Måste man prata om allt?
Hej!
Jag har sedan ett par månader tillbaka varit i ett fullt fungerande och trevligt förhållande. Men, problemet är hon har en tendens att småljuga och "förfina" sanningen en aning. Jag tycker inte om det. Hon är en sådan person som kan säga saker för att det låter fint, men kanske inte riktigt mena det.
Nåväl. Det var väl inte det jag ville skriva om egentligen. Häromdagen berättade min flickvän att hon hade vaknat väldigt tidigt av att hon haft en väldigt märklig dröm. Givetvis undrade jag var det var för dröm men då sade hon att hon inte kom ihåg. Men jag hörde att något inte stämde och tryckte på. Hon ändrade sig sedan till att hon inte ville prata om drömmen. Jag undrade ifall det hade med mig att göra, eller om hon inte ville prata om den för att hon trodde att det skulle såra mig? Hon svarade att hon inte ville prata med någon om den, förutom sin psykolog.
Jag svarade att jag givetvis skulle respektera detta, att hennes liv är hennes liv och jag har inte att göra med allt. Hon svarade med att hon var tacksam över det och att hon anser att hon inte vill dela allt med mig.
Jag vet inte riktigt hur jag ska ta det. Magkänslan är inte helt hundra. Det har inte bara med drömmen att göra. Det har som sagt varit tillfällen då hon inte varit helt ärlig och det gör att jag har svårt att lita på henne.
Jag vet inte. Vad hade ni gjort?
Hejsan . Det va lite svårt det där. Men jag tycker att man ska kunna prata om allt i ett förhållande . Göra det klart när man träffar en kvinna / man som man känner att man vill dela sitt liv med. Säg att du är orolig när hon berättar om såna saker , drömmen tex , sen säger hon att hon inte vill säga nåt , konstigt tycker jag. Hur länge har ni varit tillsammans? Jag tycker nog att du ska prata med henne redan idag ,fråga vad det är för fel ? Om hon mår dåligt av olika orsaker? Hoppas det går bra . Jag är en finne med ’sisu’ 😀😜 Vill ta itu med problemet ’ på en gång ! Hellre prata än va tyst . Lycka till !😀
HH 🙂
#0 Hm, det här var en knivig en.
Måste man prata om allt? Nej det tycker jag inte, är det korta svaret.
Nu låter jag säkert som Djävulens advokat här, men apropå hennes dröm så kan det vara så att hon känner att er relation är för färsk för att kasta vad som helst i ansiktet på dig. "Berättar jag om den här drömmen kommer han väl vilja låsa in mig på dårhuset…" Typ.
Jag själv har en del i bagaget och det tar lång tid för mig att tina upp så pass att jag kan get down to the nitty-gritty så att säga i en ny relation.
Småljugande och förfina sanningen, nä, sånt gör att det bara kryper i skinnet på mig. Har du sagt till henne hur du känner om detta?
Att inte kunna lita helt på sin partner kan bli ett ordentligt skavsår i relationen.
Jag hade tagit ett snack om smålögnerna. Inte skälla ut eller anklaga utan berätta hur jag känner inför det och lirka i varför hon känner att hon behöver försköna orden.
Beroende på utfallet efter det så hade jag lyssnat på magkänslan.
// Harley
Vänta tills hon pratat med sin psykolog och se om hon känner sig tryggare att prata om det då.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#0 Man behöver inte prata om allt, men det är skönt om man bygger upp en trygghet där man känner att man kan prata om allt om man skulle vilja. Många är oroliga för att bli dömda, hur den andre ska reagera, kanske orolig att den andres känslor eller syn på en förändras negativt om man pratar om vissa saker. Du gör rätt i att respektera henne om hon vill ta det med hennes psykolog. Samtidigt säger man "jag vaknade tidigt av en märklig dröm" så tycker jag man bjuder in till en konversation om det.
I love not man the less, but Nature more…