Prata med grannen ang skrapande stolar
Hur tar man mod till sig att gå upp och prata med grannen över, angående att han skrapar stolar eller möbler i golvet ( vårat tak) flera gånger om dagen?
Jag känner mig löjlig men jag har "problem"/får lätt ångest när jag har att göra med män och främlingar och över oss bor en man 50+ som är egenföretagare och jobbar hemma. Jag är gravid och arbetslös och spenderar mesta av min tid i vår lägenhet.
Flera gånger varje dag flyttas det/dras ut stolar (troligtvis) över golvet. Jag skulle va så himla tacksam om han kunde sätta möbeltassar under. Jag håller på att bli galen på ljuden. Förstår han inte själv att det låter?
Sambon kan följa med upp och prata med grannen nästa vecka men det skulle vara skönt om jag klarade av det själv.
Har tänkt säga något typ " Hej! Vi har nyligen flyttat in i lägenheten under din och har märkt att det dras stolar eller möbler på golvet flera gånger om dagen. Vi skulle vara jättetacksamma om du kunde sätta möbeltassar under". Tänk om han blir arg eller ger en jättekonstig respons.
Köp en förpackning möbletassar och skriv en liten lapp att skrapandet hörs väldigt bra i din lägenhet och be honom sätta möbeltassarna på stolarna.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har tänkt på det med men känns löjligt att inte ringa på. Vi bor i samma hus och kommer förmodligen träffa på varandra någon gång och då skulle jag nog skämmas lite om första kontakten va en lapp. Sen känner jag att det inte är vi som ska betala för möbeltassarna även om det inte är en stor kostnad.
Jag tror inte möbeltassar gör nån nytta för jag tror han har en stol med hjul på.
Eftersom han jobbar hemifrån så han sitter nog och jobbar vid ett ställe och ska sen ha nåt från nån hylla eller bord som står i närheten och då skjuter stolen dit och sen tillbaka till det bord han satt vid.
Så du får nog prata med han om ljudet utan att nämna möbeltassar.
.
Tänk om det är något annat som skapar dessa (o-) ljud? Bäst är nog att ta tjuren vid hornen. Bjud in hen till er lägenhet så att hen själv kan höra hur det låter. Om det nu går att arrangera, vill säga.

Skriv inga lappar!
>>>Malum domesticum<<<
#3 Har man stol med hjul så låter det helt annorlunda, då låter det mer som ett lätt mullrande eller ett mer dragande ljud. Jag har svårt att beskriva ljudet, kommer inte på något bra ord som beskriver det men det låter som tyngre stolar och ibland som att ett bord flyttas. Möjligtvis att det är stolar på hjul som låses när man inte sitter på stolen men då borde vi nog höra det där lätta mullrandet ändå från när han skjuter ut sig från bordet och fortfarande sitter på stolen.
#4 Känns lite konstigt att bjuda hem honom. Vi vet vem det är ( jag facebook stalkade våra grannar lite när vi flyttade in för att jag va nyfiken, därav att jag vet att han har eget företag). Det skulle kunna vara grannarna som bor bredvid honom i trappuppgången bredvid och att ljudet kommer snett uppifrån istället för rakt uppifrån. Så jag kan säga typ " vi hör ett skrapande ljud flera gånger om dagen, som att någon drar ut stolar. Är det någon du känner igen?".
#6 Klart att det kan kännas konstigt, men ni är ju trots allt grannar. Det är nog viktigt att du/ni tar muntlig kontakt med honom, någonstans får ni börja.
#7 Ja, precis. Därför jag vill ha råd hur man tar mod till sig att gå upp och ringa på :)
#8 Det är nog bara att ringa på. Med stor sannolikhet så är det inget "monster" till granne ni har :) Kan ju vara en hygglig människa som inte alls är medveten om hur det låter ner till er.
Det är inget onormalt beteende han har för sig så jag tycker nog ändå att ni kan bekosta möbeltassarna, och de är ju faktiskt väldigt billiga. Dessutom är ju chansen att han åtgärdar det direkt väldigt stor om du ger dem till honom i handen. Annars kan det ju dröja lång tid och skapa mer irritation hos honom.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Men.. sådant där är ju något alla människor gör och att be någon att sluta dra ut stolar eller att skaffa möbeltassar verkar lite väl överdrivet. Kanske han har väldigt tunga och klumpiga stolar och det är därför som det låter om sig men jag tycker ändå inte att man kan klaga över en sådan sak. Jag tycker hela situationen verkar absurd så länge han nu inte håller på sådär om nätterna då ni ska sova, förstås.
Jag skulle bli väldigt sur och tycka att grannen är otroligt löjlig om hon/han kom och klagade över en sådan sak. Jag vill ju kunna leva normalt och så länge jag inte stör om nätterna och väldigt sent om kvällarna så tycker jag inte att det borde vara ett problem. Visst, jag skulle väl försöka bättra på mig men jag skulle börja ogilla min granne något rejält mycket (jag har ju själv grannar som gör exakt likadant på övervåningen och det stör inte mig ett dugg för de håller inte på så om nätterna. Man hör även hur de går omkring på övervåningen väldigt bra, så allt hörs nog här). Ursäkta om jag låter oresonlig men det här låter bara så fantastiskt överdrivet. Var beredd på att du har en granne som tänker likadant som jag. :D
Förlåt om jag låter lite dum eller så, inte min mening men jag ville bara poängtera att det grannen håller på med är fullt normalt.
