Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1685 ggr
[memoirsofaclone]
2

Sociala medier-fri?

Läste någonstans att 97% av alla ungdomar har snapchat, det känns som att jag är en av de mkt få ungdomar som inte har några sociala medier alls. Ingen facebook, instagram osv. Den främsta anledningen är väl att jag typ inte känner någon så det är liksom ingen vits. Sedan har känner jag också ett motstånd just för att ''alla'' har dessa, alltså hela folks liv verkar ibland kretsa kring detta och det tar upp extremt mkt tid. Vill inte heller gynna dessa företag, varför vet jag inte, visserligen är jag tvungen att ha en googlekonto men det är pga skolan :/

Nackdelen är nog att det är lite svårt att ''hänga med'', fast oftast bryr jag mig inte ändå. 

Är det nån mer, oavsett ålder, som är sociala medier-fri?🙂varför? Vad är för och nackdelarna?

Scorpio97
0

Jag har Facebook, men inte twitter, snapchat osv. Har släktingar och vänner/bekanta där och jag tycker det är ett bra sätt att hänga med och hålla koll på vad folk gör, men jag postar i princip aldrig något själv. Är väl om något viktigt händer i princip. Har aldrig känt mig beroende, det är bara en kul grej och ett enkelt sätt att hålla kontakten med folk. 

Dom flesta jag känner att jag vill ha kontakt med har Facebook, så jag känner inte att jag behöver ha något mer för det. Sen har jag väl fått en del reaktioner i skolan och sådär när jag har sagt att jag bara har Facebook, det känns alltid som att jag måste försvara det. Brukar inte bry mig om vad folk tycker men det är ändå lite drygt, så det är väl nackdelen. 

Jag vill dock räkna forum som sociala medier också, och jag är medlem på 3-4 stycken (om man räknar hela iFokus som ett forum).

//Jessie

Herveaux
0

Jag är 30 om nio dagar och har endast mail-konto och är med här på iFokus.
Har aldrig varit med på varken Facebook, Twitter, Instagram etc.

Känner lite som du TS, jag känner inte många själar så dom är lätta att hålla reda på utan sociala nätverk. Föredrar att hålla kontakt i verkliga livet eller via sms/mail.
Inte för att jag har så mycket att posta om heller, men jag vill att mitt liv ska vara mitt privata liv. Saker jag vill att andra ska veta berättar jag själv. 🙂

Blir också rätt så "anti" mot saker som det blir hysteri omkring.
Som tex när Facebook lanserades i Sverige, eller dom andra sociala medierna.
Samma sak med smartphones. Jag harvar på med min gamla trogna skördetröska till lur. Behöver inte internet i fickan. 😛

// Harley

parsley
0

Facebook har jag. Där följer jag en del grupper samt de facebookvänner jag har. Facebook fungerar också för att hålla koll på familjen. Twitter har jag testat någon gång, men jag tyckte det var gräsligt och stressande. Jag har ett instagramkonto som jag inte använder. Sak samma med det. Det är stressande.  Pinterest använder jag ibland. Jag föredrar forum, där diskussionens fokus ligger på sakfrågor och medlemmarna kan uttrycka sig begripligt. Facebook är ofta betydligt hetsigare.

fruktgumman
0

Har bara ett konto här på iFokus. Inget Facebook eller annat. Känner inget behov av det.

Åsa S
0

Inte helt fri har facebook men jag har ingen telefon med internet ,i jag har en gammal telefon som man bara kan ringa på, datorn har jag hemma så jag känner mig bra mycket friare än de där som pillar med mobilen hela tiden.

vendelay
0

Jag har instagram, iFokus och mailadress. Men har aldrig varit på facebook, twitter, snapchat, pinterest och allt vad det nu är. Tyvärr missar jag ju mycket eftersom så otroligt mycket information finns på facebook men så mycket orkar jag inte bry mig faktiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
0

För - och nackdelar? Det finns väl endast fördelar med det eftersom man själv har valt att vara utan, eller?

Jag har facebook och instagram. Jag har dock aldrig förstått mig på instagram utan följer mest människor jag känner. Jättetrevligt att se vad de pysslar med nu som då. Sen är jag ju väldigt ofta på iFokus som också hör till sociala medier. Jag har även pinterest men endast för att få inspiration. Jag var som mest aktiv på pinterest då jag jobbade med barn och ville komma på nya saker som barnen kunde göra. Det var otroligt skojigt. Det finns så fina idéer på pinterest. Men jag snackade aldrig med någon där eller dylikt. Jag har aldrig orkat klura ut den biten så det känns mest som om man surfar på nätet då man är på den sidan.

Jag vet inte av någon som håller sig totalt borta från sociala medier. Om de inte håller på med facebook, instagram och dylikt så är de hela tiden på whatsapp istället och är med I olika grupper där. Räknas inte whatsapp som social media? 

Snapchat fungerar inte på min telefon och jag har ändå inte förstått mig på det hela. Min sambo har det och får jämt snapchats från sina vänner men jag förstår ändå inte det roliga med det.

tiger tok
0

Jag har bara snapchat

Karmatarerskanise
0

Jag har Facebook och Instagram.  Använder dock inte insta utan skaffade det för att kunna delta i en tävling.

