Vill inte vara naken med andra, onormal?
Jag är fett obekväm med att visa mig naken för andra och det har alltid varit så. Även om det är andra tjejer, som typ i omklädningsrum/duschen. Jag går i skolan är 15 år och hatar att duscha med dom andra. Ofta smiter jag in på toa och tvättar av mig under armar och tar på mig deo osv så jag luktar aldrig aldrig svett, det ser jag till att inte göra!
Men är jag onormal som inte vill stå i en öppen dusch med andra nakna bredvid och mittemot? Det är 6 st duschar 3 bredvid varann och 3 st mittemot. Helt öppna, inte så man kan dra för ett duschdraperi eller så ens. Jag hatar det och tvättar av mig på toa bara.
Det hade inte blivit ett problem om inte andra hade retat sig på det. Flera har sagt åt mig och tydligen har dom sagt åt gympalärare också för sist ville hon prata med mig efter lektionen och hon tog upp att jag MÅSTE duscha efter idrotten.
Jag talade om varför jag inte duschar och hon svarade "Trams!!… gå och duscha NU!"
Jag vill bara förtydliga att det inte handlar om att jag tycker jag är ful osv. Mer att det är för intimt att vara naken med vem som helst och att jag inte vill visa mig naken för alla möjliga utan bara för speciella personer typ om jag blir kär en dag.
Är jag onormal?
Du är inte onormal. Jag tror att 75% av de som tvingas duscha med andra känner likadant. Det är ingen normal situation för någon, och jag fattar inte att skolorna än idag kör med öppna duschar. 😡 Läraren kan inte tvinga dig att duscha. Finns där ingen du kan prata med (typ en assistent, annan lärare eller kurator eller liknande) som kan snacka med gympaläraren och få henne att förstå att du känner obehag?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag tror som #1 att det är många som känner sig obekväma med det. Det gör jag med. I gymnasiet duschade jag nästan aldrig efter idrotten, jag såg till att inte bli svettig helt enkelt. Det är många so gillar att duscha i omklädningsrummet efter gymmet, men det hatar jag av samma anledning som du.
När jag är iväg och spelar matcher med mitt lag måste vi ofta duscha i omklädningsrummet, tyvärr. Men då brukar jag vara snabb att klä av mig så att jag kommer in i duschen före alla andra, alternativt ta extra tid så att jag går in där sist. Då behöver man i alla fall inte trängas med alla där inne.
Nej dom andra verkar inte alls obekväma utan går omkring kors och tvärs nakna i omklädningsrummet utan handduk och fönar hår mm
Det är helt normalt att känna sig blyg och tycka att det är obehagligt. Men det verkar ha gått lite till överdrift för dig om du inte klarar av att sätta dig över dina obehagskänslor. För rent logiskt så vet du ju att det är ofarligt att dusha ihop med andra. Du kommer inte dö eller ens ta skada av att duscha med andra tjejer i samma situation. Du vet ju det rent logiskt men ändå blir känslan för stark för ditt förnuft att styra. Då gränsar det nästan till en fobi och du behöver hjälp att bearbeta det istället för "stöd" att få fortsätta låta en falsk känsla styra och förstöra för dig. Du skriver först att det inte är något problem för dig. Men det är det ändå ju när din omgivning och t o m din lärare reagerar på det du gör/inte gör. Antingen kan du resonera med dig själv och utmana digcsjälv tills du kommer över din känsla och kan göra som du själv bestämmer dig för ändå. Eller så behöver du hjälp att lyckas med det. Alternativt låter du din onödiga känsla styra ditt liv och fortsätter låta dina känslor styra tills dina obehagskänslor tar över fler områden i ditt liv och rörstöra för dig. Det är samma sak som att man behöver träna sig att prata inför folk/klassen/grupp egentligen. Jag själv hade ju valt att jobba på att vara fri så jag kan bada ute på sommaren och i badhus på vintern utan att tycka det känns jobbigt. Vem vill ha tråkigt och tycka saker är jobbiga liksom? Det bara förstör och tar onödig energi! Att någon är "snäll" och förstående liksom och ger dig stöd i att få känna obehag och gömma sig hjälper dig ju inte ett dugg utan bara förstör i längden.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#4 Att kalla det för en fobi är rejält förolämpande, speciellt när många andra tonårstjejer - och vuxna! - känner precis likadant. Tonårstjejer kan faktiskt vara riktigt jävliga och skvallra för läraren även om man inte luktar och det inte stör någon - av den enkla anledning att de mår gott när man tvingas in i en situation man inte känner sig bekväm med. Det låter snarare som om det är TS klasskamrater som behöver ta sig i kragen.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Förstår dig mer än väl ts. Ingen ska tvinga dig duscha och vara naken med andra. Det var och är samma för mig och även nu som vuxen. Efter jag gymmat åker jag hem och duschar. I skolan gjorde jag som du. Jag blir knappast begränsad i mitt liv av det och har inga problem att vara naken med sambon..
Helt normalt

#4, jag kan gott förstå att unga idag har bekymmer med nakenhet i omklädningsrum. Var inte så länge sedan som undersökningar bland unga visade att dom var livrädda för att exempelvis bli filmade i omklädningsrum vilket gjorde att dom lät bli. Det är vanligare och vanligare att unga, av rädsla, inte duschar bland andra. Jag tror att detta är något som vi lite äldre inte riktigt förstår. Vi har aldrig behövt oroa sig för att någon ska filma i omklädningsrummet och lägga upp på sociala medier. Unga har alltid kunnat vara stygga mot varandra, men det har stannat vid blickar och prat (det är illa nog). Vi har däremot aldrig behövt vara oroliga för att vår nakenhet ska bli viral. Jag tycker du, ts, ska prata med någon pm detta. Kanske en annan lärare eller föräldrar. Med tanke på klimatet idag tycker jag personligen att duschdraperier är en ganska billig lösning för att få unga att känna sig mer trygga och våga duscha.
Jag har också alltid tvättat mig på toaletten efteråt. Har aldrig luktat svett. Förstår inte alls problemet med att folk inte vill stå med en massa andra och duscha.
När jag gick i högstadiet/gymnasiet duschade ingen tjej i min klass efter idrotten.. Helt ärligt vill jag inte duscha i allmänna duschar idag heller dels p.g.a. jag vill inte duscha med massa andra människor och dels p.g.a. smittorisken för till exempel fotsvamp.. Kan meddela att det inte finns någon som kan tvinga TS att duscha efter idrotten även om vissa anser sig ha den makten. Prata med rektorn om läraren inte skärper till sig.
Jag var likadan i din ålder. Jag hade heller inge problem med att jag tyckte att jag var ful eller att jag var missnöjd över min kropp.
Jag tyckte helt enkelt att det var för privat för min del. Jag var inte ensam om det heller. Många gånger turades vi tjejer om att gå in i duschen. Visst det hände väl att jag duschade samtidigt som min bästa kompis nångång.
Idag är jag 24 och är faktiskt inte helt bekväm med att duscha med främmande Kvinnor än idag. Jag duschar alltid hemma efter gymmet. På badhusen behåller jag alltid badkläderna på i duschen.
Jag är fortfarande nöjd med hur jag ser ut så en än en gång så handlar det inte om det. Har aldrig haft problem med att visa mig naken med pojkvänner dock.
Tycker att man i skolor borde acceptera att alla inte är bekväma med det och faktiskt ha små bås med väggar imellan och möjligen duschdraperi (men förstår att duschdraperier snabbt blir ohygieniskt med mycket människor och en kostnadsfråga i längden)
Så nej, du är absolut inte onormal! :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag har aldrig känt så själv, men det är absolut inte onormalt, fel eller konstigt att känna så. Är du inte bekväm med att visa dig naken ska du inte behöva göra det.
I min klass i grundskolan var det en av tjejerna som inte ville duscha med oss andra. Eftersom vi hade så lite tid på oss att duscha och byta om, kunde hon inte duscha före eller efter oss andra utan att någon blev sen till nästa lektion. Att prata med idrottsläraren hjälpte inte, han sa bara åt henne att skärpa sig.
Vi hade senare sexualkunskap eller något liknande på en lektion, med idrottsläraren. Ett ämne som tog en stor del av lektionen var varje persons rätt till sin egen kropp. Att man alltid ska säga nej om något känns fel osv. Det kändes väldigt absurt att sitta där och lyssna på läraren som försökt tvinga min klasskompis att visa sig naken inför andra, nu sitta och prata om hur viktigt det var att veta att man äger sin egen kropp och själv bestämmer vad man vill och inte vill göra med den.
Så fort han hade pratat klart tog vi upp det, och han insåg att han sa emot sig själv ganska ordentligt. Så tillslut blev överenskommelsen att den tjejen skulle få gå 5 minuter tidigare (vi gjorde aldrig något vettigt dom sista minuterna ändå) från lektionen så att hon hann duscha innan vi andra kom in. Problemet löst.
I gymnasiet var det många som skippade att duscha och bara tvättade av sig i handfatet istället. Så länge man inte luktar sen borde det inte vara något problem.
Jag tycker precis som flera andra har skrivit att du ska prata med någon annan vuxen. En lärare du litar på, rektorn, skolsystern, kuratorn eller någon annan. Det måste gå att lösa på något sätt (duschdraperier/avskilda duschar, att du får tillåtelse att inte duscha, möjlighet att duscha innan/efter dom andra eller något).
//Jessie
#11 Bara en liten notering, man behöver inte tillåtelse att inte duscha, bortsett från före simning då man måste duscha naken i alla(vad jag vet) badhus för att ens få kliva i bassängen.
#12 Förlåt, formulerade mig fel/konstigt. Med "tillåtelse" menade jag att läraren ska acceptera att hon inte duschar med dom andra, samt att dom andra eleverna inte får säga till henne eller liknande.
//Jessie
Jag tror det är ganska många som tycker det känns obekvämt att duscha med andra, och att det också har skett lite av en attitydförändring sen jag växte upp på 70- och 80-talet. Då var det inte ens ett alternativ att ha synpunkter, den som inte duschade efter gympan sågs som lite konstig. På mellanstadiet höll killarna ett tag på och tog sig in i tjejernas omklädningsrum, vilket såklart var skitjobbigt, men läraren sa åt dem på skarpen och vaktade ett tag mellan omklädningsrummen, och de slutade. Föreställer mig att såna saker måste vara mycket värre nu när man har mobiltelefoner med kamera. Vi brukade ändå känna oss rätt trygga med varandra, oron var mer att någon skulle komma in utifrån (grabbarna på mellanstadiet eller den där iffy läraren på högstadiet…)
Fördelen med att lära sig att det är naturligt att duscha naken med andra och att det faktiskt var rätt oladdat är att det även är lättare som vuxen sen när man är van. På simhallen MÅSTE man duscha naken. Det är faktiskt skitäckligt att behöva simma i andras svett och könsutsöndringar (för att inte tala om vidriga killar som behåller sina underkläder med rumpbakterier och allt), och dessutom är det bakterier som gör att kloret reagerar vilket leder till den där klorlukten vi alla älskar. Om du kommer till en bassäng där det luktar extra starkt av klor vet du att det är extra mycket snuskiga människor som har badat där.
Jag tycker numera också att det är ganska obekvämt att duscha med andra på simhallen, på grund av kroppsliga förändringar jag helst skulle behålla för mig själv. Men jag gör det ändå eftersom jag inte vill vara en snuskpelle. Och jag skulle gärna vilja ha tillbaka kulturen där det var självklart att göra det. Om jag ser dig blaska av dig med badkläderna på, eller (ännu värre) gå rakt genom duschen till bassängen utan att ens bli blöt, så kommer jag inte att säga något, men jag kommer att tänka: 1) Jag förstår dig och din osäkerhet. 2) Du är osolidarisk. 3) Du är äcklig och jag ser inte fram emot att simma i dina kroppsutsöndringar.