Det är klart att det är normalt att flytta stolar. Men störs man av det så är det ett problem.
Som IT-människa skulle jag saga: kom inte med en lösning till honom. Kom med problemet. "Det later väldigt mycket I min lägenhet; det later som en stol som skrapar. Kommer det härifrån? Vad går att göra åt det?" . Skulle han vara väldigt snorkig och saga "inte vet jag" så kan du ju föreslå möbeltassar eller någon dämpande golvbeläggning, matta…
Om någon lade en lapp och möbeltassar I min brevlåda skulle jag nog ta illa upp. Och jag tycker det är trevligt att veta vilka som bor I samma uppgång.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Håller egentligen med dig Devya, men eftersom det är ett stort problem för TS tror jag situationen kan mildras om hon själv köper möbeltassar och går upp och förklarar sig. Man får försöka vara så vänlig man kan. Att vara grannar handlar väl om att försöka visa respekt mot varandra så långt det är rimligt.

Köp tassar, gå upp och säg hej. Allt annat är bara otrevligt och konstigt :)

Jag hade blivit ganska irriterad om grannen klagade på normala ljud som man får acceptera om man bor i lägenhet. Är det lyhört i huset får man ju anta att grannen hör mig lika bra som jag hör honom och kanske retar sig på något jag gör. Hade då grannen kommit och klagat på att jag drog ut stolar hade jag kanske valt att klaga på barnskrik eller slamrande i köket hos denne. Så ska man klaga får man nog vara väldigt ödmjuk i sin framtoning och då kanske komma med möbeltassar.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#13 Men då kanske man inte ska ens bo i lägenhet om man inte tål helt normala ljud som uppstår i sådana byggnader?
Visst kan man ju klaga, helt klart, men jag skulle inte förvänta mig någon förbättring om jag vore ts. Grannen gör inget fel och jag tycker det känns lite galet att begära att grannen ska tassa på tå hemma hos sig. Kanske det är bara så att det hörs väldigt bra i den här byggnaden?
Men givetvis kan ts snacka med grannen och försöka vara trevlig. Jag är bara rädd för att det kommer att reta upp grannen som inte ens har gjort något fel. Det finns alltid en risk med att klaga på grannar. Jag klagar endast då det är verkligen befogat (om någon är uppe om nätterna och festar och dylikt).
#15 Jo, jag skulle nog reagerat likadant. Visst vill man vara en bra granne men det här problemet är ju nog lite överdrivet i mina ögon, tyvärr. Det är inget som jag tycker att man kan begära att en granne att sluta med. Man kan uppmärksamma grannen om det men inte förvänta att det slutar. Det är väldigt svårt att vara totalt knäpptyst då man lever och andas och måste röra på sig.
Har grannen problem med helt normala ljud som uppstår i lägenheter i allmänhet, så skulle jag hellre se till att grannen uppsökte professionell hjälp eller flyttade till egnahemshus. Man ska inte bli tokig av sådana ljud helt enkelt, annars skulle jag ha blivit tokig för längesen då jag jämt hör någon som går med klackskor i lägenheten ovanför. :) Jag har liksom annat att fokusera mig på då jag är hemma än att haka upp mig på klampande ljud och dylikt från mina grannars lägenheter. Det liksom är ju förväntat att det ska uppstå en massa olika sorters ljud då man har grannar.
Ännu en gång, jag vill inte verka elak här men jag har så himla svårt att förstå hur det här kan ens vara ett problem. Då man bor i lägenhet är sådant här förväntat. I en av lägenheterna jag bodde i kunde jag höra hur grannarna hade sex (jag hörde t.om. in och ut ljudet helt tydligt). Jag hörde hur de hade sex ovanför oss, vid sidan om oss och nedanför oss! Man hörde precis ALLT, oberoende vad de gjorde. Men bor man i lägenhet så är det på det här viset.
När det gäller saker som sker på dagtid får man i hyreslägenhet vara ganska så tolerant. I TS fall kommer där snart en liten unge och DET kommer innebära många år med störda grannar, alla tider på dygnet om man har otur. Vill man då börja med att påtala att grannens stolar stör dagtid så får man kanske tänka sig att grannen senare även kommer påtala att barnet stör. Dvs, var medveten om att det kan starta nån form av "om jag inte fick dra stolar normalt på dagtid, varför ska barnet få skrika på nätterna?".
Men samtidigt tycker jag att så länge det görs på ett trevligt, icke-anklagande eller krävande sätt så har man givetvis sin fulla rätt att fråga grannen om det går att göra något åt ljuden man tycker stör. Då kan man även lägga in ett "jag hoppas du påtalar om det är något vi behöver ändra på hos oss" så öppnar man upp för en god relation där man är välvilligt inställd.
Jag kan tänka mig att grannen, om han jobbar hemma som du säger, kanske inte ens tänker på att andra befinner sig hemma hela dagarna, och därför bryr han sig inte om ifall det låter under dagtid. Är det ljud ni hör på kvällarna också? Eller är det enbart när du sitter hemma dagtid?

#17 Jag håller helt med dig. Flyttade själv till lägenhet för lite mer än en månad sedan och kan höra allt grannen gör på toa om jag själv är på toa. Inte kan jag klaga på att hen går och bajsar fast jag kan höra det. Hen hör ju mig såklart.
Det är ju stor skillnad på om grannen hade hållit på hela nätterna med att flytta stolar. Att han gör det på dagarna anser jag att man får ta om man bor i lägenhet annars får man flytta till hus.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#19 Min sovalkov ligger vägg i vägg med grannens badrum. Han tar kvällsbajsen kl 23 varje kväll, lagom till jag lagt mig för att läsa lite. 🎧
#20 Då vet du att han sköter magen - det är nog så viktigt :)

Jag ser inget fel i att informera grannar om ljud man hör. Självklart kan det inte vara knäpp tyst i en lägenhet, men ljud vandrar nedåt, inte uppåt. Någonting som knappt låter i lägenheten ovanför kan låta riktigt högt i lägenheten under beroende på hur huset är byggt. Vi har oj ulliga grannar ovanför och har varit uppe och förklarat att det låter ner till oss. För vår del har tavlor trillat ner från tavellister vid ett par tillfällen av vibrationerna. Det skallrat även bland porslinet i skåpet från och till när dom går. Man kan ju tro att det är en karlakarl på 100 pannor som orsakar detta, men det är en 1-åring. kombinationen av en plattfotad liten parvel som både hoppar och stojar, en riktigt dåligt isolerad vägg mellan våningsplanen, ett experimentellt mellanskikt mellan deras golv och vårt tak som visade sig vara sådär lyckat, samt inte helt raka golv och svajig parkett. Ljud färdas alltså nedåt och förstärks. Uppåt färdas sällan ljud om man inte står vid en gemensam fläkt som kan bära ljud mellan planen, i trapphus eller liknande. Grannen ovanför var jättetacksam över att vi nämnde det! Respekt går ju lite åt båda hållen. Självklart ska grabben få leka i sitt eget hem, men man kan begränsa det värsta stojandet så gott det går, och främst på kvällstid och tidig morgon. För oss var det viktigt att nämna det eftersom både jag och min man jobbar natt. Vi sover alltså på dagarna vissa dagar i veckan. Det har verkligen gjort massor att kunna få sova ordentligt och att grannen jollar lite koll och förhindrar de värsta flygturen från soffan ner i golvet :P tror även dom investerade i nån matta (vilket dom helt saknade innan) och det har också gjort sitt. Jah tycker absolut att man ska vara öppen med sina grannar. Man delar trots allt en yta och måste respektera varandra! Att tänka på att man drar ut stolarna kanske är mer rimligt att be om än att be grannen sluta bajsa. Sunt förnuft helt enkelt. Öppenhet är ju däremot inget att bli arg eller upprörd över så länge som det läggs fram på ett bra sätt. Jag uppskattar hellre det än att få veta att jag gjort något i kanske flera år som retat gallfeber på grannen under.
Vi har möbeltassar men det låter ändå när vi drar fram våra stolar. Så det behöver inte hjälpa med tassar heller. :/
Jag kan gott förstå ts. Jag har själv bott i lägenhet och stört mig på helt vanliga ljud som prat och skratt, tv och radio-apparater, barnskrik, klapprande med klackskor, tunga möbler som flyttas osv. Men det är tyvärr sådant man får stå ut med i lägenhet och jag är ingen lägenhetsmänniska. Lösningen var att flytta till hus.
Tycker faktiskt att man får tåla sådant när man bor i lägenhet, speciellt om det sker på dagtid. Det är en annan sak om det sker på nätterna.
Tror du gör bäst i att låta bli. Klagar du nu, hur fint du än försöker lägga fram det riskerar du att ni får klagomål på klagomål när barnet är fött. Kan lova att ett kolikbarn irriterar tusen gånger mer hos dina grannar än att din granne drar sin stol över golvet på dagarna.
Och en stol får man faktiskt tåla. Ni bor i flerfamiljshus.
Vi flyttade till en större lägenhet för snart ett år sedan. Vi fick ganska snabbt otrevliga lappar från kvinnan som bodde under oss. Hon var även uppe och knackade på dagtid när min sambo pluggade hemma för att fråga vad han gjorde eftersom det störde. Han satt då vid datorn och skrev en uppsatts? Tiden gick och vi fick massa lappar i brevlådan. Vi försökte knacka på hos henne för att prata med henne men hon öppnade aldrig trots att vi hörde att hon var hemma. Efter sista lappen blev jag så arg att jag gick till styrelsen. Det brevet blev droppen då hon var ursinnig över att vi i princip störde hela hennes liv och nattsömn under en veckas tid, DEN VECKAN VI VAR UTOMLANDS OCH INGEN VAR I LÄGENHETEN. Styrelsen kunde inte göra så mkt eftersom hon inte hade klagat till dom. Sen för några veckor sedan var jag ensam hemma och låg och sov pga extremt graviditetsillamående. Vaknar av att ngn bankar på dörren kl 14, ursinnig för att jag stör. Jag öppnade sömnig i morgonrock halft påklädd. Då fattade hon att vad hon än hörde så kom det inte från oss. Jag bjöd in henne, visade att vi hade mattor överallt, tassar på alla flyttbara möbler, tassar på alla köksskåp, att vi hade tofflor mm. Det slutade med att hon skämdes och bad om ursäkt. Hon har slutat terrorisera oss. Men jag är livrädd för hur hon kommer att reagera när vi får barn om några månader. Är det en stol som låter dagtid skulle jag inte bry mig. Alt gå upp och prata vänligt.
Jag är ingen "lägenhetsmänniska". Men vi har inget alternativ annat än att flytta hem till våra föräldrar, eftersom vi inte har jobb. Jag är ljudkänslig men är inget jag lider så mycket av förutom om nätterna men då har jag öronproppar.
Vi hör grannen i fråga på flera sätt. Vi hör prat, när han går på toan, telefonen som ringer, skåp och dörrar som öppnas och stängs och en klocka som låter varje timme men inget av det här stör mig. Men ljudet från stolarna/möblerna hörs väldigt frekvent, inte ovanligt att det är flera gånger på 10min. Det börjar runt kl 5 på morgonen och tystnar runt kl 23. När ett ljud återkommer så ofta som detta så tror jag det är många som skulle ha svårt för det, ljudkänslig eller inte. Speciellt när det kan vara så lätt åtgärdat som att bara sätta möbeltassar på stolarna.
Grannen bor dessutom på översta våningen och tänker troligtvis inte på att det låter ner till oss. Skulle det inte gå att åtgärda så har jag kanske förhoppningsvis fått veta vad det är som låter och då har jag mycket lättare att hantera ljuden.
Att han skulle bli arg för att vi säger något om ljuden på ett trevligt sätt och erbjuder en lösning låter inte troligt för mig. Då är man nog en ganska bitter människa. Vi har då också öppnat en konversation och då kanske han känner sig mer tillåten att prata med oss med ljud som han stör sig på.
Jag har redan bestämt att vi ska prata med honom. Det jag efterfrågade va hur man tar mod till sig att göra det och ev trevliga sätt att framföra det vi vill få fram :)
Om det låter från 05-23 och flera gånger på 10 min tvivlar jag på att det är en stol. Bor ni alltså våningen under honom?
#29 I perioder låter det flera gånger på några minuter och ibland är det tyst i någon timme. Så det är oregelbundet men många gånger om dagen.
Ja, vi bor i ett 3vånings hus. Vi bor på plan 2 och han bor på plan 3.
Tibonnanj jag håller med hera att det låter inte som det är möbler som åstadkommer ljudet. Som du skriver nu i #28 så låter det mer som det är nåt i själva fastigheten som åstadkommer ljudet. Nåt som kanske är tidsinställt att gå igång på morgonen och sen stängs av för natten.
Det jag närmast tänker på är värmesystemet/varmvattensuppvärmning att det är nåt problem med det.
.
#31 Skulle va väldigt skönt om det inte va grannen ännu bättre om han kan relatera till att jag stör mig på det. Då har vi något gemensamt. Enda sättet att ta reda på det är att prata med honom.
Skulle det inte gå att åtgärda så kanske jag förhoppningsvis kan få veta vad det är och då tar det bort mycket att spänningen jag känner ang ljudet. Huset är byggt 1948 så skulle inte förvåna mig om det va något i själva huset som låter och det skulle också förklara varför ljudet låter som att det kommer snett uppifrån eller ovanifrån nära väggen som är mellan grannens lägenhet och lägenheten bredvid i andra trappuppgången.
Nja inte säkert att han hör det. För det kanske bara hörs i eran lägenhet. Jag skrev i en annan tråd att doft och ljud är svåra att lokalisera, man tror det kommer från ett ställe, men kommer från nåt annat ställe.
För att din granne ska åstadkomma ljudet så ska han gå upp nånstans vid 4 tiden och för mig låter det inte som en vanlig tid att gå upp när man jobbar hemifrån.
Men du får prata med han, fråga om han hört ljudet och kanske fråga andra grannar i huset.
.
Kom på en sak. Istället för att prata med grannen, kanske först kontakta eran hyresvärd och fråga om det finns nåt som är inställt på att gå igång/slås av vid de tiderna och fråga om hen vet vad det är för ljud.
.
#33 Det börjar inte kl 5 varje morgon men det är då jag hört det som tidigast. Varje vardagsmorgon kl 6.30 ringer någon till honom så jag tror att han börjar sin arbetsdag då någon gång. Han har ett bemanningsföretag för sjuksköterskor så skulle inte förvåna mig om han börjar tidigt för att få ut sina anställda på sina platser.
Tack för att ni öppnat mina ögon för att det kan vara många andra saker än att grannen skrapar med stolar :)
Bor man i lägenhet får man tåla lite ljud, sålänge det inte är under natten, annars får man väl flytta till hus tycker jag. Hör mina grannar när dom går ovanför men inte kan jag be dom gå tystare precis. Det är flera som bor i ett lägenhetshus och då blir det mer ljud.
