Relationer iFokus

Relationer

Etikett: förhållande
Läst 1478 ggr
Sthlmtjej_89
0

Hur ska jag förhålla mig? Borde jag göra slut?

Jag träffade min pojkvän för åtta månader sen, vi träffades rätt intensivt men blev inte officiellt tillsammans förrän efter tre månader (han tänker väldigt mycket innan han ger sig in i saker). Nu har vi varit tillsammans i fem månader och jag sa för ett tag sedan att jag älskar honom. Problemet är att han inte kan säga det tillbaka. Han säger att han känner så för mig men han kan inte säga de orden förrän han känner att jag är en del av hans familj och för honom är det typ samma sak som att sätta en ring på mitt finger säger han. Han säger att han är väldigt kär i mig och tycker om mig jättemycket, vi har träffat varandras familjer ganska mycket och bor ihop fredag-söndag sen ses vi 1-2 gånger i veckan. Vi bor i samma stad, jag i en liten etta och han i en större tvåa, han sa när jag letade jobb att jag kunde flytta in hos honom om det var svårt ekonomiskt men ville inte flytta ihop av den anledningen och nu har jag jobb och han har inte nämnt det igen. Jag tycker det är jättejobbigt att han inte kan säga att han älskar mig eller att han inte tar upp att jag ska flytta in hos honom igen. Jag tog upp det en gång och han sa att ”vi behöver ju inte sätta nåt datum för det”. Han har alltid haft svårt för att säga ”jag älskar dig” och han medger att han behöver jobba på det. Vet inte hur jag ska förhålla mig till att han inte älskar mig eller att han inte frågar om jag vill flytta ihop med honom. Borde jag göra slut?

Annette
5

Ta det lugnt, åtta månader är ingen lång tid. Var nöjd med att han säger att han är jättekär i dig och tycker mycket om dig.

Niklas
4

Är allt bra i övrigt tycker jag du kan ge honom lite tid. Om du sa nej till samboende när han föreslog det första gången kan jag förstå att han inte frågar igen. Berätta för honom hur du känner kring allt det här och hör vad han har at säga om det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mangemani4
4

han kan ju inte bara säga "jag älskar dig" för att göra dig glad, han ska ju säga orden för att de har en betydelse, att han känner så och för att han själv vill. vissa behöver mer tid än andra, så är det bara och är du en utav dem som nu prompt måste höra "jag älskar dig"(bara för att) för att må bra och vill göra slut bara pga ett par ord(som lär sägas längre fram), så ja, för hans skull, så är det nog bäst om det tar slut.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Sthlmtjej_89
0

Nej jag vill inte höra det bara för att såklart. Man ska inte säga det om man inte menar det vilket jag också sagt till honom. Men jag tror att jag oroar mig över att om han inte känner det för mig nu så kanske det inte kommer komma. I mina tidigare förhållanden har det inte varit ett problem så det är klart att jag blir osäker.

Karmatarerskanise
5

Jag hade också blivit tveksam om min partner fortfarande inte älskade mig efter 8 månader.  Börjat undra hur länge jag skulle lägga tid på någon som inte känner samma sak.

Gronstedt
6

Jag älskar min partner som jag varit tillsammans med i snart 19 år, men jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag uttalat orden "Jag älskar dig". Det säger ingenting om mina känslor och det vet partnern om och är trygg i. Ord väger fjäderlätt mot handlingar.

Annette
0

#6. Instämmer.

Karmatarerskanise
6

#6 Gör mig är både orden och handlingar viktiga. Klarar mig inte på bara det ena.

mangemani4
2

ja det är mycket som kanske inte kommer senare och det finns mycket som kanske kommer senare, sånt är livet. alla är olika, vissa säger otroligt(och misstänkt) nog "jag älskar dig" efter första ligget och vissa säger det efter en längre tid. bara för att dina tidigare har sagt orden i ett tidigt skede så betyder inte det automatiskt att denne också måste göra det. det är tyvärr inte upp till dig att välja när han ska säga det. du har 2 alternativ, suck it up och väx upp eller, för hans skull, gör slut.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Karmatarerskanise
8

#9 Det har inget med att växa upp att göra. Alla har olika behov. Det hoppas jag att till och med du kan förstå även om det kanske är svårt för dig.

Testa vara lite trevlig mot andra för en gångs skull om du vill skriva här inne. Man behöver inte vara otrevlig och spydig hela tiden. Det går bra att säga sina åsikter på andra sätt.

Och ärligt talat. Efter dina inlägg 9 och 11 i den här tråden http://relationer.ifokus.se/discussions/58cb97f78e0e744a8100060e-spara-gamla-ringar är du knappast rätt person till att skriva att andra ska växa upp ;)

OlgaMaria
2

Om han känner att det är som att sätta en ring på ditt finger att säga "jag älskar dig", så borde det ju rimligtvis kännas minst lika allvarligt att flytta ihop. Jag tycker det var väldigt fint av honom att erbjuda att du kunde flytta in hos honom om det skulle behövas utifrån den ekonomiska situationen. Förstår helt att du resonerade som du gjorde, men för många kan det kännas viktigt att känna sig behövd och till nytta och att man är uppskattad för det man bidrar med. Många visar sin kärlek genom handlingar och tjänster, mer än ord. Att flytta ihop "på ditt sätt", alltså utan att det finns ett konkret behov av det, utan bara utifrån att man verkligen vill bo ihop, blir ju på sätt och vis mer allvarligt, som att sätta en ring på ditt finger, och ni har trots allt bara varit tillsammans i 8 månader. Det är inte jättelänge.

Finns det saker han GÖR och VISAR för dig som du skulle kunna ge mer uppmärksamhet? För att boosta upp passionen mellan er behöver du kanske börja förstå och uppskatta hans kärleksspråk mer. Han kommunicerar uppenbarligen inte precis så som du önskar, men finns det sådant som du missat i hans sätt att visa kärlek till dig?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sthlmtjej_89
2

Han har väldigt svårt för att visa känslor, både i handlingar och ord vilket han sagt själv. Men för mig har det räckt bra med att spendera tid med honom och för mig har det varit *handling nog*. Men för ett tag sen pratade jag med honom och förklarade att jag nog behöver höra ibland vad han känner för mig, inte hela tiden men för mig så växer känslorna om man är öppen med vad man känner och får höra vad den andra personen känner, sen dess har han faktiskt blivit bättre på att uttrycka sig även fast han inte älskar mig. Jag har varit i ett förhållande förut där killen var otrogen (då sa han inte heller att han älskade mig) så är nog extra känslig när det kommer till det där kanske.

OlgaMaria
0

#12 Det är ju jättefint att han bättrat på sig med att bekräfta dig. :) Att vilja vara med någon är ju absolut en handling som talar ett tydligt språk, och att erbjuda dig att flytta in som han gjorde var en stor handling. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
6

Men hur kan du skriva "även fast han inte älskar mig"? Bara för att han inte sagt orden behöver det inte betyda att han inte gör det. Eller kommer att göra det. Tycker det gått inflation i de orden idag, det tjoas -Älskar dig! lite hit och dit i tid och otid.

Tycker du dissar din kille bara för att han inte bekräftar dig tillräckligt.
Tror du inte det finns massor med killar som hela tiden bedyrat-Jag älskar dig, till sin partner och sedan varit otrogna?

Försök att ta tillvara det du har och njut av att ha en kille som verkar seriös och go. Det är alltid bra att prata om ett förhållande och berätta vad man vill och förväntar sig, men krav på speciella ord eller handlingar blir sällan lyckat. Bejaka varandra, och det ni gör för varandra.
Ju mer du visar honom att du ser och uppskattar det han gör för dig, desto lättare blir det för honom att öppna sig och våga visa sig sårbar. För det gör man när man säger att man älskar någon.

[134643]
8

Nu är jag på andra sidan, så är kanske lite partisk. Jag har haft extremt svårt för att visa känslor och uppskattning. Min pojkvän sa att han älskade mig efter 3 månader, för mig tog det över ett halvår, närmare 9 månader innan jag kunde säga det. Det betydde inte att jag inte kände det. Jag älskade honom av hela mitt hjärta, men jag vågade inte säga det. 

För honom låter det helt enkelt som att orden har en annan betydelse för honom än för dig. Det betyder inte att ni känner olika saker just nu. 

Jag hade turen att min pojkvän var extremt förstående - han brukade säga att så länge som jag var där, som jag försökte få det att fungera med honom, som jag kollade på honom på det sättet som jag gjorde, kramade honom utan att vilja släppa taget, ja då räckte det för honom. Det var all bekräftelse han behövde.

Så jag skulle vilja säga, att om du känner att det ändå fungerar, att du inte stressar sönder över att han inte uttrycker sin kärlek på samma sätt som dig, så ge det lite tid! Det kan ju också vara så att han inte har möjlighet att ge dig vad du behöver, och att han aldrig kommer kunna det heller, men det kan du inte veta än. Så jag hade gett det lite mer tid om resten fungerar för att se hur du känner lite längre fram 🌺

MagicMuggle
0

Mitt ex och jag var tillsammans i 6 månader, vi började prata 8 aguasti, träffades första gången 3 september, blev tillsammans 24 september och ungefär en månad senare sa han att han älskade mig för första gången. Men han blev nervös och viskade I Love you istället när jag kramade honom en dag när jag hade extremt ont i magen och jag fick lov att skicka hem honom och mådde väldigt dåligt över att jag fick lov att göra det. Så svarade tillbaka under tårarna att jag älskade honom med och efter det sa vi det väldigt ofta och hade sånna vem som älskar vem mest "bråk" haha :) Men som sagt ska man aldrig säga det tycker jag om man inte verkligen menar det, och det har en olika betydelse för alla men jag skulle oxå bli orolig om min pojkvän inte hade sagt det när vi varit tillsammans i 8 månader. Men han säger ju iallafall att han tycker om dig väldigt väldigt mycket och även om han inte tagit upp det igen så har han ju även frågat om ni ska flytta ihop, det gör man ju inte om man inte verkligen tycker om någon. Så du ska nog ge honom lite mer tid så kommer det säkert så småningom!

sp0ngeb0b
1

Hade ett liknande "problem" med min kille i början av vårt förhållande. Varken han eller jag sa "jag älskar dig", men efter ett tag ville jag säga det men jag ville liksom vara säker på att han skulle säga det tillbaka, annars hade jag mått för dåligt. Så jag väntade. På något sätt kom det på tal, och han förklarade att han hade svårt för att säga det. Att när han väl har sagt det så har han tagit ett väldigt stort steg i förhållandet (dock inte lika stort som din kille). Han berättade att han hade känslorna men ändå inte kunde säga det än. Även om det var jobbigt, på grund av att jag inte kände att jag kunde uttrycka mina känslor så bra, så kändes det skönt att i alla fall veta att han kände likadant. Och tiden kom ju till slut, nu kan vi båda säga det till varandra.