Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 550 ggr
Kaonashi
2020-07-24 10:33
5

Bortkastad av vän

Jag har haft en vän som jag tyckt väldigt mycket om. Hon har dock under hela vår vänskap gjort saker som gjort mig ledsen, men jag har känt att vi har väldigt roligt ihop och det överväger hennes dåliga sidor. Jag har hjälpt henne väldigt mycket, med typ vad än hon bett om. Jag har alltid tagit mig tid för henne och om hon behövt mig har jag struntat i mina egna viktiga saker jag egentligen borde göra för att finnas där för henne. Jag har agerat väldigt mycket "hobbypsykolog" till henne, har haft långa samtal med henne varje vecka där jag bara lyssnat och gett henne råd om olika saker. Hon ringer mig varje dag på sin lunch och jag håller henne sällskap eller lyssnar på det hon vill prata om. Hon har aldrig riktigt ställt frågor till mig ang. hur jag mår, eller typ vad jag gjort i helgen eller något sådant. Utan det har alltid handlat väldigt mycket om henne. Jag har varit en otroligt bra vän till henne. Hon frågar ofta om hjälp med saker och jag har alltid hjälpt henne. 

Sedan har det hänt andra saker där hon t.ex sagt kommentarer som fått mig att känna mig nedtryckt eller förminskad, men jag är överkänslig och kan dessutom ha tolkat hennes kommentarer fel. Men de har iallafall gjort mig ledsen. Jag har ibland känt mig utnyttjad, som att allt jag duger till är att vara hennes "hjälpreda". Detta har jag väl känt för att hon inte visat så stort intresse av mig och mitt liv och hon faktiskt ALDRIG tackat för hjälpen. Hon frågar om hjälp, och säger inte heller "snälla", och sen säger hon aldrig tack. Jag tycker inte man måste säga tack för precis allt men när detta hänt så otroligt många gånger så har jag tillslut känt mig väldigt ouppskattad. 

För några veckor sedan exploderade jag efter att ha byggt upp alla dessa känslor inom mig. Jag hade gått med på att vara dagmatte till hennes valp, vilket är ett oerhört stort åtagande eftersom jag har flera egna hundar som jag inte vet om dom gillar valpar och framförallt så är jag utbränd vilket hon vet(men hon har aldrig tagit hänsyn till dessa faktorer utan bara velat att valpen ska passas till varje pris). Men jag var hennes enda chans till valpen så jag ville ställa upp. Hon var aldrig tydlig med exakt vilka veckor eller hur länge detta var, utan hon antog väl bara att jag skulle passa valpen så länge hon ville för jag har ju inget annat för mig.. När hon sedan återkommer med tiden hon vill ha passning så säger jag att det går bra men att en av veckorna ska jag resa bort för då fyller jag år. Då blir hon sur och upprörd och menar typ att jag "förstört allt". Då rinner bägaren över och jag skriver till henne(vi smsade) allt som jag känt, att hon utnyttjar mig, är så oerhört otacksam och att det känns som att hon försöker bossa över mig och trycka ned mig ibland. 

Min vän reagerade inte alls bra på detta och det kändes som att hon snabbt tog på sig en offerkofta. Först sa hon att jag typ vilselett henne och fört henne bakom ljuset med valpen.. jag sa att det inte var sant, att jag jättegärna passar valpen men att jag är upprörd över hennes beteende. Sedan sa hon typ hur ledsen jag gjort henne över att jag skrivit dom där sakerna till henne. Jag försökte ringa henne flera gånger under flera dagar men hon svarade aldrig. Hon skickade bara sms. Under sms-konversationen kändes det som att hon blev defensiv och bad aldrig riktigt om ursäkt för hur hon fått mig att känna. Hon körde mer med "men du då", vilket inte höll eftersom jag gjort så otroligt mycket för henne och hon inte har gjort så mycket för mig. Tillslut skriver jag till henne att den här sms-konversationen förvärrar bara allt och att vi måste prata på riktigt om vi ska lösa det här. Så jag säger att jag inte tänker skriva mer sms och att om hon vill prata med mig så får hon ringa mig eller komma hem till mig. Jag har varit den som är drivande i att vi ska lösa detta så vi kan fortsätta vår vänskap, fast än det är jag som blivit sårad. Jag ville bara att hon skulle be om ursäkt, bli medveten om sitt beteende(för jag tror att hon inte tänker på det) och ändra på sig - så vi kunde vara vänner igen. 

Hon ringde aldrig. Hon kom aldrig hit. Hon bara sket i mig. Jag har varit så otroligt ledsen och deppig över det här. Alla vänner jag haft har jag alltid blivit sviken av och de har försvunnit ur mitt liv. Jag såg för några dagar sedan på sociala medier att hon hämtat hem sin valp. Hon sa att jag var det ENDA alternativet till valppassning  för alla andra alternativ var jättedåliga(typ lämna valpen hos en främling). Så hon har alltså hellre tagit ett av sina "dåliga" alternativ än att höra av sig till mig för att lösa allt så jag kunde passa hennes valp. Hon sitter hemma och är säkert jättelycklig och jag sitter hemma och känner mig så jävla bortkastad och värdelös. Jag vet att hon dessutom gått och sagt till sina andra vänner att det är jag som varit dum mot henne och det är därför vi inte är vänner nu. Hon har inte berättat sanningen om vad som hände.  Jag bad till och med om ursäkt för att jag sa det jag sa utan att ha sagt något innan, att jag kunde ha tagit upp dom här sakerna innan det gick så långt. Jag frågade hur jag kunde göra saker bättre.

Hur kan jag komma över detta så jag kan släppa det? Hela min självkänsla bara sjönk i botten efter det här. Känner varje dag en stark känsla av att jag är så värdelös. Det känns orättvist. Det känns ensamt. Känner mig patetisk som går igenom eld för människor som inte bryr sig om mig. Jag förstår inte varför man behandlar andra så här. Vi är mellan 25-30 år så vi är inga ungdomar heller.. Har ni några tips på hur jag ska tänka och ändra mitt negativa tankesätt till något bättre?

[Mia-45]
2020-07-24 10:37
8

Tycker du ska skita i henne. Hon verkar vara en stor egoist som inte bryr sej om andra. Hon tar och tar men ger inget tillbaka. Det tar för mycket energi av dej. 
Strunt i om hon pratar skit om dej. Du vet sanningen. 
Och säkert så är du inte den enda hon behandlar så här. 
Sånna vänner kan man vara utan.

Grodan
2020-07-24 11:25
6

#0 Vilket bra inlägg. Vad klok du är och vad bra du skrivit. 

Jag känner igen mig så mycket i det här. Och det läskiga är att… jag är vännen. Jag är den där egotypen som bara pratar om mig och mig. Jag är världens sämsta vän. Men jag vill inte och ville aldrig vara det. Jag glömmer bort mig. Det jag behöver är att mina vänner säger STOPP. De få vänner jag har kvar är de som sagt stopp. De har lärt mig att bli bättre. 

Så jag tror att din vän kanske, faktiskt, inte är fullt medveten om hur hon utnyttjar dig och att hon behöver veta det. Men du behöver stoppa henne när ni pratar. Typ ok, nu vill jag prata. Nu vill jag inte lyssna mer på ditt, nu får du lyssna på mitt. El dyl.

Om din vän älskar dig kommer hon att ta kontakt när chocken lagt sig, om hon nu är en bra vän och om det är som jag tror, att hon var helt omedveten om detta…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sindri
2020-07-24 12:12
5

Jag känner igen den där typen av "vän". Ett riktigt vänskapsföhållande är ett givande och tagande åt båda hållen. En riktig vän får en att må bra - inte dåligt. Efter din beskrivning så fattar jag inte vad du får ut av er vänskap? Det verkar vara mest ett tärande för din del.

Jag har haft en barndomsvän som det gjorde riktigt ont att säga upp bekantskapen med. Vi hade så roligt ibland, och hon kunde vara snäll, men det negativa vägde över. Det var en enorm befrielse att lägga den "vänskpaen" bakom sig.
Jag är värd bättre än så. Och det är du också.

Det finns de som alltid vill hjälpa och ställa upp för andra, som mår dåligt när andra mår dåligt, som har lite för mycket empati. De som saknar empati och medkänsla har en förmåga att upptäcka de personerna och ser till att knyta dem till sig. Men det blir aldrig några bra förhållanden (det kan gälla kärleksrelationer också), och slutar alltid med att ena parten, som envist trott på att allt jag ger får jag så småningom tillbaka, men nej, det kommer aldrig, den parten blir bitter, besviken och ledsen.

Det är jättebra att du sagt ifrån, att du stått upp för dig själv och ditt egenvärde. Det är möjligt att din "vän" inte själv förstår hur tärande hon är, men det är ingen ursäkt. Att kunna lyssna på andra och respektera dem och deras känslor är något varje vuxen måste lära sig.

Jag tycker att du bara skall gå vidare och lämna det där bakom dig. Det kommer att kännas bättre efter ett tag och du kommer att få nya vänner.
Ett gott råd till dig i framtiden är att inte skylta så tydligt med att du är så himla snäll och hjälpsam och vilja göra så mycket för dina vänner. Det är inte där ditt värde ligger. Ta det lugnt i början, lyssna in vad den andra är för person och känn att det verkligen är ett ömsesidigt givande och tagande. Annars kommer du bara att locka till dig fler av samma sort.

Draken
2020-07-24 13:18
3

#0 Jag tror du klarar dig bättre utan en såkallad "vän" som henne. Du kommer bara gå under. Strunta i henne och låt henne segla sin egen sjö.

Som jag brukar säga till folk, "med sånna vänner, behöver man inga fiender"

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
2020-07-24 13:19
5

Bra att du sa ifrån. Synd att du fortsatt försökt få kontakt med henne. Ingen vän tänker bara på sig själv eller blir sur för att någon inte kan ha valpen alltid. Det är HON som skaffar valp. Släpp henne helt är mitt råd.

[Penn]
2020-09-04 19:46
0

Skit i henne, du har så många vänner här, hör av dig så åker vi till Mia-45 så har du verkliga vänner.