Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1034 ggr
sp0ngeb0b
0

Obekväm med killens relation till andra tjejer

Jag har ett litet problem som kan bli väldigt jobbigt för mig, och som jag vill lära mig att hantera och vänder mig därför hit för att se om det finns någon med erfarenhet som kan dela med sig!

Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 3 månader, men vi var nära vänner i ca 1,5 år innan vi blev tillsammans. Vi känner alltså varandra bra trots att vi inte har varit tillsammans så länge. Vi är bekväma med varandra och kan prata om allt. Nu till problemet. Han har en hel del tjejkompisar, och egentligen har jag inga problem med tjejkompisar, men det är sättet han behandlar dem som gör mig lite illa till mods. Han är världens snällaste kille, är alltid snäll och trevlig mot allt och alla, och ibland (enligt mig) lite för snäll mot vissa av dessa tjejer. 

Jag har massor av exempel trots att vi har varit tillsammans så kort tid. Han har låtit tjejer sova över hos honom - inte bara nära vänner utan även någon han träffade samma dag. Vid ett tillfälle när vi var på fest var det en tjej som behövde kräkas, och han sprang direkt för att hålla hennes hår, när hennes bästa tjejkompis också var där och lika gärna hade kunnat hjälpa till. Ibland när han ser något - t.ex. en bild eller en sak i en affär - säger han saker som "detta skulle XXX tycka om". Han säger till dem att "du kan alltid komma till mig om det är något" och "du kan alltid sova hos mig om du inte vill gå hem". Det handlar oftast om samma 2-3 tjejer, varav 2 jag vet att han har haft känslor för tidigare. Jag tror inte att han kommer vara otrogen, men ändå känner jag såhär. 

Ja, jag kanske är lite psycho och svartsjuk men jag håller det för mig själv eftersom han egentligen inte gör något direkt fel. Men hur kan jag hantera dessa känslorna? Jag är rädd att det kan gå illa om det blir värre…

RosaMoln
3

Nu är jag också en rätt svartsjuk människa men att låta främmande tjejer sova hemma hos en när man är i ett förhållande är långt över min gräns. Jag hade berättat det för honom, sagt att jag inte tycker det är ok sen hade han fått välja om han vill stanna i förhållandet eller inte. Har haft 3-4 stora gräl angående hur min pojkvän umgås med andra tjejer och vi har tillsammans diskuterat vad som är ok och vad som inte är det. Vi har varit tillsammans i 4,5 år :) Tycker det är bättre att man pratar om det och försöker kompromissa än att man är tyst om vad man tycker. Det är inte bra i längden att hålla saker inom sig :)

Karmatarerskanise
1

Jag hade inte heller accepterat att tjejer sov över, speciellt inte nya bekantskaper. En väldigt gammal vän kan gå.

Och du måste ta upp det. Saker brukar lösa sig bara man pratar om det.

vendelay
1

Säger om de andra, ni måste prata med varandra. Annars kommer ju ingenting att lösa sig 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Agafia
1

Låter som om han är gränslös , prata med varandra om vad som är ok eller inte .

sp0ngeb0b
0

Jag har (medvetet eller omedvetet) visat mina känslor lite när han har tagit upp dessa saker. Oftast när inte jag är med så får jag veta det i efterhand och då går det ju inte att göra så mycket åt just den händelsen. Men även om jag brukar bli helt tyst/endast ge korta svar efter att han har berättat något sånt så verkar han inte förstå att något är fel. Men jag ska försöka ta upp det nästa gång :) vill bara inte vara den som inte låter sin kille göra någonting med någon.

vendelay
2

Jag förstår hur du tänker, TS, men du måste ju få sätta rimliga gränser. Om det är helt otänkbart för honom att sluta ha sina tjejkompisar sovandes där så är han förhoppningsvis vuxen nog att säga ifrån till dig. Det är ju i slutändan hans val (såklart) men om ni ska ha ett förhållande måste ni kunna prata om såna saker och komma överens.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Karmatarerskanise
2

#5 Varför vänta? Ta det när ni träffas nästa gång. Det är inget konstigt det du känner.

RosaMoln
0

#5 Ta upp det nästa gång ni ses :) Att han inte "får" sova med andra tjejer betyder ju inte att han inte får göra något alls, men vissa gränser måste han nog själv också inse att man har i ett förhållande. Annars är han kanske helt enkelt inte redo ännu.

sp0ngeb0b
0

Okej, tack för hjälpen! Ska ta upp det så snart som möjligt 🙂 Känns lite bättre nu, känner mig inte som en galen svartsjuk flickvän längre hehe.

#5, jag vet inte om det var så du menade, men jag menar givetvis inte att han sover tillsammans med dem. De sover på soffan i vardagsrummet och han i sin säng. Han har en trea så det är inte ens i samma rum.

RosaMoln
0

#9 Misstänkte att de inte sov i samma säng, men att inte ha främmande tjejer i lägenheten tycker jag fortfarande är en ganska liten grej att begära av en partner :)