göra slut med den man älskar?
jag har vart ihop med en kille i 5 år och vi älskar varandra MEN och ett stort men. Vi båda har alltid vart lite trasiga psykiskt, och det har ökat stress emellan oss bråk osv vi bor ihop. Jag känner mig mer och mer frånvarande, hans beteende ändrar sig han är ofta självmordsbenägen känns som jag lever med någon döende som jag aldrig vet hur länge jag får ha kvar sedan så sköter han inte sin hygien jag får fixa mycket åt honom trots mina egna problem. Han ignorerar mig fullständigt under långa perioder. Jag har mycket tjafs med honom som också uppstår av min egen irritation av att jag inte kan vara mig själv fullt ut med honom längre. Vad är det positiva i vårt förhållande? vi ger varandra mycket vi älskar varandra även om vi inte längre är kära mer som vänner. Vet inte vad jag ska göra, lämnar honom står jag ensam i världen och han likaså. Ska man hänga ihop även om det är lite dysfunktionellt och kärleken inte lever lika mycket?
gäller att kunna skilja på 3 saker, 1, när man är nykär och allt känns bara fantastiskt och att det är ni 2 mot världen. 2, när nykär känslorna har svalnat och det det hela övergår till att man älskar varandra. 3, när både nykär känslor och älska har svalnat och ni bara tycker om varandra som vänner.
så som jag uppfattar det så är ni vid punkt 2, dvs att ni inte är nykära längre men ni älskar varandra. ni är inne i den gråa vardagen där tjafs kan förekomma, bråk också men trotts det ändå älska varandra, det är helt naturligt efter ett tag, när känslorna har planat ut sig, när man inte är upp till öronen kär vilket man är när man är nykär men ändå älskar personen och inte vill att det ska ta slut.
detta är ett klassiskt scenario i många förhållanden, många tror att när nykär känslorna har svalnat så är förhållandet över då det inte längre känns som i början utav förhållandet, man lurar sig själv skulle man kunna säga.
jag tycker inte ni ska göra slut, tycker ni ska kämpa lite, ni verkar ju älska varandra och utav texten så ser jag inget om att någon har behandlat den andra illa, så för mig ser det ut som att det inte finns någon egentligen orsak till att göra slut, tror det räcker med att ni spenderar mer tid med varandra, hitta på lite roliga saker osv.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Det låter som att du inte ser att det håller på att bli bättre? Snarare har det blivit sämre, du känner du kan vara mindre dig själv med han än tidigare. Det lpter i mina öron också som att relationen kostar mycket av din energi. Att vara med nån som inte ens sköter sin hygien blir liksom för elendigt och den andra dras med i eländeskänslan. Han blir då ett hinder flr att du ska kunna växa, bli friskare och må bra. Nu menar jag sjålvklart inte man ska låmna varje relation så snart den kräver, det lår i alla relationer uppdtå perioder där man behöver stötta, stå ut mm. Sånt är livet. Å andra sidan så ska en relation inte kontinuerlut ich i pratal vara nåt som kostar mer än det ger, då är det destruktivt. Hur långe har det kostat av din energi såpass att det drar ner dig?
#1 Vi har ett ganska dysfunktionellt förhållande där han inte sköter sin hygien ignorerar mig och är så självmordsbenägen i perioder att jag aldrig vet om jag ska få se han levande igen, jag har en egen roll i det hela också som bidrar till det destruktiva. Vet mycket väl om att det finns en period där man är nykär och att det sen blir att man har en helt annan relation vi har ändå vart ihop i 5 år men jag älskar honom men det är mer som jag också hade kunnat älska en vän jag är rädd att han ska skada sig om jag gör slut och det är inget enkelt att göra slut när man vet att man kommer stå ensam kvar i världen om man gör det.. förstår din åsikt dock
#2 Tack. Jo det drar ner mig, jag drar säkert ner honom också. Jag tror efter 5 år har vi växt ihop litet vi vet att det är destruktivt men vi är rädda för att stå ensamma i världen, jag vet absolut inte vad jag ska göra men känner lite för att ta steget och om jag då blir ensam så är det inte värre än så men man kan inte vara med någon när det inte längre funkar. Men jag måste fundera vill inte göra impulsiva beslut.
Du är klok ts som tänker i dom banor du gör. Att ni har ett förhållande men att ni saboterar för varandra. Sen vet ingen av er vad framtiden utvisar. Ensam tror jag att ni knappast står..men kanske borde stå för att kunna lösa dom problem man har. Så att nästa förhållande inte drar åt ett dåligt håll igen.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Tack
Har ni sökt hjälp? Åtminstone han verkar behöva professionell hjälp så snart som möjligt.
Flytta isär kanske och se vart det leder? Det låter som att ni har ett starkt band till varandra men nu handlar det ju verkligen om att ni båda ska komma ifrån det destruktiva.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus