ni bor, de kan ofta hjälpa till mer än man tror - de kan t.ex. erbjuda familjeterapi, hjälp till din mamma om hon tar emot den, kanske en kontaktfamilj eller stödfamilj till dig som du kan vara hos ibland eller i sista hand rentav någon du kan bo hos om du verkligen inte kan bo hos någon av dina föräldrar. Ibland kan det också vara möjligt att få hjälp att flytta hemifrån i sena tonåren, men på ställen där det är stor bostadsbrist får man sällan egen lägenhet på det sättet. På ungdomsmottagningar brukar det också vara låg tröskel till att få prata med någon som också kan ge dig råd om hur du ska hantera det. Jag vet att du sa att du inte är mycket för att prata om problem, men nu tror jag faktiskt det skulle vara bra om du ändå bad någon om hjälp.
Jag tycker inte heller det är schysst av din kille att kräva att du säger upp kontakten med henne, och jag hoppas du ser upp väldigt ordentligt med hans kontrolltendenser. Du vill inte hamna i samma sorts läge som din mamma!
Kommer skicka meddelande till dig, högst upp på höger webbsida, vet inte hur länge du har varit på iFokus. Men du kanske vet.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Tack allihopa för all hjälp osv, allt har löst sig nu! 😊