Första kvinnan som blev den andra
Hej!
Jag har en klurig fråga.
Historien bakom det hela är att jag för ett tiotal år sedan var gift med en man som lämnade mig efter ett antal år. Han lämnade mig för en kvinna som han träffade när vi fortfarande var gifta. Efter något år så gifte han om sig med henne. Tyvärr hade jag och har fortfarande känslor för honom.
Redan från det vi skildes hade vi kontakt på mail någon gång då och då och något år efter att han gift om sig började han höra sig för om vi kunde träffas för sex. Han sade att hans fru inte var så intresserad av sex. Eftersom jag fortfarande hade känslor för honom och alltid har älskat att ha sex med honom, ställde jag förstås upp. Vi har inte sex så ofta, men ändå ett par gånger per år. Detta har nu pågått i ett flertal år.
Problemet för mig är att jag inte riktigt lyckas ta mig vidare. Jag är en ganska ensam person som mest har kontakt med mina barn och min mamma. Jag har profiler på en del dejtingsidor, men eftersom jag är strax över femtio är inte urvalet så stort. Dessutom har jag ingen lust att träffa män för one-night-stand.
Vad ska jag göra för att komma vidare?
Jag gissar att många säger att jag ska bryta med honom, men det är svårt eftersom det enbart med honom jag får någon sorts (sexuell) närhet. Samtidigt saknar jag den kärleksfulla närheten, att få ha någon som jag kan älska och känna attraktion till, som vill ha mig för något mer än bara sex…
// Johanna
Bryt! Är enda alternativet
Det du gör mot den andra kvinnan, är bara så fel. Och inte rätt mot henne.
Förstår inte hur man har samvete att göra så :(
Men enda sättet för dig att gå vidare är att bryta helt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon gjorde det samma mot mig innan jag fick veta sanningen. Den som ska skämmas är i så fall min exman som både vill äta kakan och ha den kvar.
Det som sker om jag bryter upp, det är att jag inte får något sex eller närhet alls.
#2 Två (el tre) fel gör inte ett rätt.
Just det att du håller fast vid honom kan vara det som gör att du inte får något sex/närhet någon annan stans ifrån
l'm back
#2 Vad spelar det för roll?! Två fel gör inte ett rätt så att säga.
Nej så kan man inte tänka, då sjunker man till samma låga nivå.
Du kan väl skaffa nån KK istället då medans du söker den rätta då får du ju närhet ditt ex. vill ju bara ha dig för sexets skull just nu, bättre ha det då på dina villkor.
+Så himla gammal är du ju inte det finns många långt upp i åldrarna som hittar nån ny. Men ofta måste man arbeta med sig själv och hitta ett liv där man står på 2 ben och är en stark egen individ med ett eget liv och man trivs med sig själv innan man söker nån ny. Kanske mera satsa på aktiviteter där du träffar människor och kanske nån dyker upp där en vacker dag.
Kan ibland fundera på vad som skulle hända om hon fick reda på det? Jag skulle däremot inte berätta det för henne, eller överhuvud taget för någon annan jag känner.
Åsa S > Även om man enbart ska hitta en KK som man klaffar med är inte helt lätt, men i stort har du nog rätt i det du skriver. Jag har bara så svårt att ta mig ut, då jag inte har så många vänner.
Då kanske du ska börja med steg 1 att ta dig ut och lära känna lite folk. Tänk efter vad gillar du att göra det finns en massa föreningar man kan gå med i exempelvis och går du med i styrelser och liknande lär man känna folk ännu snabbare. När jag flyttade till ny ort gick jag med i trädgårdsföreningens styrelse och i hembygdsföreningens styrelse och vips hade jag bekanta på orten det var dock främst folk som var väldigt många år äldre än mig men det har funkat bra ändå man kom ju snabbare in bland folk på orten.
+Man kan ju även vara volontär och liknande hos kyrkan, kommunen, föreningar etc. och på så sätt möta nya människor.
Lämna det där och hitta någon som vill ha hela dig!
#1 skulle väl vilja hävda att det MANNEN gör mot den andra kvinnan bara är så fel. Det är han, och BARA han som har ett ansvar mot sin partner. Ingen annan.
Till TS håller jag med övriga. Bryt fort som tusan. Det kommer aldrig bli något bättre av det här. Den enda som blir lidande är du. Sånt här bara tär på självkänslan och bilden av dig själv.
Mitt förslag skulle vara att hitta någon typ förening eller liknande, någon hobby där du samtidigt får träffa människor. Något att gå in i och utvecklas inom, och social kontakt på köpet.
Just nu är det enda som händer att den där mannen får just det, äta kakan och ha den kvar, utan att bli ett jävla skit drabbad själv. Svinigt är vad det är. Egoistiskt.
Lejonhund > Trevligt att höra att någon tycker att det är mitt ex fel och inte bara mitt fel. När det gäller ensamhet, tycker jag inte det är så farligt, utan det är mest tvåsamheten och närheten med någon jag saknar.
#10 De gör lika mycket fel båda två mot kvinnan. Inte beskyllt bara en. Utan båda är lika goa kålsupare som gör så mot den andra kvinnan.
#12 Nej. Det är inte ts som har ett förhållande med den andra kvinnan. Det är mannen som sviker sin nya partner. Tex om min man skulle vara otrogen mot mig så kan jag ju inte skylla nånting på hans älskarinna. Det är bara min man som lovat mig trohet. Älskarinnan har ingen skuld i det. om hon är singel.
#13 Nej men hon är lika delaktig i det hela med tanke på att hon vet om det. Jag personligen tycker det är lika ruttet som mannen faktiskt. Skillnad om hon inte hade vetat om det. Men är min åsikt. Man behandlar inte en annan människa så medvetet, oavsett om man har relation med personen eller ej. Nej fy farao säger jag bara!
alla har vi delade åsikter men det är min åsikt.
TS, vad har du för intressen för övrigt? Trädgård, dans, djur, fotografering, bilar, sugen på att testa något nytt…? Jag är inne på samma spår som Åsa S; utveckla ett intresse, ta en kurs, gå med i en förening. Nu är jag visserligen singel men man lär känna en del folk via sociala medier också (om man har lite svårt att träffa nya människor), flera av mina närmaste vänner har jag lärt känna via diverse hundforum mm. Sen tror jag att man i många fall skall försöka vara lite mer öppen för "alternativ" och dessutom försöka att inte bli för desperat. Säger inte att just du är det men en del drabbas nästan av panik och MÅSTE hitta någon annan, så fort som möjligt. Det blir sällan bra! Jag fick nyligen upp ögonen för en kompis jag bokstavligen känt hela livet, även om vi inte umgåtts hela tiden. Hade väl aldrig kunnat tänka mig att HAN…får väl se vad som händer men ibland finns kärleken och/eller ett förhållande närmre än man tror. Och JA, spola det där kräket! Det kan inte komma något gott ur den relationen, tvärtom är den destruktiv för er alla tre (även om han gott kan få sitta i sk*ten ;-) ). Förr eller senare kommer hans fru att inse vad som pågår - om hon inte redan vet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack Loona för ditt inlägg! Det är bra med människor som kan se på saker från olika vinklar. Jag får dock säga att jag på intet sätt har varit desperat när det gäller att hitta en ny person Jag har levt singel i närmare tio år nu, med kortare försök till dejting.
Hon kanske är medveten om att han har sex och tycker att det är helt okej bara hon slipper. Att man vet att någon är gift behöver ju inte betyda att man vet hur partnern ställer sig till sex utanför äktenskapet.
Intressant frågeställning. Personligen anser jag att man/kvinna inte ska utse "vems fel det är", det brukar sälla leda till något konstruktivt.
Däremot känns det som att du hamnat i ett slags Moment 22 där du förvisso vill komma vidare men inte släppa det som håller dig kvar. Hur bistert det än låter, så får du nog helt enkelt välja.
Det som jag undrar över är: Vad innebär det för dig att "komma vidare"?
Kalli #17 > Då han är väldigt hemlig och har en massa förhållningsregler, tror jag inte att de har någon överenskommelse, men som du säger kan det vara så att hon har fått reda på det, men låter det vara som det är. Jag själv skulle dock tycka det vore väldigt tråkigt att enbart ha kärlek och inte sex som är en sån stor del för ens välmående. På sätt och vis håller jag deras äktenskap vid liv genom att "tillgodose" honom med sexbiten.
