Jag kan inte ta hans efternamn
Jag och min sambo fick just reda på att det är inte tillåtet för mig att ta hans efternamn. Vi hade just beslutat oss för att det skulle vara kul om jag tog hans efternamn för att sen få reda på att det inte är ens möjligt i det här landet. Det är alltså inte lagligt.
Jag är ganska ledsen just nu över att det här inte är möjligt… Det känns tungt. Finns det någon annan som har stött på det här problemet, då förutsatt att ni inte har gift er i Sverige.
Tydligen skulle det dock inte heller vara möjligt om vi gifte oss i Sverige eller Finland för att sen flytta till hans hemland. De skulle inte godkänna att jag tog hans efternamn och mina pass och dylikt skulle vara ogiltiga! Åh, jag hatar det här landet så otroligt mycket just nu…. =(
Finns det verkligen ett land där kvinnan inte får ta mannens efternamn när man gift sig? Är väl inte ett aprilskämt? Nej förlåt.
Vilket land har du tatt dig till egentligen? Har aldrig hört talas något liknande.
Nej, det är tyvärr inte ett aprilskämt. Vi kollade upp det för vi känner faktiskt inte EN enda person här som har tagit sin mans efternamn. Vi tyckte det var lite konstigt så jag kollade upp det och det är inte lagligt att ändra sitt efternamn här.
Jag bor numera i Belgien.
http://www.fackligt.eu/2009/02/02/i-belgien-behaller-kvinnorna-sitt-efternamn/
http://time.com/3940094/maiden-married-names-countries/
Jag hittade ett par sidor på engelska och på svenska då all information vi hittar här är på nederländska och jag förväntar mig inte att ni kan förstår det språket. Men på de officiella sidorna här så står det att det inte är lagligt och att det är endast under väldigt speciella situationer som man får ändra sitt efternamn. Vi ska ringa och fråga på måndag om vår situation är speciell nog men det ser inte särskilt ljust ut.
Det otroligt LÖJLIGA i allt det här är att då post sänds till oss båda så lär det stå mitt förnamn, hans förnamn och hans efternamn men inte mitt.. Alltså fy tusan vilket skitsystem. Det är ju så otroligt löjligt att det inte är klokt. Jag blir så frustrerad. Jag vill ha ett efternamn på vår dörr och inte två långa efternamn.-.-
#5 Nej, det går absolut inte. Man får inte ändra sitt efternamn överhuvudtaget här. Det är så irriterande att jag vill bara skrika på alla här över hur idiotiska de är. -.-
#7 Det blev ändrat 2013 eller var det kanske 2015. Numera kan barnen även få mammans efternamn men innan det så fick de endast ta pappans efternamn för inget annat var tillåtet. Jag funderar på att låta barnen ta mitt efternamn isåfalll för jag vill att de ska ha samma efternamn som mig.
Men det låter ju helkonstigt om ni inte ens kan gifta er i Sverige och att du tar hans efternamn. Får ni då inte flytta till Belgien sedan för att du har "fel" efternamn?
Är du svensk medborgare så ansök om att få byta namn till din mans i Sverige, kostar någon 1000-lapp men är helt lagligt och papper och pass med mera blir lagliga. Det kan ju inte Belgisk lag styra över?
Sen den engelska artikeln hade jag tagit med en nypa salt, i Grekland byter ofta kvinnorna till mannens efternamn.
#10 & 11 Nej, det är inte möjligt att göra så. Eftersom han är belgisk så får jag inte ta hans efternamn. Det är mot belgisk lag. Om vi gifter oss i Sverige eller Finland så måste de ha papper från belgien där det står om reglerna om giftermål och då står det helt klart att jag inte får ta hans efternamn.

Fast belgisk lag gäller inte i Sverige. Så här kan du ta hans efternamn och när du kommer till Belgien har du papper på att ni heter samma sak och det kan de inte göra något åt!
#13 Jo, det gäller visst. Då man ska gifta sig i ett annat land så måste man skaffa fram papper. Jag var tvungen att fiska fram papper här då jag ska gifta mig i det här landet. Det var en många olika dokument som jag behövde ge dem. Vi tänkte gifta oss i Finland (där jag är född) och där behövdes det samma sorts dokument. Alltså skulle de behöva dokument om de regler som gäller vid giftemål i Belgien. Så det var inte möjligt att i Finland ta hans efternamn då de behövde dokument om de regler som gällde i Belgien.=p
Jag vet av en från filippinerna som upplevde samma problem då de skulle gifta sig. =/
Är du svensk medborgare?
/Maria
#14 Jag är finsk medborgare.
#16 Fel av mig. Jag missade att han var belgisk medborgare.
/Maria

#14, vet inte vad som gäller om ni gifter er i Belgien, men gifter ni er i Sverige så kan du ta hans namn. I alla fall om du varit svensk medborgare, vilket jag utgick från (sorry!) då du skriver på svenska på ett svenskt forum. Vad som gäller för att gifta sig i Sverige om ingen av parterna är svensk medborgare vet jag däremot inte.
Jag kan inte tänka mig att de papper ni behöver från hans hemland om ni t ex gifter er i Finland inbegriper vad du ska heta efter bröllopet. Du är ju inte belgisk medborgare, så vad du heter eller kommer att heta spelar ju ingen roll för dem! De papper som ska finnas måste visa att han inte redan är gift, plus att man måste kunna visa att man är den man utger sig för att vara.
#18 Tyvärr gäller samma regler överallt. Man måste se till så att man inte strider mot några regler då man gifter sig i ett annat land, även i Sverige om jag vore svensk medborgare.
Poängen är, skulle Sverige godkänna att jag tog hans efternamn så gör de något som är olagligt. Det står i deras lagstiftning att det här är inte ok om man är belgisk medborgare. Om min kille bytte nationalitet skulle det dock vara annorlunda.
Vid ett skede skulle vi gifta oss i Finland. De krävde samma sak som Belgien nu kräver, papper på vad för sorts lagstiftning som gäller vid giftermål i Belgien.
Gör ett namnbyte i Finland.
Kvinnan får ta mannens efternamn i Belgien om man ansöker om det, under förutsättningen att hon är medborgare i ett EU-land som följer de namntraditionerna. Jag antar att Finland faller under den kategorin? Värt att kolla upp. :)
/Surpan

#19. Är du alltså belgisk medborgare också? Annars förstår jag inte vad Belgien har med ditt namn att göra! Säg att jag vill gifta mig med en belgisk man och bära hans mnamn. Då gifter vi oss i Sverige och jag tar hans namn. Alternativt så ansöker jag om att få hans namn, utan att vi gifter oss i samband med det! Kring det finns det ju en hel del regler, men försöka kan man ju alltid 🥳.
#20 Ja, om jag gör det skilt från äktenskapet och i tid så kanske det fungerar men jag har läst om någon annan som gjorde något liknande och Belgien accepterade det inte och fortsatte att använda hennes gamla namn, hennes"maiden name" trots att hon hade ändrat sitt namn i sitt hemland. Jätteknasigt men kanske det var något som de missade där.
Det är tydligen ett problem här i Belgien med efternamn. Man kan heller inte ändra sitt förnamn här tydligen. Namn är otroligt viktiga här.
#21 Då vi gick till "gemeentehuis" här så var det inte möjligt men vi ska ringa till Bryssel och se hur det står till där och fråga oss för. Det skadar ju inte att kolla men då jag har pratat med andra expats (mina klasskamrater från språkstudierna) så har det inte heller varit möjligt för dem (de som har gift sig med en belgisk man/kvinna).Jag har textat till min belgiska studieklass (whatsapp grupp) för att höra med dem och en del av dem hade haft exakt samma problem.
#22 Jag har alltså inte lov att ta ett efternamn från en belgisk medborgare, så "enkelt" är det. Nej, jag är inte en belgisk medborgare men det är inte där som problemet sitter. Jag får helt enkelt inte ta en belgisk medborgares efternamn. Det är väldigt strikta regler angående namn här i Belgien. Man får ju int ens ändra sitt förnamn.
Gifter vi oss i ett annat land så måste man alltid ha med sig en massa papper från sitt hemland. Vi kan ju inte gifta oss om de inte vet att jag eller han är ogift, utan vi behöver papper som har apostille. Det är också en massa andra papper som behövs och likaså papper angående lagstiftningen.
Jag håller er dock uppdaterade om det är så att vår situation är tillräckligt "speciell" så att jag kan ta hans efternamn. För det var det enda som vi hittade - endast under speciella omständigheter får man ta sin mans/kvinnas efternamn. Det står dock inte vad dessa speciella omständigheter är.

Korkade lagar! Lycka till!!!