Kvinnlig karriär bland män
Vad tror ni är bäst om man som kvinna arbetar inom ett mansdominerande yrke med mycket manlig kultur och vill klättra på karriärstegen?
Det finns ju hur många fällor och hinder som helst. Hur gör man för att sätta sig i respekt och inte få stämpeln som den där "surkärringen" om man höjer rösten och vill ha igenom förändringar? Hur hanterar man mansgrisar och fördomsfulla karlar som tror att man måste ha en k*k för att vara en bra chef?
Kort sagt; om jag har planer på / möjlighet till en karriär bland män, vad ska jag ha för strategi?

Jag jobbar inom en starkt mansdominerad bransch. Projektledare inom byggsektorn.
Grundproblemet tror jag är att bli tagen på allvar oavsett om man som jag jobbar med administration i väntan på att min examen ska bli klar eller om man redan klättrar på karriärsstegen.
För det första acceptera inte att bli behandlad som en mindre vetande, men bjud till också. Så att säga "välj dina strider"
För det andra, samla på all kunskap du kan få. Män respekterar raka svar/beslut.
Sist men inte minst. Stå för det du gjort/säger.
Det här är i alla fall min strategi och den fungerar för min del, för min personlighet.
Intressant att höra hur andra tänker!
jag jobbar med alla män och en till kvinna. jag har onga som helt problem med dem, jag får i princip alltid som jag vill, då mina önskemål alltid är baserade på fakta eller bra beslut. och samma sätt mot dom, vi ser nog itne så mycket på könsdelen, utan på vad amn säger, men jag har nog tur. jag jobbar inte heller inom något så som bygg eller dyl, utan inom media.

Som kvinna i mansdominerad branch måste man förtjäna sin respekt. Speciellt med de äldre männen… Det tar tid och många klappar på huvet och "men lilla flickan"-blickar. Det finns dock även fördelar, och man får väl ta nytta av dem, typ att man syns och märks… frågar man är de ofta extra villiga att hjälpa en (dock med känslan ibland att de hjälper den stackars tjejen)… *suck*
Själv är jag teknikkonsult, utbildad datavetare och jobbar mer eller mindre enbart med karriärskåta män… hehehe. men jag gillar det. när de väl respekterar en så dyrkar de en nästan. man får spela deras spel, då blir de oftast glatt överraskade när de ser att man kan hänga med åp deras grejer/tankebanor/aktiviteter! Att man "inte bara är en mesig tjej"…
Man får lära sig visa framfötterna, stå på sig och armbågas lite och precis som männen måste man göra ett bra jobb. Då får man cred!

Kläder och dresscodes inom vissa yrken är ju ganska fyrkantiga. Om det är självklart med kavaj och slips eller kostym bland männen, vad ska då Kvinnor ha som är motsvarigheten till de lika strikta, eller har Kvinnor större frihet att klä sig lite som hon vill? Hur ska man klä sig för att förtjäna respekt som en likvärdig i teamet, samtidigt som man vill behålla sin kvinnlighet?
Nu kanske jag är inne på extremer i könsrollstänkande och jämställdhet, men jag frågar ändå….. =)
Jag tror att lösningen är att inte enbart försöka se till könen, utan till personerna och vad de har för kvalifikationer. Givetvis är det skillnader på män och Kvinnor, men jag tror att om man jobbar på en arbetsplats med någorlunda moderna män så kan det bli fel och ansträngt om man förutsätter att de kommer att tycka att det är något konstigt med en kvinna i chefsrollen även om hon är i minoritet. De flesta (?) moderna män har inga problem med att ha en kvinnlig chef, i alla fall inte enligt min erfarenhet.
Sen kan man snacka om raka puckar och stå för vad man sagt gjort och tycker, men det är krav jag (som man) har på både kvinnliga och manliga Medarbetare såväl som chefer.
mvh Martin

#4> Jo jag håller med, det är nog lite mindre strikt för Kvinnor. Men motsvariheten i den riktigt strikta desscoden är väl kostymbyxor, kavaj och en trevlig topp. Alltså inte nödvändigtvis skjorta… Eller om man ska hårddra det så rä det väl t o m kavaj och kostymkjol, alltså typ Ally McBeal stil… tråk.