Stanna elr lämna?
Jag har 3 barn från ett 16 årigt förhållande. Jag valde att gå isär med min första man då han knappt ville ha sex, hade inte samma intressen som jag, ville aldrig göra nåt med mig och barnen och jag kom alltid i sista hand. Jag var honom trogen i 16 år och älskade honom trots allt men tillslut dog den kärleken och jag "bröt mig loss". Sen träffade jah en ny man. En man som är 8 år yngre, han hade inget barn och vi fick ett tillsammans. Jag trodde han var min själsfrände men "problemen" började dyka upp efter ett tag.. kring allt mellan himmel och jord. Kan också nämna att mina barn tog emot honom med öppna armar och har både visat respekt honom och varit hur fina som helst från första början. Det första problemet utifrån hans perspektiv, var att jag uppfostrade barnen fel, elr rättare sagt "inte uppfostrade dem". Detta grundar han på att min ena son, (som nu är 8) tuggar ibland med öppen mun, att barnen ibland glömmer att släcka lampan, att de ibland glömmer bort sig och pratar "högt" på morgonen och en massa annat. Men att de hjälper mig att damsuga, gå ut med sopor och konserver och är fantastiska med sitt yngsta syskon är inget han uppskattar. Vi har kommunicationsproblem. Varje samtal som är lite "laddat", det kan vara hushållsarbete elr annat som diskuteras avslutas med att han säger "håll käften" till mig. Han säger sällan förlåt, och det är alltid enbart mitt fel. Det är inte fel ur "kommunikationsaspekt" utan det är jag som "inte fattar", "överdriver", "vill starta bråk" etc etc. Han vill skaffa ett till barn men kan knappt ta hand om sig själv. Hans mamma och pappa gör nästan allt åt han.. on han städar så är det ytterst lite. Hans "gräns" för när man bör städa är högre än min. Vi har provat med schema listor kontrakt etc men det blir aldrig av, han tar aldrig initiativ och jag känner att jag alltid får "pusha på" elr göra det själv. Om jag nu inte skaffar ett till barn med honom så kommer han att lämna mig. Då barn är otroligt viktigt för han då han tycker att han har så bra gener så han måste föröka sig.. Ärligt talat så har jag fått nog av hans sätt att vara på. Jag älakar honom men är allt det här värt..? Ska jag stanna elr lämna..? Barn kommer jag aldrig gå med på förens han växer upp och blir en man
Läs igenom din egen text så inser du nog att det knappt finns någon framtid. Framförallt inte med fler barn.
/Maria
Vad finns att stanna för? gå. Direkt. Du o barnen får det bättre och lugnare. Han kan växa upp o börja ta hand om sig själv. Jag har flera såna här liknande förhållanden bakom mig -man mår bättre direkt man satt ner foten och startat sitt nya liv - sen kan det hända att det blir rabalder ändå - för efter ett tag så har mina x ångrat sig och med alla medel vill ha mig tbx.. Just. To. Late. ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Det är inte kärlek i min bok. Kärlek är kopplat till respekt och att vilja varandras bästa.
Tyvärr, finns det många fler relationer som bygger på destruktivitet än kärlek.
Håller med Maria, läs texten och fantisera om att det är en väninna som skrivit den. Vad hade du sagt till henne?
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Jag skulle aldrig kunna sätta ett barn till världen i en relation där den andre säger håll käften så fort det inte passar. De barn som redan finns ser detta varje dag eller hur ofta det nu händer och växer i värsta fall upp till vuxna individer som tror att det är ett normalt beteende…
Tack för att ni tar er tid att svara. En annan rädsa jag har är att inte hitta kärleken och att inte hitta någon som vill ha relation med en ensamstående mamma till fyra barn. Varpå ett av dessa är 1år..:-/ tur att mina andra barn är tonåringar och klarar mycket själva.
Menar du att du hellre skulle välja ett bedrövligt förhållande bara för att ha "någon"?
Tänk på dina barn i första hand.
/Maria
Det är då inte så lätt att bara gå heller, har man fyra barn varav ett litet barn så får man tänka flera gånger först. Man får kanske ställa krav på förändring och att man talar ut ordentligt. Men man ska säga ifrån om kränkningar att man inte tolererar sådant.
Det handlar om boende, ekonomi, barnen, skolor, förskolor och vårdnad.
Men om man ska bryta upp ska man fr barnens skull göra det smidigt och försöka vara vänner, det kan vara lättare sagt än gjort. Separationer går inte spårlöst förbi, de tar kraft , energi och kostar på många sätt.
Jag önskar dig lycka till hur du än gör, viktigast var rädd om dig och barnen…Mvh/WL🌺
En fråga ts. Hur länge bodde ni ihop innan gan börja klaga på dina barn samt skaffa detta gemensamma barn?