Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1413 ggr
[Justde_]
3

Hur ska jag ta det här?

Min sambo blev bortbjuden på middag han frågade om vi båda var bjudna vilket vi va! Dagen innan ringer dom och säger att jag behöver absolut inte ha dåligt samvete om jag inte vill komma då den andres respektive inte ska komma . Senare samma dag får vi ett sms där det stod att vi båda ska komma då den andra respektive har ändrat sig så att vi blir jämna par . Jag känner mig bara välkommen nu eftersom den andra kommer inte annars. Jag menar varför både ringa och sedan skicka det där Smset då vi redan tackat ja. Jag blev ju grymt ledsen och det har slutat med ett stort bråk mellan mig och nu ev min fd sambo

[Justde_]
1

Det ska stå att jag inte känner mig välkommen

Maria
6

Det här med att prata över SMS eller skriven text överhuvudtaget gör att det lätt blir så många onödiga missuppfattningar och man läser in saker. Nu har ni ju både pratat i telefon och SMS:at men varför inte ställa frågan till de som bjuder istället?

Menar du att det här är ett så stort problem så att du och din sambo eventuellt ska separera? Du skriver "ev min fd sambo"

/Maria

[Justde_]
1

#2 skrev otydligt dom har pratat med min sambo. Ja det blev ett stort bråk då jag har känt att dom ej tycker om mig i ca 3 års tid och det här blev som droppen att bjuda in mig för att sedan ta tillbaka inbjudan för att sedan bjuda in mig igen. Min sambo viftar bara bort det medans jag blev ju grymt sårad och ledsen och fick ju svart på vitt att mina känslor har stämt.

Maria
10

#3 Där kom ju lite mer information. Om du nu känner att de inte tycker om dig så försök att umgås mindre med dem. Det måste ju vara urtrist att umgås med människor som man har svårt för. Ett annat alternativ är att att vara öppen och tala om att du blev ledsen och sårad.

/Maria

Sindri
7

Otroligt klantigt av din sambos vänner, anser jag. Så där gör ingen vettig människa med lite uppfostran.
Jag förstår precis hur du känner, att du ens ville gå med från början, när du känner att de inte gillar dig?
Din sambo förstår inte alls hur du känner och det är väl inget brott i sig. Han kan vara en bra människa och älska dig ändå. Vissa människor är mer lyhörda för känslor och stämningar och vissa mindre. Det går att leva ihop ändå.

De här vännerna får dig uppenbart inte att må bra och känna dig accepterad. Bestäm dig för att inte umgås med dem överhuvudtaget. Man blir själv annorlunda när man känner sig osäker i andra människors sällskap. Din sambo kan väl ha sina vänner, liksom du dina, han kanske inte gillar alla dina vänner heller. Ibland är det skönt att ha en egen liten värld med de man känner bra.

Sedan om det är så pass allvarligt för dig att du inte kan leva ihop med din sambo på grund av detta är det tråkigt. Det betyder som sagt var inte att han älskar dig mindre. Han vill såklart att de människor som betyder mest för honom skall kunna umgås, men så funkar det inte alltid. Tvinga honom inte att välja mellan dem och dig.

Och genom hela livet så möter man ibland folk som inte gillar en, och folk som man inte gillar själv. Det är ingen katastrof och behöver inte göra en deprimerad. Låt sambon gå själv och hitta på något mysigt för bara dig och skäm bort dig den kvällen. Du har det mycket bättre ensam (eller ihop med en egen god vän) än att sitta och vara spänd på en middag.

Och det där med att bara kunna umgås som jämna par är för fyrkantigt och trist. De verkar inte vara några att sträva efter att bli omtyckt av.

[Justde_]
1

#4 tack #5 problemet är att det är hans föräldrar

Maria
6

Föräldrar?

Umgås ni med föräldrarna på samma sätt som kompisar? Jämna par…jag förstår faktiskt inte riktigt.

