Artikel om förhållanden?
Fram tills nyligen hade ni på startsidan en artikel om att vårda förhållandet eller nåt sånt? Inte den som heter "Vårda Kärleken" som ligger under Artikelarkiv utan det var något liknande?
Eller har jag bara fått för mig att det fanns någon liknande? Dem senaste veckorna har varit helt upp och nervända & snurriga, men nu har jag börjat komma tillbaks till nån hyfsad ordning och kan börja tänka klart igen, och nu hade den artikeln passat så bra att läsa.

Tigress, jag tror den som du nämner " Vårda kärleken" är den enda som har den inriktningen. Men efter den kom "Våld i relationer". Kan det vara den du tänker på och blandar ihop?
Jag tror du kanske menar den här?
När kärleksrelationen går på tomgång
Om du tittar bland artiklarna så finns det flera kategorier. Den ena heter Artikelarkiv och en annan heter Fritt från hjärtat. Där kan du med pilarna klicka dig framåt och bakåt. Jag ska nog flytta om lite där, så att alla mina gamla artiklar hamnar i arkivet för enklare sökning.
Varma hälsningar
//SharpMissy

Tack SharpMissy! Det var den artikeln jag letade efter! Ska läsa igenom den ordentligt, och kanske få några tips!

bra att du hittade den
#3 Visst, tigress. Och behöver du fler tips är jag ett levande uppslagsverk när det gäller att misslyckas i relationer. *hrmm*

ja du SharpMissy, det är ungefär 10 miljoner saker jag skulle vilja ha reda på men det blir nog lite svårt ;-)
I alla fall, vårt äktenskap har kraschat pga många olika saker, vi har separerat sen 3 veckor då situationen blev ohållbar-vi blev bara ledsna & upprörda av att bo tillsammans. Vi går till familjerådgivningen och har väl gjort små framsteg. Vi har kommit så långt att vi är båda villiga att försöka "reparera" vad som har hänt och vi har nu börjat träffas/"dejta" så smått igen.
Men hur gör man när man varit tillsammans i snart 9 år(varav gifta i 3 år) och ska börja om från början? Visst vi kommer att göra saker tillsammans, men när är det passande med mer intima saker? Vi var på bio ikväll och det kändes bra, innan frågade han mig om jag ville stanna över natten - jag sade nej för det kändes inte rätt, men vi ville båda två egentligen? Vi är rädda att förstöra allt igen om vi är intima så snart igen. Vi är så förvirrade båda två, vet varken ut eller in och tror inte nån kan svara på detta egentligen. Det är skitsvårt att skiljas åt, jag är den som flyttat ut och det skär i hjärtat varje gång jag går därifrån men vi är ändå inte redo att flytta ihop.
Nu ska jag dock sova, kanske känns bättre imorgon, eller inte. Godnatt!

#6 Eftersom ni båda två vill vara intima med varann igen så varför inte? Ni träffas o dejtar o vill att ert äktenskap ska fungera igen. Det finns inga tidsgränser, det är upp till varje par. Så länge det inte skadar ngn så lev som ni vill.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#6 Jag säger som Gullan här ovanför, det finns inga givna regler eller tidsgränser för hur lång tid det får ta, att reparera ett förhållande igen.
Som man säger på engelska; babysteps forward…
Jag tror det är oerhört svårt att, efter ha varit ihop i nio år, hitta något helt nytt, det är säkert väldigt lätt och snabbt hänt att falla tillbaka i gamla hjulspår… men så länge båda håller sig fokuserade och försöker bryta mönstren, så kanske det går?
Ge inte upp er familjerådgivning, den är jätteviktig!

Tack Gullan & SharpMissy för era svar, men vi bestämde tillsammans igår kväll att det går inte längre. Allt bara hänger över oss, vi blir ledsna och upprörda varje gång vi träffas, vi har haft det så här i drygt 6 månader och det har inte blivit bättre trots rådgivning. Så vi skiljs åt på riktigt. Det var ett svårt beslut att ta men det kändes ändå bra. Jag kan inte tänka klart just nu, jag måste nog få bo själv och reda ut mina tankar och känslor och fundera ut vad jag vill, vad jag känner. Jag älskar honom men dem där djupa kärlekskänslorna/passionen/glöden -den finns inte där. Vi har helt enkelt bara blivit väldigt goda vänner
. Nu är jag på väg in i nästa fas i mitt liv, att hitta mig själv och bygga upp en ny tillvaro. Ja, livet blev inte som jag/vi trodde.
#9 Oj, det var ju en stor händelse! Ja, ibland är det naturligtvis enda sättet, särskilt om båda tycker att man nått vägs ände i relationen.
Själv vet jag precis hur det är att bryta upp när glöden inte finns. Kan man för sitt liv inte tänka sig att leva resten av sitt liv tillsammans med "en bror" så måste man ju gå vidare med sitt liv på egen hand.
Idag lever jag i ett nytt äktenskap där vi hyser mycket starka känslor för varandra, på gott och ont. Men jag känner mig äntligen levande, vilket är mer än vad jag gjorde förr, då jag var som en känslomässig zombie.
Jag önskar dig all välgång i livet, och nöj dig aldrig med mindre än att det är rätt man som står vid din sida.
*kram*

#9 Livet blir sällan som man tror, men det behöver inte betyda att det blir sämre. Jag förtsår det är tungt just nu, men jag tror också ni har tagit det bästa beslutet och det är skönt att ni kan behålla vänskapen melan er. Ni har försökt, ni har gjort vad ni kunnat och nu är det som du säger, dags att gå in i nästa livsfas och försöka acceptera situationen och göra det bästa utav den. Framtiden ligger framför er båda.
*kram*

så var vi var hos rådgivningen i onsdags och berättade då vad vi kommit fram till, hon verkade tycka att vi gjorde helt fel och inte alls skulle skiljas. Hon sade det inte rakt ut, men hela den underliggande meningen kände man det. Hon sade att vi är inne i "sörjprocessen" över att vårt äktenskap har kraschat och att under hela vårt förhållande, snart 9 år, så har vi inte bråkat el.riktigt pratat om våra känslor/tankar etc. så allt har legat uppdämt inom oss och det är nu explosionen kommer och det är därför vi känner som vi gör - vi gråter, är ledsna, upprörda och sårade…och för en stund kändes det som om att det kanske finns ett ljus i tunneln -finns det en chans trots allt?
Så där är vi nu, ytterst totalt förvirrade och önskar att nån kunde tala om för oss vad vi borde göra - men det är nog bara vi själva som kan det..
#12 Ja, svaret har ni bara själva. Inte ens familjeterapeuten ska antyda/agera som om ni gör rätt eller fel som väljer att skilja er. Denne bör bara hjälpa er att kommunicera era känslor med varandra, oavsett vilka val ni gör för framtiden.
Mitt råd i situationen ni är i just nu är att ge hela processen tid. Ni har givit varandra nio år av era liv och ni kanske borde ge en månad för varje år ni varit tillsammans.
Lycka till för framtiden.
*kramar*
#12 Är man professionell så ska man försöka att inte bestämma åt kunden… Så känn efter NI, det är ert liv, inte hennes.