Obehagligt beteende
Jag vet inte vad jag ska göra i en sån här situation. Jag har en äldre man i min närhet som jag ser lite som en faderfigur. Jag har känt mig trygg med honom och varje gång vi träffats så har jag fått en härlig kram. I början på året började han att ge mig en puss på kinden. Inget jättekonstigt först tänkte jag. Blev bara lite fundersam när ha sa att det är vår hemlighet. Men idag när han kom förbi(han är vaktmästare hos mig) så när han skulle gå fick jag vanliga kramen, kindpussen och sen gav han mig en lätt puss på munnen. Och sen sa han att det här är vår hemlighet. Nu är jag skiträdd. Jag har väldigt svårt att lita på män överhuvudtaget så att detta händer med en man jag känt mig trygg med känns väldigt obehagligt. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vågar inte säga något till min mamma( jag bor granne med henne och hon känner honom också väl) och jag är för rädd att säga till själv till honom att det kanske är lite för närgångna hälsningar. Behöver råd vad jag ska göra.
Nej, du måste säga ifrån ordentligt att det han gör inte är ok. Inte på något sätt. Egentligen borde du ta avstånd helt ifrån honom, han känns inte sund.
Du bör också prata med din mamma, hon måste veta vem hon har i sin närhet. Ju fler som vet om det desto bättre.
Varför skulle du inte våga prata med din mamma? Du har ju inte gjort något fel.
Hur många tjejer/flickor/kvinnor har råkat illa ut bara för att någon inte velat "skapa dålig stämning"?
Sätt ner foten - du är inte värd att behandlas så.
#1 Även om jag säger till så kommer han ändå finnas i närheten. Jag kommer oavsett vad inte kunna träffa honom och bete mig som vanligt igen. Hörde honom hos en granne och jag satt som förstenad.
Förstår ingenting. Han är världens snällaste. Han har själv varit med om hemska övergrepp i sin familj så känns overkligt att han skulle va en sån där själv.
I och me han säger att det är er hemlighet, så är han medveten om att han går över gränsen. Förödare kan var "snälla" i det vardagliga.
Han kollar för varje gång hur långt han kan gå. Om du inte kan undvika honom ska du när han börjar närma sig dig markera tydligt, genom att sätta upp handen och säga stopp. Jag känner mig inte bekväm när du närmar dig mig fysiskt!
Du måste säga till, för han kommer driva det vidare… Jag har själv varit med om det.
Håller tummarna för dig!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Men fy usch. Så fruktansvärt tråkigt när en relation du sätt som trygg plötsligt förvrids så. Kan tyvärr inte föreställa mig något annat än att denna man kommer försöka sig på grövre saker framöver om du inte sätter ner foten. Han vet redan att det är fel eller förbjudet, varför skulle han säga att det är er hemlighet. Visa att du tar avstånd, inga mer kramar. han har redan skitit på ert förhållande så du är inte skyldig honom något, absolut inte dåligt samvete om du skulle få det av att avvisa honom.
I love not man the less, but Nature more…
Som jag förstår det, försöker han vänja dig vid mer och mer intim kontakt. Stanna inte upp och vänta på vad han vill dig. Om du agerar som att du har ärenden och göromål som är viktiga, (vilket man ju har) så kan du förhoppningsvis slippa hans närmanden. Du bör även tala med någon om detta.
Jag blir så arg att jag skakar! Han är en människa du måste hålla avstånd från och du måste berätta för din mamma. Ingen vuxen man säger att det han gör ska vara hemligt!!!
Han försöker tydligen "grooma" dig och det betyder att han är fullt medveten om att det han gör är fel. Han manipulerar dig och försöker få dig dit han vill ha dig. Om du inte vill berätta det åt någon så har han ju lyckats med det han ville med sin manipulation.
Snälla, berätta det här åt din mamma så snabbt som möjligt. Vem vet vad han försöker med nästa gång.
Han är säkert livrädd för att du skulle berätta det åt något för han vet att om du gör så ligger han verkligen illa till. Du har all makt här så se till att göra något vettigt med det och berätta för din mamma vad han håller på med. Jag förstår att det kan kännas skrämmande att prata om det men du måste. Va inte lika rädd som jag och min syster var.
Det är ganska vanligt att de som begår övergrepp mot barn själva har varit med om det. Ytterligare en varningssignal.
Om du tycker att det är obehagligt att konfrontera honom så skriv ett brev där du förklarar att du inte kommer att komma nära honom eller prata med honom, samt att han behöver söka hjälp, för det finns att få.
Och återigen - du måste berätta för din mamma och han måste veta om det.
Det känns hemskt, men så många som möjligt i hans omgivning måste veta och bli varnade. Vem vet hur många han kommer att antasta.
Jag är 25. Han hade en vuxen dotter som blev våldtäkt.
Ta hjälp och stöd av din mamma. Var inte orolig över vad det får för konsekvenser för honom eller hans relation med andra. Du har inte gjort något fel och du gör inget fel genom att berätta om det här för andra. Det är han som gör fel mot dig och klarar du inte av att stå upp för dig själv så kan din mamma vara till stor hjälp så du slipper gå omkring och vara rädd för att han ska försöka igen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Säg att du tycker att det är obekvämt. Ta hjälp av din mamma om du känner dig obekväm med att säga det. Be om hennes stöd också.
/Maria
Tänk också på att din mamma också har blivit förd bakom ljuset. Att låta de fortsätta ha samma relation som tidigare utan att du upplyser henne om hans "nya" sidor känns ju inte heller ok. Jag hejar starkt på dig!