Facebook hade jag inte velat vara utan. Tycker det är kul att se vad vännerna  gör och det är så enkelt att hålla kontakt med vänner där.

Monchalo
2

Jag är 30 år gammal och jag har bara email och ett användarkonto här på iFokus 🙂 Har haft både, Facebook, insta, snapchat och Lunarstorm 😄 Haha… kände helt enkelt bara att alla intryck från folks tävling i inbördes beundran gjorde mig deprimerad, så jag tog bort allt. Ångrar de inte en sekund👍🏻

jagga-ewe
1

Jag har inte fb, vägrar skaffa det. Ger enbart fasen i hur "oootroligt praktiskt det är" för grupper om det ena eller femte. Kan inte acceptera deras användarvillkor.

Skaffade däremot Instagram för att förstå vad det var dottern fastnat så för. Tycker det är ganska kul, o lägger ut en del bilder mellan varven. Men skulle kunna lägga ner det när som helst.

Har även iFokus, såklart, eftersom jag skriver här. Räknar det som ett socialt media. Har tidigare hängt på en del andra diskussionsforum med, men nu är det bara på iFokus som jag är aktiv.

Döttrarna har snapchat, men det begriper jag mig inte på. Skicka bilder på sina  fötter för att man måste skicka varje dag, för de räknar dagar? Nja, inte min grej.

Jag vet det finns de som ser Spotify som ett socialt media, men jag har det mest för att lyssna på musik och SLIPPA vara social. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Lona
0

#2, Grattis i förskott! <3 :-) Jag har FB samt är med i några forum, fast de är ju till stor del på väg att dö ut tyvärr. Trist, för jag gillar forum bättre än FB-grupper. Tycker att det blir bättre sammanhållning och, faktiskt, personligare trots att man (oftast) har ett nick och inte sitt riktiga namn som på fejjan. För mig som har social fobi och drag av autism är det guld värt att slippa ringa eller att faktiskt träffa folk! Jag har återfått kontakten med vänner från förr och jag kan hålla kontakten bättre med de jag har nu genom att slänga iväg några rader om jag inte klarar att ringa. Jag ska väl inte påstå att jag fläker ut hela mitt liv på nätet men jag är öppen med mina funktionshinder och då får de flesta en bättre förståelse och agerar därefter. (Dessutom är jag j-vligt trött på att det är "fult" och "skamligt" att må dåligt psykiskt och att det helst ska döljas!) För mig är det helt klart ett STORT plus, men det är lätt att hamna i någon slags sociala medier-missbruk och det är helt vansinnigt när folk befinner sig i samma rum men inte talas vid för att var och en sitter och knappar på sin telefon eller padda…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
0

…och halva mitt inlägg i #12 försvann uppenbarligen i cyberspace… Det hade i vilket fall INGET samband mellan #2 och mental ohälsa, det stod en massa annat däremellan!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Snuffles
0

Jag har Facebook men uppdaterar aldrig där utan hänger mest i olika hundgrupper, sen har jag instagram men det är bara för att samla favoritbilder på min hund haha

[memoirsofaclone]
0

Tycker att man, i alla fall som ungdom, blir stämplad som en mycket underlig typ ifall man inte har några sociala medier. Typ ''vad är det för fel på dig''.  Men kul att många har svarat här^^ och som nån sa, iFokus kanske också räknas, i sånna fall har jag ju det. Men det är ändå inte riktigt samma som typ instagram.

[7w875]
2

Det kommer visa sig att du som inte har sociala medier går mycket säkrare med mindre risk för att bli utsatt för nätbedrägerier. Var inte ledsen för att du inte har "sociala medier".  Men OM du vill ha Facebook kan du använda den för att följa några grupper som håller på med saker du också gillar, man behöver inte ha mängder med vänner på Facebook. Om du gillar Apple-produkter kan du gå med i "Applebubblan", gillar du inredning går du kanske med i "Pyssel & Piff Inredning". Det finns tusen grupper. Gilla några ämnen så föreslår sajten grupper. Men tänk på att det du ser i ditt "vänner"-flöde bara är en del av verkligheten.  "Everywhere you look on Instagram, you see happy, healthy, perfect people, all with seemingly perfect lives."  De verkliga vännerna hittar du IRL, inte online, bland gamla kompisar eller grannar, eller i någon klubb i närheten med regelbundna träffar.

Karmatarerskanise
4

#16 Du kan hitta verkliga vänner både irl och på nätet.

VästkustFia
0

Facebook och det mesta av den sorten går bort för mig. I alla fall än så länge. Klarar mig bra utan och har tillräckligt mycket att hålla reda på ändå 🙂

Maria
3

Är inte tråden lite lustig.😃

Man undrar om man klarar sig utan sociala medier och mitt svar här beror enbart på att jag använder mig av vissa sociala medier annars hade jag aldrig kunnat läst just detta😉

/Maria