Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2852 ggr
Idisfidis
0

Borde sambo försörja mig när jag pluggar

Jag o min sambo har två barn tillsammans o bor i en dyr lägenhet i Stockholm. Jag har ett bra jobb, han med men jag tjänar mer än honom. Jag vill flytta från Stockholm ut på landet men han vägrar. Jag vill också säga upp mig från mitt jobb o plugga till lärare. Eftersom studiebidraget absolut inte skulle täcka 50% av våra kostnader vill min sambo att jag ska spara ihop pengar innan jag börjar plugga så att vi kan leva på exakt samma sätt som vi gör idag även fast jag pluggar. Jag tycker dock att han skulle kunna betala den större delen av våra kostnader under min studietid. Mkt pga att vi hade haft lägre boendekostnader om vi bott där jag vill, mkt lägre. Men också eftersom jag hade sett det somsjälvklart att betala för honom om han ville plugga. Till saken hör också att jag vantrivs på mitt jobb eftersom det är väldigt krävande, jag jobbar väldigt mkt övertid. Vad tycker ni? Är jag helt fel ute? Är det inte sånt man gör för varandra när man är en familj eller är det han som har rätt?

Gronstedt
3

Det finns inget "sånt man gör för varandra när man är en familj" som gäller som något slags generell regel. Han har sin syn på vad han vill göra för dig, du måste välja om du är nöjd med det eller om du vill skaffa dig ett annat liv.

Vanja
4

Jag tycker nog att om du vill skola om dig så ska du göra det, kanske kan ni bo i mindre så länge så att boendekostnaden går ner?
Jag förstår om han säger nej ifall ni helt enkelt inte har råd, men samtidigt är det inte sunt att helt förlita sig på att han vill försörja båda er medans du studerar. Det kan ju vara skrämmande för honom ifall eran inkomst minskar drastiskt, men om ni sätter er tillsammans och räknar på hur ni kommer att behöva leva för att det ska gå runt så kanske ni upptäcker tillsammans att det faktiskt kan fungera.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Idisfidis
3