#36 Hade du läst igenom tråden så hade du vetat om att vi inte kan flytta till hus och att vi hör grannarna är inte störande endast ljudet jag talat om som stör mig. Jag bad om råd för att kunna ta mod till mig för att våga prata med grannen i fråga, inte att folk ska tala om för mig att man måste tåla ljud eller att jag inte borde bo där jag bor.
Det verkar som att många som kommenterat tänker att det är en rättighet att få störa grannar till viss del. Jag anser att man har som skyldighet att göra det man kan för att störa så lite som möjligt speciellt när man bor i flerfamiljshus. Man måste få leva och röra sig men kan ett ljud bli åtgärdat, som i det här fallet med endast möbeltassar så borde man åtgärda det.
Om en granne kom till er och bad er sätta möbeltassar på era stolar, skulle ni då va otrevliga och tala om för grannen att flytta( och förmodligen passa sämre att bo i flerfamiljshus än mig) eller skulle ni vilja vara trevliga grannar och säga typ " Självklart kan vi sätta på möbeltassar, det är ju en så liten sak."?
Som jag redan talat om, så låter det mesta som grannen gör, ner till oss. Vi hör hans telefon, när han pratar, en klocka som ringer varje timme, när han går på toa, när han går över golvet, något som låter som att han ställer ner en kopp eller tallrik på bordet. Inget av detta stör mig. Det är även ljud som man måste få göra. Ingen kan leva tyst som en mus oavsett vilken typ av boende man har. Så mitt problem är INTE ljud i allmänhet utan just de där specifika ljuden jag talade om i början och är det stolar, som jag tror, så är det så himla lätt att åtgärda.
Snälla, skriv inte fler kommentarer med "lite ljud får man tåla", " det låter ju inte på natten", "tål man inte ljud så borde man bo i hus" och liknande.
Jag va väldigt tydlig redan i första meningen i #0 med vad jag ville ha hjälp med. Känner ni behov av att "tillrättavisa mig" eller kommentera något annat än specifikt det jag efterfrågar så önskar jag att ni håller det för er själva eller starta en egen tråd.
Svarar på första meningen i #0 nu.
Man bara bestämmer sig en dag för att göra det. Sen går man upp och ringer på och säger "jag hör ett ljud som låter som att någon skrapar en stol över golvet massor av gånger varje dag. Kan det komma från den här lägenheten?"
Svarar han Ja så fråga om han möjligen kan prova att sätta möbeltassar på stolarna för att se om ljudet minskar.
Kan det inte vara något slags ventilationsfläkt som slås på samma tid varje dag ? I perioder är jag jätteljudkänslig , hör ALLT 😳 fläktar osv. timer på lampor tex klarar jag inte av pga surret ! Kolla med Fastighetsskötaren om det är något relä som slår på . Ring på hos grannen o tala om som det är , han kanske inte har en aning om hur det låter nere hos er ? Lycka till 😊
#0 usch jag lider med dig, fick ingen ro alls eller mycket sömn i en lägenhet jag bodde i ett år pga ett visst ljud, inte allmänna ljud då som hör till. Det kan driva en till vansinne. "Jag skulle vara väldigt ödmjuk och som #38 skrev säga att jag hör ett ljud kan det komma från er?" Inget anklagande utan bara att du är på jakt efter ett skarpt ljud som skiljer sig från de vanliga.
I love not man the less, but Nature more…
Jobbigt det där…kommer ihåg när jag bodde hemma, då fick vi en lapp i brevlådan av en granne som skrev att vi ständigt slängde en gummiboll upp och ner i golvet, dag som natt, och att vi skulle sluta med det innan de anmälde oss till hyresföreningen. Jag var 16 och min lillebror 14 så gummibollar hade vi slutat leka med för länge sedan. Det enda vi kom på som skulle kunna låta var vår ganska tunga katt som fick ryck ibland när hon busade och sprang runt i lägenheten. Men vi kunde ju inte förbjuda henne att göra det, man kan ju inte sätta filttofflor på ett djur. I ditt fall menar jag inte alls att det är så här. Men därför tror jag det är bättre att prata med grannen än att lämna en lapp som kan skapa irritation, som vissa föreslår i tråden. Jag har själv svårt för att prata med män i medelåldern på grund av diverse erfarenheter och mitt enkla råd är väl som du själv skriver att låta sambon följa med upp och prata, om du känner obehag ska du inte behöva göra det själv. Inte för att jag tror att grannen blir ilsken men man känner sig utlämnad som det är när man är gravid. Så får man hoppas att han är vettig, men de flesta människor är ju det! Kram
Tack för jättebra svar! :)
Ljuden är inte regelbundna, de låter olika tider och med olika "rytm" varje dag. Däremot har de blivit mindre de senaste 2 veckorna.
Det jobbigaste är att jag har svårt att sova på natten pgr av graviditeten så jag kommer till ro och somnar mellan kl 5-6 och sen skulle jag nog kunna sova till kl 10 om jag fick sova ostört men runt 8.30-9 så kommer ljudet rejält. Låter verkligen som att man sitter på en stol som man skjuter ut och fortfarande har lite kroppstyngd på, så trotts öronproppar och ibland även såna där rosa vaxproppar så väcks jag av ljudet. Men med tanke på tiden på dygnet så hoppas jag att jag inte alltid kommer sova då. Men jag jobbar på att acceptera de få gångerna som det faktiskt låter nu mera.
Tyvärr finns det en risk att jag inte kommer kunna hantera ljuden alls när bebisen väl kommit och sömnbristen tar ut sin rätt på mitt humör. Men det är några veckor kvar så antingen hinner jag vänja mig eller så står jag inte ut och går upp och ringer på :P
#42 usch va hemskt , det är ju ingen sömn alls. Gå upp innan det går så långt att du knackar på i frustration. Det känns kanske som en stor grej att gå upp men det är inte det egentligen. Du är ju bara på jakt efter ett ljud ;) Man kan förklara att man inte har problemen med ljuden som låter i allmänhet utan enbart det specifika. Är man bara trevlig och lugn så ska det nog gå bra. Men som sagt gå upp innan du spricker. Jag väntade för länge och vrålade allt vad jag hade i lägenheten en dag, det blev knäpptyst för ett tag men ingen bra eller hälsosam lösning.
I love not man the less, but Nature more…
#37 Jag läste igenom tråden :) vanliga ljud får man helt enkelt acceptera. Men om det låter så mycket kan du ju be hyresvärd/vaktmästare komma o lyssna hur mkt de låter o be de åtgärda problemet? Eller bara gå upp till grannen o prata vänligt och föreslå möbeltassar ifall de skulle vara problemet. Ta gärna med möbeltassar då, för om någon skulle säga det till mig och jag inte hade haft det hemma just då skulle det säkert ta tid för mig att fixa det. Att man tex glömmer bort de när man vän handlar osv
Om du sov på nätterna skulle det lösa många problem, kanske ska du försöka att vända tillbaka dygnet. För om du somnar runt 6 och sen vaknar runt halvnio så har du alltså sovit två och en halv timma bara, och jag är faktiskt inte helt säker på att det ens är möjligt att göra så under en lång tid utan att få hjärnskador, framför allt om du är gravid.
Om en granne skulle komma till mig och säga att den minsann vill sova på dagarna för att den ser på film på nätterna så hade jag inte brytt mig nämnvärt. Att det hörs ljud på dagarna är fullt normalt.
Jag skulle alltså inte gå upp alls och fråga om detta om jag var du. Men om du måste gå upp till grannen, så säg inte till grannen att det är hans fel eller så. Utan fråga honom bara om han har hört ljudet, för troligtvis så är det inte ens han som gör ljudet. Sen beroende på vad svaret blir så kan du diskutera utifrån det, men som sagt, det är ljud på dagen som du stör dig på så förvänta dig ingen som helst respons.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.

#45, fast nu har ju inte ts vänt på dygnet för att titta på film på nätterna, hon är gravid. Jag är också gravid och sover helt uselt! Har ont överallt, kan inte sova mer än på en sida, får kramp, mår illa, måste kissa ungefär 15 ggr/natt. Helt naturligt som höggravid, vilket ts också är. Tyvärr också fullkomligt utmattande. Jag vilar lite på dagarna när jag kan men det är inte många timmars sömn totalt. Det får man inte hjärnskador av ens om man är gravid… Jag lovar… Sedan förstår jag inte hur en granne, om en annan granne kommer upp och påpekar på ett trevligt och vänligt vis, att hen hör ljud, tyo stolar som dras över golvet, och att det låter som om ljudet kommer från dennes lägenhet. Sedan frågat om det känns igen och om man kan tänka på det, skulle skita i det och inte bry sig? Att bo i flerfamiljshus innebär inte respekt åt enbart ett håll, och handlar det om ljud som faktiskt kan undvikas med relativt enkla medel, varför ska man inte respektera att det kanske hörs mycket? Vissa ljud vandrar något hemskt, och även om man bor i lägenhet måste man inte tåla precis allt. Man behöver inte vara otrevlig när man påpekar det, men jag förstår inte varför det är så provocerande att man kanske behöver tänka på vissa ljud när man bor i lägenhet. Jag hade tvärt om blivit jätteglad om min granne kom upp och på ett vänligt vis förklarade att dom hör mycket av något ner till sig och att vi kanske skulle tänka på det. Jag vill ha god stämning grannar emellan, och ett öppet klimat i husen jag bor.
#45 Vad har du då för lösning på min dåliga sömn? Kateter kan ju vara en lösning men jag vet inte om de sätter in en sån på begäran bara för att man är höggravid och konstant har en bebis som trycker till blåsan. Jag vet inte om jag vågar sätta in en kateter frivilligt nu i alla fall. Kommer förmodligen få en under förlossningen ändå.
Sen har vi foglossningarna eller bäckensmärtorna som kommit de senaste veckorna. Jag skulle kunna lösa dom genom att proppa mig full med värktabletter men då samtidigt riskera hälsan på mitt ofödda barn, nej tack. Vist finns det tabletter som är ok att ta som gravid men läser man på 1177 eller pratar med en barnmorska så svarar de att det inte finns så mycket som faktiskt hjälper, sjukgymnastik kan underlätta har jag hört men det skulle jag förmodligen börjat med mycket tidigare.
