Annons:
Etikettoff-topic
Läst 859 ggr
Wilola
8/13/20, 11:59 PM

Bortkörd från plats på tåg

Har cyklar företräde på tåget? Har flera gånger hänt att jag blivit bortkörd från min plats på tåget för att folk ska spänna fast sin cykel där, men vad jag har läst så har andra resenärer utan cykel förtur till platser?

Annons:
[Elelli]
8/14/20, 1:13 AM
#1

Fanns det andra platser på tåget de gånger du fått akta dig? I så fall är det inget konstigt om de ber dig akta så cykeln kan spännas fast - det handlar ju om säkerhet.

Är tåget däremot fullt så har cyklar inte förtur utan de får vänta på nästa tåg.

S.L
8/26/20, 9:12 PM
#2

Jag har åkt lite tåg och även med cykel då det är sämmre platser för cykel och att man ska spänna fast den (enligt tågvärd) . Men haft tur att platserma vart lediga. Skulle jag vara irriterad om detta så skulle jag prata med tågvärden om detta dom kam säkert ge dig mer klarhet kring detta.

oh-la
8/27/20, 11:52 AM
#3

Nu vet ju inte jag vart du åker, men när jag kollar SL och västtrafik gäller att man får ta med cykel på anvisade cykelplatser i tågen. Dit är det först till kvarn. Det tolkar inte jag som att först till kvarn gäller för personer med cykel. Platserna där man får ha cykel är ju ofta kombinerade cykel/barnvagnsplatser. Jag har inte cykel, men barnvagn. Själv kan jag bli lite småtrött när personer utan vare sig cykel eller barnvagn ska sitta på de få platser där det är tillåtet att ha med sin barnvagn. Övriga har ju hela tåget att tillgå, men jag får inte sitta nån annan stans. Har det funnits övriga platser lediga har jag faktiskt bett att få en plats om det står andra vagnar eller cyklar och jag annars inte får plats. Någon utan cykel eller barnvagn riskerar väl i värsta fall att få stå. Jag får gå av tåget om jag inte kan säkra min vagn. Undantag såklart om jag frågar om plats och personen som sitter förklarar att dom inte kan stå och tåget i övrigt är fullt. Då får man ju visa hänsyn. Kan man däremot stå och någon anvisad till platsen man sitter på kommer anser jag att man flyttar på sig. Den enes resa är inte viktigare än den andres och det viktiga är väl att alla får komma med under de förutsättningar som finns, lite som att man ju reser sig för en pensionär, fast pensionären inte har mer rätt till din plats.

Upp till toppen
Annons: