Betala självkostnadspris vid bröllop
Hallå! Som en uppföljare på traditionellt bröllops-tråden har jag några till tankeväckare.
Vi har nu kommit fram till att vi antagligen ska köra ett "traditionellt bröllop. För min del har det vägt mellan ett "smita utomlands"-bröllop och ett ordentligt stort bröllop. Varianden därimellan med budgetvarianden typ fixa mat själva i en bygdegård är inte ett alternativ jag vill ha…
Hur som helst, att ha råd med ett riktigt stort bröllop är inte lätt. Vi har hittat en fin herrgård som har låga priser och där man får en bröllopsmiddag samt övernattning på herrgården för ca 1100kr/pers. Ett rätt bra pris alltså, men fortfarande mycket pengar om man ska bjuda 50-60 pers. Huvuddelen av dessa 50 är nära släktingar, endast 10-15 är kompisar. Samtliga har goda ekonomier.
Utöver detta kommer klänning + kläder + ringar + bröllopsresa + fotograf mm mm, ja ni vet. Enkelt räknat har vi kalkylerat att dessa "extragrejer" utöver middagen kostar runt 50 - 65 000, dvs en hiskelig summa med, men en summa som jag och sambon kan hosta upp utan att det svider alltför mycket. Dock är det inte möjligt att lägga säg 50 + 50 = 100 kkr själva, det är det inte värt!
Nu till vår moraliska fråga: är det ok att be gästerna att själva betala denna summa för att delta på vårt bröllop, istället för att ge oss bröllopspresenter? De får dessutom en herrgårdsweekend ev med något roligt som händer dagen efter…
Är det moraliskt ok att be sina gäster betala för sin del i bröllopet istället för att ge bröllopspresenter?