Sen har vi halsbrännan. Detta har jag en lösning på men då innebär det att jag faktiskt vaknar och kan ta Novalucol. Halsbrännan som man har under graviditeten skiljer sig från en vanlig halsbränna. Svårt att förklara men den är intensiv och många gånger vaknar jag bara av halsbrännan och då kan jag lika gärna gå på toa när jag ändå är vaken.
Jag känner dig inte men du har kanske aldrig varit gravid och har därmed svårt att förstå hur det faktiskt är. Du behöver inte svara. Men jag har aldrig, under mina 8 snart 9 månader som gravid, varit uppe på natten för att kolla på film. Du kanske missade att jag skrev " Men med tanke på tiden på dygnet så hoppas jag att jag inte alltid kommer sova då." Vilket syftar på att den här fasen bara är tillfällig.
Jag skulle ge mycket för att få en hel natts sömn. "Försöka vända på dygnet"… Jag är inte vaken frivilligt. Att ha yttre omständigheter som påverkar ens sömn är en sak. Jag har något som växer och rör sig i mig, visserligen är det frivilligt att skaffa barn men jag har aldrig valt att vakna eller vara vaken på natten.
Sen borde man inte bo i flerfamiljshus om man som granne inte kan tänka sig att göra en liten förändring eller åtgärd för att en annan granne inte ska bli störd. Har man behov av att låta så ska man bo i villa eller annat typ av fristående hus…
Jag är trött på oförstående kommentarer. Jag ber er igen att inte kommentera i den här tråden om ni inte kan respektera det. Har ni ett behov av att diskutera ämnet så starta en egen tråd.
#46 Håller med dig fullt ut. Jag vill absolut inte skapa osämja mellan mig och grannen och försöker komma på ett så trevligt som möjligt att säga det jag vill ha sagt. Han vet ju förmodligen inte om att det låter ner till oss. Det är bara det där modet som saknas.
När man måste göra något som man inte riktigt vågar så är det bara att göra det ändå. Vilket så klart inte är "bara" men alternativet är att acceptera situationen. Gå upp idag. Finns inget magiskt knep för att komma över sin rädsla, just do it! Och bättre på alla sätt om du har med dig möbeltassar.
Bry dig inte om alla " goda råd " du får om din sömn 🌸 Kommer ihåg att jag fick gå på toa stup i ett på nätterna , kunde inte sova på sida för då satt barnet igång med Riverdance i magen 😳 Låg jag på rygg kunde jag inte andas osv. Håll ut snart är barnet ute 👍
#47 Jag har inte påstått att det inte är jobbigt att vara gravid, jag menar med att det kanske är så han kommer att tänka. Att man får sova på natten då om man stör sig på ljud som uppkommer på dagarna, sen menar jag inte alls att vara respektlös mot dig eller så.
Men sen kommer väl de uppenbara, du kommer att få en bebis. I början så är det klart att man inte kan rå för om barnet skriker eller så. Men sen när den blir några år gammal och går upp klockan fyra på morgonen för att laga låtsasmiddag med kastrullerna, då kommer andra grannar kanske störa sig på det. Det är ju ett lägenhetshus så en del ljud måste man vänja sig vid och acceptera. Detta ljud kan vara ett av de som du måste acceptera. Precis som jag vid ett flertal gånger har vaknat av ungar som leker och skriker, det går inte att göra så mycket åt det. Sen är det klart att det är skillnad på ett barn som leker och en stol som dras över golvet (Eller vad det nu är), men föräldrarna kan fortfarande se till att barnet är tyst på morgonen.
Å andra sidan har jag svårt att föreställa mig hur högt ljudet är eftersom du vaknar även om du har öronproppar i. Och i och med det får jag svårt att tro att det verkligen bara är en stol som dras över golvet. Måste ju låta fruktansvärt högt, så du borde iallafall höra med några av de andra grannarna ifall de har hört något.
Har du ingen kontakt med de andra grannarna? Kanske kan du fråga någon av dem ifall de också hör ljuden?
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#48 jag har insett att det nog bara är att ta sig i kragen eller acceptera läget. Phu :/
#49 En olidlig väntan är det. Hehe sen kan jag ju inte förvänta mig att jag ska få mer sömn bara för att han inte är i min kropp längre. Skrik från bebisen och oro från mig. Första barnet och jag har ingen aning om vad som väntar :)
#50 Tack för visat förstående. Vi har tänkt mycket på det här med bebisen och ljudnivån. Bebisskrik är ju ett ljud som inte går att "åtgärda" ibland. Som tur är så har vi god kontakt med grannarna under och ljudet verkar vandra neråt så jag hoppas att vi inte kommer störa dom mer än de klarar av. Men när jag pratar med grannen över så tänkte jag nästan säga något i stil med " med tanke på vilka ljud och störningar vi själva kommer orsaka snart så har jag egentligen ingen rätt att begära att någon annan ska ta hänsyn till att jag är ljudkänslig men…." och sen fortsätta med något. Och jag kommer ta med möbeltassar. Vi har ändå ingen användning för dom då vi satt tassar under alla våra möbler redan.
Vi får se när jag går upp om jag går upp.