Sorry, men det är så jag tänker.
Nu pratade jag inte ens om simhallar utan idrotten på skolan. Jag fattar att man måste duscha ordentligt naken om man ska bada i bassäng men efter idrotten tycker jag det borde vara min ensak om jag hellre låser om mig och tvättar av mig ordentligt. Det är inte att jag luktar svett som dom reagerar på för jag luktar verkligen ALDRIG svett. Jag är mycket noga med min hygien varje dag. Det dom reagerar på är att dom inte SER mig duscha efter idrotten. Vissa roar sig t.om med att stå och vakta mig för att se om jag tänker gå in i duschen. Och då känner jag mig ännu mer påpassad när jag vet att vissa i klassen har tagit på sig den rollen och att sen gå till läraren..
Tyvärr tror jag att dom skulle bli skitsura om jag fick tillåtelse att gå ifrån lektionen några minuter före alla andra för att få duscha själv. Och läraren skulle aldrig aldrig tillåta det heller. Hon tycker ju att jag tramsar och schåpar mig. Många tjejer i klassen duschar också extremt länge och efter dom är klara är det extremt tight till nästa lektion så jag skulle inte hinna efter dom är klara.
Men jag blir glad att läsa att jag inte är helt ensam om att känna som jag känner och göra som jag gör :)
Jag känner det samma.. Nu har jag alltid haft en hatrelation till min kropp (tyvärr) men känner ändå att duschen är min stund då jag vill vara själv och koppla av och ta min tid. Tanken på att stå omgiven av andra nakna människor och som kanske betraktar en.. känns otäck. Ibland hoppar jag in i duschen snabbt efter gymmet om det inte är någon i omklädningsrummet annars så duschar jag hemma
#15 jag lider med dig. :( Jag hade som tur är flera i min klass som hellre gick in på toa och tvättade sig än duschade.
P.S. Det sista stycket i #14 var INTE riktat till TS utan generellt till snuskpellar som inte duschar innan de hoppar i en simbassäng.
Det som var riktat till TS var mer att ja, det kan kännas jobbigt och ännu värre om de man ska vara naken med inte är snälla, men om man kan komma över det KAN det vara bra övning.
Går det inte att komma med förslag till rektorn om duschdraperier? Googla lite billiga duschdrapperier och skriv ut och visa rektorn att en sån åtgärd inte behöver vara dyr? :)
Gå via elevrådet och föreslå bås i duscharna. Om det nu är så att det i verke klass finns personer som tycker det är för privat eller har lite svårt med sin kropp (mkt vanligt i högstadiet) och antingen låter bli bli svettig (inte gympar ordentligt) eller smyger in på toa eller stressar in först eller segar in sent och riskerar komma för sent till mästa… tånk då hur många som skulle må bättre om man i lugn o ro kunde gå till var sitt bås med skjutdörr..
Gå via elevrådet och föreslå bås i duscharna. Om det nu är så att det i verke klass finns personer som tycker det är för privat eller har lite svårt med sin kropp (mkt vanligt i högstadiet) och antingen låter bli bli svettig (inte gympar ordentligt) eller smyger in på toa eller stressar in först eller segar in sent och riskerar komma för sent till mästa… tånk då hur många som skulle må bättre om man i lugn o ro kunde gå till var sitt bås med skjutdörr..
KRÄV av skolan att de sätter upp duschbås!!! Vägrar de, kräv att du i alla fall ska få tillgång till ett(många skolor har handikappsduschar osv).
Fattar inte hur det fortfarande anses "okej" med helt öppna duschar, speciellt på skolor där folk inte har något val.