Relationer iFokus

Relationer

Etikett: dejting
Läst 2342 ggr
[violaan]
0

Muslimsk kille pratar redan om giftermål

hej. Jag har skrivit med en kille nu i ca 2 veckor, har alltså aldrig träffat han ännu. Han är muslimsk och pratar redan om att han vill gifta sig med mig, att han vill bo ihop med mig och att han vill att vi ska skaffa lägenhet osv. Tycker det är väldigt tidigt att prata om något sånt när vi inte ens träffats. Borde jag oroa mig?

[LadyK]
19

Ja det tycker jag. Verkar lite väl het på gröten enligt mig.

SuperLimm
10

Prova att skriva till han att du tycker att han går för fort fram och be han lugna sig lite, att du vill träffas först osv och se hur han reagerar.

Min erfarenhet är att killar som är väldigt på på det där sättet tar inte gärna ett nej. Jag har blivit kallad både det ena och det andra. Fördelen med att chatta med folk då är att det är väldigt enkelt att bara blockera sen. Men verkar han trevlig för övrigt så hoppas jag inte mina misstankar stämmer.

Mvh Linn

Tobbe_490
11

Vänta med att överhuvudtaget tala om giftermål tills du träffat och lärt känna honom ordentligt! Om du träffat honom på nätet kan det vara en bluff! Har du inte läst att det finns många som uppger sig vara mycket yngre än dom är och bifogar en bild på en helt annan person. Jag tycker det vara en bluff att vilja gifta sig med en person som man inte ens har träffat. Skulle du vilja det?

Karmatarerskanise
13

Förstår inte varför det är relevant att ta upp vilken religion han tillhör?

Det är inte normalt att tala om giftermål och att flytta ihop efter 2 veckor på nätet nej.

[violaan]
5

#3 har haft videosamtal med han så vet att han är lika gammal som han utger sig för att vara. 

#4 jo men dom går ju efter vissa regler i deras religion, var så jag menade. 

#2 har skrivit det men då skrev han att vi kan prata om det då vi träffas.

Karmatarerskanise
19

#5 Ingenting i islam säger att man ska prata om giftermål eller flytt efter två veckor på nätet. Så att han är muslim gör det inte annorlunda mot om han hade varit kristen. Det är lika fel oavsett.

Avsluta kontakten.

Tobbe_490
2
Karmatarerskanise
10

Och har du tänkt konvertera till islam? Annars finns det ju ingen framtid för er.

[violaan]
0

Tänkte mest på detta som står i texten när jag skrev denna fråga, står såhär:  http://www.katoliknu.se/html/rel_islam-kvinn5.htm

[violaan]
7

länken funkade inte men det står såhär:

Innan du förbinder dig att gifta dig med en muslim är det en bra idé att undersöka motiven som ligger bakom. Medan ditt motiv kan vara kärlek, skulle hans motiv endast kunna vara att få ett "grönt kort".

Jag vet att de säger att "kärleken är blind". Jag hoppas dock att denna upplysning kommer att tjäna som något som öppnar dina ögon.

Du kanske säger att din kommande man inte är praktiserande muslim. Men låt oss inte glömma att islam är mer än religion. Den inkluderar en fullständig juridisk lag, som muslimer och icke-muslimer skall följa i en islamisk stat. Om det blir en dispyt mellan dig och honom är allt han behöver göra för att få övertaget över dig att resa till ett islamiskt land.

Om du fortfarande är tveksam till detta, skulle jag vilja föreslå att du ser filmen "Inte utan min dotter", som är baserad på en sann berättelse ur livet hos en amerikansk kvinna som gifte sig med en muslimsk man. Andra liknande filmer är "Prinsessa, drömmar om synd och Soraya M:s stening?"

Detta kan vara en livräddande erfarenhet. De liv du kommer att rädda är ditt eget och dina framtida barns. Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret? 2 Kor 6:14.

Aleya
13

Låter ju inte normalt för fem öre. Skulle avsluta kontakten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
9

#10 Så du överväger alltså att gifta dig med honom?

Ja då verkar ni ju vara på samma nivå.

Är han svensk medborgare eller väntar på uppehållstillstånd?

Tänker du konvertera?

Namiko
11

Jag hade direkt tagit två-tre eller några hundra steg bakåt om någon började prata om giftermål och skaffa bostad ihop efter 2 veckor (eller 2 månader). Det är en sak att vara intresserad och visa det tidigt, det är en annan att planera hela sin framtid med någon man aldrig träffat och knappt känner. Jag hade blivit misstänksam över killens motiv. Är han intresserad av dig eller bara att gifta sig.

Kulturkrockar förekommer såklart, men är du intresserad av att fortsätta prata med den här killen så säg åt honom att lägga i bromsarna så ni kan lära känna varandra bättre innan ni planerar att träffas, utan prat om boende och giftermål. Låt inte honom styra hur fort saker ska gå framåt utan ta tid på dig att känna efter vad du vill och vad du är bekväm med. Ibland är det lätt att svepas med och glömma bort att stanna upp för att tänka och känna efter.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lona
11

Var bor han (Sverige eller utomlands?) och hur har han det med uppehållstillstånd mm? Det KAN ju onekligen vara ett sätt att få komma till Sverige/få stanna.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Devya]
15

Nej fy tusan. Om en kille skulle börja prata på det viset, oberoende kultur och religion, så skulle jag lägga benen på ryggen, omedelbart. Jag tycker inte att det låter normalt utan otroligt skrämmande. Om du också tycker han går för snabbt fram, lita på den känslan.