/Maria

[Justde_]
0

#7 nä jag förstår faktiskt inte heller varför , aldrig varit så förut heller. Allt är bara så konstigt

Maria
3

Din sambo var tvungen att fråga om ni båda var bjudna? Bara det säger ju hur knasiga dina svärföräldrar verkar vara. Jag skulle aldrig komma på tanken att bjuda min son på middag utan hans fru. Jag förstår att det blir ett stort problem då det handlar om föräldrar och inte vänner. Det här är ett problem som du nog får ta med din sambo. Han måste ju stå på din sida så att säga och inte acceptera att hans föräldrar behandlar dig som skit.

/Maria

[Justde_]
0

#9 han säger att han står på min sida men att han bara tror att det är ett missförstånd och säger att hans föräldrar gillar mig. Men om dom nu gjorde varför skulle han dels måsta fråga dels att dom ringer dagen innan och säger att jag inte ska känna mig tvingad och dels skickar sms där det står att vi båda ska komma då det blir jämna par. Och hur kan alla dom 3 sakerna vara missförstånd ?

[Justde_]
0

#9 han säger att han står på min sida men att han bara tror att det är ett missförstånd och säger att hans föräldrar gillar mig. Men om dom nu gjorde varför skulle han dels måsta fråga dels att dom ringer dagen innan och säger att jag inte ska känna mig tvingad och dels skickar sms där det står att vi båda ska komma då det blir jämna par. Och hur kan alla dom 3 sakerna vara missförstånd ?

Maria
0

Är det första gången det händer så här eller har det varit andra tecken genom åren?

/Maria

[Justde_]
1

#12 det har aldrig någonsin varit såhär uppenbart men har känt av att dom inte gillar mig, tex kommer bara och hälsar på när jag är på jobbet och nästan varje gång det är middag så jobbar jag helg . Vi skulle på en resa tsm och dom frågade vilken helg vi kunde och jag sa att varje helg funkar utom den helgen då jag tappar en hel veckas semester och då valde dom den helgen ändå. Svårt att sätta fingret på det och just den här händelsen var som pricken över iet

Sindri
3

Ajaj, det är ju lite knivigare än om det hade varit kompisar. Men "den andres respektive"? Bor inte föräldrarna ihop? 
Kanske det vore bäst om du såg demonen i vitögat och helt frankt säger till dem att du inte känner dig accepterad av dem och undrar hur ni skall lösa det. Skall ni ha det såhär resten av livet om nu din sambo ändå väljer dig?
Han är helt klart konflikträdd och fortfarande beroende av sina föräldrar. Men sånt går att lösa om alla är vuxna. Jag hade väldigt svårt för vissa saker hos min svärmor (och hur hon uppfostrat sina barn), men ingen kunde någonsin ana det. Jag försökte bara se till det positiva och gjorde verkligen allt för henne - speciellt när hon var gammal och sjuk. Och jag mådde inte dåligt av det - tvärtom.

Det tycker jag hör till ett civiliserat samhälle.

[Justde_]
0

Min sambos brors respektive skulle egentligen inte komma men ändrade sig och när han ändrade sig skickade dom smset

Sindri
1

Jag tycker väldigt mycket om våra barns partners, men ibland behöver vi träffas bara familjen och prata om saker som är lite mer känsliga, som te x sånt som skall hända när vi är borta, och din sambos föräldrar kanske såg ett sådant tillfälle nu.
Jag tycker dock det var oerhört klumpigt gjort av dem, vi har aldrig sagt till någon sambo att de ej behöver komma, det har bara blivit så helt naturligt ibland och då har vi passat på.

Jag tycker du gör bäst i att säga till dem att det kändes konstigt och att du undrar om det är något hos dig de inte kan fördra.

[Justde_]
0

#16 självklart dom far ofta på resor bara familjen , luncher osv osv det har jag inget problem med. Däremot bjuda in för att sedan ta tillbaka enbart pga hur den andra respektive väljer att göra tycker jag är konstigt. Hade dom vilja ta upp något bara familjen hade dom inte bjudit in från början och särskilt inte vid ett födelsedagsfirande 🤔 . Jag och sambon gravida fått prata ut. Jag känner i dagsläget att jag inte orkar ta upp det här. Eftersom vi endå inte ses så ofta så dom gånger dom nu skulle råka hälsa på så behöver jag ju inte vara hemma likaså behöver jag inte tacka ja någon fler gång.

[Justde_]
0

Åh jag hatar t9 ( jag och sambon har fått prata ut) skulle det stå inte ”gravida”

Sindri
0

Ok - jag förstår dig. Så här är det tyvärr i vissa familjer, du måste göra det som känns mest relevant för dig.

[Justde_]
0

#19 hur menar du? Hur är det i vissa familjer?

Sindri
0

I vissa familjer så kommer inte svärsöner/döttrar överens med svärföräldrar. Det får man försöka leva med. Alla kan inte älska alla, men man skall visa varandra respekt. Det bästa du kan göra är att visa respekt, vara vänlig och hoppas att din sambos föräldrar kan göra samma sak. Kanske ni en dag får barn och då är det viktigt för barnens skull att ni åtminstone upprätthåller vanlig hövlighet och respekt mor varandra.

[Justde_]
0

#21 aha du menar så! Självklart kan man inte älska alla. Som jag skrev tidigare att jag tänker inte ta det vidare och skapa något stort av det här. Det kom ju dock som en käftsmäll och det hade varit enklare för mig om jag visste vad jag hade gjort dom. Jag tänker som så att det är bara att tacka nej om Dom bjuder in mig på middag och jag kan faktiskt fara bort om dom skulle komma hit. Dom har ju rätt att tycka vad dom vill och det hade ju varit enklare om dom visat det tidigare, nu känner jag mig så jäkla dum och alla trevliga middagar och resor känns bara falska .

Sindri
1

Men tänk om - tänk om det är något i ditt beteende (som du naturligtvis inte tänkt på) som har fått dem att tro att du inte gillar dem?

Du tror att de inte gillar dig, du är inte hemma när de kommer, de tror att du undviker dem. Det är så lätt att man missförstår varandra, speciellt när man inte känner varandra så väl och inte känner att man kan prata öppet. Jag tycker du skall ta det lugnt, försök släppa allt du tror och tänker, var bara vänlig och respektfull mot dem. Om du har dåligt självförtroende så visar du dig kanske lite misstänksam mot dem och det känner de. Om man inte väntar sig att bli omtyckt/accepterad så märks det ofta fast man inte tror det, och då kan ju motparten tolka det som att man inte gillar dem.
Ingenting säger att de inte varit tveksamma till dig från början, men det kanske de hade varit mot alla som deras son valde. (Ingen är god nog till vårt barn, typ) Du kan bara genom att vara vänlig och artig bryta ner deras motstånd. Jag tror på "kill them by kindness". Jag brukar tillämpa det och det har för det mesta funkat.

Ge er relation en  ny chans, be  din sambo vara stöttande och boosta dig lite.

[Justde_]
0

#23 nu är det ju så här att första 3 åren kände jag mig väldigt omtyckt. Sedan hände något och nu under 3 års tid har jag känt att att dom inte gillar mig. Kört på precis som du beskriver. Dom kan omöjligt tro att jag undviker dom . Finns inte en chans tyvärr. Tyvärr så måste jag ju jobba och kan inte fara hem från jobbet bara för att dom kommer på att hälsa på när jag är på jobbet! Jag har även sagt med glimten i ögat att allt roligt händer när jag jobbar helg och får till svar att ja så tokigt! Tyvärr så känner jag att jag inte vill sitta på tex en middag men folk som ogillar mig. Det blir bara sämre tror jag och risken finns att jag överanalyserar och problemet blir värre. Vi får väl se när allt lugnat sig

Sindri
0

Det låter verkligen tråkigt och jobbigt. Kanske är det helt enkelt så att dina svärföräldrar är svartsjuka på dig. Det finns de som aldrig kan acceptera att barnens lojalitet flyttas över till någon annan.

Hoppas bara du inte känner att det är ditt fel, felet måste ju ligga hos dem om de ändrat sig så.