Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1970 ggr
umami
20

Olika syn på ekonomi

När jag växte upp hade mina föräldrar inte mycket pengar över varje månad och vi fick såklart leva därefter. Men det var aldrig något jag mådde dåligt av. Det fanns alltid mat på bordet och jag och mina syskon ( 4 st) hade alltid hela och rena kläder. Men det var ju inte tal om några utlandssemestrar osv som man fick höra av sina kompisar att de hade gjort på sommarloven . Men jag var aldrig ledsen eller besviken på mina föräldrar att vi inte gjorde allt som "alla andra" tycktes ha råd med och att jag inte hade mitt rum fullt av nya leksaker hela tiden som vissa andra barn.

Det där var lite bakgrund till vad som kanske format mig och fått mig att bli så som jag är.

Jag har jobb idag. Ingen hög lön (undersköterska) men jag trivs med livet.  Jag är sambo med en fin man och det rullar på. Han har dock haft en helt annan uppväxt än jag men för oss är det inga problem.

Det är väl mer mina svärföräldrar som verkar reta sig på hur jag är och jag får pikar lite nu och då av svärmor och ibland blir hon riktigt arg på vissa val jag gör. Svärfar är mer lågmäld.

Jag är ekonomisk av mig. Hittar jag tex en bra vinterjacka jag trivs med så har jag den i flera vintrar så länge den inte är trasig eller ser väldigt nött ut. Min svärmor köper en ny täckjacka varje vinter för "det är ju pinsamt om grannarna ser att man har samma jacka år ut och år in" 

Själv så struntar jag fullständigt i om grannarna ser att jag är inne få 5:e året i rad med min dunjacka. Jag älskar min jacka och tänker ha den så länge den ser bra ut. Men hon kan inte låta bli att anmärka på det. Eller på min gamla bil som jag köpte på blocket för en billig peng för 7 år sedan och den funkar fortfarande och snart blir den skattebefriad (30 år alltså) Hon tycker det är "skamligt" För henne är det väldigt viktigt med en fasad utåt att man har nya prylar att visa upp. När deras bil var 7 år gammal var den "alldeles för gammal att köra omkring med" så de skaffade en splitter ny.

När jag köpt en "ny" fönsterlampa tyckte svärmar den var fin tills hon fick veta att jag betalat 15 kr för den i en second hand butik.  Likaså var det med gardinerna jag hittade på loppis. "Så pinsamt!" tyckte hon. "Ni har råd att handla i en riktig affär!"

En gång öppnade jag kylen och svärmor råkade se en röd 50% lapp på en äggkartong och hon nästan skakade. "Det är väl bara att gå in på vilken mataffär som helst och köpa färsk mat och inte hålla på och gneta på det där viset."

Det var absolut inget fel på de där äggen. Bäst före datumet gick ut nästa dag och jag tycker det är jättebra att de då säljer till halva priset istället för att mat ska slängas. Men hon tycker det är "skamligt"

Jag lägger mig absolut inte  i deras (i mina ögon) slösande och att de gör sig av med alldeles riktiga saker för att det är roligt med nytt. Hon och de får göra precis som de vill. Men att jag vill göra på ett annat sätt verkar vara väldigt provocerande.

Jag ville bara skriva av mig lite efter ännu en dust med svärmor.

Tack

Lia
15

Jag har precis samma uppväxt som du. Tycker folk som din svärmor är riktigt löjliga och pinsamma. Det är väl jättebra att man värnar om mat och begagnade saker, så slipper det slängas i onödan

Fien
5

Så trist! Kan du inte säga till henne att du tycker det är tråkigt med alla pikar och att du är vuxen och kan ta egna beslut. Eller fråga vad din svärmor gör för aktiva val för att bevara planeten för framtida generationer? (En 30 år gammal bil är kanske inte riktigt försvarbart här…:)) Vi köper (och säljer) också en del begagnat, framförallt till barnen, trots att vi har råd att köpa nytt. Men känns liksom bättre att saker kommer till användning än att bara köra "slit och släng" och konsumtionsspåret.

Katti
4

Åh vad jag känner igen mig, även om jag inte har fått kritik för just den biten lika rakt på sak som du. Men jag kan säga att jag är på din sida till 100%!

Jag tror inte att svärmors kritik kommer försvinna av sig själv, utan det lär krävas en konfrontation. Kan du inte svara något i stil med "Vi fungerar olika när det gäller den här biten. Jag kritiserar inte ditt sätt och vill inte att du kommenterar vårt sätt." Bäst är ju om din sambo är närvarande och backar upp dig när du säger det. Han måste vara väldigt tydlig med att han inte har några problem med det här!

Usch, sitter och retar upp mig nu. Vilken oerhört tråkig attityd hon har… Liknar min f d svärmor en massa 🤫!

SuperLimm
6

Jag hade nog bara svarat att "vilken tur att jag aldrig brytt mig om vad andra tycker och aldrig kommer göra det heller". Jag är också lite som du. Jag använder mina kläder tills jag inte längre kan ha dom eller tills dom går sönder. Jag lägger hellre dom pengarna på annat. Trist att du blivit med en sån tråkig svärmor!

Mvh Linn

_Fisken
14

Det är idiotiskt o köpa nytt när beg. fungerar och är snyggt. Kapitalförstöring och köpa nytt för att svårmor o grannar har en massa tyckande. Bättre o ha pengar över till sig o sin familj istället. Skit i allt snack och du gör helt rätt.

Effie
18

Får ju erkänna att jag tycker lite synd om svärmor…att känna sig tvungen att slösa pengar på sin fasad. Handla för att inte grannarna ska tycka. Roligare kan man väl ha här I livet.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
9

Usch vilken sorglig svärmor. Bra att du står upp för dig själv.

/Maria

umami
0

Det är klart att jag försökt prata med henne och få henne att förstå att som hon tänker och handlar inte behöver vara det enda rätta för alla människor. Men det vill hon inte höra på.  Jag tror hon tycker det är jobbigt att hon märker att hennes son har förändrats också till att mer tänka efter och göra kloka val.  hon tror väl att det är jag som försöker förändra honom men så är det inte. Men han har själv berättat för mig att förut tänkte han aldrig på vad saker kostade. Han spenderade massor och tröttnade snabbt på sakerna. Nu köper han det han verkligen vill ha.

Vi lever ju inget udda liv alls. Det är ju inte som att vi bor ute i skogen utan vatten och el och med ett utedass till toalett😃Men för henne verkar det nästan så. Jag har själv hört henne säga till sonen. "Du börjar ju bli mer och mer som henne" Och så nickar hon mot mig. Så det är uppenbart att hon ser mig som ett ufo eller jag vet inte vad. Men tydligen är det något dåligt i alla fall att han blir mer som jag.

Katti
8

Tror inte att diskussioner hjälper. Du måste sätta ner foten och säga att så här gör vi, that's it. Egentligen är det hennes son som ska ta det. Få henne att fatta att det är ett val ni tillsammans har gjort och att hon helt enkelt inte får racka ner på dig, eller honom för den delen, angående detta!

Gronstedt
7

TS, fråga henne på vilket sätt ert sätt att leva ert liv kan vara pinsamt för henne. Om hon inte har något eget liv, utan bara existerar som en bild i sina grannars ögon, så är ju det en sak för henne. Men på vilket sätt blir hon utskämd inför sina grannar av att du har ägg med kort datum i kylen? Be henne förklara den kopplingen, så kanske hon blir tvungen att reflektera lite.