Stallmima
8

TS:  Ja, du borde oroa dig. Hur gammal är du?

imsuchadiva
10

Muslimsk eller ej, jag hade vänt om och sprungit om någon började prata så med mig så fort!!

Sarah
9

Oavsett religion så är det obehagligt.

[violaan]
0

#16 Jag är 17 år, han är 21 . 

#14 han bor utomlands

Karmatarerskanise
15

#19 Då kan du väl själv räkna ut vad det handlar om. Inte är det kärlek. Det är ett som är säkert.

Släpp det och gå vidare. Om du inte vill utnyttjas så klart.

[violaan]
0

#20 utnyttjas på vilket sätt?

Karmatarerskanise
14

#21 För att få komma till Sverige. Eventuellt genom att be om pengar också.

Spelar det någon roll Hur? Du förstår väl ändå själv att det inte handlar om kärlek??

Aleya
10

#19 du är 17 och om jag fattat det rätt har du även nyligen fått barn om man ska tro dina tidigare inlägg. Om så är fallet att du även är mamma så lägg ner detta med denna killen. För det verkar inte klokt att börja dra in en sådan skum kille som han i din familj. Fick nått liknande då jag var 17. Men då var det någon snubbe från typ Israel, och dom hade nått bombanfall samtidigt som han skrev och jag vet inte mer vad han gormade om och att han ville komma till Sverige och gifta sig för att slippa detta (han sa det ju dock rakt ut så det var inget jag gissar mig fram till) men kan säga att jag blockade han.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
13

#10 Tänk framåt, långt framåt. 

Vad händer om han begär att du ska dölja dig? Vad händer om han vill att pojkbarnen ska omskäras? Vad händer om du vill döpa barnen? Vad händer om din/dina son/söner plötsligt slutar lyssna på vad andra Kvinnor säger (exempelvis dagisfröken, lärare)? Vad händer om du måste välja mellan att skiljas från dina barn eller att flytta till mannens hemland och leva under muslimska lagar?

Jag har erfarenhet av en sån mixrelation i familjen och det har varit svåra problem av just det här slaget från första början. Nu har det gått 20 år och deras liv är i spillror.

Holtan
8

Tycker att du ska sluta prata med honom tyvärr. Han kommer lova dig guld och gröna skogar och säga och göra allt han kan för att du ska tro på honom. 
Blockera honom utan att säga något, avsluta kontakten direkt. Var självisk och tänk på dig själv, sök inte bekräftelse i komplimanger från någon du faktiskt inte känner. Lär känna dig själv och ditt eget värde.

Någon som skriver så efter två veckor, oberoende av religion och härkomst, är någon du ska undvika.  

Så blockera honom snälla!
Jag, som många fler här, tror inte att han har goda avsikter.

Lycka till! Berätta gärna hur det går :)

Mortiscia
4

Orolig, för vad egentligen? Sen är det väl irrelevant att han är muslim, oavsett bakgrund så är killen alldeles för het på gröten och jag har hittills aldrig hört om några som blivit ihop och det funkat för med en sån början. Verkar smått desperat måste jag säga…

Sjuttan
4

Han kommer nog från en kultur där man gifter bort mycket unga flickor som inte själva kan protestera. Det farliga är själva giftermålet. Sedan finns risk för att han anser att du är hans ägodel och blir behandlad därefter. Har han även familj (föräldrar o syskon) så kan dessa komma att pressa på ytterligare. När dessa män lyckas få med frun på besök till hans hemland kan det sluta mycket illa! Vill du absolut vara ihop med honom så gör det, men VÄGRA gifta dig! Se till att han respekterar dig och dina beslut. Som någon skrev ovan, läs boken 'Inte utan min dotter'. Det är viktigt! Kolla på biblan.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[violaan]
20

Så nu har jag bestämt mig, jag skrev till honom att han går för långt fram. Att han får ta och lugna ner sig lite ang giftermål osv, så han förstod mig efter jag berätta. Men sedan så börja han skriva saker som att han älskar mig, och att han vill att vi skulle resa till thailand tillsammans. Då gick gränsen, har blockat han och slutat skriva med honom. Vill inte ta risk att åka till nått annat land med någon jag inte ens känner.

Karmatarerskanise
7

#28 Bra gjort. Håll honom borta.

Det finns fler fiskar i sjön som inte går från på det sättet :)

[PeterTM]
6

#28 Bra där, helt rätt agerat 👍

[Devya]
6

#28 Bra gjort! Han låter inte riktigt frisk i huvudet om han säger sådana där saker efter så kort tid!!

Sjuttan
3

Bra gjort! Lycka till med någon annan!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[LarssonA]
1

Ja, du ska verkligen oroa dig!

Bra du tagit avstånd från honom. Passa dig för sånt i framtiden!

tlover
4

#12 Visst lite OT men en muslimsk man får gifta sig med en muslimsk, kristen el judisk kvinna. Är TS kristen (tex döpt) så skulle hon inte behöva konvertera. Hade TS varit en man och killen en tjej så måste killen konvertera för muslimska Kvinnor får bara gifta sig med muslimska män.

Sen kan enskilda familjer tycka annorlunda men då är det inte koranen dom går efter utan eget tycke.

Man hursom så var det lite väl snabbt på så jag tycker att TS gjorde rätt

l'm back