Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 1625 ggr
Candela
0

Hur bryter man med en vän?

Vi blev vänner i mellanstadiet. Nu är vi båda över 30, och åren hit har av och till varit skakiga. Men ändå har vi liksom funnits där för varandra i vått och torrt.

Jag har dock vid två tillfällen under dessa år tagit avstånd från henne, "gjort slut", för att jag har känt att hon har utnyttjat mig. Hon har ideligen lånat pengar utan att ha velat/kunnat betala tillbaka, hon har sedan hon flyttade hemifrån använt mig titt som tätt som städhjälp. Man kommer hem till henne för att ha det trevligt (tror man) och så säger hon bedjande "Snälla, skulle du inte kunna hjälpa mig städa/diska/tvätta?". Numera ses vi en gång per år i snitt. Och ändå ber hon mig om städhjälp den enda gången vi ska träffas. Betyder jag inte mer för henne?

Samtidigt vill jag inte såra henne. Hon är skör, mentalt. Hon lider av kronisk depression och NPF-problematik (som är orsaken till att hon inte kan sköta ekonomin och hemmet). Men jag vet inte längre vad jag får ut av vår vänskap? Just nu känns den krävande.

Hur bryter man? Eller hur säger man ifrån, lugnt men bestämt, till att bli utnyttjad?

Bete
1

Läskigt du beskriver i princip mig. Du råkar inte heta Linnea?

Candela
2

#1 Nej, det gör jag inte :)

Hur ser saken ut ur ditt perspektiv? Vad vill du ha ut av vänskapen med Linnea?

[KattaBol]
0

#0 Du måste säga ifrån helt enkelt - "nu är det slut på utnyttjandet, annars dör vänskapen".

Sindri
4

Jag har också haft en "vän" som sugit energi. Inte på det sätt du beskriver, men trots vi har haft vädigt mycket rolgit ihop har hon ibland kunnat fälla verkligt sårande kommentarer och försökt manipulera och utnyttjat mig. Jag undvek henne i många år för hon sög energi, se tänkte jag att "nu är vi båda vuxna". Försökte några år, ibland fanatstiskt kul och kom nära varandra, sen hände en grej för mycket igen och jag bara slutade svara på mail, var kort i telefon. Jag vet att hon är medveten om att hon betedde sig dumt och att jag blev förb-d, men så länge hon inte andats ett ord till mig om det förlåter jag inte och har ingen kontakt. Jag vet att hon var olycklig just då (och antagligen avudsjuk på mig), men det är ingen ursäkt. Jag tycker alltid det är bäst att prata. När hon hör av sig säger du helt enkelt att du gärna umgås och har trevligt, men du är varken bank eller hembiträde. Gillar hon inte det så är hon inte vän. Livet är för kort för att umgås med folk man inte mår bra av. Så resonerade jag.

obstitant
0

Utan att känna någon av er tycker jag det låter mer som oförmåga än utnyttjande (jag kan ju ha fel!). Kanske lider hon av att inte klara av att städa, skäms över att det är stökigt, och vädjar om hjälp från en vän på ett lite dumt sätt? Har du provat att säga tydligt att du inte vill att er vänskap bara ska handla om att du hjälper henne med pengar och städning, utan att du vill ha en ömsesidighet och att hon löser en del av sina problem på annat sätt? Hon kanske t.e.x borde ha boendestöd som hjälper henne upprätthålla städningen och sköta sin ekonomi? Om hon har andra fina egenskaper som du ändå uppskattar kanske det skulle vara värt att först försöka sätta lite andra regler för vänskapen så den kan funka för er båda. Men om du inte känner att det finns tillräckligt mycket annat som väger upp är det kanske dags att dra sig ur, er historia till trots.

miljonarskan
1

Säg åt henne att vill hon ha hjälp med hushållssysslorna så får hon prata med kommunen om det. Om hon kan få hemtjänst ifall hon nu inte klarar det själv pga sina problem. Säg att du vill vara vän och ingen hushållerska.

Candela
0

#5 Ja, det är ju en del av hennes funktionshinder. Hon har en god man som ser till att hennes räkningar blir betalda, men hon har svårt att hushålla med det som ska gå till mat och fritid. Hon har (eller har i alla fall haft) städhjälp och boendestöd men hon tyckte det var jobbigt att ha okända människor hemma hos sig. Speciellt efter att städfirman gjorde en orosanmälan till soc över att hennes barn fick leva i stöket.. Det är mest för hennes barns skull jag har ställt upp med pengar och städhjälp. Är dessutom gudmor åt honom.

[Indii]
1

Måste ni ses hemma hos henne? Kan ni inte träffas på neutral mark som t.ex. på ett café. Då kan hon ju inte utnyttja dig på samma sätt med städningen i alla fall!

Candela
1

#8 Det är därför jag alltid föreslår det när jag tar initiativ till att ses. Men det blir alltid att hon ställer in i sista stund..

Har i alla fall meddelat nu att jag inte kommer städa. Jag är väldigt upptagen hela veckan, och hon undrade då om jag kunde komma dit tidigare samma dag som festen är, på lördagen. Men nej, jag känner inte att jag har lust att först städa, bli svettig och äcklig, och sen behöva göra mig i ordning inför festen hemma hos henne. Dessutom är jag nog rätt mör efter den här veckan.. Behöver vila lite under lördag innan festen.

Sindri
1

Bra att du säger ifrån. Det är synd att hon inte fixar sitt liv själv, och det kan vara jobbigt med olika människor som springer i ens hem. Men det är inte ditt problem, det är viktigt att ni behåller era roller som vänner om det skall funka mellan er.
Förstår att du tycker det är svårt med ditt gudbarn, men du kan stötta det ekonomiskt på andra sätt. Genom att t ex ta ut barnet på egna aktiviteter, ge praktiska presenter som bra kläder och annat.

Candela
0

Häromdagen fick jag ett meddelande från henne på facebook (nej, vi pratar inte särskilt ofta, uppenbarligen..). Hon frågade om hon kunde få låna pengar. Hon har det senaste året lånat 300 kr av mig som hon glömt (?) att betala tillbaka, och det är inget jag orkar tjafsa om heller. Hon kan få behålla de pengarna, men det är inte direkt som att jag får lust att låna ut mer..

Och det känns ju inte jättekul att bli kontaktad enbart när hon behöver en tjänst från mig..

Karmatarerskanise
1

#11 Jag hoppas du sa nej.

Jag hade sagt att jag inte lånar ut något före jag fått tillbaka gamla lånet.

Candela
0

Nej, jag lånade inte ut mer. Tänker inte heller göra det i framtiden.

Karmatarerskanise
0

Bra!

Agafia
0

Jag hade en vän som agerad på liknande sätt , till slut sa jag att inga mer lån om hen inte betalat tillbaka föregående lån . Små summor men det kändes som om jag var Hens bankomat 👎 Naturligtvis har hen inte betalt tillbaka så ….. vi har ingen kontakt idag .