Skicka sms till person som är utomlands
Väldigt ot för den här sajten men iallafall. Alla vet säkert svar på detta utom tröga jag.
Om en jag känner befinner sig på andra sidan jordklotet kan det bli en dyr historia att ha en sms-konversation med henne då eller kostar det samma oavsett var hon befinner sig?
Beror på hur mycket du smsar, men jag tror för mig kostar det 4kr per sms.
Jag har löst det genom att inte sms:a utan prata över andra appar och liknande som behöver Wi-Fi/data. Killen jobbar i Japan just nu och har turen att vi båda har iPhone så vi pratar över iMessage och ringer via discord.
Beror ju dock på ditt abonnemang.
Jag har Halebop och skickar gratis sms från Sverige 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Det beror på vad som ingår i ditt abonnemang. Vissa har alla sms gratis, andra har sms till vissa operatörer gratis, vissa har inga sms gratis. Kan skilja massor mellan olika abonnemang.
Antingen kan du kolla upp vad du betalar för, eller använda appar som går via internet. T.ex. Whatsapp eller Facebooks Messenger.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Det blir helt klart mycket dyrare. Jag har nämligen erfarenhet. Använd hellre messenger eller Whatsapp.
Men jag kan väl inte betala utlandstaxa för SMS till ett svenskt abonnemang? Det är ju inte ens säkert att jag vet att telefonen råkar befinna sig utomlands. Jag har tänkt att det är den som är utomlands som får stå för den kostnaden, eller välja att stänga av möjligheten på något vis.
#6 Jag kan bara säga hur det var med mitt abonnemang och det kostade helt klart mer för mig. Fick riktigt dyra räkningar. Samma sak då jag ringde till min kille som bodde utomlands. Blev svindyrt.
Jag struntar helt enkelt i att sms:a så länge jag vet att hon är utomlands. Men jag håller med #6 om att man kanske inte alltid vet var folk man ringer/sms:ar befinner sig.
Man kan inte åka på en dyr räkning eftersom du som skickar aldrig kan veta var mottagaren är om du skickar till svenskt nummer. Däremot kan det bli väldigt dyrt för den som är utomlands och den svarar.
Det borde framgå av villkoren i ditt mobilabonnemang. Men det är ju bättre att använda t ex Messenger istället.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus