Pojkvän som ljuger??
Min pojkvän drar ofta lögner om småsaker, riktigt oviktiga skitsaker som vad han har gjort under dagen osv. När jag säger det åt honom blir han arg och förnekar att han ljuger och att det är jag som har problem (!). Jag har aldrig riktigt kunnat bevisa att jag vet att han inte talar sanning förutom idag. Han sa att han skulle åka till sin mamma och vara där under dagen. Ok, så när jag ringde honom på eftermiddagen och frågade hur han haft det hörde jag att han ljög igen (han är inte särskilt bra på det). Jag frågade hans mamma om han hade varit där, men nej, det hade han såklart inte. Alltså jag orkar inte med detta… varför gör han såhär???
Omöjligt för oss att svara på varför han gör så. Fråga honom
Låter som en usel pojkvän enligt mig. En som ljuger vill man inte ha som vän/partner/whatsoever.
Hur vet du att han ljugit innan om du inte haft bevis?
Angående det som han nu ljög om måste du ju kräva ett svar och besluta dig för om han är något att hänga i granen.
Jag skulle aldrig kunna ha ett förhållande med någon som ljuger. Man kan ju aldrig lita på dom.
Jag hade ställt honom mot väggen, och krävt svar.
Svarar han inte = döljer något. Nu har du ju bevis att han inte var hos sin mamma.
Hade aldrig kunnat vara tillsammans med en person som håller på och ljuger
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vad ska du med honom till? Han ljuger, du litar inte på honom och han gör inte att prata om problemet med. Vad är det för förhållande?
varför han gör så här? för att han är en feg stackare, plain and simple, men frågan är väl snarare, varför gör du så här mot dig själv? alltså är ihop med någon som leker med din tillit? tillit är inget man slänger med hit och dit, leker med som att det inte har någon betydelse eller är något viktigt, tillit är kritiskt viktigt i ett förhållande och när den väl är förstörd, så är det väldigt svårt att få tillbaka den. lämna. jag tror knappast att prat och att ställa mot väggen kommer att ändra en mytoman.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Jag frågade honom om varför och då svarade han att det var för att han ville "vara ifred", men det kunde han väl ha sagt till mig direkt tycker man 😭skulle bara vilja veta vad det är hos honom som gör att han inte kan vara helt ärlig mot mig. Vågar han inte eller Vad är det för fel?. Tack för svaren i alla fall, håller med i det ni skrivit.
#7 En mytoman kan inte hjälpa det. Lögnerna kommer omedvetet och oftast finns ingen anledning till lögnerna. Är han sjuk finns det hjälp att få.
Men det kan lika gärna vara att han saknar respekt för dig.
Det kan vara så att han inte kan låta bli att ljuga, att det har blivit en vana.
Min kille hade det här problemet men vi löste det. Han ljög för mig, sina vänner, sin familj osv. Det var småsaker och han berättade det här för mig. Sen dess har vi jobbat på det och nu kan han inte ens ljuga om den minsta llla småsak. Han måste numera berätta om han har smygätit osv.
För mig består en kärleksrelation av just kärlek , respekt och tillit till den andra parten . Låter verkligen som om det skaver ordentligt hos er .
Gissar att han har känt sig pressad av någon anledning och ju mer pressad han blir desto undvikande svarar han och det gör TS mer orolig vilket leder till massa frågor som leder till mer undvikande och lögner. Kan hålla med om att han borde tagit konflikten vid ett tidigt stadium och sagt som det var i stället för att börja ljuga. Samtidigt kan det vara rätt jobbigt att ha någon efter sig som vill veta exakt vad man har gjort. Kan på sätt och vis förstå killen, men han kunde ha sagt ifrån innan det eskalerade.
#11 Jobbigt att ens parter vill höra hur dagen varit? Är man efter någon för att man är intresserad av sin partners dag?
#12 Vi vet bara halva historien. TS undrar varför han gör som han gör. Får man höra båda versionerna av konflikt beror den oftast på att parterna uppfattar situationen helt olika, så jag tror att det kan finnas fler förklaringar än att han är en skitstövel eller har en diagnos.
#23 Enligt mig är det strunt samma. Lögner är lögner oavsett anledning.
Något jag spontant tänker på är att han måste ju dölja något. Annars finns det ju liksom ingen anledning att hitta på att han är hos mamma. Det måste ju vara för att dölja vad han egentligen höll å med. Otrohet kanske?

Eh.. antingen har du fått allt om bakfoten eller så ljuger han.. eller något mittemellan!
I princip så ljuger vi hela tiden.. iallafall så handskas vi rätt ofta vårdslöst med sanningen!
Oftast då utav sociala skäl.. sk vita lögner, vi vill inte störa vår omgivning/framställa oss själva i bättre dager!
Att ljuga om småsaker/små händelser är nog j*vligt vanligt?
Iallafall så friserar vi som oftast dessa, till vår egen fördel.
Grejen är väl snarare att om det är en vesäntlig del av din partners självuppfattning.. och som strider mot din egen så är det lixom en framtida källa till oro.
Oavsett om det är din egen eller hans.
Problemet är främst att det handlar om ett förhållande och då bör man helst kunna lita på varandra.
Dessutom, sett till den mänskliga naturen och förhållandet, man måste kunna lita på varandra i de stora viktiga frågorna, som kärlek, trohet, gemenskap!
Om alla skulle dumpa alla som inte uppfyllde alla ens krav/aldrig ljög så vore vi som art snart utplånade, det blev inga nya människor då.
Nu så är jag man.. dvs mindre problem med mytomaner, det verkar som att det är främst män som levererar dessa livslögner.
Egentligen så skulle jag vilja framställa det som så.. att i konkuransen om lämpliga Kvinnor så tenderar män oftare än Kvinnor att framställa sig själva mycket bättre än vad de är.
Eller så handlar det om mognad och att se på verkligheten som den är, samt söka partner som bättre överensstämmer med ens egna förutsättningar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#16 vilka är "vi"? jag ljuger inte, inte ens på nätet,
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Näe, vi ljuger inte, vi tolkar det mesta så att det passar oss själva.
Det kallas för social kompetens!
För om vi sade/tolkade allt prexis som det vore, så blev vi snart eremiter.
Samma här. Jag ljuger inte heller. Jag mår dåligt av det och klarar inte av det.
Men jag tror också vita lögner är vanligt. Har fått den uppfattningen.

Iomed att man är sin egen sannings rättesnöre så ljuger man i princip aldrig!
Problemet är då oftast kollitionen med andras sanning!
Har man den minsta kännedom om denna så tenderar man att lirka lite på sin egen utsaga!
Ett problem är när ens ego skiljer sig väldigt mycket från vad ens omgivning gör.
Det kan handla om trasigt ego, dålig självuppfattning, psykiska problem/omogenhet.. annat.
Om man säger som så.. man "ljuger" mer för personer som inte står en nära!
Startar en tråd om ämnet lögner eftersom det är en intressant diskussion. Men den här tråden är inte rätt plats.

Har mer att tillägga i ämnet ljug!
Iallafall.. allvarligt och sk gement ljug är förödande i ett förhållande!
Man måste kunna lita på att det som ens partner säger verkligen är sant/kommer från hjärtat!
Nu finns tråden.
Patten
Ljuger han endast för dig? Hur gamla är ni och hur länge har ni varit tillsammans?
vita lögner och lögner är för mig detsamma och jag säger inget utav dem. sanningen eller inget gäller för mig, jag vet att många ljuger(allt för många), men det går inte att generalisera och säga att alla ljuger på ett eller annat sätt, det är helt fel, men många gör det som sagt, men inte alla.
#25 Fortätt gärna i nya tråden.
Pattern: Jag kan förstås bara gissa, men kommer han med lögner för att få en orsak att få vara lite ifred en dag eller så, så tycker jag det pekar på att han är osäker på er relation och dessutom konflikträdd. Oberoende vad det är så låter det inte på mig inte som att relationen har så stora chanser att överleva. Ta gärna en diskussion med honom och fråga hur han egentligen ser på er relation. Men jag tror som de andra här att det bästa är att avsluta relationen, för nånting är uppenbart fel.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Har haft en lång diskussion om detta idag och han svarade att han kände sig pressad. Han ser det som att jag ringer och kontrollerar honom ofta, som #11 skrivit. Jag har lätt att förstora upp saker och han kände då att det var lättare att ljuga än att ta en konflikt som han trodde skulle uppstå. Kan förstå honom delvis men tycker aldrig man kan ljuga oavsett! Tillit är superviktigt i en relation. Men han var verkligen jätteledsen när vi pratade om detta, han trodde jag skulle göra slut med honom och ångrade sig väldigt mycket. Ser att majoriteten i den här tråden anser att vi bör göra slut dock.. får se hur det går!
Hmm jadu… Jag hade en partner som kände sig kontrollerad av att jag skickade sms och frågade om han skulle komma hem till middagen eller inte någon gång ibland (med perspektivet - ska jag laga mat till bara mig eller vill du också ha?). Och jag köpte det rakt av att det var jag som var knäpp och kontrollerande.
Så här i efterhand så… Nä. Det var han som inte var en bra och trevlig partner. Som undanhöll en massa saker och ljög mest hela tiden.
Det betyder självklart inte att din partner är så. Han kanske på riktigt vill ändra sig.
Var rädd om dig och ditt mående :)
Och jag har haft en partner som var kontrollerande och ja, i vissa situationer hade det absolut varit lättare att ljuga. Och ja, jag tycker faktiskt att han hade burit en stor del av ansvaret i såna fall. Och ja, även de oskyldigaste frågorna kan bli otroligt jobbiga om man är i en relation där ens partner förstorar upp saker och gör det till en konflikt.
Det bästa för mig hade såklart varit att göra slut där och då men det är lätt att vara efterklok.

Inte jag!
För jag har alldrig dragit några som helst konklutioner om huruvida det är du som är superkontrollerande eller din partner som ljuger värre än en borstbindare!
Ponera att ni möts på halva vägen, du är bara hälften superkontrollerande och han drar ner på sina lögner?
Bra deal.. eller?
Fast egentligen säger #30 allt.. kaka söker maka!
Altså.. jag är altså inte alls säker på att det är du eller din partner som är idioten som skall lämnas över till någon annan som heller inte behöver densamma!
Eller så är ni det båda två.. menna altså, no offens, vi är alla mer eller mindre idioter, produkter av uppfostran, barndom, erfarenheter och social kontext.
#31: Sa jag det?

Mm, det du skrev iallafall fritt tolkat utav mig!
Man är olika personligheter.. man får försöka hitta en match!
#33: Det var en extremt fri tolkning i såna fall. Det jag snarare skrev var snarare som man ropar får man svar. Om man är kontrollerande och söker konflikter, svartsjuk och förstorar upp småsaker är det inte konstigt att de omkring en tillslut inte orkar. Jag säger inget om TS, jag vet inget om deras relation, men generellt har jag stor förståelse för att man tillsist drar en vit lögn.

Jag köper det rent av!
Dvs, kaka söker maka?
Pluss min egen utläggning får ses som en bonus, min egen kommentar?
#35: Det är inte var jag lägger i ordspråket kaka söker maka så utifrån min synvinkel, nej.

Då får jag lov att köpa det oxå!
Vi får lov att komma till den ståndpunkten att vi skriver en sak oså tolkas det av andra?
För övrigt så anser jag att #30 var bra svar.. hur man sen kommenterar vidare!
#37 Det är bättre att bara läsa det som står och inte lägga till egna tolkningar. Det blir nästan alltid fel nämligen som du borde ha märkt.