Relationer iFokus

Relationer

Etikett: allmänt
Läst 569 ggr
mimmie.k
0

Vad är rätt och vad är fel??

I helgen var jag, min bror och en vän och hans flickvän iväg på en liten trip. När vi kom fram började hon krångla. Hon reagerade varje jag jag änns talade till hennes kille. Jag lät det vara och talade bara det mest nödvändiga med honom för att han inte skulle få det för jobbigt under helgen. Sen dag 2 så kommer hon till vårat bord, säger att hennes kille gjort slut och är arg. När han kommer ner går hon och pratar med han. Han sätter sig ensam vid ett annat bord, antar att hon sa till honom att han inte får sita vid vårat bord. Sen ställer hon sig och pratar med oss så han får sitta själv. Min bror frågar om hon skall med ut men när jag säger att jag skall sitta kvar och läsa en sak vägrar hon att gå tills att hennes kille ätit klar och följt med henne. Med andra ord så va dom tillsammans igen (han har vad jag förstått gjorrt slut många gånger men slutar allti med att dom blir tillsammans). Senare när vi skall gå ut med våra grejer till bilen vill han ge henne hennes väska men hon vägrar, han ställer då ner den och säger att hon skall ta den själv, då slår hon till honom, man hör smällen när handen når kinden, ingen lös smäll inte. Dom fortsätter att bråka hela dagen. När vi ska åka hem går vi med på att åka förbi hennes bror bara för att slippa onödigt bråk, sen efter det börjar hon krångla för att hon vill till sin mamma, vi alla börjar vägra.. hon krånglar så vi tillslut står på ett köpcenter i säkert någon timme. (vet ej exakt tid) jag minna att allt jag ville var att få komma hem till min kille. Tillslut kom dom tillbaka ock vi kunde fortsätta hemåt. Min fråga till er är följande:

Borde jag se till att killens familj får veta det inträffade?
Hur ska jag tala med henne så hon förstår att det är hon som gör fel?(hon skyller allt på sin kille)
Hur ska jag få honom att fatta att han är värd något bättre??

Behöver era tips snarast.. kan inte bara se på när något sådant här händer. När jag hade en kille som tog tag i min arm hårt en gång för att han ville bestämma över mig så var min bror och denna killen bakom mig för att hjälpa mig.. kan inte bara se på när han har hamnat i samma situation jag kunde hamnat i om det inte var för att dom hjälpt mig ut…. Snälla hjälp mig!!!!

zeretki
0

1. Du kan inte få folk att förstå det dom inte vill förstå. Du kan säga sådant som känns rätt för dig, sen har du gjort vad du kunnat.

2. Gör som du vill! Om du tycker det är rätt att berätta för familjen, gör det. Man måste följa sitt hjärta och sin egen väg.

Jag tycker hon låter helt hemskt och jag skulle ha skällt ut henne rejält.

mimmie.k
0

Jag har betättat för hans familj.. saken är nu den att han kallar mig "skvallerbyta" för att jag gjorde detta. Han anser att ingen annan än dom 2 har med saken att göra..

Kan tillägga att vi var på resan som en klubb vi är med i betalade.. det var många ur andra klubbar som ochså såg händelsen, har sen även fått veta att hon slängt en mobil på han också. Vet att han haft många problem med henne men att han nu säger  "vi hade en dålig helg bara" Har inte hört nått positivt om dom sen för nått år sedan… hon krånglar och hon bråkar. Vet inte vad jag ska ta mig till… Vill inte se han i denna sitsen..

AlbaStiffler
0

Låt honom göra sina egna misstag? kanske kan du istället be honom att behandla sina problem hemma, så att ni slipper bli indragna i deras fajter?

Nä, det enda jag ser att du kan göra är att berätta för honom att han förtjänar bättre. Stötta honom… annars tycker jag du ska lämna honom ifred, det är hans beslut om han vill ha ett destruktivt förhållande…. Att gnäbba med henne (eller hans familj) tror jag inte löser något. Då kan du istället ses som jobbig och dålig…

Svårt att titta på ibland…

mimmie.k
0

lämna honom ifred? Hans beslut om han vill ha ett destruktivt förhållande?

Förlåt om jag frågar men skulle du ge samma tips om det var en tjej som var den utsatta?? Han har inte valt detta förhållandet, han har försökt att dra sig ut men antar att hon har nån hollhake på honom eller så vågar han helt enkelt inte dra sig ut helt och hållet. Smset jag fick av han antar jag att hon låg bakom.. han skulle inte använt alla de ord som stod i det smset utan det var mer hennes sätt att skriva på…

Jag struntar i om folk kommer se mig som jobbig och dålig men har bara fått positiva reaktioner över mitt handlande förutom från dom… Jag kan inte bara sitta här å se på när nån slår en annan vare sig om de ä tjej eller kille som slår!

AlbaStiffler
0

Vad jag menar är att det låter ju inte osm om han är handlingsförlamad själv. Vill man inte bli hjälpt som kan man ju inte heller bli det. Han kanske inte kommit till det stadiet än då han vill ha hjälp. Själv uppfattade jag inte berättelsen som om han blivit misshandlad, utan mer som om han har en puckad tjej som gått över gränsen. och med det försvarar jag inte hennes örfil men jag uppfattade inte din berättelse som en misshandelshistoria… mer känslomässig misshandel, vilket är något han kanske inte insett själv än!

Det var det jag menade med "lämna honom ifred", alltså att hans kulle få förstå det själv. För han lyssnar ju uppenbarligen inte på vad du säger om deras förhållande.

mimmie.k
0

Grejen är att jag inte kunnat prata med endast honom då denna tjejen vägrar låta honom och mig ses själva. Hon säger rakt ut framför honom att hon inte litar på honom och nej det är kanske inte en misshandels historia men ändå så skulle du ha en tjejkompis som får en smäll över käften av sin kille skulle inte du ingripa om hon inte vill ha hjälp… Vare sig det är tjej eller kille så är det såhär man alltid får höra att misshandel förhållanden börjar, man slår, ångrar sig den andra säger att det inte är något… så forsätter det.

Killen i detta fallet får inte änns åka intill min bror och umgås (dom har varit kompisar i ca 10år) utan att hon måste vara med, han får inte göra något utan henne. Hon säger att hon har varit otrogen med min bror för att han ska släppa kontakten med sina vänner.. hon håller på att stänga in honom och jag kan inte längre bara stå och kolla på.

Jag vill be om ursäkt om det låter som jag hoppar på dig #5 men är bara så arg på denna tjejen… Jag fattar inte att hon kan göra som hon gör sen säger hon till alla att det är han som bestämmer över henne hela tiden… :( Vet inte vad jag ska göra.. hur jag ska ta mig till… :(

AlbaStiffler
0

Vilket psyko hon verkar vara… håller med dig om att det låter skumt värre. Frågan är om han ser varningstecknena eller om han blundar för dem, och isf varför blundar han? Låter som om du måste lura iväg honom avsides och ta ett långfika, fråga honom dessa saker.

Zandra---83
0

Jag kan bara säga en sak och det är:

Hade det varit en kille som gjort allt det där mot en tjej med slag och allt så hade han legat illa till för att hamna i polisreg för misshandel, både fysisk och prykisk, men när det är en kille som blir utsatt så verkar det mer okej. Som om att killar ska åla mer än tjej, vi ska ha jämnställdhet överalt, jobb / löner m.m. m.m. listan kan göras lång hur vi ska nå jämnstäldheten, men borde då inte jämnstäldheten också gälla vid misshandel m.m m.m. när det är en kille som far illa? Jo det borde vi, en kille ska inte behöva få ta mer skit bara för det är en tjej som är djävlig!

Jag kan tyvärr inte ge tips på vad du ska göra, men det som sker är inte okej! Det hade ej varit okej om det varit en tjej som blev utsatt och då ska inte heller en kille behöva få utstå en sån här sak!

mimmie.k
0

#8 Viste inte att du höll till här inne också.. :) hehe

Har dock inte pratat med henne eller med honom idag utan mest skrivit upp vad jag vill få sagt.. men men tror ja ringer i morgon så får man se hur de går…

Zandra---83
0

#9 Det gör jag vanligtvis inte ;), men råkade se någon intressan uppe i hörnet där de gör "reklam" för olika inlägg och då såg jag detta och kunde ej låta bli att svara när jag nu inte ha något annat bättre för mej! Och det är en viktig sak du tar upp detta, inte bara för honom utan även för andra killar och att vi måste inse faktum att det inte är bara tjejer som drabbas! Det gör killar också, men det tystas ner, tyvärr, som om det är fel på killen att han blir så illa behandlad och som han ska klara allt,killar är bara människor också och inget seriefigur som ska klara och tåla allt, alla är lika mycket värda och ska behandlas med respekt och ömhet, den om det är kille eller tjej kvittar!

zeretki
0

#4, Jo, fast det är faktiskt så att alla vuxna måste själva bestämma om dom vill vara i en destruktiv relation eller inte. Man kan inte tvinga någon.

Tyvärr är det så, ofta som man tvingar en kvinna att bryta med sin misshandlade man så går hon tillbaka. För hon VILL ju vara där, i den illusion som man skapar att allt ska bli bra.

Man måste SJÄLV känna i hela kroppen att man VILL ut från en relation. Så länge hon eller han vill stanna så kan dom inte gå.

Ja, min åsikt är att både tjejen och killen behöver hjälp av nåt slag men det är inte alltid man KAN hjälpa folk.

Zandra---83
0

#11 Men jag tror ingen vill vara i en sån relation igentligen, man mpste bara hjälpa dom att inse fakta att det är destrukivt och inte någon som helst kärlek i den relationen. Jag vet nu inte i denna fråga hur man ska lyckas att få han att inse det, men du kan ju inte mena på fullaste allvar att någon vill vara i en sådan relation! Utan man blir så blind och van vid behandlingen att man inte kan inse hur fel allt i verkligen är i relationen!

zeretki
0

Nej, man måste inte hjälpa alla andra. Dom är väl vuxna själva? Det finns många vuxna som vill massor av saker som jag inte vill.

Zandra---83
0

# Klart man ska hjälpa andra! Tänk om alla skulle vara som du verkar vara, så skulle vi ju varken behöva polis / brandmän eller sjukvården! Det går inte att tänka som du gör! Det funkar helt enkelt inte att tänka som du gör!

zeretki
0

#14  Jag tror inte du förstår vad jag menar överhuvudtaget.

Zandra---83
0

#15 Inte? Kan knappast missförstå det du skrev!Du tycker ju inte man kan hjälpa alla och då om man tänker som du gör så kan vi ju skrota ex sjukvården, vi kan ju ändå inte hjälpa alla (varför då hjälpa bara vissa?). Det är ju ej rättvist att bara hjälpa vissa så ska vi inte hjälpa alla med vad vi kan så ska ju ingen få någon hjälp! De som säker sjukvård är ju mer eller mindre halva beflkningen vuxna och kan ta vara på sej själv. Det är ju ingen skillnad! Vuxen som vixen!

mimmie.k
0

Kan vi återgå till trådens start?? Jag vill ha tips på saker som kan vara bra att säga till både hon och han… vill inte missa något när jag ringer…

Monakilling
0

Jag anser att folk själv måste ta ansvar för sina handligar jag hade inte gjort något, ev bara stötta killen som vill dumpa.

mimmie.k
0

#18 jag kan väll inte bara stå vid sidan av och veta vad som pågår?? Det finns inte i mitt liv att se på nån som blir behandlad på det viset. Jag skall idag ringa och prata med dom båda (om jag får tjejen att räcka över telefonen annars blir de bara tjejen jag pratar med). Jag vet att hon är orolig för vad jag vill och för att klubben vi var på resa med skall få veta vad som hände. Ska bli ett intresant samtal..

Monakilling
0

Han måste ju själv kunna göra sina egna beslut..! Jag förstår inte varför du ska vara en kärlekspolis åt dom? Vill han göra slut så gör han väl det. Är hon en skum elak och konstig tjej så kanske det är jobbigare att göra slut, men han skulle forfarande göra det om han vill. Om han inte är heeelt handligsförlamad själv dvs.

mimmie.k
0

Om det hade varit en tjej hade ni tänkt på samma sätt då??

Att hon är ju inte helt handlingsförlamad utan kan göra som hon vill??

Varför är det skillnad på tjejer och killar?? bara för att det inte ä lika ofta man hör om en kille som blir nertryckt??

Han är en extremt blyg kille. Min bror har känt honom i ca 10år jag har även varit tillsammans med denna killen men det funka inte då han var alldeles för blyg. Han vågar inte säga imot, precis som tjejer som inte vågar säga imot när deras kille slår, men nu är han just kille å då ska han klara sig själv???

Monakilling
0

hm.. ja alltså jag måste nog säga att det är skillnad. En tjej kan inte försvara sig mot en kille om den blir slagen pga bara 20% av mäns armstyrka. Men givetvis ska ingen slå någon.

Robinsnel
0

#8 word!

AlbaStiffler
0

Jag hade sagt samma sak om det var en tjej som en kille. Man kan inte hjälpa den som inte vill bli hjälpt. och det har inget att göra med varken brandmän, sjukvård eller för den delen att jag skulle vara egoist, för det är jag inte. Men man kan ändå ha olika åsikt.