Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 4052 ggr
[Sajberlena]
0

Kärlekens fem språk

Snavade för länge sedan över en bok av Gary Chapman, en fil. dr. som leder äktenskapsseminarium över hela USA. Boken heter Kärlekens fem språk och Chapman menar att det finns just fem grundläggande språk för kärleken:

Komplimanger

Tid för varandra

Ta emot gåvor

Göra varandra tjänster

Fysiskt beröring

Det hela går ut på att det jag behöver för att känna att min partner älskar mig är detsamma som jag ger. Om jag är en person som ofta ger komplimanger så är det precis vad jag behöver få för att förstå att jag är älskad.

Ponera nu att jag är en person som gärna ger komplimanger. Min partner är en person som ofta köper mig presenter. Jag tycker inte att min partner visar mig sin kärlek - han säger ju aldrig något vackert om mig. Han älskar mig nog inte… Jag får bara massa onödiga grejer - tror han att han kan köpa min kärlek eller vaddå???

Min partner överöser mig med presenter, men får aldrig några av mig. Han blir mer och  mer deprimerad - han tror inte jag älskar honom… Att jag dillar massa jox om att han är snygg, härlig och underbar uppfattar han som tomma ord.

Vi älskar varandra gränslöst, men förstår inte varandras språk! Kriser, katastrofer, äktenskapsrådgivning, osv, osv.

Känns det som om din partner och du inte är på samma våglängd vad beträffar ert sätt att visa kärlek mot varandra - var uppmärksam på vilket språk ni talar!

I verkliga livet kan jag säga att hos oss ser det ut såhär (vilket jag inte riktigt fattat förrän jag läste om det):

Maken är en blandning av fysisk beröring och att göra varandra tjänster. Han gör allt jag ber om, och vill gärna kramas. Han visar att han älskar mig!

Jag är en typisk "tid för varandra" människa. Avsätter gärna heldagar i almanackan för saker som jag vill att vi gör tillsammans. Barnen får naturligtvis också vara med. Det slutar oftast med att jag får göra det själv med barnen, och jag blir grinig för att han inte vill vara med. Jag avsätter ju tiden för att jag älskar honom!

Det man ger är det man behöver få tillbaka! Maken behöver bekräftelse utav mig genom att jag gör småsaker som han ber om och genom att jag ge honom kramar. Jag behöver att han tillbringar mer tid med mig och att vi gör saker tillsammans.

Jag måste säga att jag tycker att vi kommunicerar på ett helt nytt plan numera, sedan jag begrep hur det låg till.

Rekommenderar starkt att alla som känner sig obekräftade och tvivlar på kärleken gör en språkanalys av era förhållanden - det kan vänta överraskningar i nästa nivå! Glad

[SharpMissy]
0

Har du boken? Kanske det vore något för mig att läsa, eller, hehe, snarare SeaHawk… *flinar*

Vi älskar varandra över allt annat, men har nog väldigt olika syn på hur man ger och tar emot kärlek. Men jag vet också att vårt förhållande bara blir bättre och bättre med åren. Att läsa en sån här bok är ju inte helt fel.

[Sajberlena]
0

Den finns här hos mig! Bara att hämta!

[Sajberlena]
0

Så kan du få tillbaka Samtal med Gud också!!!

SeaHawk
0

Är det som ljudbok då?? Annars orkar jag ju inte läsa nått

[Sajberlena]
0

Nä, för en gångs skull har jag LÄST en bok med bokstäver i alldeles själv!

Men den är ganska tunn, bara 169 sidor! Sen är den så intressant så man läser ut den i ett nafs!

SeaHawk
0

Men man kan ju inte läsa och jobba samtidigt, man kan ju inte bara ligga där och läsa i en bok, när skulle man hinna med det nu då?

[Sajberlena]
0

Nu, t ex, hade du kunnat sjunka ner i din sköna fotölj och tänt en go brasa i kaminen och lärt dig vad din fru säger! Om du hade haft boken vill säga, den som ligger här bredvid mig!

[Sajberlena]
0

Men å andra sidan har jag gjort en rätt bra sammanfattning på de 169 sidorna i inlägget, så egentligen behöver du nog inte läsa boken. Läs inlägget noga och ordentligt så kan du det här som ett rinnande vatten ändå!

[SharpMissy]
0

#6 Jag kan läsa den för dig, darling!! Jag ska ju ändå läsa den så kan jag läsa den högt, eller hur?

Förresten så sa du att du läst Män är från Mars, Kvinnor från Venus, så då klarar du nog den här lilla boken med. Du är väl seriöst intresserad av att vara med och skapa det ultimata förhållandet?

Kyss

SeaHawk
0

Näää, jag vill inte ha en massa ultimatum i vårt förhållande heller!!!

[Sajberlena]
0

Tänk vad ditt liv kommer att bli såååå mycket enklare när du inser vad du säger istället för vad du menar med det du inte säger när du menar det!

Du är en fin människa, tycker du förtjänar att få ta del av detta facit!Kyss

Raja
0

Det där stämmer in jättebra på mig. Tyvärr verkar det inte som om gubben pratar nåt av dom språken Fundersam

[Sajberlena]
0

Tolkförmedling? Oskyldig

SeaHawk
0

Hmm, räcker det inte med att man pratar både svengelska, svenska, engelska och smauländska eller?? Ska man nu behöva lära sej ännumer?