Hon verkar lika bisarr som de där Stureplansbratsen som påstods beställa två flaskor varje gång och låta slå ut den ena, bara för att visa att de hade råd …

Åsa S
8

Ignorera vad din svärmor pratar för strunt man behöver inte tycka likadant och ibland är det bara bäst låta gamla människor få tycka vad de vill och bara låta allt rinna av en och inte ta åt sig eller bry sig. Min svärmor älskar Trump och pratar inte alltid så bra om invandrare men jag bara låter allt rinna av mig och struntar i allt strunt hon pratar. Min svärmor älskar dock att handla second hand precis som jag, min man däremot har haft hög lön under lång tid och tyckte jag kunde köpa nytt när jag gick på loppisar sedan tog jag med honom och han blev nästan helt shoppinggalen han tyckte ju allt nästan var gratis men han får inte åka själv längre för han kom hem med ett bord eller nått annat stor varje gång han var där och vi bor i en tvåa som inte alls är lika stor som han får för sig ibland när han shoppar.

_Fisken
2

Vi stöter ibland på folk som har nedsättande kommenterar om dig och din  ekonomi, klädval, partnerval, matinköp, boendeform, utseende, smink och vikt. Hittar de inget fel så klagar de ialla fall - på nån annan.  Skvaller o skitsnack. Bästa motmedlet för det är att lita på sig själv och dessutom undvika dessa skitsnacksgeneratorer.

Greta G
6

Du kan ju ta upp klimatkrisen och vikten av att återanvända för en hållbar framtid. Det hon gör går ju inte alls i hop med hur vi tar vara på vår planet och våra resurser, tycker det hon gör i så fall är skamligt. Stå på dig!

tiger tok
1

Herregud vilken jobbig svärmor! Min mor har inrett hela sitt hus i 50-tal, din svärmor skulle väl få panik därinne, för nästan allt är köpt på second hand! Men huset är faktiskt nyrenoverat och riktigt fint! Jag hade ett par trasiga skor och en för stor jaga med målarfärg på i stallet i över ett år, har aldrig haft så bekväma skor! Och tänk, min häst bor i ett stall utan värme och avlopp?! Herregud vad synd det är om honom.. Nä, sluta umgås med henne eller sätt hårt mot hårt, håller med ovanstående om hur det kan vara skamligt för henne att du har ägg med kort datum i DIN kyl? Och tänker grannarna verkligen på hon har förra årets jacka på sig? Nä dem har glömt det efter ett år! Blev du mobbat hela din uppväxt för att du hade samma jacka under några år?

Zepp
4

Svärmödrar är ofta jobbiga.. skit i henne!

Ta ingen konfrontation för hon lär hur som helst inte ändra sig.

Hon får ta sina problem.. du får ta dina och all blir lyckliga på sitt sätt!

Jag kan avslöja en sak.. nämn det dock inte för svärmor.. grannarna skiter i hur hon ser ut/klär sig, vilka saker hon stoltserar med för att hålla fasaden utåt!

Folk har lixom fullt upp med sina egna nojor.. och i princip ingen som helst tid elelr ork att bry sig om hur andra klär sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
5

#15 Alltså, som svärmor måste jag protestera, Zepp! Jag skulle aldrig komma på idén att lägga mig I hur min svärdotter klär sig och om hon köper ägg till extrapris. (det gör jag ju själv, även om jag skulle ha råd att låta bli, och även råd att köpa ny vinterjacka varje år - men varför??)

Så varför måste just svärmödrar vara jobbiga?

Däremot håller jag nog med om att man inte ska försöka omvända henne; jag tror inte det är möjligt. Bara humma med, och gör som du tycker.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
4

"Svärmödrar är "ofta" jobbiga"!

Inte alla.. eller ens en majoritet.. men hur som helst.. som äldre kvinna och då  mor åt partnern så har de vissa privilegier.. som de kan använda efter bästa förstånd eller på något dumt sätt!

Dvs det handlar till syvende och sist om huruvida svärmor är dum eller ej!

För förståndiga svärmödrar med söner så kan svärdottern bli lite som en egen dotter.. dvs man kan finna varandra på kvinnobas och då kan man dela en hel del!

Och i bästa fall så kan svärmodern då bidra med livserfarenhet.. och det kan handla om allt möjligt.. alltifrån recept till hur man på bästa sätt hur man hanterar barn och man.. för allas främsta lycka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.