Medberoende i svår situation
Ska försöka dra detta kort. Jag har nyligt insett att jag är medberoende och har varit hela mitt liv p.g.a. dysfunktionell familj under uppväxten. Jag är 35 år, har 2 barn från 2 tidigare förhållanden, träffade en karl år 2016, flyttade ihop rätt snabbt och allt gick utför väldigt fort. Han hade aldrig lärt sig självreflektion och drog snabbt slutsatser att hans känslor berodde på mig och barnen och försökte fixa sitt mående genom att fixa oss. Han förstod aldrig att diskussioner inte skulle tas inför barnen och vi har haft helt enorma bråk med barnen närvarande som varit livrädda. Vi fick ett gemensamt barn maj 2019 och hösten 2019 lämnade jag honom i all hast för barnens skull då jag förstod vad som hände efter att han gjort ett övertramp med min son, en händelse som idag är polisanmäld. Jag gick till socialtjänsten och berättade allt som hänt och vi har gått igenom en utredning och både han och jag och barnen har fått hjälp. Han har gått på mansmottagningen och börjat ett enormt arbete för att förändras då han inser att han levt hela sitt liv fel. ca 2 månader efter jag lämnade honom så insåg vi att vi fortfarande hade så otroligt mycket känslor kvar och jag såg att han verkligen gjorde ett jobb med sig själv. Så vi påbörjade en resa där vi skulle se om vi aktivt kunde jobba oss igenom det här svåra som varit och försöka bygga upp tillit och respekt och läka för att sen kunna fatta ett beslut om vi skulle fortsätta tillsammans eller inte. Det har varit upp och ner och under den här tiden fick jag också hjälp på mansmottagningen för att få hjälp att lära mig sätta gränser och insåg att jag är medberoende och började förstå vad det faktiskt innebär. Så jag har aktivt gjort ett jobb för att försöka lära mig sätta gränser mot honom och försökt hitta mig själv och vad jag vill göra. Vi har kommit framåt, han har lärt sig respektera gränser mer och mer och jag har lärt mig att sätta gränser och hålla dom. Men det var inte utan att misslyckas först. Min son som blev illa behandlad av den här karln, han är 7 år idag, skulle inte träffa honom för att han skulle få läka. Den här karln pressade mig till att hämta och lämna vår gemensamma dotter inanför min dörr trots att han inte skulle det för min sons skull. Därför har jag haft övervakat umgänge med min sjuåring. Idag har vi inte det då soc inte tyckte att det behövdes. Min son och även jag går på samtal på barnahus/centrum mot våld och får hjälp att bearbeta saker och jag får föräldrastöd för att kunna reparera allt med min son och få hjälp att hålla den här karln på rätt sida om mina gränser.
Problemet jag står inför nu är att för lite mer än en månad sen fick jag en fruktansvärd chock då jag insåg att jag var gravid med den här karln. Det var totalt oplanerat och fruktansvärt olägligt. Vi vet inte idag om vi kan vara ihop eller inte utan jobbar ödmjukt med de här bitarna som behöver falla på plats och min sjuåring ska inte ens träffa honom. Jag vet inte riktigt var jag står idag och har press från både den här karln, min sjuårings pappa, min familj, soc och cmv. Alla tycker olika. Och jag pendlar hela tiden och går snart sönder i mitten här där jag försöker göra det bra för allihop samtidigt försöka göra saker för min egen skull. Jag har gått i samma spår som en familjemedlem som skaffat dåliga karlar gång på gång och fått barn och sen gjort slut när de visat sig vara rötägg. Det är bara det att hon aldrig lärt sig utan fortsatt göra samma misstag om och om igen. Jag vill bryta det här beteendet jag har och verkligen bli färdig med det här så jag aldrig upprepar det här igen och utsätter mina barn för sån här skit. Jag gör ett jobb där jag försöker hitta mig själv, försöker lära mig göra skillnad på kärlek och det här medberoendet, lär mig sätta gränser och hålla dom och faktiskt låta mina känslor följa med den här gången och inte bara resonera mig igenom allt. Att göra slut för att min son behöver det är inte annorlunda än det jag gjort tidigare och som den här familjemedlemmen gjort. Jag ville göra det här för min egen skull om vi väl skulle göra slut. Jag ville löpa linan ut och bli klar med den här illusionen och drömmen om en familj om det nu är en illusion. Men min son mår dåligt och behöver mitt fulla fokus. Jag är bara såååå rädd att jag är sådär "duktig" igen och gör det som är bra för alla andra, för mina barn, min familj, och sonens pappa och hans nya familj. och sen står jag där med min ångest och mitt självförakt som vanligt och letar reda på en ny karl som jag kan offra mitt liv, mina drömmar och mina vänner för så jag slipper fundera vem jag är.
Jag vill läka det här barndomstraumat på djupet.
Men jag pendlar hela tiden. Ibland kan jag inte tänka mig att släppa honom för vi kompletterar varandra så bra och han får mig att sträva framåt och våga prova nya grejer osv. Andra stunden hatar jag honom för allt han har gjort och för att han ljugit för mig och fattar inte vad jag håller på med.
Jag har aldrig varit i en sån sits tidigare då jag verkligen inte får någon ordning på mig själv. Jag ser hur han försöker och gör stora förändringar. Jag vill som vara med och se vem han blir, och vem jag blir, innan vi ger upp.
Nu har vi en dotter som är just över året och en till påväg som kommer vid årsskiftet och jag vet varken ut eller in och min sjuåring mår dåligt av att jag inte vet vilket ben jag står på. Han behöver egentligen att jag bara släpper den här människan. Just nu skulle det lösa hans problem. Men jag är rädd att jag klipper med honom för barnens skull igen som sagt och sen upprepar mina misstag. Det är som när man ska sluta röka. Det går inte göra för någon annans skull, för tids nog faller man tillbaka igen. Man måste verkligen vara redo och göra det för sin egen skull för att det ska bli en hållbar förändring, för att inte trilla dit igen.
Vi har gjort slut otaliga gånger. Eller jag har gjort slut. För att hjärnan sagt det. Men sen kommer hjärtat och tar tillbaka honom igen.
Om jag skulle göra slut med honom, hur tusan gör man en sån sak när man har barn ihop och måste ses och han gärna pressar lite för mycket och jag ger efter? Hur gör man för att inte trilla dit igen? Hur hanterar vi isf situationen med det kommande barnet? Han kommer vilja ha svar nu på hur det ska se ut och krav på att barnet ska få vara lika mycket hos honom. Hur gör man med förlossningen? För jag har en känsla av att om vi ska bryta upp så måste jag blockera honom och resa iväg till min familj ett tag. Men vi måste ju ses och kommunicera då vi har barn ihop.
Usch vilken soppa. Nu har jag inte täckt upp allt här så ni får väl fråga om det är något som är oklart.
Det där låter inte som en lätt situation men glöm genast att du kan hjälpa honom. Det kommer du aldrig i livet att kunna göra eftersom endast han kan hjälpa sig själv. Finns inte viljan där så kommer det inte att gå och han måste göra det för att han själv vill bli bättre och inte för att kunna bli ihop med dig.
Det låter dock som om du inte alls borde vara i ett förhållande heller utan istället jobba på dig själv och fundera varför du väljer fel män hela tiden. Du kommer själv aldrig att bli bättre om du inte slutar fokusera på män. Det är inte där problemet tycks ligga, utan det tycks ju ligga hos dig.
Det låter som om du har helt fel prioriteringar i ditt liv på basen av det du har skrivit. Du borde fokusera på dina barn och dig själv innan du involverar en till människa i ert liv.
Kanske dags att söka professionell hjälp och försöka reda ut ditt eget känsloliv ?
Tack för ditt svar. Jag har professionell hjälp. Det jag inte får ihop är hur jag ska få med känslorna i det jag gör. Jag pratar och resonerar kring saker och ting och har gjort hela mitt vuxna liv och ändå inte lärt mig något egentligen annat än hur man är duktig och gör det andra vill. Jag utvecklas mentalt men inte känslomässigt. Känslorna hänger liksom aldrig med i resonemanget.
Jag tycker som #1 att du inte skall ha något förhållande alls förrän du är klar med dig själv. Det känns som om du inte har verklig, djup kontakt med ditt inre. Du skulle behöva skaffa ett liv för dig och barnen helt oberoende av denna man. Ett förhållande skall vara mellan två jämnbördiga människor som kan ge och ta, stötta varandra när det behövs.
Det där med att din senaste kompletterar dig tror jag inte riktigt på, det är nog mer en illusion och ett önsketänkande hos dig. Det är en manipulativ person som nog aldrig kommer att ändra på sig helt. Men som kan få dig och många andra att tro det. Om han har pressat dig en gång för att göra något som var emot allt du ville, så kommer han att göra det igen.
Skaffa barn vet alla vuxna hur man gör och med det följer ett livslångt ansvar. Barnen måste än så länge gå före alla andra vuxna.
Du säger själv att du behöver ta uti med ditt eget barndomstrauma och du vill inte bli som din syster. Så du vet egentligen vad det är du skall och måste göra.
okej. Jag har haft ett sammanbrott ikväll och kan inte sova. Kom på mig själv med att tänka att jag önskar att han dog så jag slapp välja.
Har funderat på om jag verkligen älskar honom och vill leva med honom och kommit fram till att jag är hemskt orolig att han ska bli ensam och vill som integrera honom i min familj så han inte ska vara ensam för han har typ inga släktingar. Jag tycker med andra ord synd om honom. Jag tänkte tanken att göra slut och möttes av en fruktansvärd tromb av känslor och panik där jag liksom bara kände att jag satt fast och inte hittade någon lösning. Det enda som jag kan resonera kring som jag känner att jag behärskar är tanken på att fortsätta försöka lösa våra problem. Men det kanske bara är ett sätt att slippa möta sorgen över att det inte blev som vi ville. När jag mött det (det är som lager på lager jag går igenom i min ångest här) så bara brast det för mig och jag grät hejdlöst över att jag vill vara mamma igen. Att mina barn behöver mig. Jag tänkte tankar som att jag önskar att han hatade mig och bara stötte bort mig, men det är tvärtom. Han drar i mig och ger mig skuldkänslor för att det är så mycket han vill göra med mig och han säger saker som att han förutspådde ju det här tidigare att jag skulle bli tvungen att välja och att det skulle ta slut. Känner att jag inte kan svika honom. Om han nu är manipulativ och jag faller för det så djävulskt, hur tusan gör man slut då man har barn ihop och har en till på gång?
Så länge du är med honom kommer du aldrig bli i kontakt med dina känslor, hur mycket han än jobbar på sig själv så kommer det som redan skett aldrig försvinna. Men sedan så har jag inte en nypa tro i att han kan bli något annat än det han är, jag vet typen - min far var så. Varför bli mamma igen om du inte ens kan sätta din son framför din skuld till din karl? Nu vet jag att det låter oerhört tufft och jag vet hur det är att vara i medberoende jag har både varit i det och sett det på nära håll.
Men han kommer aldrig förändrads, du vet att han är manipulativ och du säger att du inte är i nära kontakt med dina känslor. Jag tror att det till viss del är för att allt du känner i ditt medberoende är skuld, och sådant tar upp oerhört mycket plats. Du kan inte hitta dig själv i ett sådant förhållande, håller med alla andra att du behöver vara utan en partner ett tag för att hitta dig själv.
Javisst, ni har barn tillsammans men det är just därför du ska lämna honom. För inget barn förtjänar vad han har att ge som far. Det blir lite komplicerat ja, men det är ändå i längden så att du har så större förutsättningar till att bli bättre än vad du har om du stannar kvar hos honom. Det gäller att du en gång för alla bestämmer dig om att han inte är bra för dig eller för barnen och ser till att du inte kommer tillbaka till honom, eller blir ihop med någon alls på ett tag. Dina barn räknar på dig att skydda dem, och du vet redan vad de behöver från dig. Ibland så behöver man göra saker före man själv känner sig helt redo, för när den stunden som man själv känner sig helt redo sker, så kan det ju då vara försent. Men som du sagt, så då gäller det ju att man vet vart man har sin motivation, så att man kan slutföra det utan att göra om samma misstag igen.
Du vet hur det är att vara barn i en dysfunktionell familj, vill du ge dina barn liknande upplevelser?
#4 Det låter som om du försöker hitta ursäkter så att du inte behöver göra slut. Det finns absolut inget positivt med att stanna kvar med en man som inte vill ändra på sig. Det enda som kommer att hända att du skadar dig själv och dina barn om du fortsätter ett sådant här dysfunktionellt förhållande. Du är INTE stark på något vis om du stannar kvar, tvärtom. Du är svag som inte vågar bryta dig loss och oroar dig över att bli som din syster eller det att han skulle bli ensam (det har han isåfall själv förorsakat och HAN måste då jobba på sig själv för att folk faktiskt vill umgås med honom istället för att springa iväg) Det är faktiskt inte en bra orsak till att stanna ihop med en idiot.
Det är faktiskt lättare att stanna kvar än att bryta upp. Se bara på alla Kvinnor som blir misshandlade som inte vågar/inte vill lämna förhållandet. De starka är de som faktiskt tar det där första steget för att lämna för de vill ha ett bättre liv för sig själv och sina barn.
Jag kan inte låta bli att bli arg då jag läser dina inlägg för du är tyvärr väldigt självisk vare sig du tror det eller ej. Du sätter den här mannen och dig själv först. Du tänker inte alls på dina barn. Anledningen till att jag blir arg är för att min mamma var som dig. Hon tänkte bara på sig själv och sina män och på det viset tog jag och mina syskon skada. Hon missade alla varningssignaler då hon hellre fokuserade på sitt förhållande med de män hon tog in i våra liv, hon missade helt att en av dessa män var vän med en pedofil som utsatte mig och min syster för en massa äckliga saker som lever kvar med oss idag, bara för att hon var en självisk idiot som ville fokusera på en relation som verkligen inte fungerade…. Idag ångrar hon sig så väldigt mycket att hon var så självisk och tänkte bara på själv. Hon gråter ibland över det faktum att hon tänkte inte alls på vad som var det bästa för hennes barn.
Förlåt men det här "hit close to home" och får alla mina egna känslor att svalla över. Jag skulle aldrig göra sådär mot mina egna barn. Min dotter och mitt ofödda barn kommer alltid först. Om min man skulle bli en skithög så skulle han åka ut, speciellt om han någonsin gjorde våra barn illa. Jag valde att ha barn och har därmed ett ansvar för dem. De kommer alltid att komma först, inte jag eller mitt förhållande om det skulle bli så pass dysfunktionellt. Jag har alltid satt dem först och kommer alltid att göra det. Vi har det ansvaret som föräldrar.
Jag ber om ursäkt att jag låter så hård. =( Jag vill ju inte skuldbelägga men det blir lite frustrerande för mig att läsa hur du resonerar då det inte är alls logiskt. Jag tänker hur du utsätter dig själv och dina barn för en man som inte alls borde vara närvarande i era liv.
Angående hur man bryter med någon som man har barn med. Människor gör det varje dag! Det är inget nytt eller några konstigheter med det. Kan man inte sinsemellan komma överens så finns det andra instanser som kan hjälpa till med det.
Du skall tänka på barnen först inte på vad dina lustar är.
Det är dina barn…du har fött dom, se till att dom mår bra.
De är dina för livet….