Speciellt under första månaden brukar det vara lätt att sova, speciellt om man ammar! Man blir helt knockad av amningshormonerna i början. Så skönt att ha lätt att sova eftersom det brukar vara så kämpigt i slutet av graviditeten. Sen blir det jobbigare… Hehe. Men beror ju på hur mycket bebis vill sova.
#51 .ta det lugnt , det kommer att gå bra . Sov när bebisen sover , strunta i alla " förståsigpåare" lev som det passar er familj 😉
Ljud vandrar inte nödvändigtvis neråt. Som jag skrev tidigare så kan vissa ljud vara svåra att komma på vart de kommer ifrån.
Titta på vad cecilaolucifer skrev i #27. Dom fick klagomål fast det inte kom från dom.
Sen kan jag ta ett eget exempel som jag råkade ut för för bara nån månad sen. Jag bor i eget hus så inga grannar och jag är nattmänniska så går och lägger mig på morgonsidan.
En morgon när jag lagt mig så hörde jag ett ljud som jag inte hört förut. Först trodde jag det var en lastbil som åkte förbi ute på vägen. Men det återkom. Lät ungefär som nån som spikar. Visst har sommaren varit kass så man får ta alla chanser om man ska göra nåt ute, men kl 5 en söndagmorgon lät inte sannolikt.
Men jag var säker på att ljudet kom utifrån. Efter ett tag så var jag upp och gick och öppna ytterdörren, men hördes mindre då. Öppnade altandörren på andra sidan huset, men lika då att det lät mindre. Gick runt i huset för att försöka komma underfund med var ljudet kom ifrån, men hitta inget. Så gick och la mig igen eftersom jag inte hitta nåt.
Men ljudet fortsatte. Knackade en stund sen var det tyst en stund. Efter ett tag så gick det upp ett ljus. Varmvattenberedaren. Så ner i källaren, men ljudet hördes knappt så trodde inte det kom därifrån i alla fall. Inte förrän jag la örat mot varmvattenberedaren så hörde jag ljudet ordentligt. Så den hade gått sönder så värmeelementet i den funka inte som det skulle så fick stänga av den.
Sen när vattnet hade kallnat så försvann ljudet. Så ljudet fortplantade sig via vattenrören i golvet så de hördes bäst i mitt sovrum fast jag var säker på att det kom utifrån. Så vissa ljud är svåra att hitta vart de kommer ifrån.
Hoppas du hitta vart det kommer ifrån.
.
Såna konfrontationer är ångestjobbiga för mig. Men vi hade en massa "klapperljud" dagarna i ända från grannen ovanför. Kunde börja vid 6-tiden och sedan hålla på med jämna mellanrum över hela dagen. Först tänkte jag, som många skriver här, att i ett flerfamiljshus får man acceptera irriterande ljud. Men efter att ha stört ihjäl mig på det under flera månader så gick jag upp i ren desperation och knackade på. Görnervös så klart. Men jag hade en trevlig ton och det visade sig att det var deras 5-åring som gillade att promenera runt i mammas klackskor. De hade ingen aning om att hela huset stördes. Det blev mest ett gott skratt och sedan en härlig tystnad. Så jag är glad att jag samlade mod och vågade ställa frågan.
Om hela grejen stör dig så väldigt mycket så får du väl nog börja samla mod till dig och gå dit och prata med grannen. Lappar rekommenderar jag aldrig för det är oftast svårt att snappa upp om grannen är sur eller ej. Det värsta som kan hända är väl att han blir sur och vill inte ta itu med problemet.
Jag har också svårt för sånt. Till slut tänker jag bara att ju fortare jag får det gjort, desto fortare är det över, då slipper man våndas över att man ska göra det man har svårt för.
Jag tänker också såhär om du har svårt att sova på grund av detta, skulle du kunna sova med öronproppar? Tänker om du somnar sent, och vaknar tidigt av ljudet, skulle du då kunna stoppa in öronproppar och somna om? Tänker ifall det inte är grannen som låter eller det inte blir bättre. Sen vet jag att vissa inte kan ha öronproppar för att man inte tål dem, eller för att det är obehagligt, men det kan ju kanske vara ett alternativ i alla fall.

Fast att du är mer lättirriterad av ljuden när du är gravid är inte grannes fel. Du har själv valt att bli gravid. Fram till 22 får man räkna med ljus i en lägenhet. Värre sen barnet skriker!
Du kan ju också, när du går upp o säger hej, och ursäkter egna ljud, också hålla möjligheten öppen att skrapljuden inte 100% säkert kommer därifrån. Säga att det skulle kunna komma från andra lägenheten. Beskriva hur det låter och när det typiskt låter och undra om han kan lista ut vad det kan vara.
Hur har det gått TS? Har du pratat med grannen och har ljudet försvunnit?
#60 Tack för att du frågar :) Ljuden är kvar men jag har vant mig lite. Däremot så har min sambo börjat störa sig, han hade inga problem alls i början och tyckte det va skönt att höra att det finns andra människor i huset men nu när han inte jobbar så hör han det mycket mer. Så vi får se. Jag ska försöka komma ihåg att skriva här om vi går upp och pratar med grannen :)