#Hayabusa > Jag har kommit vidare på de flesta plan, men jag saknar verkligen tvåsamheten, att ha någon att dela sina tankar och sitt liv med. Det känns som det är svårt att hitta någon att känna attraktion och kärlek till. Jag har en del som hör av sig på dejtingsidorna, men de är så långt ifrån det jag söker.
#20 Jag förstår. Är själv singel sedan många år tillbaka, men med tre döttrar har jag aldrig känt mig ensam. Har i grunden inga problem att vara på egen hand, tycker att det är väldigt skönt & befriande. Dock blir det ju så att vissa bitar får jag vara utan, av naturliga skäl. Man får ta det söta med det sura, helt enkelt.
Rätta mig om jag har fel - ditt dilemma är egentligen inte att du träffar ditt ex då & då utan svårigheten att träffa en ny man. Det ÄR svårt, särskilt när man blivit lite äldre. Det är inte som när man var 20 år, livet lekte och saker & ting inte vara så förbaskat allvarligt. Det fanns hur många som helst att träffa, när som helst. Åtminstone kändes det så 😉. Förstår din inställning till nätdejting, det är inte min grej heller.
Tyvärr inga goda råd eller tips från min sida.
#Hayabusa > Liksom du har jag barn, men de är vuxna och är på väg bort från hemmet. Vi umgås ofta och det gör att jag inte heller känner mig så ensam, men ibland vill man ju även ha ett annat sorts umgänge där man inte enbart är med sina närmaste. Dilemmat med mitt ex är nog att jag inte helt kan släppa mina känslor för honom och det vi hade. Varje gång jag har bestämt mig för att nu är det nog, då har han alltid gett mig en liten strimma av hopp att det finns något mer att hämta.
Det största problemet för mig är nog att jag inte har några naturliga ytor att träffa nya män på. Jag har inga arbetskollegor och på kvällarna är jag mest hemma med mina vuxna barn.
#22 Jag förstår precis, mina döttrar bor inte hemma längre. Att du önskar en annan typ av umgänge är en högst mänsklig känsla som nog alla kan känna igen sig i.
Den sista gnistan hopp, att synas & bli sedd, som ditt ex ger dig är klassisk men inte särskilt vacker.
Som jag skrev i #21, så blir det sannerligen inte lättare med åren att träffa någon. Jag kan bara önska dig lycka till.
Du skriver att det var självklart för dig att ställa upp på att ha sex med honom när han hörde av sig och ville det. Varför var det så? Jag hade tvärtom tyckt att det skulle vara självklart att inte ha sex med någon som är gift, och ännu mer så om jag har känslor för den människan. Jag kan helt enkelt inte se vad det skulle kunna leda till för gott…
När du själv använder uttrycket ställa upp undrar jag vad du har för självkänsla egentligen. Det kanske är den du behöver jobba med? Man ställer inte upp på sex för att någon annan vill, man har det ömsesidigt för att båda vill!!!
#25 Om livet vore så enkelt…
Katti > Ställde upp var fel ordval. Jag valde att ha sex med honom för att jag verkligen tycker om att ha sex med honom och som det verkar, att han gillar att ha sex med mig. Allt är inte så svart eller vitt när det gäller relationer. Hayabusa > Du verkar förstå det här med livet och dess törnar :)
#27 Livet är inte så jäkla enkelt alla gånger. Inte särskilt logiskt heller. Vem har inte fattat ett ett beslut som verkade helt rätt just där & då men som du, innerst inne, vet är mindre smart? Vem har inte varit olyckligt förälskad och haft ett beteende som är helt knas?
Diskussionen att "ställa upp" är sannerligen inte heller den svart/vit.
Det är intressant när jag ser dem båda lyckliga på semesterbilder i sociala medier och samtidigt får mail från honom om sex som han vill ha med mig. Man får funderingar på hur många andra par som lever på samma sätt. Mörkertalet är nog stort bland dem som undanhåller sin partner sina hemliga tankar och göranden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#29 Det är jag helt övertygad om.