Uppdatera oss hur det går, vi står bakom dig
Har pratat med mamma. Eller jag skrev sms trots att vi satt i samma rum. Hon har sett att jag mått dåligt och väntat på att jag ska berätta. Hon ska prata med honom. Hon tyckte inte heller det va okej men tror inte han menar något illa med det. Hon tror att han saknar sin dotter( hon begick självmord) och ser henne lite i mig.
Om han pussar dig på munnen för att han saknar sin dotter, så är bara det väldigt otäckt. Tycker att din mamma slätar över för mycket. Det är sådant som får sån gubbar att kunna fortsätta. Det är alltid smärtsamt att uppleva att någon man tycker om och litar på har en så obehaglig sida. Men nu är det som det är.
Men det är superbra att din mamma pratar med honom så att han förstår att han har ögonen på sig.
Det var verkligen jättebra att du stod upp för sig själv, ingen skall behöva uppleva sådant du upplevt. 👍 Undvik gubben så mycket du kan.
#13 Så bra att du pratat med din mamma och att hon ska prata med mannen! Då vet han att du tycker det är obehagligt och att du inte bangar för att berätta vad som sker för din mamma. Inga hemligheter från din sida.
Tror inte ett dugg att han pussar dig på munnen för att han saknar sin dotter. Han är väl medveten om att det är fel, annars skulle han inte säga att det är en hemlighet.
Ja va bra gjort av dig! Känns det som en lättnad nu efter? Håller med dom andra att det låter som hon slätar över händelsen, obehagligt att koppla hemlig puss på mun med saknad av dotter. Hoppas hon får ett gott snack med mannen, oavsett hur hon lägger fram det för honom så kommer han sannolikt sluta med sina hemlighetsfasoner.
Håller med övriga här - detta är inte acceptabelt! Att han säger att det ska vara er "lilla hemlighet" innebär att du måste göra precis tvärtom, för att hjälpa honom förstå hur man beter sig. Och för att få vara ifred själv. Sånt här är faktiskt förbjudet i lag.
Det bäste vore om du och din mamma tillsammans, samtidigt, kunde prata med honom och förklara att det får vara slut med fysisk kontakt från och med nu. 🤓
#17 Jag tvivlar inte på att du menar väl, men vad du skriver till TS är att hon "måste" göra detta för att hjälpa mannen. Han behöver uppenbarligen hjälp men det är inte hennes uppgift, hon ska absolut inte behöva göra något för hans skull. Han verkar dessutomreadan veta hur man beter sig då han bad henne hålla det hemligt - för att han vet att det är fel. Att ta ett samtal med honom om detta är verkligen ingen hon ska behöva utsättas för, om hon inte själv är bekväm med det.
I övrigt håller jag med dig.
#18 Ok, använde kanske fel ord. Menar att hon måste få honom att förstå att han måste sluta.
Tror ändå det vore bra om mamman och hon konfronterade mannen tillsammans. Då kan han inte försöka spela ut dem mot varandra. Men självklart ska hon känna sig bekväm med det!
Mamma är helt på min sida. Hon vet att jag inte skulle säga något sånt här om det inte va allvar. Men hon är ju själv chockad att det hänt. Mår bättre efter att ha pratat med henne. Men ångesten över att se honom är kvar. Tror inte den kommer försvinna. Inte ens när mamma pratat med honom. Är väldigt beroende av ordning i mitt liv pga min diagnos. Detta förstörde en stor del av min ordning och trygghet. Inte riktigt vad jag behöver för att hålla mig frisk 😞
Det handlar om en manipulativ person som har tydliga mål med sitt agerande. Du borde omgående prata med hans uppdragsgivare om hans beteende och vad du blivit utsatt för.
#20 Ok va bra att hon tar det på allvar, lät sådär halvhjärtat först men lätt att misstolka såhär i skrivvärlden. Det andra var ju mindre kul att höra, förstår absolut att du får ångest av att se honom, men jag kan bara förstå utan diagnos ångest och bara den är ju stark. Att som du beskriver har en diagnos så måste det vara extremt jobbigt för dig. Jag håller tummarna för att det blir bättre med tiden även om du inte känner så nu. Det är ju många känslor som hjärnan måste bearbeta tex svek, stress, obehag säkert även sorg över en trygg relation som är borta.
#21, Där påpekade du något viktigt! Man borde kontakta hans arbetsgivare, det där är INTE ett ok sätt att bete sig på jobbet. Jag förstår om TS tycker att det är för jobbigt, att situationen blir ännu svårare då men det vore bra om det gick. Möjligheten finns ju att mannen betett sig liknande mot andra. Faktum är att det där skulle kunna polisanmälas. TS, vad bra att din mamma vet om det nu och ställer upp för dig! Hoppas att du hittat lite frid och balans i ditt liv igen, det är skitjobbigt när ens hem förlorar trygghetskänslan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#21 Du har alldeles rätt att han ska bort. Jag förstod inte att han arbetade i huset. Han kan hitta andra barn att grooma, så han är inte lämplig att ha bland barn.
De som utnyttjar barn har ofta yrken där barn finns att tillgå, vilket gör dem olämpliga.
#24, TS är visserligen inget barn, hon är 25. Självklart inte ok då heller men inte riktigt lika illa som om hon vore betydligt yngre. Det verkar ju dock som att han siktat in sig på en extra sårbar individ. Jag blir faktiskt ännu mer upprörd när jag läst om tråden, det är som sagt olagligt det han håller på med. TS, hoppas att du orkar stå på dig! Det är han som ska må dåligt och backa, inte du! ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Balans tillhör inte min vardag. Tyvärr. Höll redan på att förlora förståndet innan detta skedde så nu kämpar jag varje dag för att inte tappa det helt.
Men du har varit jättetuff och mycket förståndig som tagit tag i detta. Glöm inte berömma dig själv. 🌺